HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.02.13. 22:38 Balogh Zsolt

Vasútfejlesztések Ausztriában 2040-ig

A közlekedésfejlesztés hosszú, évekig, akár évtizedekig is elhúzódó folyamat. Fontos a megfelelő tervezés, az igények felmérése, a célok kitűzése na és persze a szükséges pénzügyi források biztosítása. Egy ilyen összetett folyamat választási ciklusokon is átnyúló folyamat, ezért is szükséges, hogy az érintettek között a lehető legnagyobb legyen az egyetértés.

A Bécs-Pozsony vasútvonal kétvágányúvá történő átépítése és a folyamatban lévő villamosítása idején 2021-ben (kép forrása: www.railwaypro.com)

Ausztria 2040-es céldátummal tűzte ki az elérendő célokat, azt, hogy 2040-re milyen vasutat szeretne az országban, ehhez milyen fejlesztések szükségesek és milyen járműveket kell megvásárolni.

A lista igen hosszú, ezért csak néhány általam fontosnak tartott részt emelek ki.

A Zielnetz 2040

A Zielnetz 2040 (Célhálózat 2040) a szövetségi kormány hosszú távú stratégiája az osztrák vasúthálózat bővítésére. Ez a szövetségi kormány közlekedéspolitikai eszközeinek hierarchikus struktúrájába illeszkedik:

* A közlekedéspolitikai irányelveket a Mobilitási Mesterterv 2030 adja, amely térképként és iránytűként szolgál a mobilitási ágazatban az éghajlati célok eléréséhez.
* A szövetségi vasúti törvény 42. szakaszában meghatározott célhálózat a vasúthálózat hosszú távú bővítési stratégiáját jelenti. Ennek tartalmaznia kell azokat a beruházásokat, amelyeket az ÖBB-Infrastruktur AG vasúthálózatán 15-20 éven belül meg kell valósítani. A beruházásokhoz kapcsolódó pénzügyi ráfordításokat az ebből származó közlekedési és társadalmi előnyökkel együtt mutatják be.
* A célhálózat megvalósítása az ÖBB-Infrastruktur AG hálózatának éves kerettervén keresztül történik. A beruházások finanszírozásáról ezzel a tervvel a szövetségi kormány dönt.

Időbeli keret

A jelenlegi 2025+ célhálózatot a szövetségi kormány 2012 elején fogadta el, és alapvetően 2030-ig valósul meg. A 2040-es célhálózat ezt követi. Figyelembe veszi az időközben megváltozott keretfeltételeket - különösen az éghajlati válság elleni küzdelem követelményeit -, és folytatja a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) megvalósítását.

A BMK ezért 2024 elején külső szakértőkkel együtt kidolgozta az osztrák vasúti infrastruktúra 2040-es célhálózatának műszaki tervezetét. A tervezetet az ÖBB-Infrastruktur AG-vel és a Schieneninfrastruktur-Dienstleistungsgesellschaft mbH-val (SCHIG mbH) szoros együttműködésben dolgozták ki. Azokat az intézkedéseket tartalmazza, amelyeket a 2030-2040-es évekre összpontosítva kell megvalósítani.

A modulokon alapuló értékelés

A 2040-es célhálózat műszaki tervezetének elkészítése során a bővítési beruházásokat (új és bővítési projektek) modulok formájában azonosították, értékelték, kiválasztották és rangsorolták. A célhálózat elemzésében nem szerepelnek a meglévő hálózat védelmét szolgáló alapberuházások (újraberuházások, jogszabályban előírt beruházások, mint például a vasúti átjárók szabályozása, az európai vonatbefolyásoló rendszer ETCS, hozzáférhetőség).

A modulok meghatározása egy útvonalon vagy tengelyen az intézkedésekre vonatkozó elismert szükséglet alapján történt. A modulok egy vagy több egyedi projektből állnak, és ezért olyan projektcsomagok, amelyek közös funkcionális és/vagy térbeli kontextussal rendelkeznek, és hozzájárulnak egy átfogó célkitűzés (pl. személy- és áruszállítási szolgáltatások) eléréséhez, valamint útvonal- vagy tengelyspecifikus hatásokhoz.

A modulok értékelése a jövő vasúti bővítésének döntéshozatali alapjául szolgál a tényeken alapuló politika értelmében. A legkorszerűbb értékelési módszert alkalmazzák, amely lényegében makrogazdasági haszon-költség elemzésből áll. Ezen túlmenően összehasonlító érték- és környezetvédelmi mutatókat is figyelembe vesznek, amelyek azokat a hatásokat ragadják meg, amelyek ebben a korai tervezési szakaszban pénzben nem ábrázolhatók. Az értékelési eredmények alapján kiválasztották és rangsorolták a 2040-es célhálózat tervezetébe beépítendő modulokat.

A 2040-es célhálózat tervezetének főbb szempontjait 2024. január 25-én sajtótájékoztatón mutatták be.

A 2040-es célhálózat technikai tervezete jelentés formájában jelenleg véglegesítés alatt áll, és várhatóan 2024 februárjában készül el és jelenik meg. Ezt követően a nyilvánosságot felkérik, hogy nyújtsa be észrevételeit. A 2040-es célhálózat technikai tervezetét ezt követően további politikai konzultációra bocsátják. A cél az, hogy 2024 folyamán politikai döntés szülessen.

A tervezett többek között vasútvillamosítással, egy vágányról két vágányra történő bővítésekről, sűrűbb ütemes menetrendről szól. A fejlesztések összesen 67 projektről szólnak, melyek 25 ún. modult fednek le. A távlati cél, hogy 2040-ig a jelenlegi modal splitben szereplő 25%-os személyszállítás 40%-ra nőjön, a teherszállítás pedig a jelenlegi 31%-ról szintén 40%-ra. Az éves vonatkilométereket a 2022-es 165 millió kilométerről 2040-ig 255 millió km-re szeretnék növelni. Ehhez pedig jelentős kapacitásbővítés és sok új jármű szükséges.

Kamionszállító vonat robog Innsbruck felé a régi Inn völgyi vasútvonalon. Ezen a korridoron a távoli jövőben Münchentől egészen Veronáig végig négy vágányon fog zajlani a forgalom

Vasútvillamosítások

Ausztria a jövőben szinte 100%-ban száműzné a dízelvontatást a vasútjairól, helyette csak villamos meghajtású járműveket szeretne használni. Mivel Ausztria államvasútja az ÖBB saját villamos erőművekkel is rendelkezik, melyek többsége vízierőmű, reális cél az, hogy a jövőben csak és kizárólag megújuló energiát használjanak fel nem csak a vontatáshoz, hanem a teljes vasútüzemhez.

Ausztria vasúthálózata. Zöld: már villamosított vonal, lila: tervezett villamosítás, szürke: nem villamosított vonal, szaggatott vonal: új építésű szakasz (kép forrása: Railwaygazette.com, 2020)

A jövőben további 500 km vonal felett építik ki a felsővezetéket, amivel a villamosított vonalak aránya a jelenlegi 57%-ról 65%-ra nő Ausztriában (beleszámítva a nem villamosított keskeny nyomtávolságú vonalakat is).

"Több mint 17 milliárd eurót költenek vasúti projektekre az egész országban" - mondta Leonore Gewessler éghajlatvédelmi szövetségi miniszter 2020 október 16-án, amikor Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak vezérigazgatójával együtt bejelentette "a legnagyobb vasúti beruházási csomagot, amelyet a Köztársaság valaha látott".

Gewessler a programot az éghajlatváltozás elleni küzdelem újabb lépéseként emelte ki, és kifejtette, hogy a 2021-26-ra szóló 17,5 milliárd eurós infrastrukturális kiadási csomagról két nappal korábban állapodott meg a minisztertanács. A kötelezettségvállalások között szerepel az az ígéret, hogy 2035-ig a teljes osztrák vasúthálózatot villamosítják. Jelenleg a 4865 útvonal-kilométeres hálózatból mintegy 3500 km van 15 kV 16,7 Hz-en villamosítva, és 2030-ig további 500 km-t terveznek villamosítani. A cél az, hogy 2035-re az ÖBB hálózatának teljes vasúti forgalma CO2-semleges legyen.

Az S-Bahn hálózatok bővítése

A villamosítás mellett a beruházások középpontjában a városokban és azok környékén az S-Bahn szolgáltatásainak bővítése, a regionális vonalak vonzóbbá tétele, a kapacitás növelése és a hálózat teherforgalom általi jobb kihasználása, valamint a karbantartás és az üzemeltetés digitalizálása áll a hatékonyság növelése érdekében.

Az ÖBB Infrastruktur várhatóan évente mintegy 640 millió eurót fordít karbantartásra és hasonló összeget felújításra. A villamosítás és a vasút vonzerejének növelését célzó egyéb munkálatok összesen 2-1 milliárd eurót tesznek ki az öt év során, míg a vasúti árufuvarozásra 530 millió eurót költenek, többek között a pálya menti zajvédő falak telepítésére és a vagonok csendesebb fékekkel való utólagos felszerelésére, valamint az árufuvarozási terminálok fejlesztésére.

A régi kék-fehér S-Bahn szerelvények helyett a Siemens Desiro ML vonatok állnak forgalomba. Több vonat, több járat, nagyobb kapacitás, röviden összefoglalva a Bécsi S-Bahn fejlődését (kép forrása: Wikimedia Commons)

A fejlesztések célja, hogy a főbb csomópontokon "optimális csatlakozásokkal" és rövidebb menetidővel rendelkező, menetrend szerinti országos személyszállítási szolgáltatást biztosítsanak. Ezáltal a vasút versenyképesebbé válik a személygépkocsival szemben, 50 percet spórolva a Bécs és Graz városközpontjai közötti utazáson, illetve 1 óra 20 percet Bécs és Klagenfurt között.

A 2018-23-as beruházási programban szereplő projektek folytatódnak, és 8 milliárd eurót különítenek el új projektekre. Az ÖBB példaként említette a bécsi S-Bahn Meidling és Floridsdorf közötti szakaszának műholdas vonatirányítással történő korszerűsítését, amely lehetővé teszi a napi 700-ról 900-ra történő járatemelést, valamint a hosszabb vonatok közlekedését lehetővé tevő peronbővítéseket.

Matthä megerősítette, hogy az S-Bahn és a regionális járatok látogatottsága az elmúlt években erőteljesen nőtt. A koronavírus okozta visszaesés ellenére hangsúlyozta, hogy "egy modern és hatékony, a jövőnek megfelelő vasútba kell beruháznunk. Fel kell készülnünk arra az időre, amikor a koronaválságnak vége lesz".

'A súlyos éghajlati válság még több utast fog arra ösztönözni, hogy [a vasútra] térjen át' - magyarázta Matthä, rámutatva, hogy a hálózat legforgalmasabb részei már most is tele vannak csúcsidőben, 'mind az utas-, mind a teherforgalom szenved'.

Bázisalagutak

Ausztriában jelenleg 3 helyen is bázisalagút épül: egy a Semmering-hágó alatt, egy Graz és Klagenfurt között, egy pedig a Brenner-hágó alatt. Ezek a következő években fognak elkészülni. A Brenner-bázisalagút 2032-re, a Semmering-bázisalagút 2030-ra, a Koralm bázisalagút pedig 2026-ra készül el. Mindegyik fontos hálózati funkcióval bír, nagyobb sebességet, ezáltal rövidebb menetidőket tesznek lehetővé, ami növeli az érintett vasútvonalak kapacitását is. Több vonat közlekedhet a Brenner-hágón keresztül Olaszország felé, rövidül a menetidő Bécs és Graz, Graz és Klagenfurt között.

Az egyik fúrópajzs a Brenner-bázisalagút építésénél (kép forrása: https://press.lectura.de/)

A Bécsi repülőtér bekötése a távolsági forgalomba

Jelenleg Bécset kelet felől az Ostbahn éri el, ezen a vonalon bonyolódik a Bécs-Budapest és részben a Bécs-Pozsony forgalom is. A közeljövőben egy zöldmezős beruházás keretében az Ostbahnt összekapcsolják a repülőtérrel és a repülőtér mellett futó vasútvonallal. A fejlesztés eredményeképpen keletről is könnyebben megközelíthető lesz a repülőtér, komoly versenytárssá léptetve elő a bécsi légikikötőt. Nem túlzás azt állítani, hogy Győrből, de még talán Tatabányáról is gyorsabb lesz megközelíteni a bécsi repülőteret, mint a budapestit. Ha pedig nem csak a gyorsaságot számoljuk, hanem a kényelmet is, akkor még a budai lakosok is megfontolhatják, hogy nyugat felé, vagy inkább kelet felé induljanak, ha repülni szeretnének.

Az új összeköttetés nyomvonala az Openrailwaymap weboldalán

Gyorsabban München felé

Jelenleg Bécs és München között a menetidő kb 4 óra, a jövőben ezt szeretnék levinni egészen 2,5 óráig. Ehhez persze a német partner együttműködése is szükséges, ugyanis Münchenbe nem a jelenlegi Salzburgon át vezető vasút a legrövidebb kapcsolat, hanem a Wels-Mühldorf-München utirányon át, ami viszont nincs még villamosítva.

munchenwien2040.jpg

A "Neue Innkreisbahn" az ÖBB által 2024 januárjától tervezett újépítésű nagy teljesítményű vonala, amely teljesen új útvonalon halad majd. Elsődleges célja, hogy Mühldorf am Inn-en keresztül jobban összekösse Linzt Münchennel. A 2040-es célhálózat bemutató csak sematikusan ábrázolja az útvonalat. Látható, hogy a vasút Welstől délnyugatra ágazik le a Westbahnról, keresztezi a Salzkammergut- és a Mattigtal vasútvonalakat, majd Mühldorf felé halad tovább. A két kereszteződő vasútvonalon átszállási lehetőségeket kell létrehozni. Az új megállók a "Hausruckviertel" és az "Innviertel" nevet kapják.

Ezzel párhuzamosan a fentebb említett tervezett villamosításokkal a Wels-német határ is drót alá kerül, innentől pedig már csak a németeken múlik, hogy a München-Mühldorf-határ vonalat mikor villamosítják. Remélhetőleg minnél előbb.

A Westbahn

A westbahnról már többször szó esett itt a blogon, ezért csak röviden szólnék róla: folytatódik a kettőről négy vágányra történő bővítés Linztől nyugatra, egészen Welsig. A cél a 200-230 km/h-s sebesség elérése, továbbá a Linzi repülőtér bekötése a vasúti közlekedésbe.

Az igazán nagy beruházás a 14500 méteres Seekirchnertunnel lesz, amely lerövidíti a Salzburg felé vezető utolsó kilométereket és a kacskaringós régi vonal helyett itt is 200-230 km/h lesz az engedélyezett sebesség.

A tervezett új Seekirchnertunnel

A Seekirchnertunnel 120 méter mélyen a talajszint alatt halad Katzmoos, Midering, Gschaid, Mayerlehen településeken keresztül Schöngumprechting és Kothgumprechting településekre. Reith, Oberried és Nothwinkl érintésével az alagút útvonala nem sokkal a Seekirchner Landesstraße előtt ér véget Reischberg és a wengi Waldsiedlung között, a Palfinger vállalat köstendorfi telephelye közelében.

Járműbeszerzések

Az ÖBB-hez az elkövetkező években 330 új vonat érkezik a kényelmes utazás érdekében. Ebbe a darabszámba beletartozik a távolsági-, a regionális, és az S-Bahn vonatai is.

"A 2019-es évhez képest több mint 20 százalékkal több távolsági utasunkkal új rekordot értünk el. Annak érdekében, hogy még kényelmesebbé tegyük a vasúti utazást és minőséget biztosítsunk utasaink számára, 2030-ig mintegy 6,1 milliárd eurót fektetünk be új és modern vonatokba. Az ügyfelek számára ez mintegy 330 új vonatot és több mint 100 000 modern ülőhelyet jelent a következő években" - jelentette be Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója.

fmqrczhwqaewu37.jpgEgyelőre még csak számítógépes fantáziakép, de valami ilyesmi lesz a négyrészes emeletes motorvonat az ÖBB-nél (kép forrása: X.com)

 A járműbeszerzésekről az Ausztriai járműbeszerzések blogbejegyzésben olvashatsz bővebben.

Ezek után kíváncsian várom a magyar kormány hasonló léptékű és jövőbe mutató bejelentését, mely minden bizonnyal sokkal ambíciózusabb lesz, hiszen mint tudjuk, megígérték, hogy beelőzzük Ausztriát!

További információk

* A Ziel2040 összefoglaló (pdf)

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria öbb index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2218324817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása