HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (25) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (137) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (71) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (129) index2 (332) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (51) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (188) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (32) olaszország (71) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (17) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (7) zürich (2) Címkefelhő

2025.02.09. 17:15 Balogh Zsolt

Tovább növekszik az EU nagysebességű vasúthálózata

Európa szerte folynak a vasúti építkezések, hogy a megnövekedett forgalmat is kezelni tudja a kontinens vasúthálózata. Több helyen kapacitásbővítés zajlik, máshol a sebességet emelik fel a felújított vonalakon, de épülnek többszáz km hosszan új, nagysebességű vasútvonalak is. 

2023-ban kezdődött meg a Linz-Wels közötti vasútvonal kettőről négy vágányúra történő bővítése

Az Európai Unió egyik közlekedési prioritása az államhatárokon könnyedén átjárható vasúthálózat létrehozása, ám az országok többsége még mindig a határokon belül gondolkodik, ha vasútfejlesztésekről esik szó.

Vasúthálózat-sűrűség

2023-ban az EU vasúti hálózata 200 947 km hosszúságú vasútvonalakkal rendelkezik, a legnagyobb sűrűséggel a nagyvárosokban és azok környékén.

eustat.pngEurópa országai a vasúthálózat sűrűsége szerint (forrás: Eurostat)

A legnagyobb vasúthálózati sűrűséget Csehországban regisztrálták, ahol 123,2 méternyi vasútvonal jutott egy km²-re. Az EU többi nagy sűrűségű országa Belgium (119,2 m/km²), Németország (109,5 m/km²) és Luxemburg (104,8 m/km²) volt.

A másik oldalon Görögország (14,0 m/km²) és Finnország (19,4 m/km²) áll, e két országban volt a legalacsonyabb a vasúthálózat sűrűsége. Alacsony sűrűségű még Svédország (26,8 m/km²), Észtország (27,2 m/km²), Portugália (27,8 m/km²), Lettország (28,9 m/km²) és Írország (29,8 m/km²). Magyarországon 81,5 méter sínpálya jut minden km²-re, ami

Nagysebességű vasútvonalak

Az EU vasúthálózatában az elmúlt évtizedben jelentős növekedést tapasztaltak a 250 km/h vagy annál nagyobb sebességre tervezett nagysebességű vasútvonalak hosszában, az NSV hálózat 2013-tól 2023-ig 2744 km-rel (+47,2%) ,8556 km-re bővült.
2013 és 2023 között, tíz év leforgása alatt a legnagyobb hosszúságban az alábbi három országban nőtt a nagysebességű vasútvonalak hossza:
Spanyolország: 3190 km-re (+66%-kal, 1919 km-ről)
Franciaország: 2748 km-re (+35%-kal, 2036 km-ről),
Németország 1163 km-re (+32%-kal, 881 km-ről)

A francia TGV és a spanyol AVE motorvonatok együttállása Gare de Lyon pályaudvaron Franciaországban. Egy szép példa a határokon átnyúló nagysebességű kapcsolatra (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az fentebb felsorolt három országon kívül még Olaszország, Belgium, Hollandia és Dánia rendelkezik olyan vasútvonallal, ahol a megengedett legnagyobb sebesség több, mint 250 km/h. Ausztria sajnos lemarad a listáról, mert a Westbahn "csak" 200-230 km/h sebességgel járható jelenleg. Néhány év múlva azonban a Koralmbahn és a Brenner-bázisalagút elkészültével az ország az 5. helyre fog ugrani a listán, megelőzve Belgiumot, Hollandiát és Dániát is.

Svájc, bár szerepelhetne a listán, mivel van nagysebességű vasútvonala, nem EU tag.

Az EU-ban való határokon átívelő vasúti közlekedést nagyban nehezítik az eltérő nyelvek, az eltérő áramrendszerek és biztosító-berendezések és az országok gyakran makacs hozzááállása. Egy új nemzetközi járat elindítása éveket is igénybe vehet, mire minden érintett féllel sikerül megegyezni.

Európán kívül

Említést érdemel még Törökország, ahol jelenleg is folynak a vasútépítések, de szintén nem EU tag, ráadásul a fejlesztések az ország ázsiai részén történnek. 2023-ban 1385 km hosszúságú volt a nagysebességű vasúthálózatuk, a török kormány azonban szeretné ezt az értéket egészen 10 000 km-re feltornázni.

A csúcstartó azonban egyértelműen Kína, mely olyan sok vasútvonalat épít, hogy a nagysebességű hálózatuk nagyságát csak becsülni lehet, olyan gyorsan változnak az adatok: 2024-ben 40 000 km-re becsülték, ami a világ nagysebességű vasútvonalainak több, mint kétharmada!

Forrás

* Az Eurostat EU high-speed rail lines grew to 8 556 km in 2023 című cikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

1 komment

Címkék: index európa nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3418792394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2025.02.09. 23:03:17

Nálunk nem lesz ilyen probléma, minimum 30 évig 1 méter sem fog épülni ilyen vasútból, még a mostani hálózat egy részét is fel fogják számolni.
süti beállítások módosítása