Ausztria jelenleg folyamatban lévő vasúti beruházása a Koralm-vasútvonal, mely gyors és biztonságos összeköttetést jelent majd Stájerország és Karintia között. Ez az új osztrák déli vonal része és Európa egyik legfontosabb infrastrukturális projektje, az osztrák vasúthálózat bővítésének jelenleg folyamatban lévő legnagyobb munkája.
Látványterv a Koralm bázisalagútról és az alagútból éppen kilépő Railjet szerelvényről
A munkálatok már évek óta folynak, az ÖBB pedig rendszeresne beszámol az éppen aktuális fejleményekről.
A Koralm-vasútvonal, vagy németül a Koralmbahn, egy normál nyomtávolságú, 125 km hosszúságú, kétvágányú, 15 kV, 16,7 Hz-cel villamosított vasúti fővonal lesz Graz és Klagenfurt között Ausztriában. A vasútvonal legjelentősebb műtárgya a 32,9 km hosszúságú Koralm-alagút a Koralpe alatt, melynek utolsó, még hiányzó szakaszát 2020. június 17-én sikerült teljesen kifúrni.
Hosszával ez Ausztria leghosszabb vasúti alagútja, de még a világon is csak hat olyan alagút létezik, mely hosszabb tőle!
A Koralmbahn és a Koralmtunnel (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Koralm-vasútvonal egy már korábban is létező, Grazból kiinduló egyvágányú, nem villamosított vasútvonal felhasználásával épül. A vasútvonalat felújították, kétvágányúvá építették át, majd villamosították. Ezzel azonban csak a munka könnyebbik fele készült el, a már felújított vasútvonal ugyanis véget ért a Koralpe lábánál. Ezért ebből a vonalból egy kiágazást építettek, mely egy bázisalagútban folytatódik a masszívum alatt Klagenfurt irányába. Lavantalnál az alagút véget ér és egy már szintén létező vasútvonalba torkollik bele. Ez az új összeköttetés Graz és Klagenfurt között az alagúton át lesz a Koralmbahn. Az építkezés 2010 óta zajlik, várható átadása 2025 decembere. Mivel ez az új összeköttetés 250 km/h sebességre lesz tervezve, a Westbahn mellett ez lesz Ausztria leggyorsabb vasútvonala.
A tervezett költségek a 2009-es 5,2 milliárd euróról 2023-ra 5,4 milliárd euróra nőttek (2023-as júliusi árfolyam alapján mintegy 2014 milliárd magyar forint).
Az első vonat 2023. június 12-én haladt át az új vasútvonal legfontosabb és legdrágább műtárgyán, a Koralm-alagúton, ezzel azonban az építkezés még nem zárult le. 2023. december 11-én megkezdődtek a nagysebességű tesztek is a vonalon, hogy 2025-re biztonságosan átadható legyen.
A vasútvonalat egy ÖBB Taurus mozdonnyal járták be, a tesztek során elérve a 250 km/h sebességet is.
Videó a tesztekről a Youtube-on
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek