HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (26) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (133) index2 (336) india (5) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (23) kenya (2) kína (53) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (43) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (192) nápoly (5) németország (97) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (18) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (13) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

Utolsó kommentek:

Bosanac 2025.05.25. 10:13:35

Preplexity ai válasza a kérdésre:
Ausztriában valóban létezik országos érvényességű tömegközlekedési bérlet, amely a KlimaTicket névre hallgat, és lefedi az egész ország területét, nem csak egy-egy várost vagy tartományt.

KlimaTicket – országos bérlet Ausztriában
Általános jellemzők:

A KlimaTicket egy éves bérlet, amely korlátlan utazást biztosít Ausztria összes tömegközlekedési eszközén, beleértve a regionális és elővárosi vonatokat, buszokat, villamosokat, valamint a nagyobb magánvasutak (pl. WESTbahn, RegioJet) járatait is.

Nem tartalmazza a kizárólag turisztikai jellegű vasutakat, mint például a Schneebergbahn vagy a Schafbergbahn.

A bérlet digitális formában is elérhető, így mobilalkalmazással is használható.

Árak és érvényességi területek:

Egy tartományra szóló éves KlimaTicket ára 355–695 euró között mozog tartománytól függően (pl. Bécs és Salzburg 365 €, Felső-Ausztria 695 €, Tirol 509,40 €).

Két szomszédos tartományra érvényes bérlet ára körülbelül 730 €.

Az egész országra érvényes éves KlimaTicket ára 1095 € (ez kb. 3 €/nap) – ez a legmagasabb szintű bérlet, amely az ország teljes közösségi közlekedési hálózatán használható.

Elővásárlási kedvezmények is vannak, például az országos bérlet bevezető ára 949 € volt egy ideig.

Kedvezmények érvényesek junioroknak, nyugdíjasoknak és fogyatékkal élőknek.

Érvényesség:

Az országos KlimaTicket egy évig érvényes, és korlátlan számú utazást tesz lehetővé Ausztria teljes közösségi közlekedési rendszerében.

A bérlet érvényes az ÖBB (osztrák állami vasút), WESTbahn, RegioJet vonataira, valamint a tartományi közlekedési szövetségek járataira.

Egyes tartományok (pl. Burgenland, Alsó-Ausztria és Bécs) között még vannak részleges viták az elfogadásról, de a bérlet alapvetően országos érvényű.

Rövidebb időtartamú bérletek:

Az országos KlimaTicket jelenleg főként éves bérlet formájában érhető el.

Helyi vagy regionális szinten elérhetők heti, havi bérletek, de országos szinten ezek nem jellemzőek.

A városi és regionális bérletek (pl. Bécs, Salzburg, Stájerország) havi vagy heti konstrukcióban is kaphatók, de ezek csak az adott területre érvényesek.

Összefoglalás
Bérlettípus Érvényesség Ár (kb.) Megjegyzés
Országos KlimaTicket 1 év, egész Ausztria 1095 € (bevezető ár 949 €) Korlatlan utazás az ország összes közlekedési eszközén
2 tartományos KlimaTicket 1 év, két tartomány 730 € Két szomszédos tartományra érvényes
1 tartományos KlimaTicket 1 év, egy tartomány 355–695 € Tartománytól függően (pl. Bécs 365 €)
Helyi heti/havi bérletek Heti vagy havi, adott régió Változó (pl. Bécs havi 51 €) Csak adott városra vagy régióra érvényes
Az országos KlimaTicket tehát egy éves bérlet, amely a legjobb megoldás azoknak, akik Ausztria egész területén szeretnének tömegközlekedni, és nem csak egy város vagy tartomány határain belül. Rövidebb időtartamra (pl. napi vagy heti) országos bérlet jelenleg nem elérhető, de a helyi közlekedési társaságok kínálnak ilyen jegyeket adott régiókra vagy városokra

Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe

gigabursch 2025.05.21. 06:37:18

@Balogh Zsolt:
Köszönöm, azt még bogarászom.

Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.19. 22:33:00

@gigabursch: Van Ausztriában is országbérlet, sőt napijegy is. Ezek árai messze nem olyan kedvezőek, mint a magyarországi árak.

A kerékpárszállításról minden információ megtalálható a MÁV honlapján: www.mavcsoport.hu/mav-szemelyszallitas/szolgaltatasok/kerekparszallitas/nemzetkozi

Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe

gigabursch 2025.05.19. 07:22:08

Ausztriában van olyan, mint nálunk az országbérlet vagy a németeknél a Deutchlandkarte?
Ha igen, van diák verzió is?
Mennyibe kerül?

Kerékpárbérlet van?

Feltételezve, hogy van, mennyi lett volna a bérletek mellé csak a plusz helyjegyek vagy épp a bringa helyjegy?
Az EC-n van bringa szállítás?

Szóval ez a gyalog+bringás kérdés kifejtésre felnőtt/diák viszonylatban érdekelne.

Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.16. 21:34:46

Naqyon jó poszt, jó a téma is, de én a kereskedelmi érveken kívül még hoznék egy forgalomszervezésit is.

Talán nem köztudott, de ahogy sokfelé, úgy nálunk is jelentős részben nem azért lassú a teherforgalom, mert fizikailag a vonatok lassan mennek, hanem mert a menetrend szerint közlekedő személyforgalom elől a lassabb haladási sebességű tehervonatoknak rendszeresen félre kell állniuk. Ha sikerülne elérni, hogy a tehervonatok alkalmazott sebessége megegyezzen a személyvonatokéval, akkor a menetrendszerűen indított személyszállító vonat után követési távolságra indított tehervonat, gyakorlatilag megállás nélkül tudná megtenni a távolságot a jelenlegi szakaszos közlekedés helyett. Akár a tényleges menetidő fele, harmada is elegendő lenne az áru célbajuttatására.

Nem vagyok benne biztos, hogy a kínai teherszerelvények sebességválasztásában is nem épp ez a szempont szerepelt. Ha nem tudna ugyan annyival menni, mint a személyvonatok, akkor nem lehetne beilleszteni a menetrendbe. tehát csak a sebessége lenne nagy, de nem lehetne ténylegesen gyors.

Bejegyzés: Nagysebességű teherszállítás Kínában

Puller István 2025.05.16. 10:49:11

Érdekes cikk, bizonyos kitételeit ("Ma a világelső itt kétségtelenül a Kína", "kiberhétfő", "vásárlási extravagancia") egyértelműen a Galla Miklós által életre keltett Lektor hangján hallom.

Bejegyzés: Nagysebességű teherszállítás Kínában

gigabursch 2025.05.02. 19:44:14

Na, akkor már jókor olvastam....

:-)

Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.02. 18:40:11

@Pályamágus, a sínész: Utólag kiderült, hogy a blogodat ismerem, már többször is jártam az oldaladon! :) Jól csinálod, hogy olvasmányosan, nem túl sok szakszóval teszed a témát élvezhetővé.

Nekem nincs kimondottan tematikám, igyekszem a saját élményeimet írásba foglalni, meg lefordítom azokat a híreket, amiket érdekesnek gondolok, de magyarul senki sem csapott le rá. :)

Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.02. 14:18:50

@Balogh Zsolt: Volt bennem kisebb kétely, hogy nem voltam-e túlzottan kioktató, de látom sikerült elkerülni egy nem szándékolt sértődést. Köszönöm a pozitív hozzáállásod!

Nem kívánok állást foglalni a retorikai szempontok érvényesülése terén. Én nem vagyok egy irodalmi alkat. Ha úgy gondolod, hogy a többesszám használata az olvasóidban helyes értelmezést kap, én elfogadom.

Átfutottam újra a posztot, eltűnt belőle a szakmailag zavaró helytelen megnevezések többsége. Örülök, ha hozzá tudok tenni egy keveset a munkádhoz. Úgy gondolom, hogy értékes felületet gondozol, megérdemli a figyelmet.

Ami a blogomat illeti. Azoknak írom, akiket érdekel a pálya, mint műszaki környezet. Úgy láttam, hogy a témában vagy egyetemi szintű tananyag, vagy bulvárszintű saláták érhetőek el a neten. Nekem ez a szakmám, ebben élek, és olyanoknak írok, akik nem az életüket akarják erre feltenni, de szeretnék szakmailag helyesen megérteni az összefüggéseket. Én sem tudok mindent, de nem is próbálok úgy csinálni. Bármi is érdekel, nyugodtan kérdezz, vagy válaszolok, vagy elmondom, ha én sem tudom. Szerintem az ismeret értékes dolog, a bizalom pedig főképp az, és ezzel nem akarok visszaélni. Azt ajánlom, hogy kezd az elején, és ehhez a legelsőket leszámítva a legtöbb poszt alján fogsz találni egy elejére vezető képet. Próbáltam valamiféle tematikát építeni (minden poszt alján a következőre vezető, és a résztémában következő link van), amiben szintén nem vagyok szakavatott, de jól teleraktam a posztokat linkekkel, hogy áttekinthetőbb és érthetőbb legyen.
Remélem, fogok tudni számodra is használható információkkal szolgálni!

Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.02. 09:43:45

@Pályamágus, a sínész: Köszönöm a dicséretet és a pontosítást! :)

A javaslataid alapján javítottam a szövegen, remélem minden tanácsodat pontosan fogadtam meg. A sínt két helyen javítottam át vágányra, a többi helyen én helyesnek érzem, hiszen többesszámban írok a sínekről.

A vonóvezetékeket legközelebb közelről is alaposan megnézem, nekem úgy tűnt logikusnak, hogy a csigákon átvezetett vonóvezetékek anyaga drótkötél, nem merev fémszál.

A blogodat meg fogom látogatni! :)

Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.01. 23:06:16

Először is szeretnék gratulálni a posztodhoz! Érdekes, izgalmas, láthatóan tetszett az utazás.

Amit viszont mindenképp meg kell említenem, mint érdeklődőnél kissé jártasabb, személy.: Sok a pontatlanság. Nem az élménybeszámolóban, nem ismerem ezt a vonalat, hanem a szakmai vonatkozásokban.

Néhány apróság:
- A pálya melletti vezetékek nem drótkötelek, hanem tömör acélhuzalok. Vonóvezetéknek hívják őket, és ahogy jól sejtetted, azzal működtetnek mechanikusan különféle berendezéseket. Például sorompókat, jelzőket, váltókat és reteszeket.
- A kitérő és a váltó nem egymás szinonímája. A váltó a kitérő része. Nem állítanak sehol sem kitérőt, kizárólag váltót.
- A vágány és a sín sem szinonímák. Helytelen, ha sínekről írsz, ahol vágány van. A sínen önmagában legfeljebb a macskák tudnak közlekedni. A vasúti járműveknek vágányra van szükségük.
- A sínek tömegének és korának sincs egymáshoz semmi köze. A különféle sínrendszerek, különféle tengelynyomásra vannak tervezve. Az, hogy véletlen épp egy öreg sínt láttál kis tömeggel, nem jelent semmit.

Régóta olvasom a posztjaidat. Nagyon érdekesek és informatívak. Szeretnék segíteni, hogy ne kövess el műkedvelőkre utaló hibákat, és helyesen használj vasúti kifejezéseket, mert ettől szerintem szinvonalasabbá válnak a beszámolóid. Ez nem promóció, de javaslom, hogy látogasd meg a blogomat, mert szerintem tudnál belőle meríteni, ha pedig szakmai jellegű kérdéseid lennének, nagyon szívesen válaszolok.

Várom a további élményeket.

Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre

tulapruton 2025.04.19. 08:56:02

Imádtam Indiában vonatozni. Remélem az éjszakai járatok megmaradnak. Mindig úgy szerveztem, hogy este 8-10 körül induljak, és reggel 6-8 körül érkezzek valahova. És akkor egy nap vonaton, egy (néha kettő) nap szállodában megosztással a szállásköltség kb. felére csökkent, mivel a közlekedést mindenképp ki kell fizetni. Teljesen jól be lehetett járni az országot, néha picit cikk-cakkos útvonalon. Az akkori sebességekkel kb. 4-500 km-re jött ki egy ilyen éjszakai út, és ha x településtől pl. 200 km-re volt egy érdekes hely, akkor valami más útvonalon mentem vissza. A nappalokat felesleges lett volna azzal elpocsékolni, hogy órákat zötyögök a fullasztó melegben. Az éjszakai utazás másik előnye is ez volt, hogy kellemes volt a hőmérséklet, míg nappal befüled az egész. Mindig légkondi nélküli, de fekvőhelyes (SLC) vagonban utaztam, ez olcsó volt (jóval olcsóbb, mint egy szállodai éjszaka), de már nem volt tömegnyomor, mint az ülőkocsikban. A légkondis kocsik drágák, és utálom a légkondit. Nem tudom, most milyen árak vannak, 2000-2010 között jártam ott, három alkalommal, összesen kb. 5 hónapot, amiben utanként olyan 20 éjszakai vonatozás lehetett. Valahol még megvannak a jegyek is.

Bejegyzés: India: A 100%-os villamosítási arány elérése a befejezéshez közeledik

nyelv-ész 2025.04.06. 11:37:47

@Balogh Zsolt: Szerintem is jóval korábbi a bolognai utcakép, tippem szerint 1915-25 közötti. Sajnos a Wikimedia Ugo Bassi nevével, mint forrással jelölve több, hasonlóan régi fotót is hoz 1949-es dátummal.

Érdemes megnézni más fotót is, ahol látható, hogy 1949-ben már jóval modernebb autók és villamosok uralták az utcaképet:

www.ebay.co.uk/itm/356248351580

Erről valóban hihető az 1949-es dátum.

Vegyük figyelembe, hogy a második világháború óriási pusztítást végzett a járműállományban is, valamint akkoriban a századeleji járművek dédelgetése még nem volt divatban. Mindenki örült, hogy az autót már nem kurblival kell beindítani, nem kézzel kell szabályozni az előgyújtást, és a szél sem fúj már be az utastérbe.

Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése

Gerberus 2025.04.05. 01:02:10

Ennek, mint magának Germániának is semmi köze nem volt a gyakorlatiassághoz, ez csak Hitler nagyzási hóbortjáról, megalomániájáról szólt. Haszontalan, pazarló és ebben az esetben kétséges működésű tervek voltak ezek.

Bejegyzés: Adolf Hitler vasútja: A Breitspurbahn

Fredddy2 2025.03.30. 12:42:37

@Balogh Zsolt: Hát, három lehetőség van 1.) ott is elrontották 2.) veteránautó-találkozót ábrázol 3.) a dátum a képeslap kiadására (vagy akár postára adására) vonatkozik, a rajta lévő kép készülhetett régebben.

Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.03.29. 16:17:27

@Fredddy2: A forrásom alapján jó a dátum. Ha tévedés történt, az nem csak nálam tévedés! :)

Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése

Fredddy2 2025.03.29. 11:08:22

Az a kép biztosan 1949-es? Az autók alapján inkább a húszas évek.

Az 1445mm egyébként úgy jött ki, hogy eredetileg az volt a szabvány olasz nyomtáv, a 30-as években tértek át az 1435-re. Több olasz városban (Róma, Nápoly, Torinó, szóval a nagyok) viszont villamos nyomtávként túlélt, így vsz az új villamosokat is van értelme ehhez csinálni.

Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése

NAR 2025.02.16. 20:32:09

Két (kis)gyerekkel nem hiszem, hogy pont egy 30+ órás vonatutat szeretnék bevállalni. Az autópályapihenőkben legalább vannak játszóterek, esélyük van mozogni, de vonatba bezárva másfél napra...

Bejegyzés: Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express

gigabursch 2025.02.15. 11:49:08

@Balogh Zsolt:
1440 € az már a fele, mint amit @Flavius Mundus Puncius: mondott.
De ez továbbra is se időben, se költségekben nem tűnik versenyképesnek.

Bejegyzés: Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.02.14. 22:23:07

@gigabursch: Nyilván nem egy sikersztori ez a járat, jelenleg heti 1x közlekedik, a törökök többsége meg ezek szerint autóval és repülővel jár. De ha mindenben a legolcsóbbat válasszuk, akkor 6*172 euró + az autó, ami 1x408 euró. Gyerekekre további kedvezmény jár és az sem biztos, hogy hatan akarnak együtt utazni. Két felnőttnek + két gyereknek már olcsóbb is a vonat, mint a kisbusz. A 2800 euró nem tudom milyen matematika alapján jött ki, az nem pontos ár. A kényelem az persze más tészta...

Bejegyzés: Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express
süti beállítások módosítása