Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt
Bosanac 2025.05.25. 10:13:35
Ausztriában valóban létezik országos érvényességű tömegközlekedési bérlet, amely a KlimaTicket névre hallgat, és lefedi az egész ország területét, nem csak egy-egy várost vagy tartományt.
KlimaTicket – országos bérlet Ausztriában
Általános jellemzők:
A KlimaTicket egy éves bérlet, amely korlátlan utazást biztosít Ausztria összes tömegközlekedési eszközén, beleértve a regionális és elővárosi vonatokat, buszokat, villamosokat, valamint a nagyobb magánvasutak (pl. WESTbahn, RegioJet) járatait is.
Nem tartalmazza a kizárólag turisztikai jellegű vasutakat, mint például a Schneebergbahn vagy a Schafbergbahn.
A bérlet digitális formában is elérhető, így mobilalkalmazással is használható.
Árak és érvényességi területek:
Egy tartományra szóló éves KlimaTicket ára 355–695 euró között mozog tartománytól függően (pl. Bécs és Salzburg 365 €, Felső-Ausztria 695 €, Tirol 509,40 €).
Két szomszédos tartományra érvényes bérlet ára körülbelül 730 €.
Az egész országra érvényes éves KlimaTicket ára 1095 € (ez kb. 3 €/nap) – ez a legmagasabb szintű bérlet, amely az ország teljes közösségi közlekedési hálózatán használható.
Elővásárlási kedvezmények is vannak, például az országos bérlet bevezető ára 949 € volt egy ideig.
Kedvezmények érvényesek junioroknak, nyugdíjasoknak és fogyatékkal élőknek.
Érvényesség:
Az országos KlimaTicket egy évig érvényes, és korlátlan számú utazást tesz lehetővé Ausztria teljes közösségi közlekedési rendszerében.
A bérlet érvényes az ÖBB (osztrák állami vasút), WESTbahn, RegioJet vonataira, valamint a tartományi közlekedési szövetségek járataira.
Egyes tartományok (pl. Burgenland, Alsó-Ausztria és Bécs) között még vannak részleges viták az elfogadásról, de a bérlet alapvetően országos érvényű.
Rövidebb időtartamú bérletek:
Az országos KlimaTicket jelenleg főként éves bérlet formájában érhető el.
Helyi vagy regionális szinten elérhetők heti, havi bérletek, de országos szinten ezek nem jellemzőek.
A városi és regionális bérletek (pl. Bécs, Salzburg, Stájerország) havi vagy heti konstrukcióban is kaphatók, de ezek csak az adott területre érvényesek.
Összefoglalás
Bérlettípus Érvényesség Ár (kb.) Megjegyzés
Országos KlimaTicket 1 év, egész Ausztria 1095 € (bevezető ár 949 €) Korlatlan utazás az ország összes közlekedési eszközén
2 tartományos KlimaTicket 1 év, két tartomány 730 € Két szomszédos tartományra érvényes
1 tartományos KlimaTicket 1 év, egy tartomány 355–695 € Tartománytól függően (pl. Bécs 365 €)
Helyi heti/havi bérletek Heti vagy havi, adott régió Változó (pl. Bécs havi 51 €) Csak adott városra vagy régióra érvényes
Az országos KlimaTicket tehát egy éves bérlet, amely a legjobb megoldás azoknak, akik Ausztria egész területén szeretnének tömegközlekedni, és nem csak egy város vagy tartomány határain belül. Rövidebb időtartamra (pl. napi vagy heti) országos bérlet jelenleg nem elérhető, de a helyi közlekedési társaságok kínálnak ilyen jegyeket adott régiókra vagy városokra
Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe
gigabursch 2025.05.21. 06:37:18
Köszönöm, azt még bogarászom.
Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.19. 22:33:00
A kerékpárszállításról minden információ megtalálható a MÁV honlapján: www.mavcsoport.hu/mav-szemelyszallitas/szolgaltatasok/kerekparszallitas/nemzetkozi
Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe
gigabursch 2025.05.19. 07:22:08
Ha igen, van diák verzió is?
Mennyibe kerül?
Kerékpárbérlet van?
Feltételezve, hogy van, mennyi lett volna a bérletek mellé csak a plusz helyjegyek vagy épp a bringa helyjegy?
Az EC-n van bringa szállítás?
Szóval ez a gyalog+bringás kérdés kifejtésre felnőtt/diák viszonylatban érdekelne.
Bejegyzés: Autó helyett vonattal Bécsbe
Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.16. 21:34:46
Talán nem köztudott, de ahogy sokfelé, úgy nálunk is jelentős részben nem azért lassú a teherforgalom, mert fizikailag a vonatok lassan mennek, hanem mert a menetrend szerint közlekedő személyforgalom elől a lassabb haladási sebességű tehervonatoknak rendszeresen félre kell állniuk. Ha sikerülne elérni, hogy a tehervonatok alkalmazott sebessége megegyezzen a személyvonatokéval, akkor a menetrendszerűen indított személyszállító vonat után követési távolságra indított tehervonat, gyakorlatilag megállás nélkül tudná megtenni a távolságot a jelenlegi szakaszos közlekedés helyett. Akár a tényleges menetidő fele, harmada is elegendő lenne az áru célbajuttatására.
Nem vagyok benne biztos, hogy a kínai teherszerelvények sebességválasztásában is nem épp ez a szempont szerepelt. Ha nem tudna ugyan annyival menni, mint a személyvonatok, akkor nem lehetne beilleszteni a menetrendbe. tehát csak a sebessége lenne nagy, de nem lehetne ténylegesen gyors.
Bejegyzés: Nagysebességű teherszállítás Kínában
Puller István 2025.05.16. 10:49:11
Bejegyzés: Nagysebességű teherszállítás Kínában
gigabursch 2025.05.02. 19:44:14
:-)
Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.02. 18:40:11
Nekem nincs kimondottan tematikám, igyekszem a saját élményeimet írásba foglalni, meg lefordítom azokat a híreket, amiket érdekesnek gondolok, de magyarul senki sem csapott le rá. :)
Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre
Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.02. 14:18:50
Nem kívánok állást foglalni a retorikai szempontok érvényesülése terén. Én nem vagyok egy irodalmi alkat. Ha úgy gondolod, hogy a többesszám használata az olvasóidban helyes értelmezést kap, én elfogadom.
Átfutottam újra a posztot, eltűnt belőle a szakmailag zavaró helytelen megnevezések többsége. Örülök, ha hozzá tudok tenni egy keveset a munkádhoz. Úgy gondolom, hogy értékes felületet gondozol, megérdemli a figyelmet.
Ami a blogomat illeti. Azoknak írom, akiket érdekel a pálya, mint műszaki környezet. Úgy láttam, hogy a témában vagy egyetemi szintű tananyag, vagy bulvárszintű saláták érhetőek el a neten. Nekem ez a szakmám, ebben élek, és olyanoknak írok, akik nem az életüket akarják erre feltenni, de szeretnék szakmailag helyesen megérteni az összefüggéseket. Én sem tudok mindent, de nem is próbálok úgy csinálni. Bármi is érdekel, nyugodtan kérdezz, vagy válaszolok, vagy elmondom, ha én sem tudom. Szerintem az ismeret értékes dolog, a bizalom pedig főképp az, és ezzel nem akarok visszaélni. Azt ajánlom, hogy kezd az elején, és ehhez a legelsőket leszámítva a legtöbb poszt alján fogsz találni egy elejére vezető képet. Próbáltam valamiféle tematikát építeni (minden poszt alján a következőre vezető, és a résztémában következő link van), amiben szintén nem vagyok szakavatott, de jól teleraktam a posztokat linkekkel, hogy áttekinthetőbb és érthetőbb legyen.
Remélem, fogok tudni számodra is használható információkkal szolgálni!
Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.02. 09:43:45
A javaslataid alapján javítottam a szövegen, remélem minden tanácsodat pontosan fogadtam meg. A sínt két helyen javítottam át vágányra, a többi helyen én helyesnek érzem, hiszen többesszámban írok a sínekről.
A vonóvezetékeket legközelebb közelről is alaposan megnézem, nekem úgy tűnt logikusnak, hogy a csigákon átvezetett vonóvezetékek anyaga drótkötél, nem merev fémszál.
A blogodat meg fogom látogatni! :)
Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre
Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.01. 23:06:16
Amit viszont mindenképp meg kell említenem, mint érdeklődőnél kissé jártasabb, személy.: Sok a pontatlanság. Nem az élménybeszámolóban, nem ismerem ezt a vonalat, hanem a szakmai vonatkozásokban.
Néhány apróság:
- A pálya melletti vezetékek nem drótkötelek, hanem tömör acélhuzalok. Vonóvezetéknek hívják őket, és ahogy jól sejtetted, azzal működtetnek mechanikusan különféle berendezéseket. Például sorompókat, jelzőket, váltókat és reteszeket.
- A kitérő és a váltó nem egymás szinonímája. A váltó a kitérő része. Nem állítanak sehol sem kitérőt, kizárólag váltót.
- A vágány és a sín sem szinonímák. Helytelen, ha sínekről írsz, ahol vágány van. A sínen önmagában legfeljebb a macskák tudnak közlekedni. A vasúti járműveknek vágányra van szükségük.
- A sínek tömegének és korának sincs egymáshoz semmi köze. A különféle sínrendszerek, különféle tengelynyomásra vannak tervezve. Az, hogy véletlen épp egy öreg sínt láttál kis tömeggel, nem jelent semmit.
Régóta olvasom a posztjaidat. Nagyon érdekesek és informatívak. Szeretnék segíteni, hogy ne kövess el műkedvelőkre utaló hibákat, és helyesen használj vasúti kifejezéseket, mert ettől szerintem szinvonalasabbá válnak a beszámolóid. Ez nem promóció, de javaslom, hogy látogasd meg a blogomat, mert szerintem tudnál belőle meríteni, ha pedig szakmai jellegű kérdéseid lennének, nagyon szívesen válaszolok.
Várom a további élményeket.
Bejegyzés: Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre
tulapruton 2025.04.19. 08:56:02
Bejegyzés: India: A 100%-os villamosítási arány elérése a befejezéshez közeledik
nyelv-ész 2025.04.06. 11:37:47
Érdemes megnézni más fotót is, ahol látható, hogy 1949-ben már jóval modernebb autók és villamosok uralták az utcaképet:
www.ebay.co.uk/itm/356248351580
Erről valóban hihető az 1949-es dátum.
Vegyük figyelembe, hogy a második világháború óriási pusztítást végzett a járműállományban is, valamint akkoriban a századeleji járművek dédelgetése még nem volt divatban. Mindenki örült, hogy az autót már nem kurblival kell beindítani, nem kézzel kell szabályozni az előgyújtást, és a szél sem fúj már be az utastérbe.
Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése
Gerberus 2025.04.05. 01:02:10
Bejegyzés: Adolf Hitler vasútja: A Breitspurbahn
Fredddy2 2025.03.30. 12:42:37
Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.03.29. 16:17:27
Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése
Fredddy2 2025.03.29. 11:08:22
Az 1445mm egyébként úgy jött ki, hogy eredetileg az volt a szabvány olasz nyomtáv, a 30-as években tértek át az 1435-re. Több olasz városban (Róma, Nápoly, Torinó, szóval a nagyok) viszont villamos nyomtávként túlélt, így vsz az új villamosokat is van értelme ehhez csinálni.
Bejegyzés: A Bolognai villamos újjászületése
NAR 2025.02.16. 20:32:09
Bejegyzés: Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express
gigabursch 2025.02.15. 11:49:08
1440 € az már a fele, mint amit @Flavius Mundus Puncius: mondott.
De ez továbbra is se időben, se költségekben nem tűnik versenyképesnek.
Bejegyzés: Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.02.14. 22:23:07
Bejegyzés: Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express