A korábbi Breitspurbahn cikkben szereplő 20 ezer tonnásra tervezett vonatok beindították a fantáziámat. Vajon lehetséges lenne ilyen nagy vonatot építeni és üzemeltetni? Vajon a 20 ezer tonna az sok? Vajon van valahol 35 tonnás tengelyterhelés napjainkban?
Keresgélés során meglepő adatokra bukkantam! Bizonyos elszigetelt vasútvonalakon, melyek elsősorban a bányák és a kikötők vagy erőművek között épültek, egészen hihetetlen tömegű vonatok közlekednek!
Egy maximum 2000 tonnás vegyes tehervonat Hollandiában, ebben a versenyben labdába sem rúghat! (kép forrása: http://www.oliver-bayer.de)
Napjainkban Adolf Hitler elképzelt 20 ezer tonnás vonata az első ötbe sem fért volna bele.
Következzék egy általam összeállított lista a világ legnehezebb vonatairól (Elképzelhető, hogy néhány még így is kimaradt a rekorder vonatok közül).
Európában a 20. század elején megengedett legnagyobb tengelyterhelés 10-16 tonna volt, később ezt fokozatosan megemelték 20, majd 22,5 tonnára. Közép- és Kelet-Európa ebben már akkor is le volt és most is le van maradva, de a különbség a pályafelújítások miatt fokozatosan csökken.
Néhány helyen azonban ettől nagyobb értékeket is találhatunk, például Svédországban és Norvégiában.
A Malmbanan (szó szerint Ércvasút) Svédország és Norvégia északi részén, a Botteni-öbölnél fekvő Luleå és az Atlanti-óceán partján található Narvik között található. A norvégiai szalasz Ofotbanen néven ismert.
8600 tonnás vasércszállító vonat Svédországban
A vonalat az LKAB bányatársaság vasércszállításra használja a kirunai és malmbergeti bányákból a narviki és luleåi kikötőkbe. A vonal kialakítása lehetővé teszi 8600 tonnás vonatok közlekedését, illetve 30 tonnás tengelyterhelést, mellyel egyedülálló Skandináviában.
Ez a vonat csak érdekességképp került a listámra, ugyanis ezzel a tömeggel bár Európában csúcstartó, a világ többi részén ettől sokkal nehezebb vonatok is közlekednek.
Az Arrium bányacég négy mozdonnyal és 160 vagonnal 13000 tonnát szállít, de nem saját, hanem az országos hálózaton Ausztráliában.
Az Arrium 13000 tonnás vasércszállító vonata Ausztráliában (kép forrása: Flickr.com)
Érdekességképp megemlítem itt a felsorolásban, hogy az USA-ban a Duluth, Missabe and Iron Range Railway egy 2-8-8-4 tengelyelrendezésű "Yellowstone" gőzmozdonnyal 19000 tonnát vontatott el.
Kínában a Tatung–Csinhuangtao-vasútvonalon 20000 tonnás szénszállító vonatok közlekednek. A vonal igen érdekes, emiatt korábban már írtam róla a magyar Wikipédiában is.
A vonalon 2006 óta a China Railways HXD1 és a China Railways HXD2 sorozatú villamosmozdonyok dolgoznak, 9,6 és 10 MW teljesítménnyel, felváltva a korábbi China Railways DJ1 sorozatot.
A vonat egyik lehetséges összeállítása: egy db kétszekciós mozdony + 102 db szénszállító vagon egyenként 80 tonna szénnel + egy db kétszekciós mozdony + további 102 db vagon.
A Tatung–Csinhuangtao-vasútvonal egy 20000 tonnás vonattal (kép forrása: BejingReview.com)
A 633 km hosszú villamosított vasútvonalon csak szénszállítás zajlik a bányákból a kikötőbe. Ez Kína és a világ legnagyobb teljesítményű vasútvonala. A vasútvonal tervezésekkor évi 100 millió tonna szén elszállítása volt a cél, azonban ezt fokozatosan növelték, így jelenleg több mint évi 400 millió tonna szenet szállítanak itt. Ezt nagyobb kapacitású vagonokkal, erősebb mozdonyokkal, nagyobb sebességgel, hosszabb vonatokkal, központi forgalomirányítással érték el. Az itt közlekedő vonatok 20 ezer tonnásak.
Az afrikai Mauritania Railway vasércszállító vonatai szintén 20000 tonnásak. A három vagy négy mozdony 200-210 kocsit vontat, egyenként 84 tonna vasérccel megrakva.
Az afrikai Mauritania Railway 20000 tonnás vasércszállító vonata (kép forrása: BejingReview.com)
Erről a vonatról a Passport blog már korábban részletesebben beszámolt.
A dél-afrikai Sishen–Saldanha-vasútvonalon 22300 tonnás vasércszállító-vonatok közlekednek. a vonal érdekessége, hogy ráadásul 1067 mm-es nyomtávolságon! Egy teszt során 34200 tonnás vonatot is összeállítottak, mely 3,9 km hosszú volt.
Légifotó a világ leghosszabb és 1067 mm-es nyomtávolságon a legnehezebb vonatáról (kép forrása: Wikimedia Commons)
A kanadai CN vasúttársaság Winnipeg és Fond du Lac között 22500 tonnás vegyes tehervonatokat közlekedtet.
Tehervonat Kanadában, a kép nem biztos, hogy egy 22500 tonnás rekorder vonatot mutat, de hosszúnak hosszú és nehéznek nehéz! (Kép forrása: Canada.com)
A brazíl Vale S.A. a világ második legnagyobb bányatársasága. Ércszállító vonatai 330 kocsiból állnak és 3 km hosszúak. A vonat teljes tömege 23000 tonna.
A Vale S.A. 23000 tonnás vasércszállító vonata Brazíliában (kép forrása: Railpictures.com)
Csak érdekességképp utánanéztem, hogy mégis mekkora járműflottát tart fent egy olyan bányacég, mint a Vale S.A. Tőkeerejét jól mutatja, hogy 2000 és 2006 között összesen 1,3 milliárd dollárt költött új járművek beszerzésére. Ez 2013 december 21-iei árfolyamon számolva 283 milliárd Ft volt (Emlékszünk még a MÁV Cargo 2008-ban történő 102,5 milliárd Ft-os eladására?). Ebből a társaság 361 mozdonyt és 14090 teherkocsit szerzett be, elsősorban a vasérc fuvarozására. Így a bányavállalat több mint 800 mozdonyt és 35000 teherkocsit üzemeltet, bár bejelentették, hogy a következő évben a gördülőállományt csökkenteni fogják. Emellett természetesen saját vasúthálózatot is birtokol, többezer km hosszan. És ne feledjük, egy bányatársaságról van szó, kinek a fő bevételi forrása a bányászatból van, a kitermelt nyersanyagot pedig saját maga szállítja. |
A kanadai Quebec North Shore and Labrador Railway nevű vasúttársaság vasércszállító vonatai 33000 tonnásak.
A Quebec North Shore and Labrador Railway. 33000 tonnás vasércszállító vonata Kanadában (kép forrása: Railpictures.com)
Az Ausztráliában található Fortescue Metals Group a világ egyik jelentős bányatársasága. A vállalatnak van egy saját 260 km hosszú vasútvonala, melyen a tehervonatai közlekednek Cloud Break és Port Hedland között. Az első vonat 2008 márciusában indult el a 3,5 év alatt felépített pályán.
35200 tonnás vasércszállító vonat Ausztráliában (kép forrása: Railway-technology.com)
A 220 vagonban 29000 tonna vasércet pakolnak, a vonat teljes tömege pedig 35200 tonna! A pálya legnagyobb tengelyterhelése pedig 40 tonna. Ezzel egyedülálló a világon!
És akkor jöjjön a világrekord: A BHP Billiton ausztrália bányaipari vállalata 2001 júniusában 682 érszállító kocsit és 8 GE AC6000CW sorozatú mozdonyt kapcsolt össze. A vonat teljes tömege 99734 tonna volt! Ez azonban csak egyedi rekordkísérlet volt, általános forgalomban közlekedő vonataik ettől jóval szerényebbek!
A BHP Billiton vasércszállító vonata Ausztráliában (kép forrása: hhpinsight.com)
Így ha nem hagytam ki egyetlenegy rekorder vasútvonalat sem, akkor Hitler Breitspurbahn vonatai napjainkban csak a 7. helyre kerülnének fel, holtversenyben további 20000 tonnás egyéb vonatokkal.
Az adatok forrása az angol wikipédia Heaviest trains szócikke volt.
Utolsó kommentek