HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2013.12.22. 08:36 Balogh Zsolt

A világ legnehezebb vonatai

A korábbi Breitspurbahn cikkben szereplő 20 ezer tonnásra tervezett vonatok beindították a fantáziámat. Vajon lehetséges lenne ilyen nagy vonatot építeni és üzemeltetni? Vajon a 20 ezer tonna az sok? Vajon van valahol 35 tonnás tengelyterhelés napjainkban?

Keresgélés során meglepő adatokra bukkantam! Bizonyos elszigetelt vasútvonalakon, melyek elsősorban a bányák és a kikötők vagy erőművek között épültek, egészen hihetetlen tömegű vonatok közlekednek!

betuweroute hollandiaEgy maximum 2000 tonnás vegyes tehervonat Hollandiában, ebben a versenyben labdába sem rúghat! (kép forrása: http://www.oliver-bayer.de)

Napjainkban Adolf Hitler elképzelt 20 ezer tonnás vonata az első ötbe sem fért volna bele.

Következzék egy általam összeállított lista a világ legnehezebb vonatairól (Elképzelhető, hogy néhány még így is kimaradt a rekorder vonatok közül).

Európában a 20. század elején megengedett legnagyobb tengelyterhelés 10-16 tonna volt, később ezt fokozatosan megemelték 20, majd 22,5 tonnára. Közép- és Kelet-Európa ebben már akkor is le volt és most is le van maradva, de a különbség a pályafelújítások miatt fokozatosan csökken.

Néhány helyen azonban ettől nagyobb értékeket is találhatunk, például Svédországban és Norvégiában.

A Malmbanan (szó szerint Ércvasút) Svédország és Norvégia északi részén, a Botteni-öbölnél fekvő Luleå és az Atlanti-óceán partján található Narvik között található. A norvégiai szalasz Ofotbanen néven ismert.

Svédország malmbanan iore8600 tonnás vasércszállító vonat Svédországban

A vonalat az LKAB bányatársaság vasércszállításra használja a kirunai és malmbergeti bányákból a narviki és luleåi kikötőkbe. A vonal kialakítása lehetővé teszi 8600 tonnás vonatok közlekedését, illetve 30 tonnás tengelyterhelést, mellyel egyedülálló Skandináviában.

Ez a vonat csak érdekességképp került a listámra, ugyanis ezzel a tömeggel bár Európában csúcstartó, a világ többi részén ettől sokkal nehezebb vonatok is közlekednek.

Az Arrium bányacég négy mozdonnyal és 160 vagonnal 13000 tonnát szállít, de nem saját, hanem az országos hálózaton Ausztráliában.

arrium tehervonatAz Arrium 13000 tonnás vasércszállító vonata Ausztráliában (kép forrása: Flickr.com)

Érdekességképp megemlítem itt a felsorolásban, hogy az USA-ban a Duluth, Missabe and Iron Range Railway egy 2-8-8-4 tengelyelrendezésű "Yellowstone" gőzmozdonnyal 19000 tonnát vontatott el.

Kínában a Tatung–Csinhuangtao-vasútvonalon 20000 tonnás szénszállító vonatok közlekednek. A vonal igen érdekes, emiatt korábban már írtam róla a magyar Wikipédiában is.

A vonalon 2006 óta a China Railways HXD1 és a China Railways HXD2 sorozatú villamosmozdonyok dolgoznak, 9,6 és 10 MW teljesítménnyel, felváltva a korábbi China Railways DJ1 sorozatot.

A vonat egyik lehetséges összeállítása: egy db kétszekciós mozdony + 102 db szénszállító vagon egyenként 80 tonna szénnel + egy db kétszekciós mozdony + további 102 db vagon.

Kína szén tehervonat Tatung–Csinhuangtao-vasútvonalA Tatung–Csinhuangtao-vasútvonal egy 20000 tonnás vonattal (kép forrása: BejingReview.com)

A 633 km hosszú villamosított vasútvonalon csak szénszállítás zajlik a bányákból a kikötőbe. Ez Kína és a világ legnagyobb teljesítményű vasútvonala. A vasútvonal tervezésekkor évi 100 millió tonna szén elszállítása volt a cél, azonban ezt fokozatosan növelték, így jelenleg több mint évi 400 millió tonna szenet szállítanak itt. Ezt nagyobb kapacitású vagonokkal, erősebb mozdonyokkal, nagyobb sebességgel, hosszabb vonatokkal, központi forgalomirányítással érték el. Az itt közlekedő vonatok 20 ezer tonnásak.

Az afrikai Mauritania Railway vasércszállító vonatai szintén 20000 tonnásak. A három vagy négy mozdony 200-210 kocsit vontat, egyenként 84 tonna vasérccel megrakva.

Mauritania RailwayAz afrikai Mauritania Railway 20000 tonnás vasércszállító vonata (kép forrása: BejingReview.com)

Erről a vonatról a Passport blog már korábban részletesebben beszámolt.

A dél-afrikai Sishen–Saldanha-vasútvonalon 22300 tonnás vasércszállító-vonatok közlekednek. a vonal érdekessége, hogy ráadásul 1067 mm-es nyomtávolságon! Egy teszt során 34200 tonnás vonatot is összeállítottak, mely 3,9 km hosszú volt.

>Sishen–Saldanha-vasútvonal Légifotó a világ leghosszabb és 1067 mm-es nyomtávolságon a legnehezebb vonatáról (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kanadai CN vasúttársaság Winnipeg és Fond du Lac között 22500 tonnás vegyes tehervonatokat közlekedtet.

Kanada tehervonat Tehervonat Kanadában, a kép nem biztos, hogy egy 22500 tonnás rekorder vonatot mutat, de hosszúnak hosszú és nehéznek nehéz! (Kép forrása: Canada.com)

A brazíl Vale S.A. a világ második legnagyobb bányatársasága. Ércszállító vonatai 330 kocsiból állnak és 3 km hosszúak. A vonat teljes tömege 23000 tonna.

Vale S.A. vasérc tehervonatA Vale S.A. 23000 tonnás vasércszállító vonata Brazíliában (kép forrása: Railpictures.com)

Csak érdekességképp utánanéztem, hogy mégis mekkora járműflottát tart fent egy olyan bányacég, mint a Vale S.A.
Tőkeerejét jól mutatja, hogy 2000 és 2006 között összesen 1,3 milliárd dollárt költött új járművek beszerzésére. Ez 2013 december 21-iei árfolyamon számolva 283 milliárd Ft volt (Emlékszünk még a MÁV Cargo 2008-ban történő 102,5 milliárd Ft-os eladására?). Ebből a társaság 361 mozdonyt és 14090 teherkocsit szerzett be, elsősorban a vasérc fuvarozására. Így a bányavállalat több mint 800 mozdonyt és 35000 teherkocsit üzemeltet, bár bejelentették, hogy a következő évben a gördülőállományt csökkenteni fogják.
Emellett természetesen saját vasúthálózatot is birtokol, többezer km hosszan. És ne feledjük, egy bányatársaságról van szó, kinek a fő bevételi forrása a bányászatból van, a kitermelt nyersanyagot pedig saját maga szállítja.

A kanadai Quebec North Shore and Labrador Railway nevű vasúttársaság vasércszállító vonatai 33000 tonnásak.

vasércszállító vonat KanadaA Quebec North Shore and Labrador Railway. 33000 tonnás vasércszállító vonata Kanadában (kép forrása: Railpictures.com)

Az Ausztráliában található Fortescue Metals Group a világ egyik jelentős bányatársasága. A vállalatnak van egy saját 260 km hosszú vasútvonala, melyen a tehervonatai közlekednek Cloud Break és Port Hedland között. Az első vonat 2008 márciusában indult el a 3,5 év alatt felépített pályán.

vasércszállító vonat Ausztrália35200 tonnás vasércszállító vonat Ausztráliában (kép forrása: Railway-technology.com)

A 220 vagonban 29000 tonna vasércet pakolnak, a vonat teljes tömege pedig 35200 tonna! A pálya legnagyobb tengelyterhelése pedig 40 tonna. Ezzel egyedülálló a világon!

És akkor jöjjön a világrekord: A BHP Billiton ausztrália bányaipari vállalata 2001 júniusában 682 érszállító kocsit és 8 GE AC6000CW sorozatú mozdonyt kapcsolt össze. A vonat teljes tömege 99734 tonna volt! Ez azonban csak egyedi rekordkísérlet volt, általános forgalomban közlekedő vonataik ettől jóval szerényebbek!

BHP BillitonA BHP Billiton vasércszállító vonata Ausztráliában (kép forrása: hhpinsight.com)

Így ha nem hagytam ki egyetlenegy rekorder vasútvonalat sem, akkor Hitler Breitspurbahn vonatai napjainkban csak a 7. helyre kerülnének fel, holtversenyben további 20000 tonnás egyéb vonatokkal.

Az adatok forrása az angol wikipédia Heaviest trains szócikke volt.

30 komment

Címkék: index rekordok index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr455702946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MobilKém · http://mobilkem.hu 2013.12.23. 20:49:16

Nem semmi!
Én semmit nem tudok a vasútról, de hadd kérdezzem meg, hogy pár képen miért látható 2 vagy akár 3 "mozdony" a vonat elején?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.12.23. 21:20:50

@MobilKém: Több mozdony, nagyobb teljesítmény, ráadásul még nagyobb biztonság is! Ha mondjuk négy közül egy meghibásodik, a három még el tudja vinni a vonatot, igaz, lassabban!

micsoda? 2013.12.23. 21:30:15

Múlik az idő, jön a mindenféle "kütyü", de a vonat semmit nem veszít az érdekességéből.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.12.23. 21:58:13

Szép darabok! De remélem egyik se fog átmenni előttem a sorompónál xD

A szerelő 2013.12.24. 04:48:34

Egy 40 tonnás tengelyterhelésű kocsi csapágyára kíváncsi lennék. Na meg arra is, hogy mennyi idő alatt éri el az "utazó" sebességét és hogy mekkora a féktávja.

Kemenesházy Udmurt Zsemő 2013.12.24. 06:00:52

Ez az egész cikk egy "érdekességképp". Csak 3-szor szerepel ez a szó, egyszer egy p-vel. Ettől függetlenül érdkes volt. Köszi.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.12.24. 11:26:05

@Kemenesházy Udmurt Zsemő: Nem derült ki a kommentedből, hogy hogy a helyes: egy vagy két p-vel? A helyesírás ellenőrző szerint mindkettő helyes!

kifordított nagyanyó 2013.12.24. 13:32:56

Mija tököm aza tengelyterhelés?
Egy pár kerékre,vagy egy tengelyre vagy a sínre helyezkedő nyomás?
Azért megnézném ezeket a nagy dögöket közelebbről is.
De túlságosan közelről félelmetesek lennének.

kifordított nagyanyó 2013.12.24. 13:35:29

@Balogh Zsolt: Ott a pont!:))

Amúgy ahogy látom a pályának van tengelyterhelése.
Így már asszem értem.

Kemenesházy Udmurt Zsemő 2013.12.24. 14:47:55

@**büdösmackó**: "óbazdmeg"
óbazdmeg te is, kérlekalássan!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.12.24. 15:38:34

ugye...
mennyivel könnyebb a dolog, mikor a gravitáció kikapcsolható... ^^

2013.12.24. 18:45:37

Érdekes, nagyon jó poszt, köszi!

czjanos 2013.12.24. 19:22:35

Narvik az Atlanti óceán partján? Nem tévedés ez?

randomuser1 2013.12.24. 21:20:11

atomvonat meg kutyafüle?
monnyuk nem annyira nehéz, de legalább normál pályán szaladgálhatott a maga több, mint kéccáz tonnájával
en.wikipedia.org/wiki/Peacekeeper_Rail_Garrison_Car

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.25. 01:56:03

@Balogh Zsolt: "A helyesírás ellenőrző szerint mindkettő helyes!"

Akkor szerintem cseréld le a helyesírás-ellenőrzőt. A szó mindenképp két p-vel írandó, és semmiképp, még tréfaképp sem eggyel.

Ramsau83 2013.12.25. 07:53:54

A mozdonyok mekkora teljesítményűek?

walter sobchak 2013.12.25. 13:05:54

Nagyon jó összeállítás, gratulálok :)! Tetszenek az amerikai kontinensen alkalmazott, két konténert szállító vagonok.

@Ramsau83: Az utolsó képeken szereplő mozdony, egy amerikai hattengelyes Dash 9-es típusú dízel, teljesítménye 4400 LE (bár van belőle nyolctengelyes, 5000 lóerős változat is!). A General Electric gyártja, a motorja 16 hengeres, 175 literes :). Összehasonlításképpen: a MÁV-nál alkalmazott legerősebb dízelmozdony, az M63-as 2700 (később 3000) lóerős volt.

Ramsau83 2013.12.25. 14:19:00

@walter sobchak: Köszönöm! A motorjáról lehet tudni többet? Most 117,7 literes motor van alattam, de hajtottam már 308,7 literest is :-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.25. 14:45:18

@Ramsau83: Közel az év vége, így bátran leírhatom, hogy ez volt az év legnagyobb dicsekvése. :D

(Mozdony vagy olajtanker?)

walter sobchak 2013.12.25. 17:08:33

@Ramsau83: 308,7 liter? Uhh, az ugye nem (mai) dízelmozdony? :D Vagy gőzös? Vagy két- háromszekciós dízel? :D Ha nem, akkor én is csak a hajót tudom elképzelni, vagy valami régi, nagy, légcsavaros repülőgépet :D.

A Dash9-esek motorja magas fordulatszámú négyütemű dízel, négy turbóval. Legalábbis a 16 hengeres, illetve azt hiszem, a 12 hengeres változat is négyturbós (a hengerek ugye ugyanakkorák mindben, furat 228 mm, löket 266 mm). A 8 hengeres szerintem már csak 2 turbós. A motor 1050-nél adja le a legnagyobb teljesítményt. A meghajtás villamos, a generátor után egyenirányítják az áramot, és egyenáramú vontatómotorokat hajtanak meg vele. 630 kN-nal tud indítani a gép (classic M62: 350 körül), nem véletlen, hogy szinte az összes dízeles képen ilyen mozdony vontat :).

Ramsau83 2013.12.25. 18:40:43

@walter sobchak:Köszönöm az infot, szívesen megnéznék közelről egy ilyen mozdonyt.
Hajóban van, a 70-es években még építettek be ekkora gépeket folyami hajókba, ma már kisebb méretek vannak. Deutz RBV 545-ös, 320 mm furat, 480 mm lökethossz, soros 8 hengeres gép. A szocialista riválisa az SKL 48-as sorozat volt. Mindkét motor 1320 Le-s a 8 hengeres változata. A Deutz 380/perc, az SKL 428/perc fordulaton.SKL-t az Ó-Buda-i hajógyár a hosszú ukrán (akkor még szovjet) tolóhajókba épített be 2 db-t.
A mostani hajón ABC DXC 750-100 tipusú motor van, 1200 Le-vel. www.abcdiesel.be/de/dx

walter sobchak 2013.12.25. 19:36:12

@Ramsau83: Ja, hát igen, ugye a sorrend többé-kevésbé: motor, autó, kisteherautó, kamion, harckocsi, (dugattyús) repülő, mozdony/bányadömper, hajó :D. Persze átfedések vannak. Az Emma Maersk soros 14 hengeres motorja a csúcs ugyebár. De nem akarok offolni :).

FVV-1100 2014.01.01. 08:36:01

@MobilKém:
Egyrészt az ERŐ miatt,másrészt a fékezéshez és oldáshoz szükséges levegőt így a 3 (vagy akár több) mozdony biztosítja és kell is,mert a levegő terjedési útja ekkora vonatoknál már óriási.
Na ezt kell legyőzniük többek közt a vonóerőknek!

MobilKém · http://mobilkem.hu 2014.01.04. 20:41:21

Köszi a válaszokat, most már ezt is tudom :)

Fenyves Bálint 2016.12.13. 16:54:40

Vái nem is tuta hogy ijen hoszu és nagy vonatok vanak ausztráliában

gigabursch 2022.05.19. 16:29:47

@Ramsau83: @walter sobchak: @Kovacs Nocraft Jozsefne:

Ramsau kollégát láttam én már 2*280 l sornyolcak felett parancsnokolni.
süti beállítások módosítása