HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (26) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (132) index2 (336) india (5) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (22) kenya (2) kína (52) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (42) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (191) nápoly (5) németország (96) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (17) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (8) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) usa (5) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

2025.05.05. 20:37 Balogh Zsolt

Kína vasútállomásai

Kína 2008-ban rendezett olimpiát, és az olimpiával szinte egyidőben nyílt meg az ország első nagysebességű vasútvonala Peking és Tiencsin között. Az új vonal hossza 116,9 km és kezdetben 300 km/h, később 350 km/h sebességgel közlekedhettek rajta a vonatok, melyek megfelezték a két város közötti eljutási időt.

hangzhou_east_railway_station_2013_07_28_20-10-12.jpgHangcsou keleti pályaudvar váróterme a vágányok felett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezután a kínai kormány belelendült a vasútépítésbe és elkezdtek építeni egy 4+4 vonalból álló országos hálózatot, hogy összekapcsolják a milliós nagyvárosaikat. Azóta a tervet többször is felülbírálták, a 4+4 vonalból álló rácsot először 8+8 vonalra bővítették ki, majd lassabb, »csak« 160-200 km/h sebességgel járható mellékvonalakkal egészítették ki. A robosztus vasúthálózathoz új vasútállomásokat is építettek, amelyek a hálózat működéséhez elengedhetetlenek.

Háttér

Míg az európai vasúthálózat jelenlegi formáját közel 200 év alatt érte el, két világháborúval, számos vonalbezárással, nyomvonalak áthelyezésével, bővítésekkel, rombolásokkal, addig a kínai vasúthálózat jelentős része az elmúlt 20 évben épült ki. A kínai állam sajátos működése folytán az építkezéseket nem hátráltatják hosszadalmas földkisajátítások, jogi csatározások, politikai harcok, ezért a vonalak rohamtempóban tudnak épülni, Az új vonalak új vasútállomásai is a városok szélénél épülnek meg, mindenféle kompromisszum nélkül.

Kína vasúthálózata 2023-ban. A piros és sárga színű vonalak 20 évvel ezelőtt még nem léteztek (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezek az állomások modernek, nagy kapacitásúak, szigorú tervek szerint épülnek, egységes koncepciók alapján. Az elsődleges cél a nagy utaskapacitás és a gördülékeny utasáramlás biztosítása. Mivel nem organikusan, több száz év alatt érték el  a formájukat, ezért sokkal praktikusabbak, jobban megfelelnek a mai igényeknek.

Kína az első nagysebességű vasútvonalának átadása óta eltelt kevesebb mint 20 év alatt a nagysebességű hálózat több mint 45 ezer kilométeresre duzzadt és emellett további 15 ezer kilométer áll építés alatt! Pontos értékeket nehéz találni, hiszen a szédületes fejlesztések miatt az adatok is hónapról-hónapra elavulnak. A cél az, hogy minden nagyváros elérhető legyen a 300-350 km/h sebességgel haladó vonatokkal.

Hofej déli vasútállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bár a hálózat a hatalmas országban még meglehetősen ritka, ez a lemaradás is hónapról-hónapra csökken. Már most is a világ nagysebességű vasútvonalainak háromnegyede Kínában található, miközben a többi országban is zajlanak a fejlesztések.

Vuhan vasútállomás peronjai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Emellett a vonalak a határokat is lassan átlépik, a hálózatot szeretnék összekapcsolni a tajvani nagysebességű hálózattal és Vietnámmal.

A fő hálózatot emellett mellékvonalakkal egészítik ki, ezek a vonalak az intercity railway kategóriába kerülnek, a megengedett sebesség is alacsonyabb rajtuk, "csak" 160-200 km/h. Az alacsonyabb sebesség miatt ezek a vonalak nem tartoznak bele a nagysebességű vonalak csoportjába, helyette a magyar nyelvben még nem meghonosodott "higher-speed rail", talán "emelt sebességű vasútvonal" csoportba tartoznak. Ezek a vonalak a nagyvárosok elővárosait kapcsolják össze a városközponttal.

Személyforgalom a nagysebességű hálózaton

Kína a motorvonatok mellett döntött, a nagysebességű hálózaton nem közlekednek mozdonyvontatású vonatok. A távolsági motorvonatok 8 vagy 16 részesek, a 8 részesek akár kettesével csatolva is közlekedhetnek.

Csatolt CRH3 sorozatú motorvonatok Tiencsin állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az egységes vonathossz, továbbá a kocsik tologatásának, a körüljárás elmaradásának hála a vágányhálózat az állomásokon egyszerű, nincsenek bonyolult vágánykapcsolatok, különböző hosszúságú peronok, nincsenek felesleges vonatmozgások. Ha egy állomás elágazó állomás, a befutó vonalak is szintbeli kereszteződések nélkül érik el a peronokat, mindezt gyorsan és hatékonyan.

Peking déli vasútállomás a levegőből fotózva (kép forrása: farrells.com)

Az állomások kinézete így áttekinthető, nincsen külső-, csonka-, eldugott vágány... , mint a többszáz éves európai nagy pályaudvarokon. Ehhez a kínai stílushoz leginkább a Bécsi főpályaudvar és a Berlin Hauptbahnhof áll a legközelebb.

Az állomások kialakítása

A nagysebességű vasúthálózat vonalait többnyire nem erőszakolják be a belvárosba és kapcsolják hozzá a régi vasútállomásokat, hanem a város szélén építenek új állomásokat. Ezeket az új helyszíneket legalább egy, de inkább több metróvonal kapcsolja a városhoz. Ezzel a városközpontból városközpontba utazás menetideje nő, cserébe viszont azok a járatok, melyek több nagyvárost is összekötnek, nem veszítenek időt a városokba való ki- és bejárással. A vonatok így az útjuk nagy részét ténylegesen nagy sebességgel teszik meg, szemben az európai nagysebességű vonatokkal.

Csengdu keleti vasútállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonalak nagy része alagutakban vagy völgyhidakon át vezet, ha szükséges, akár többszáz km hosszan is (Kínában található a világ két leghosszabb vasúti hídja is, az egyik 160, a másik 130 km hosszúságú).

A legtöbb állomás esetében a vonatok földfelszíntől magasabbra, az első emeleti szintre érkeznek. Így a városokba bevezető vonalak sem választják ketté a városokat, de más okból is előnyös a magasvezetés.

Lejárat a vágányokhoz a felső, fő váróteremből (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kínai nagysebességű forgalmat lebonyolító, extrém magas személyforgalmat kiszolgáló állomások szétválasztják az érkező és az induló utasokat. A vágányok felett található várótermekbe csak érvényes jeggyel lehet belépni, a peronokon várakozni a vonatok indulását várva nem lehetséges. A beérkező vonatok utasai a lefelé vezető lépcsőkön hagyják el a peronokat, míg az újonnan felszállók a felső emeletről közelítik meg a vágányokat. A peronokra csak azok léphetnek, akiknek érvényes jegyük van az induló vonatra.

Vonatra szállás Kandon déli vasútállomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

A leszálló utasok a vasútállomás földszintjén található parkolóból indulhatnak tovább autóval vagy autóbusszal, a föld alatti szinteken pedig a metróra szállhatnak fel.

Az alacsonyabb sebességű Intercity mellékvonalakon is az állomások többnyire a földfelszínhez képest egy emelettel magasabban vannak.

Kanton–Csuhaj intercity vasútvonal Mingzhu állomása az utcaszint felett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Idővel a városok növekedésével a város szélén épült állomásokat körbeöleli az új lakó- és üzleti épületek sokasága.

Az állomást idővel körbeöleli a város (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy-egy nagyvárosnak akár több nagysebességű vonatforgalmat bonyolító állomása is lehet, ezeket többnyire az égtájakkal különböztetik meg egymástól (Kanton déli vasútállomás, Hangcsou keleti vasútállomás...).

Kínában az állomásokon és a vonatokon feliratok a kínai írásjeleken kívül angol nyelven is olvashatóak, megkönnyítve a külföldieknek a tájékozódást.

Lejárat a metróhoz Kanton déli vasútállomáson. A kínai feliratok mellett bőven elhelyeztek latin betűs feliratokat is (kép forrása: Wikimedia Commons)

Összegzés

Kína rengeteg pénzt költött az országos vasúthálózat kialakítására, hogy ezzel elősegítse a belső migrációt, hogy az emberek milliói el tudjanak utazni a szegényebb vidékekről a fejlődő térségekbe, mindezt olcsón és gyorsan, import kőolajtól mentesen.

Naponta milliók kelnek útra vonattal Kínában, hogy eljussanak munkahelyeikre, otthonaikba, iskoláikba, távoli látványosságokhoz, mindezt biztonságosan.

Erre a teljesítményre semelyik másik közlekedési eszköz nem lenne alkalmas a vasúton kívül.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: kína állomás nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr218852350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása