A bejegyzésben a kínai városnevek többnyire az angol írásmód szerint szerepelnek!
A kínai szárazföldön több város kapott közvetlen vasúti összeköttetést Hongkonggal és Hongkongból a CR legújabb menetrendje szerint, miközben az országos vasúti hálózat tovább növekszik a 2024. év végi újabb nyitások hullámával. A Xi'an, Wuhan és Kowloon közötti nagysebességű járatokat január 5-én indították el hivatalosan, amikor a Kínai Vasút bevezette legújabb országos menetrendjét.
A 2018-ban megnyitott Guangzhou-Szencsen-Hongkong nagysebességű vonalat használva a további járatok célja, hogy javítsák a Hongkong Különleges Közigazgatási Terület és a kínai szárazföld nagyvárosai közötti összeköttetéseket.
A menetrendváltással Szucsou lett az első prefektúra szintű város Csiangszuban, ahonnan közvetlen vonatokkal lehet eljutni Hongkongba, miután 2024. december 26-án hivatalosan is felavatták a 163,5 km hosszú Sanghaj-Hongkiao- Szucsou Nan-Huzhou-vasútvonalat.
A 2020 óta a Jangce-folyó deltájának régiójában a kapacitás növelése érdekében épülő 350 km/h sebességű vonalon már napi 110 vonat közlekedik mindkét irányban, a novembertől bevezetett 38 vonat/napos kezdeti szolgáltatáshoz képest.
Az Országos Vasúti Igazgatóság szerint a Jangce-folyó deltájában a vasútvonalak teljes hossza meghaladja a 15 000 km-t, amelynek csaknem fele nagysebességű vonal. A legújabb vonal megnyitásával a Sanghaj és Huzhou közötti legrövidebb menetidő 2 óráról mindössze 43 percre csökkent.
Kína nagysebességű hálózatának hossza 2024 év végére elérte a 47 000 km-t - jelentette az NRA 2024. december 26-án. Összesen 3000 útvonal-km új vonalat helyeztek üzembe 2024 folyamán, amelyből 2300 km-t nagysebességűnek jelöltek ki. Ezzel a kínai vasúthálózat teljes hossza 162000 km-re nőtt. További 590 milliárd jüant különítettek el vasúti beruházásokra 2025-ben, amely során várhatóan további 2600 km új vonal kerül üzembe helyezésre. Kína teljes vasúthálózata 2030-ra a tervek szerint eléri a 180 000 kilométert, beleértve a nagysebességű vonalak mintegy 60 000 kilométerét.
Az elmúlt hónapokban kiépített vonalak közül 2024. október 21-én egy 236,5 km hosszú útvonalat adtak át a forgalomnak Shandong tartományban. A Weifang melletti Changyi és a Yantai körzetben található Zhifu közötti, 350 km/h sebességű útvonal a tervek szerint egy jövőbeli Tianjin - Weifangai - Yantai tengely részét képezi majd.
Jining - Datong - Yuanping
2024. december 31-én egy másik 250 km/h sebességű nagysebességű vonalat is felavattak, amely a Belső-Mongólia Autonóm Tartományban található Jininget köti össze a Shanxi tartománybeli Datonggal és Yuanpinggel. A 268,3 km hosszú útvonalon november 21. óta folyt a próbaüzem, amelynek célja, hogy Nei Mongol központi és nyugati régióit bekapcsolja az országos nagysebességű hálózatba. A CR leányvállalata, a China Railway Hohhot Group által üzemeltetett vonal összeköti a Hohhot - Zhangjiakou, Datong - Xi'an és Zhengzhou - Taiyuan nagysebességű vonalakat, és a Hohhot és Taiyuan tartományi fővárosok közötti menetidőt mintegy 5 óráról 2 és fél órára csökkenti.
A szomszédos Gansu tartományban a Lanzhou - Zhangye nagysebességű vonal Wuwei - Zhangye szakaszának építését 2024. december 15-én hivatalosan is megkezdték. A 244 km hosszú útvonal munkálatai várhatóan mintegy három évig tartanak, és három állomás épül majd Jinchang Nan, Shandan Bei és Zhangye Xi néven. Ez a harmadik szakasza az elmúlt évtizedben épülő 250 km/órás vonalnak. A Lanzhou Xi és a Zhongchuan repülőtér közötti 61 km-es első szakasz 2015 szeptemberében készült el, míg a Wuwei Dongig tartó 193 km-es második szakaszt 2024 júniusában nyitották meg.
Növekvő forgalom
Az NRA szerint a kínai vasút 2024-ben 4,08 milliárd utast fog szállítani, ami 10,8%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Az utasforgalom várhatóan 2025-ben tovább nő, és az előrejelzések szerint 4,28 milliárdra emelkedik. Eközben az árufuvarozás volumene az előrejelzések szerint szintén mintegy 3%-kal, 5,18 milliárd tonnára nő a következő évben.
A kínai nagysebességű hálózat egymagában teszi ki a világ nagysebességű vonalainak kétharmadát, az egy km-re eső elszállított utasmenyniségben még nem tört az élre, de ahogy a hálózat egyre kiterjedtebbé válik, úgy fog a kihasználtsága is tovább növekedni.
Forrás
* A Railway Gazette International weboldal Hong Kong links enhanced in latest expansion of Chinese high speed network című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek