Kína mára már több, mint 40 000 km nagysebességű vasútvonalat épített, melyek összekötik a legtöbb kínai nagyvárost. A hálózaton személyszállító motorvonatok közlekednek, ám felmerült az igény arra, hogy nagysebességű tehervonatokat is közlekedhessenek, nagy értékű, gyors kézbesítést igénylő expressz árukkal megrakodva.
A CRRC Tangshan nagysebességű áruszállító motorvonat
A kína CRRC Tangshan 2020 decemberében mutatta be a nagysebességű áruszállító villamos motorvonat prototípusát, amelynek végsebessége 350 km/h. A prototípus egy ideiglenesen átépített CR400BF személyszállító motorvonatra épül (amelyet az Alibaba 2020 novemberében megrendezett Single's Day vásárlási fesztiválon használtak), célszerűen kialakított 2,9 méteres ajtókkal, amelyek két sor görgős padlós konténer befogadására szolgálnak.
Azok az idők, amikor az áramvonalas, nagysebességű motorvonatok automatikusan olyan neveket juttattak eszünkbe, mint a TGV, a Sinkansen vagy az ICE, elmúltak. Ma a világelső itt kétségtelenül a Kína. A leghosszabb nagysebességű vonal címe 2012-ben Kínához került, és aligha meglepő, hogy Kína régóta vezeti a rangsort a nagysebességű vasúti kilométerek tekintetében. Kína azonban még korántsem fejezte be a terjeszkedést ezen a területen, és Peking keményen dolgozik azon, hogy jelentősen növelje hálózata hosszát. Kína nagyvárosainak több mint 80%-át ma már nagysebességű vasút köti össze, így nem csoda, hogy az ország mostanra elkezdte ezeket az összeköttetéseket használni áruszállításra is.
Háttér
Az e-kereskedelmi piac évről évre egyre népszerűbb világszerte. Ez a piac azt is magában foglalja, hogy a megvásárolt árukat a felhasználó számára megfizethető időben kell leszállítani. A leggyorsabb közlekedési eszköz erre a repülő, a másik megoldás pedig a nagysebességű vasút használata áruszállítási célokra, amelyet viszonylag alacsony környezeti terhelés jellemez. A legfrissebb piaci adatok és egy szakirodalmi áttekintés alapján átfogó áttekintést végeztek a nagysebességű vasút használatáról, beleértve a teherszállítást is. A nagysebességű árufuvarozási vasút iránti potenciál és kereslet bizonyítást nyert, így Kína Franciaország és Olaszország után harmadikként belevágott ebbe a közlekedési szegmensbe.
A nagyméretű ajtók az áruk bepakolásához (kép forrása: www.cargo-partner.com)
Sűrű útvonalhálózatot lehetne használni a teherfuvarozásra
Amióta Kína 1997-ben hivatalosan is megkezdte a nagysebességű hálózat tervezését és kiépítését, az útvonalak óriási növekedést értek el. 2022-re az országban több mint 155 000 km-es a teljes vasúthálózata, ebből több mint 42 000 km nagysebességű vonal. Peking folytatja az ambiciózus bővítési programotot, hogy ezt a számot az elkövetkező években 70 000 km fölé növelje. A kínai nagyvárosok több mint háromnegyede már most is csatlakozik ezekhez a nagysebességű vonalakhoz. Nyilvánvaló, hogy ezeket a kiváló összeköttetéseket nem csak a személyszállításra érdemes használni. 2020-ban két alkalom is jó bepillantást engedett a vasúti teherforgalom lehetséges jövőjébe: a Vuhan és Peking közötti nagysebességű tehervonat-összeköttetés novemberi elindítása, valamint egy speciálisan erre a célra tervezett nagysebességű tehervonat 2020 decemberi bemutatója.
A motorvonat belseje (kép forrása: www.cargo-partner.com)
A rendkívüli megrendelésmennyiségek rendkívüli szállítási mennyiségeket jelentenek
Az egyik ilyen kezdeményezés motivációját a „Singles' Day”, más néven a „Double Eleven” adja. Ezt a napot először 1993. november 11-én hívta életre egy csoport fiatal, egyedülálló férfi a Nanjingi Egyetemen, hogy együtt ünnepeljék szingliségüket. Idővel ez az alkalom jelentős kereskedelmi eseménnyé nőtte ki magát, és a kínai kiskereskedők leárazásokkal és kedvezményekkel csábítják a fogyasztókat ajándékvásárlásra. A kínai piac méretének köszönhetően a szinglik napja mára a világ legnagyobb online vásárlási napjává vált, amely még a fekete pénteket és a kiberhétfőt is megelőzte. Mivel ennek a vásárlási extravaganciának a nagyságrendje évről évre nő, az expresszküldemények mennyisége is óriási mértékben megnőtt, ezért okos megoldásokra van szükség.
A görgős konténer berakodása (kép forrása: www.cargo-partner.com)
A szinglik napja mint az expressz szolgáltatás alkalma
A vásárlók elvárják, hogy a termékeket a lehető leggyorsabban megkapják, ami óriási kihívások elé állítja a szállításban részt vevő összes felet. A kínai posta hivatalos adatai szerint a 2019-es Egyedülállók Napjára visszavezethető expresszküldés teljes mennyisége elképesztő 2,3 milliárd csomagot tett ki. Ez 2020-ban állítólag elérte a 2,97 milliárd küldeményt! De hogyan lehet ezt az igényt kielégíteni, amikor a tipikus tehervonatok túl lassúak, a belföldi légi szállítmányozás pedig túl drága és környezetterhelő? Így van, a válasz a meglévő nagysebességű vasúti összeköttetésekben rejlik, amelyek 250-300 km/h vagy annál nagyobb sebességgel közlekednek.
Görgők a padlón a könnyebb rakodás érdekében (kép forrása: www.cargo-partner.com)
A szállítási hálózatokra nehezedő nyomás enyhítésére 2020. november 1-jén létrehozták az első „teherszállító expresszt” a termelési erőközpont, Vuhan és a főváros, Peking között. A „Fuxing” nagysebességű vonat reggel fél hatkor indult a közép-kínai Wuhan Hankou vasútállomásáról: Nyolc átalakított vagon, amelyek összesen 40 tonna e-kereskedelmi expressz szállítmányt szállítottak, óránként akár 300 kilométeres sebességgel, egyetlen közbeeső megállással indult el Peking felé. Ezzel egy időben egy másik vonat is elindult Peking nyugati pályaudvaráról, hogy 10 óra 20 perckor megérkezzen Vuhanba.
A bezárult ajtó (kép forrása: www.cargo-partner.com)
Az átalakított tehervonat vagonjai nem tartalmaznak üléseket, és két sor kék áruszállító ládával voltak megrakva. Egyelőre nehéz megmondani, hogy az e-kereskedelmi expresszszállítmányok iránti megnövekedett kereslet mellett szerepet játszott-e a világjárvány miatt visszaesett utasforgalom is. Mindazonáltal izgalmas lesz látni, hogyan fejlődik ez a szolgáltatás, és hogy lesznek-e további járatok más városokba.
Az új rekordtartó majdnem kétszer olyan gyors
A China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) állami vasúti járműgyártó vállalat által 2020. december 23-án bemutatott nagysebességű tehervonata azt mutatja, hogy a rendkívül gyors vasúti áruszállítás nem áll messze. A CRRC a világ legnagyobb vasúti jármű gyártója, mely 1999-ig! még gőzmozdonyokat gyártott a kínai vasút számára, mára már a világpiac vezetője a nagysebességű vonatok terén. A 350 km/h sebességű áruszállításra tervezett speciális modellt az észak-kínai Hofej tartományban, Tangsanban gyártották.
A vonat kívülről egy normál személyszállító motorvonatra hasonlít (a tér 85 százaléka a teherszállítás számára van fenntartva), és a kialakítás jelentősen csökkenti a futó- és légellenállást. A 350 km/órás sebességével maga mögé utasítja az eddigi leggyorsabb tehervonatot, az olasz „Mercitalia Fast”-ot. Ez utóbbi 2018 novembere és 2022 között közlekedett 180 km/h sebességgel a dél-olaszországi Caserta logisztikai csomópont és Bologna Interportja, Észak-Olaszország legfontosabb logisztikai központja között. A motiváció itt is az e-kereskedelmi megrendelések gyorsabb feldolgozása volt, amellett, hogy jelentősen csökkent a teherautóforgalom ugyanazon az útvonalon.
Kifejezetten áruszállításra tervezték
Az új szerelvény nyolc vagonból áll, rajtuk 2,9 méter széles rakodóajtókkal, amelyek biztosítják a gyors be- és kirakodást. A rakodási folyamat biztonságos és hatékony a speciális gördülő konténerek használatának köszönhetően, amelyek hasonlóak a légi árufuvarozásban használt konténerekhez. Nemcsak a világ leggyorsabb tehervonatáról van szó, hanem arról is, hogy szélsőséges hőmérsékleten is üzemeltethető: legyen az télen -25 Celsius-fok az észak-kínai sztyeppéken vagy 40 Celsius-fok feletti hőmérséklet az Észak-Kínai Köztársaságban.
A vonat személyvonaton alapuló kialakítása 85%-os rakományhasznosítási arányt eredményezett, 800 m2 hasznos alapterülettel.
Mindössze öt óra szükséges az 1500 kilométeres távolság megtételéhez. Kína nagy szárazföldi területét tekintve ez jelentős lendületet jelent a hazai ellátási láncoknak. Még ha az európai nagyvárosok lakossága nem is tud versenyezni Kína városi központjaival, egy hasonló fejlesztést érdemes lehet itt is megfontolni. Végül is Európát már számos saját nagysebességű vasútvonal szegélyezi.
Az Olasz Államvasút Mercitalia Fast nevű nagysebességű teherszállító motorvonata (kép forrása: www.railfreight.com)
Divatos, de praktikus?
A nagysebességű vonatokkal történő személyszállítás világszerte fellendülőben van, és bizonyította értékét. A nagysebességű vasútvonalak azonban jellemzően a nagyobb nagyvárosi központokat kötik össze, amelyek általában nem a „klasszikus” teherforgalom közvetlen célállomásai. Ezért egyértelmű, hogy az olyan ömlesztett árukat, mint a szén, az érc és a fa, továbbra is a „jó, régi” (és egyben lassú) tehervonat fogja szállítani. Jelenleg arra sincs mód, hogy a konténereket, a világ szabványos áruszállítási egységét, 350 km/h sebességgel fuvarozzák át a vidéken. De ki tudja, milyen technológiák várnak ránk a jövőben? Eközben a nagy értékű fogyasztási cikkek és az e-kereskedelmi megrendelések gyorsvonattal történő expressz kézbesítése jó megoldásnak tűnik, feltéve, hogy a szükséges infrastruktúra rendelkezésre áll, és regionális szempontból is értelmes. A teherautók túl lassúak, a rövid repülőutak túl drágák és túl környezetszennyezőek – kiváló lehetőséget kínálva a következő generációs tehervonatoknak, hogy megtalálja a saját piaci résüket.
Forrás
* A www.cargo-partner.com weboldal Freight trains running at 350 km/h című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek