HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (25) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (132) index2 (335) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (51) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (190) nápoly (5) németország (96) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (17) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) usa (5) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

2025.02.13. 16:00 Balogh Zsolt

Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express

Nyugat-Európában már évtizedek óta dolgoznak török vendégmunkások. A nyári szabadságok és az ünnepnapok előtt ezrek indulnak útnak, hogy hazatérjenek a szülőországukba. Ilyenkor földön-vízen-levegőben, ki ahogy tud, igyekszik a célállomása felé. Azoknak, akik vonattal teszik meg a haza- és a visszautat, már évek óta több közvetlen vasúti járat is a rendelkezésükre áll. Ezek egyike az Optima Express, melyet a német Optima Tours ügynökség üzemeltet. Ez a nemzetközi vonatjárat a törökországi Edirne és az ausztriai Villach városát köti össze hetente három alkalommal.

optima_express.jpgAz Optima Express  fotóján 2023 május 8-án Bulgáriában

A járat áprilistól novemberig hetente többször közlekedik Edirne és Villach Hauptbahnhof között. Az utazás Szófián, Belgrádon és Zágrábon keresztül történik, kereskedelmi megállók nélkül. Ezt a járatot elsősorban a Németországból és Nyugat-Európából érkező törökök veszik igénybe, hogy Törökországba jussanak vagy onnan visszatérjenek.

Az Optima Express Szlovéniában dízelmozdonnyal vontatva egy terelés alkalmával (kép forrása: miniaturna-zeleznica.eu)

A vonat 2017-ig öt-tíz, Bulgáriában bejegyzett hálókocsiból és nyolc-tíz, a Car Rail Logistics magyar lajstromjelű autószállító kocsijából állt. Ez a különleges kocsitípus 2 összekapcsolt 2 tengelyes kocsiból áll, az UIC jelölés szerint „Hccrrss” típusú, két rakodási szinttel és 25 m hosszúsággal.

A járat útvonala (kép forrása: railturkey.org)

2023-ban az összetétel kettő-hat Németországban bejegyzett „Bcmh” hálókocsit, egy Szlovéniában bejegyzett „WRI” étkezőkocsit és hat-tizenkét Svédországban bejegyzett „Laaeilprs”autóiszállító vagont tartalmaz. A törökországi nyári szünidő alatt közlekedő útvonalakon egy német lajstromjelű „WLABee” hálókocsi is a szerelvény része.

 Egy frisebb fotó az Optima Express hivatalos oldaláról

Fekvőhelyes kocsik

A fekvőhelyes kocsik mind 2. osztályú kocsik. Minden kocsiban 10 fülke van, amelyek funkcionálisan felszereltek. A fülkékben nappal 6 ülőhely, éjszaka pedig 6 fekvőhely található.

Egy fekvőhelyes kocsi belseje

A fülkék ablakai nyithatók és szükség esetén zárhatók is. A kocsi két végén mosdókagylóval ellátott WC-k találhatók.

Éjszaka a lefoglalt fülkefoglalástól függően akár 6 fekvőhelyet is kihajtanak. A felső fekvőhelyekre létrán keresztül lehet feljutni. A felső fekvőhelyek oldalt rögzítve vannak, hogy alvás közben ne guruljanak el. Ha rendelkezésre áll, az egyes rekeszekben a vonatkísérő asztalt állíthat fel. A terítők és az edények/ evőeszközök nem tartoznak a fülke felszereléséhez. Minden fülke belülről zárható.

Hálókocsik

A hálókocsik 1. osztályú személyszállító kocsik, hálóágyakkal és légkondicionálóval.

Ezek a hálókocsik 10 fülkével vannak felszerelve.

Minden fülkében két ágy van felnőttek számára, egy ágy egy 12 éves korig terjedő gyermek számára. Minden fülke saját mosdókagylóval és zuhanyzóval felszerelt.

Egy hálókocsi belseje

A fülkék nappal ülőhelyeket, éjszaka pedig hálóhelyeket kínálnak. Minden fülke belülről zárható. Mosdókagylóval ellátott WC-k a hálókocsi két végén találhatók.

A hálókocsiban egy-két felnőtt és egy legfeljebb 12 éves gyermek utazhat fülkénként.

Étkezőkocsi

A legtöbb vonat rendelkezik étkezőkocsival, ahol kisebb harapnivalókat, valamint hideg és meleg italokat kaphat. Az étkezőkocsiba saját ételt is hozhat, és ott fogyaszthatja el. Az étkezési időn kívül az étkezőkocsi társalgóként is szolgál, ahol bizonyos időpontokban filmeket vetítenek.

Az étkezőkocsi

Az útvonal

A járat az útja során Ausztriából indulva érinti Szlovéniát, Horvátországot, Szerbiát, Bulgáriát és végül Törökországot, azaz összesen hat országot. Mivel még az EU határát is átlépi, az öt határátkelés és a Balkán kevésbé fejlett vasúthálózata miatt a menetidő igen hosszúra nyúlik.

A menetidő 32 óra 31 perc Edirnéig és 37 óra 41 perc Villach Hbf-ig.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi okozza a több, mint 2 óra eltérést az oda- és a visszaút között. A válasz csupán annyi, hogy a vonat még egy időzónahatárt is átlép útja során.

Bár az Optima Expressz elsősorban autósvonat, a jármű nélkül utazók is igénybe vehetik.

A hat országon áthaladó szerelvény útja során érint villamosított és nem villamosított vasútvonalakat is, továbbá hat különböző országot, így az utazást még mozdonycserék is színesítik. Ezért is van az, hogy ha rákeresünk az Optima Expressre, számos eltérő színű, formájú és nemzetiségű mozdony láthatunk a kocsik élén.

Hasonló járatok

Összegyűjtöttem még néhány olyan vasúti járatot, melyekben van hasonlóság az Optima Expressel:

* Hungária EC: Ez a járat Hamburgból közlekedik Berlinen, Drezdán, Prágán és Pozsonyon át Budapestre. Három EU határt lép át, azonban mozdonycserék nélkül teszi meg az utat, egyedül Prágában történik egy irányváltás. Az út hossz 1314 km, a menetidő 13 óra 40 perc.
* Peking-Sanghaj közvetlen nagysebességű járat: a két város között a távolság 1280 km, melyet a leggyorsabb, megállás nélkül közlekedő járatok pár perccel kevesebb, mint négy óra alatt tesznek meg, 300-350 km/h sebességgel.
* Amtrak Auto Train: az Amerikai Egyesült Államokban közlekedő járat a Virginiai Lorton és a floridai Sanford között közlekedik. Szintén továbbít autószállító teherkocsikat. Az út hossza 1376 km, a menetidő 17 óra. A járatnak közbenső megállói nincsenek, nem lép át országhatárt sem és végig dízelvontatással közlekedik.
* Akropolis: Ez a járat Münchenből Athénba közlekedett naponta. A teljes távolság 2050 km, a menetidő 37 és fél óra volt.
* Nightjet járatok: Az ÖBB több olyan éjszakai járatot is üzemeltet, melyek autószállító kocsikat is továbbítanak. Ezek a járatok azonban egy éjszaka letudják az utat. Példa rá a Hamburg-Innsbruck Nightjet 13 óra 4 perces menetidővel.

A Hamburg/Amszterdam-Innsbruck Nightjet (kép forrása: Bahnbilder.de)

Források

* Az Optima-Express hivatalos oldala
* A német Wikipédia Optima-Express szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

9 komment

Címkék: index ausztria törökország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6118794542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.02.14. 05:25:36

A kocsival való fel-le állás(? - mi erre a szakszerű kifejezés) mennyi időt vesz igénybe és mekkora az szgk kapacitás?

Mennyi a jegy ár mondjuk másodosztályon négy felnőtt + kocsi vinatkozásban?

Flavius Mundus Puncius 2025.02.14. 08:28:43

@gigabursch: 1 650 € 6 fős kabinban autó nélkül.

A gond az hogy a maradék 2 ágyat is meg kell venned ha nem idegenekkel akarsz osztozni, akkor viszont már 2 000 felett jársz, ha autót is viszel akkor 2 880 €, ráadásul csak Ediméig megy.

gigabursch 2025.02.14. 10:15:11

@Flavius Mundus Puncius:
~2800 € hat főre...

Noooormális?

Hat ember, akikból kettő tud vezetni egy kisbusszal (fogyasszon 11 litert a távolságot mindenféle útdíjakkal együtt megteszi uszkve 17-18 óra alatt, megállásokkal, határállomésokkal, kényelmesen 1450 km tájékán (160 l üzemanyag)
(160×650 = 104 eFt)
Útdíjak ~ 100 eFt
De ha valóban a gépkocsi futás rezsiköltségét számolom, ami ~ 200 Ft/km
1450 × 200 = 290 eFt
+ útdíjak

vs...

vetem össze a 2880 × 410 Ft-tal, ami 1.180 eFt, szóval itt nem kerek a világ...

Ugyanarra a hat emberre.

Ki az akinek ennyi pénze van?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.02.14. 11:28:35

@gigabursch: Van néhány sejtésem, ami árnyalja a képet. A fő vonzerő itt az, hogy viheted az autódat is, emiatt jobb a repülőtől.

Törökország tömegközlekedése fejletlen, ezért sok embernek szerint életbevágó, hogy vihesse az autóját is, mert hiába landolna a repülő Isztambulban, hogy jut onnan még haza?

A másik ok pedig a fejlett úthálózat hiánya, talán a Balkánon keresztül, 5 országhatáron át, autópályák nélkül te sem teszed meg az utat 17 óra alatt. Ha meg félúton szállást is kell kivenni, az tovább növeli a költségeket. Hisztis feleséggel, kisgyerekekkel sem lehet egy álomutazás autóval eljutni Törökországig.

A vonatút fentebb számolt ára túlzó, ettől olcsóbban is lehet utazni.

De ezek mellett azért mindent elmond, hogy a Google értékelések nem túl finomak, a legtöbb ember csalódott, a pozitív értékelést adók pedig kalandvágyó és ráérő feketeöves vonatkedvelők...

gigabursch 2025.02.14. 15:18:53

@Balogh Zsolt:
Úgy vélem a hatszemélyes kisbuszos dologgal mindent elmondtam.
Mert az maga a rögvalóság.

gigabursch 2025.02.14. 15:19:34

@gigabursch: @Balogh Zsolt:
Végig autópályán mész - nézz rá a kuglira.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.02.14. 22:23:07

@gigabursch: Nyilván nem egy sikersztori ez a járat, jelenleg heti 1x közlekedik, a törökök többsége meg ezek szerint autóval és repülővel jár. De ha mindenben a legolcsóbbat válasszuk, akkor 6*172 euró + az autó, ami 1x408 euró. Gyerekekre további kedvezmény jár és az sem biztos, hogy hatan akarnak együtt utazni. Két felnőttnek + két gyereknek már olcsóbb is a vonat, mint a kisbusz. A 2800 euró nem tudom milyen matematika alapján jött ki, az nem pontos ár. A kényelem az persze más tészta...

gigabursch 2025.02.15. 11:49:08

@Balogh Zsolt:
1440 € az már a fele, mint amit @Flavius Mundus Puncius: mondott.
De ez továbbra is se időben, se költségekben nem tűnik versenyképesnek.

NAR 2025.02.16. 20:32:09

Két (kis)gyerekkel nem hiszem, hogy pont egy 30+ órás vonatutat szeretnék bevállalni. Az autópályapihenőkben legalább vannak játszóterek, esélyük van mozogni, de vonatba bezárva másfél napra...
süti beállítások módosítása