Nyugat-Európában már évtizedek óta dolgoznak török vendégmunkások. A nyári szabadságok és az ünnepnapok előtt ezrek indulnak útnak, hogy hazatérjenek a szülőországukba. Ilyenkor földön-vízen-levegőben, ki ahogy tud, igyekszik a célállomása felé. Azoknak, akik vonattal teszik meg a haza- és a visszautat, már évek óta több közvetlen vasúti járat is a rendelkezésükre áll. Ezek egyike az Optima Express, melyet a német Optima Tours ügynökség üzemeltet. Ez a nemzetközi vonatjárat a törökországi Edirne és az ausztriai Villach városát köti össze hetente három alkalommal.
Az Optima Express Ivo Radoev fotóján 2023 május 8-án Bulgáriában
A járat áprilistól novemberig hetente többször közlekedik Edirne és Villach Hauptbahnhof között. Az utazás Szófián, Belgrádon és Zágrábon keresztül történik, kereskedelmi megállók nélkül. Ezt a járatot elsősorban a Németországból és Nyugat-Európából érkező törökök veszik igénybe, hogy Törökországba jussanak vagy onnan visszatérjenek.
Az Optima Express Szlovéniában dízelmozdonnyal vontatva egy terelés alkalmával (kép forrása: miniaturna-zeleznica.eu)
A vonat 2017-ig öt-tíz, Bulgáriában bejegyzett hálókocsiból és nyolc-tíz, a Car Rail Logistics magyar lajstromjelű autószállító kocsijából állt. Ez a különleges kocsitípus 2 összekapcsolt 2 tengelyes kocsiból áll, az UIC jelölés szerint „Hccrrss” típusú, két rakodási szinttel és 25 m hosszúsággal.
A járat útvonala (kép forrása: railturkey.org)
2023-ban az összetétel kettő-hat Németországban bejegyzett „Bcmh” hálókocsit, egy Szlovéniában bejegyzett „WRI” étkezőkocsit és hat-tizenkét Svédországban bejegyzett „Laaeilprs”autóiszállító vagont tartalmaz. A törökországi nyári szünidő alatt közlekedő útvonalakon egy német lajstromjelű „WLABee” hálókocsi is a szerelvény része.
Egy frisebb fotó az Optima Express hivatalos oldaláról
Fekvőhelyes kocsik
A fekvőhelyes kocsik mind 2. osztályú kocsik. Minden kocsiban 10 fülke van, amelyek funkcionálisan felszereltek. A fülkékben nappal 6 ülőhely, éjszaka pedig 6 fekvőhely található.
Egy fekvőhelyes kocsi belseje
A fülkék ablakai nyithatók és szükség esetén zárhatók is. A kocsi két végén mosdókagylóval ellátott WC-k találhatók.
Éjszaka a lefoglalt fülkefoglalástól függően akár 6 fekvőhelyet is kihajtanak. A felső fekvőhelyekre létrán keresztül lehet feljutni. A felső fekvőhelyek oldalt rögzítve vannak, hogy alvás közben ne guruljanak el. Ha rendelkezésre áll, az egyes rekeszekben a vonatkísérő asztalt állíthat fel. A terítők és az edények/ evőeszközök nem tartoznak a fülke felszereléséhez. Minden fülke belülről zárható.
Hálókocsik
A hálókocsik 1. osztályú személyszállító kocsik, hálóágyakkal és légkondicionálóval.
Ezek a hálókocsik 10 fülkével vannak felszerelve.
Minden fülkében két ágy van felnőttek számára, egy ágy egy 12 éves korig terjedő gyermek számára. Minden fülke saját mosdókagylóval és zuhanyzóval felszerelt.
Egy hálókocsi belseje
A fülkék nappal ülőhelyeket, éjszaka pedig hálóhelyeket kínálnak. Minden fülke belülről zárható. Mosdókagylóval ellátott WC-k a hálókocsi két végén találhatók.
A hálókocsiban egy-két felnőtt és egy legfeljebb 12 éves gyermek utazhat fülkénként.
Étkezőkocsi
A legtöbb vonat rendelkezik étkezőkocsival, ahol kisebb harapnivalókat, valamint hideg és meleg italokat kaphat. Az étkezőkocsiba saját ételt is hozhat, és ott fogyaszthatja el. Az étkezési időn kívül az étkezőkocsi társalgóként is szolgál, ahol bizonyos időpontokban filmeket vetítenek.
Az étkezőkocsi
Az útvonal
A járat az útja során Ausztriából indulva érinti Szlovéniát, Horvátországot, Szerbiát, Bulgáriát és végül Törökországot, azaz összesen hat országot. Mivel még az EU határát is átlépi, az öt határátkelés és a Balkán kevésbé fejlett vasúthálózata miatt a menetidő igen hosszúra nyúlik.
A menetidő 32 óra 31 perc Edirnéig és 37 óra 41 perc Villach Hbf-ig.
Felmerülhet a kérdés, hogy mi okozza a több, mint 2 óra eltérést az oda- és a visszaút között. A válasz csupán annyi, hogy a vonat még egy időzónahatárt is átlép útja során.
Bár az Optima Expressz elsősorban autósvonat, a jármű nélkül utazók is igénybe vehetik.
A hat országon áthaladó szerelvény útja során érint villamosított és nem villamosított vasútvonalakat is, továbbá hat különböző országot, így az utazást még mozdonycserék is színesítik. Ezért is van az, hogy ha rákeresünk az Optima Expressre, számos eltérő színű, formájú és nemzetiségű mozdony láthatunk a kocsik élén.
Hasonló járatok
Összegyűjtöttem még néhány olyan vasúti járatot, melyekben van hasonlóság az Optima Expressel:
* Hungária EC: Ez a járat Hamburgból közlekedik Berlinen, Drezdán, Prágán és Pozsonyon át Budapestre. Három EU határt lép át, azonban mozdonycserék nélkül teszi meg az utat, egyedül Prágában történik egy irányváltás. Az út hossz 1314 km, a menetidő 13 óra 40 perc.
* Peking-Sanghaj közvetlen nagysebességű járat: a két város között a távolság 1280 km, melyet a leggyorsabb, megállás nélkül közlekedő járatok pár perccel kevesebb, mint négy óra alatt tesznek meg, 300-350 km/h sebességgel.
* Amtrak Auto Train: az Amerikai Egyesült Államokban közlekedő járat a Virginiai Lorton és a floridai Sanford között közlekedik. Szintén továbbít autószállító teherkocsikat. Az út hossza 1376 km, a menetidő 17 óra. A járatnak közbenső megállói nincsenek, nem lép át országhatárt sem és végig dízelvontatással közlekedik.
* Akropolis: Ez a járat Münchenből Athénba közlekedett naponta. A teljes távolság 2050 km, a menetidő 37 és fél óra volt.
* Nightjet járatok: Az ÖBB több olyan éjszakai járatot is üzemeltet, melyek autószállító kocsikat is továbbítanak. Ezek a járatok azonban egy éjszaka letudják az utat. Példa rá a Hamburg-Innsbruck Nightjet 13 óra 4 perces menetidővel.
A Hamburg/Amszterdam-Innsbruck Nightjet (kép forrása: Bahnbilder.de)
Források
* Az Optima-Express hivatalos oldala
* A német Wikipédia Optima-Express szócikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek