Még ifjúkoromban, 2011-ben utaztam Münchenből Innsbruckba vonattal. Az útvonal legizgalmasabb része a német határon fekvő Mittenwald és Innsbruck közötti szakasz volt, mely a vonal kezdőpontja után egyszerűen a Mittenwaldbahn becenevet kapta. A vasútvonal igazi hegyvidéki tájat szel át, számos szurdokvölgyet keresztez és 1182 méteres legnagyobb magasságáról egészen 574 méterig ereszkedik le, míg el nem éri Tirol fővárosát.
Megérkezés Seefeld in Tirol állomásra, ahonnan a 12 kilométeres túra indult Hochzirl állomásra, érintve a szurdokvölgyet és a Schloßbach-Brücke nevű hidat
Leglátványosabb része a Reith és Hochzirl közötti mintegy 6 km-es szakasz, ahol 1120 méterről 922 méterre ereszkedik a vonal, miközben keresztezi a Schlossbach patak szurdokvölgyét a Schloßbach-hídon át. Ezt a szakaszt az évek alatt már sokszor beutaztam, de a hidat és a szurdokvölgyet szerettem volna nem csak vonatablakból utasként látni. Erre végül 2024. márciusában, több évnyi várakozás után végre sor került!
Én fiatalon, 2011 májusában kerültem ki a magyar Alföld egyik városából, Kecskemétről a németországi Münchenben. Bár már korábban többször is voltam külföldön, ilyen messze és ilyen hosszú ideig még nem jártam az otthonomtól. München igazi vasúti paradicsom volt számomra és kihasználva a BayernTicket előnyeit, rengeteg helyre jutottam el vonattal, többek között egészen Innsbruckig a Mittenwaldon át. Ilyen hegyvidéki vonalon, ahol egymást követték a hidak és az alagutak, a páratlan vonalkifejtések és más izgalmas vasúti műtárgyak, korábban nappal még sohasem utaztam. Talán csak a horvátországi kétnapos nyaralásom vetekedett ezzel, de azt az utat szinte végig vaksötétben tettem meg éjszakai vonattal. Ezen okok miatt lett végül maradandó élmény számomra az a bizonyos innsbrucki utazás.
Leszállás után a motorvonat gyorsan tovább is indult Seefield in Tirol felé
A túra első néhány métere, háttérben az Alpok havas csúcsai
Később keresgéltem és kutattam a vonal történetéről és látnivalóiról, így jutottam el a címben is szereplő Schloßbach-Brücke nevezetű hídig, mely a vonal legjelentősebb hídja. Az interneten rengeteg fotót találtam róla, ezért elhatároztam, hogy élőben is mindenképpen megnézem, de nem csak pár másodpercre egy vonat utasaként.
2022 nyár végén kerültem a tiroli Zell am Ziller faluba, ahol megismerkedtem egy hasonló érdeklődésű kollégával, Dénessel. Még ugyanebben az évben próbáltam rábeszéltem, hogy egyszer mindenképp keressük fel ezt a hidat. Ő korábban Innsbruckban dolgozott, így neki is élmény volt visszatérni korábbi városába és attól nem messze egy új helyszínt felkeresni. Szó szót követett, és apránként eljutottunk először Innsbruckba, majd Hochzirlbe, Mittenwaldba, keresztülmentünk többször is azon a bizonyos hídon, de csak terveztük, hogy ténylegesen és célirányosan fel is keressük. Eltelt a nyár, majd jött a tél, aztán egy újabb nyár, de a híd felkeresése mindig csak tolódott... Végül 2023/2024 telének a végén, egy márciusi napon végül a csillagok szerencsés együttállása során sorra került ez a látványosság is! Szombaton eldöntöttük, vasárnap megterveztük, végül hétfőn végül útnak indultunk Innsbruckba, majd onnan tovább Reith b. Seefeld-be.
Ezek a csúcsok megunhatatlan témát nyújtanak
Leszállás után készítettem néhány fotót a vonatunkról és a gyönyörű hegyekről. Miután a vonat elhagyta az állomást, mi is elindultunk vissza Innsbruck felé gyalogosan, keresztül a falun. Még útbaigazítást kértünk egy ott sétáló bácsitól, aki készségesen segített is nekünk. Hamarosan meg is találtuk az első útbaigazító táblát, onnan pedig már pofonegyszerű volt az egész kirándulás.
Az útvonal többnyire a vasút mellett haladt...
...így a Mittenwaldbahn vágányait többször is láthattuk vagy fotózhattuk
Vidéki idill a vágányok mellett
Dénes néhány képet készít a környező csúcsokról
Az útvonal többször is keresztezte a vágányokat, ám sohasem szintben, inkább több tízméter magasságban
Rövid megálló, az éles szeműek már láthatják a kép alsó felében a szurdokvölgyet, a kiépített lépcsőket és a pallókat. Na oda kell innen valahogy még lejutni!
Valamivel több mint egy órányi gyaloglás után végül megleltük a Schlossbach patakot, mely az Inn egyik mellékfolyója Tirolban. Felső folyásánál található a Schlossbachklamm szurdok, amelyet Hochzirlnél mintegy 60 méteres magasságban az impozáns és műemlékvédelem alatt álló Schlossbach-híd hidal át.
Az első találkozás a Schloßbach-híddal!
Ez a híd egy 250 tonna tömegű acélból készült íves tartószerkezetű híd, amely topográfiailag közvetlenül két szurdok között helyezkedik el, közvetlenül két alagútportál között, amelyek a hídtól jobbra és balra csatlakoznak a vasútvonalhoz.
Hmarosan érkezett is egy ÖBB Talent, ugyanaz a típus, amivel mi is megérkeztünk Reith b. Seefeld-be korábban
A híd közvetlenül egy alagútban folytatódik, így a Hochzirl felől érkező vonatok fotózásához hatalmas szerencse és nagyon jó időzítés szükséges
Miután megpihentünk a híd magasságában, lassan elkezdtünk leereszkedni a völgybe, hogy átjussunk a túloldalra. Egy félrenézés miatt először egy zsákutcába jutottunk, de azután már gyorsan meglett a helyes irány és biztonságosan lejutottunk a Schlossbach patakhoz. Itt egy kisebb gyaloghídon átkeltünk rajta, majd kezdődött az erőt próbáló feladat: visszakapaszkodni a híd szintjéig a túloldalon!
Átkelés a szurdokvölgyön és a kis patakon
A Mittenwaldbahnon néha tehervonat is keresztülhalad München és Innsbruck között. Mi egy két ÖBB Taurus álltal vontatott konténerszállítót fogtunk ki, mely Innsbruck irányába suhant. Annyira váratlanul érkezett, hogy én csak a sokadik teherkocsit bírtam lefotózni
A híd üresen is szép! :)
Egy DB Talent2 halad Mittenwaldon át München felé
Az időjárás folyamatosan változott, így a fények is mindig máshogy estek a völgyben. Még egy utolsó fotó és kapaszkodunk felfelé Hochzirl felé!
Alattunk a völgy, a távolban futó vasútvonal a jobb oldali vonal folytatása, mely előtte még áthalad a Schloßbach-hídon
Újabb Talent, ezúttal Mittenwald felé
Egy utolsó kép a Mittenwaldról, több vonatot már nem vártunk meg, pedig jó téma lehetett volna itt
Ahogy elértük Hochzirl állomást, az egész napos megpróbáltatások után a fényképezőm akkuja is lemerült, így a nap többi részéről már nem készült fotó. Hochzirl állomáson felszálltunk egy helyi buszra, mely naponta mindösszesen csak kétszer! közlekedik és elbuszoztunk Zirlbe, ahonnan egy másik busszal pedig továbbutaztunk Innsbruckba, majd vonattal haza.
A híd és a vasútvonal feltűnik az ÖBB 2021. decemberben megjelent reklámfilmjében is kétszer, míg a vasútvonal ezen felül legalább egyszer!
Forgalom
A Mittenwaldbahn forgalmát a félóránként-óránként közlekedő Deutsche Bahn Talent2 sorozata és az ÖBB Talent sorozata jelenti. A motorvonatok idekerülése előtt a DB Silberling kocsikból álló ingavonatai a DB 111 sorozatú, ritkábban a DB 110 sorozatú (becenevén Bügelfalte, kb.: élére vasalt) villamosmozdonyokkal közlekedtek erre. A teherforgalom ritka, a nehéz szerelvények inkább Rosenheim felé kerülnek, mint hogy felmásszanak az 1182 méter magasan található Seefeld in Tirol állomásig az egyvágányú vonalon.
Tehervonat vezetőállásából készített videó a Karwandelbahn és a Mittenwaldban vasútvonalakról. A Schloßbach-híd kb. 21:08-nál látható egy pillanatra.
A híd és a szurdokvölgy a Google térképén
Ha tetszett a bejegyzés, kövessFacebookon is!
Utolsó kommentek