HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

• gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

• Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.03.15. 23:36 Balogh Zsolt

A Mittenwaldbahn és a Schloßbach-Brücke

Még ifjúkoromban, 2011-ben utaztam Münchenből Innsbruckba vonattal. Az útvonal legizgalmasabb része a német határon fekvő Mittenwald és Innsbruck közötti szakasz volt, mely a vonal kezdőpontja után egyszerűen a Mittenwaldbahn becenevet kapta. A vasútvonal igazi hegyvidéki tájat szel át, számos szurdokvölgyet keresztez és 1182 méteres legnagyobb magasságáról egészen 574 méterig ereszkedik le, míg el nem éri Tirol fővárosát.

Megérkezés Seefeld in Tirol állomásra, ahonnan a 12 kilométeres túra indult Hochzirl állomásra, érintve a szurdokvölgyet és a Schloßbach-Brücke nevű hidat

Leglátványosabb része a Reith és Hochzirl közötti mintegy 6 km-es szakasz, ahol 1120 méterről 922 méterre ereszkedik a vonal, miközben keresztezi a Schlossbach patak szurdokvölgyét a Schloßbach-hídon át. Ezt a szakaszt az évek alatt már sokszor beutaztam, de a hidat és a szurdokvölgyet szerettem volna nem csak vonatablakból utasként látni. Erre végül 2024. márciusában, több évnyi várakozás után végre sor került!

Én fiatalon, 2011 májusában kerültem ki a magyar Alföld egyik városából, Kecskemétről a németországi Münchenben. Bár már korábban többször is voltam külföldön, ilyen messze és ilyen hosszú ideig még nem jártam az otthonomtól. München igazi vasúti paradicsom volt számomra és kihasználva a BayernTicket előnyeit, rengeteg helyre jutottam el vonattal, többek között egészen Innsbruckig a Mittenwaldon át. Ilyen hegyvidéki vonalon, ahol egymást követték a hidak és az alagutak, a páratlan vonalkifejtések és más izgalmas vasúti műtárgyak, korábban nappal még sohasem utaztam. Talán csak a horvátországi kétnapos nyaralásom vetekedett ezzel, de azt az utat szinte végig vaksötétben tettem meg éjszakai vonattal. Ezen okok miatt lett végül maradandó élmény számomra az a bizonyos innsbrucki utazás.

011.jpgLeszállás után a motorvonat gyorsan tovább is indult Seefield in Tirol felé

mittenwald, tirolA túra első néhány métere, háttérben az Alpok havas csúcsai

Később keresgéltem és kutattam a vonal történetéről és látnivalóiról, így jutottam el a címben is szereplő Schloßbach-Brücke nevezetű hídig, mely a vonal legjelentősebb hídja. Az interneten rengeteg fotót találtam róla, ezért elhatároztam, hogy élőben is mindenképpen megnézem, de nem csak pár másodpercre egy vonat utasaként.

2022 nyár végén kerültem a tiroli Zell am Ziller faluba, ahol megismerkedtem egy hasonló érdeklődésű kollégával, Dénessel. Még  ugyanebben az évben próbáltam rábeszéltem, hogy egyszer mindenképp keressük fel ezt a hidat. Ő korábban Innsbruckban dolgozott, így neki is élmény volt visszatérni korábbi városába és attól nem messze egy új helyszínt felkeresni. Szó szót követett, és apránként eljutottunk először Innsbruckba, majd Hochzirlbe, Mittenwaldba, keresztülmentünk többször is azon a bizonyos hídon, de csak terveztük, hogy ténylegesen és célirányosan fel is keressük. Eltelt a nyár, majd jött a tél, aztán egy újabb nyár, de a híd felkeresése mindig csak tolódott... Végül 2023/2024 telének a végén, egy márciusi napon végül a csillagok szerencsés együttállása során sorra került ez a látványosság is! Szombaton eldöntöttük, vasárnap megterveztük, végül hétfőn végül útnak indultunk Innsbruckba, majd onnan tovább Reith b. Seefeld-be.

mittenwald, tirolEzek a csúcsok megunhatatlan témát nyújtanak

Leszállás után készítettem néhány fotót a vonatunkról és a gyönyörű hegyekről. Miután a vonat elhagyta az állomást, mi is elindultunk vissza Innsbruck felé gyalogosan, keresztül a falun. Még útbaigazítást kértünk egy ott sétáló bácsitól, aki készségesen segített is nekünk. Hamarosan meg is találtuk az első útbaigazító táblát, onnan pedig már pofonegyszerű volt az egész kirándulás.

mittenwald, tirolAz útvonal többnyire a vasút mellett haladt...

mittenwald, tirol...így a Mittenwaldbahn vágányait többször is láthattuk vagy fotózhattuk

mittenwald, tirolVidéki idill a vágányok mellett

mittenwald, tirolDénes néhány képet készít a környező csúcsokról

mittenwald, tirolAz útvonal többször is keresztezte a vágányokat, ám sohasem szintben, inkább több tízméter magasságban

mittenwald, tirolRövid megálló, az éles szeműek már láthatják a kép alsó felében a szurdokvölgyet, a kiépített lépcsőket és a pallókat. Na oda kell innen valahogy még lejutni!

Valamivel több mint egy órányi gyaloglás után végül megleltük a Schlossbach patakot, mely az Inn egyik mellékfolyója Tirolban. Felső folyásánál található a Schlossbachklamm szurdok, amelyet Hochzirlnél mintegy 60 méteres magasságban az impozáns és műemlékvédelem alatt álló Schlossbach-híd hidal át.

mittenwald, tirolAz első találkozás a Schloßbach-híddal!

Ez a híd egy 250 tonna tömegű acélból készült íves tartószerkezetű híd, amely topográfiailag közvetlenül két szurdok között helyezkedik el, közvetlenül két alagútportál között, amelyek a hídtól jobbra és balra csatlakoznak a vasútvonalhoz.

mittenwald, tirolHmarosan érkezett is egy ÖBB Talent, ugyanaz a típus, amivel mi is megérkeztünk Reith b. Seefeld-be korábban

mittenwald, tirolA híd közvetlenül egy alagútban folytatódik, így a Hochzirl felől érkező vonatok fotózásához hatalmas szerencse és nagyon jó időzítés szükséges

Miután megpihentünk a híd magasságában, lassan elkezdtünk leereszkedni a völgybe, hogy átjussunk a túloldalra. Egy félrenézés miatt először egy zsákutcába jutottunk, de azután már gyorsan meglett a helyes irány és biztonságosan lejutottunk a Schlossbach patakhoz. Itt egy kisebb gyaloghídon átkeltünk rajta, majd kezdődött az erőt próbáló feladat: visszakapaszkodni a híd szintjéig a túloldalon!

mittenwald, tirolÁtkelés a szurdokvölgyön és a kis patakon

mittenwald, tirolA Mittenwaldbahnon néha tehervonat is keresztülhalad München és Innsbruck között. Mi egy két ÖBB Taurus álltal vontatott konténerszállítót fogtunk ki, mely Innsbruck irányába suhant. Annyira váratlanul érkezett, hogy én csak a sokadik teherkocsit bírtam lefotózni

mittenwald, tirolA híd üresen is szép! :)

mittenwald, tirolEgy DB Talent2 halad Mittenwaldon át München felé

mittenwald, tirolAz időjárás folyamatosan változott, így a fények is mindig máshogy estek a völgyben. Még egy utolsó fotó és kapaszkodunk felfelé Hochzirl felé!

mittenwald, tirolAlattunk a völgy, a távolban futó vasútvonal a jobb oldali vonal folytatása, mely előtte még áthalad a Schloßbach-hídon

mittenwald, tirolÚjabb Talent, ezúttal Mittenwald felé

mittenwald, tirolEgy utolsó kép a Mittenwaldról, több vonatot már nem vártunk meg, pedig jó téma lehetett volna itt

Ahogy elértük Hochzirl állomást, az egész napos megpróbáltatások után a fényképezőm akkuja is lemerült, így a nap többi részéről már nem készült fotó. Hochzirl állomáson felszálltunk egy helyi buszra, mely naponta mindösszesen csak kétszer! közlekedik és elbuszoztunk Zirlbe, ahonnan egy másik busszal pedig továbbutaztunk Innsbruckba, majd vonattal haza.

A híd és a vasútvonal feltűnik az ÖBB 2021. decemberben megjelent reklámfilmjében is kétszer, míg a vasútvonal ezen felül legalább egyszer!

Forgalom

A Mittenwaldbahn forgalmát a félóránként-óránként közlekedő Deutsche Bahn Talent2 sorozata és az ÖBB Talent sorozata jelenti. A motorvonatok idekerülése előtt a DB Silberling kocsikból álló ingavonatai a DB 111 sorozatú, ritkábban a DB 110 sorozatú (becenevén Bügelfalte, kb.: élére vasalt) villamosmozdonyokkal közlekedtek erre. A teherforgalom ritka, a nehéz szerelvények inkább Rosenheim felé kerülnek, mint hogy felmásszanak az 1182 méter magasan található Seefeld in Tirol állomásig az egyvágányú vonalon.

Tehervonat vezetőállásából készített videó a Karwandelbahn és a Mittenwaldban vasútvonalakról. A Schloßbach-híd kb. 21:08-nál látható egy pillanatra.

A híd és a szurdokvölgy a Google térképén

Ha tetszett a bejegyzés, kövessFacebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: index ausztria híd mittenwald mittenwaldbahn

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.