HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.06.09. 14:18 Balogh Zsolt

A mittenwaldi Leutasch-szurdok

Ausztria még több évnyi kint tartózkodás után is nyújt érdekes és izgalmas látnivalót. Én egészen véletlenül bukkantam rá az interneten az osztrák-német határ közelében található Leutascher Geisterklamm nevű szurdokra, mely a németországi Mittenwald közelében található. Kollégámmal gyorsan meg is beszéltem, hogy a közeljövőben el látogatunk majd ide is, de előtte még elmegyünk a közelebbi Hochzilrbe.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA szurdokba vezető út bejárata

A szurdokig vezető utat vonattal tettük meg, pályafelújítások miatt többszörös átszállással. Eredetileg Hochzirlbe szerettünk volna utazni, az ottani szurdokot megnézni, ám az utolsó percekben mégis változott a terv és tovább utaztunk egészen Mittenwaldig. Már maga az odavezető út is lenyűgöző, az 530 méter magasan elhelyezkedő Innsbrucktól a vonat egészen 1182 méterig kapaszkodik fel 22 km alatt, majd ereszkedik vissza a 914 méteren található Mittenwaldig.

Megérkezés Mittenwaldba egy Talen2 motorvonattal

Mittenwald híres és nevezetes a szép festett házairól, ugyanis a legtöbbet kivülről káprázatos színes freskók díszítik.

Egy, a sok Falfreskóval díszített családi ház közül

Az állomásról gyalogosan indultunk tovább egy igencsak meredek gyalogúton, ami egy autóúthoz vezetett fel, majd azon folytattuk a sétát. A kaptató nem enyhült, de legalább aszfaltúton haladhattunk felfelé.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaMeredek és kanyargós, de legalább nem forgalmas. A távoli piros tábla már a német-osztrák határt jelzi, a határon úgy sétáltunk át, hogy a tábla nélkül észre sem vettük volna, hogy ismét visszatértünk Ausztriába.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA szurdok kiépített gyalogos útvonala már az odavezető útról is jól látható

Az autóút részben a szurdokkal párhuzamosan haladt, így végig hallottuk a víz zúgását és ahogy közeledtünk, egyre többször láttuk magát a hasadékot is, melynek alján a víz zubogott.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaIzgalmasnak ígérkezik!

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA szurdokvölgy kezdete, a képen látható Leutasch-patak itt még békésen folyik, ám hamarosan a következő mintegy 1500 méteren már több száz métert esik

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA szurdok bejárata

A szurdok bejáratánál néhány parkoló található, egy kisebb vendéglátó-egységgel és annak kerthelyiségével. Itt még utoljára ehetünk vagy ihatunk valamit, használhatjuk a mosdót, mielőtt belépünk a vízikoboldok birodalmába. 

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaElindul a túra

A helyi folklór úgy tartja, hogy az erdei vízikoboldok az ilyen, nehezen megközelíthető, sziklás-vizes élőhelyeken laknak. Az út során számos csak német nyelvű információs tábla tájékoztatja az erre járókat a szurdok kialakulásáról, történetéről, a hozzá kapcsolódó legendákról és a környező élővilágról.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaRácsos fémpallókon át vezet az út

Az útvonal keskeny, két ember még éppen el tudja kerülni rajta egymást. Néha kanyarog, néha lépcsőkön emelkedik, végig a sziklafal mentén. Kialakítása miatt több helyen is figyelmeztető tábla hívja fel a figyelmet, hogy csak gyalogosan szabad az útnak nekivágni! Se kerékpárral, se babakocsival ne induljon senki útnak. De annak sem ajánlott, aki tériszonyos, fél a magasban vagy szédülésre hajlamos. Az út bár bizonyos emberek számára félelmetesnek tűnhet, valójában teljesen biztonságos: Nem lehet leesni, eltévedni, az út nem tud leszakadni, végig biztonságosan kiépített.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA képek sajnos nem tudják visszaadni azt az élményt, amit egy ilyen átkelés nyújt. A folyamatosan zúgó víz, a változatos sziklaformák, a hasadékvölgybe befolyó egyéb patakok igazán mesebelivé teszik az utat.

A Leutaschklamm jelenleg a németországi Mészkő-Alpok leghosszabb bejárható szurdoka (bár fizikailag a szurdok maga ausztriában található). A Leutaschklamm teljes hossza a Leutasch-völgy végétől a mittenwaldi szurdokkioszkig 1640 méter. Ennek a szakasznak nagy része vagy a magasban lévő modern fémhidakon, vagy a Wasserfallsteig fahídjain keresztül közelíthető meg, amely keleten, a Mittenwald Klammkiosknál kezdődik.

A Leutaschklamm-szurdok egy részét már 1880-ban megnyitották. Ez jóval azelőtt volt, hogy a turizmus sikeresen beindult volna a régióban. 2003-ban az Európai Strukturális Alap támogatásával megkezdődött a 23 méter magas vízesés feletti rész megnyitása. 2006 májusában ünnepélyesen megnyitották az új gyaloghidakat és a két hidat.

A Leutasch-szurdok sziklafalai 75 méter magasan emelkednek a szurdok alján zúgó víz fölé. A szikla ezen a területen vízáteresztő Wetterstein-mészkőből áll. A szurdokban tett túra során a sziklákban néhány helyen a víz eróziójának nyomait láthatjuk, amelyek képet adnak a természet erejéről.

A Leutaschklamm egy durva hegyvidéki világ része. Emiatt a számos óvintézkedés ellenére balesetek is történhetnek.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaNéha egy-egy lépcsős szakasz is következik

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaFélúton a túraútvonal elágazik, a hídon át egy hosszabb erdei séta következik, távolodva a víztől

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaHangosbeszélőnek gondoltuk, ám épp ellenkezőleg: a fülünket ráhelyezve még jobban hallhatjuk a víz morajlását

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaUtunk végéhez közeledve egy újabb híd következik, mely a szurdokon átvezető túraút legmagasabb pontja is egyben. A háttérben található hegyet jópár évvel korábban én magam is megmásztam

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaKilátás a hídról

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA Leutasch még egy utolsó vízesésen átbukik, mielőtt kiér a völgybe, a hídról inkább hallható ez, mintsem látható

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaVisszanézve a hídról

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA híd itt 75 méter magasságban keresztezi a szurdokot. Tériszonyosoknak nem ajánlott!

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaAz út vége, a vízeséshez vezető út sajnos le volt zárva

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaMegérkeztünk a völgybe

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaA Leutasch itt már nyugodt és csendes, kékes színét a kioldott mészkő adja

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaVisszatérés Mittenwaldba. A főutca teljes hosszában autómentes, egymást érik a vendéglátó egységek és a hozzájuk tartozó kerthelyiségek

Mittenwald és környéke a szurdokon kívül még további nevezetességeket is tartogat: található itt két kisebb tó, drótkötélpályás felvonó, történelmi városrész, néhány múzeum és más épített látványosságok. A város térségét rengeteg változatos hosszúságú és nehézségű túraútvonalon át fedezhetjük fel.

Én és kollégám munkahelyi élménybeszámolója olyan jól sikerült, hogy egy hét leforgása alatt további négy munkatársam is ellátogatott ide, igaz, ők mindannyian autóval mentek.

Leutasch-szurdok, Mittenwald, AusztriaAz út hazafelé a Mittenwaldbahn-on Innsbruck felé. Alattunk az Inn folyó, az Inntal Autobahn és az Arlbergbahn, mely Svájc felé vezet. Érdekesség, hogy a 2001-ben megjelent Microsoft Train Simulátor hat alappályájának egyike volt ez a vasútvonal

A mittenwaldi Leutasch-szurdok a Google térképén

A szurdok májustól októberig ingyenesen látogatható, egyedül a vízesésért kell fizetni (ami a mi látogatásunknál épp zárva tartott). Kerékpárral, babakocsival, kerekes székkel és kutyával nem látogatható. Hossza kb. 1600 méter, mindkét irányból járható, így az oda-vissza utat is a szurdokon át tehetjük meg.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: index ausztria németország mittenwald


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6918138620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása