A Németországból Olaszországba irányuló vonatközlekedés hamarosan gyorsabb és egyszerűbb lesz. München és Róma, illetve Milánó között 2026 végétől nagysebességű vonatok közlekednek majd.
2026 decemberétől közvetlen járat Róma és München között az ETR 1000 sorozatú motorvonatokkal
Az olasz állami vasúttársaság, a Ferrovie dello stato italiane (FS/Trenitalia) Németországba irányuló vasúti járatok indítására készül. A ferrivie.info olasz vasúti portál szerint a német és osztrák vasúthálózaton való közlekedéshez átalakítanak kilenc ultramodern Frecciarossa 1000 nagysebességű vonatot a már üzemelő 50 közül.
A sorozat, amely 2013 óta közlekedik az olaszországi nagysebességű vonalakon, menetrend szerinti forgalomban akár 360 km/h sebességgel is képes haladni. A meglévő 50 szerelvényen felül további 14-et rendelt a Trenitalia és még további 23 szerelvényre van opciója.
„Az elkövetkező hetekben az Alstom gyárban átépítik a vonatot, hogy ne csak hazánkban, hanem Ausztriában és Németországban is közlekedhessen, tekintettel a Trenitalia jövőbeni, határokon átnyúló müncheni, majd később berlini összeköttetéseire”
Két Frecciarossa 1000 sorozatú vonat Milánó főpályaudvarán. 2026 decemberétől innen indulnak a Münchenbe tartó járatok (kép forrása: Wikimedia Commons)
Olaszország, Ausztria és Németország vasúti áramrendszere eltérő. Az Olaszországból Németországba tartó szerelvényeket ezért a 15 kilovoltos váltakozó áramú áramellátással kompatibilis áramszedőkkel kell felszerelni, és a Brenner-hágótól északra használt biztosítóberendezésekkel is ellátják. Maguk a szerelvények már a gyártásuk pillanatától alkalmasak voltak az eltérő áramrendszerek alatti üzemhez, ám az országok közötti apró különbségek még mindig megnehezítik a honosítást.
Az olasz nagysebességű vonat, az ETR 1000, hamarosan a Brenner-hágón át Münchenig közlekedik, nem csak Bolzanóig
A Hitachi Transportation Systems által Olaszországban épített Frecciarossa vonat 2026 decemberétől Milánó és München, illetve Róma és München között közlekedik majd. Ez azt jelenti, hogy hamarosan CO₂-semleges nyaralás lesz elérhető Németországból Olaszországba. A tervek szerint a későbbiekben még akár Berlinig is kiterjesztik a szolgáltatást, ami azt jelentené, hogy a „Vörös Nyíl”, ahogy a Frecciarossát németül becézik, a belföldi német útvonalakon is versenyre kelhetne az Német Államvasutak ICE vonataival.
A Handelsblatt szerint Carlo Palasciano Villamagna, az FS nemzetközi üzletért felelős vezetője kezdetben hat óra 30 perces menetidővel számol München és Milánó között - ez egy órával kevesebbel, mint most. A Brenner-bázisalagút megnyitása után a menetidő öt és fél órára csökkenhet. Villamagna úgy látja, hogy a München és Olaszország közötti összeköttetés számos más összeköttetés kiindulópontja lesz. Szerinte Berlin és más városok is lehetnek a Frecciarossa vonatok jövőbeli célállomásai. Villamagna továbbra is realista: „Mivel Németországban jelenleg sok a vasútépítés, türelemre van szükség. Reméljük, hogy a közeljövőben korszerűbb és hatékonyabb hálózatot kapunk”.
Vonattal utazni Olaszországba és Ausztriába: 2030-ig megduplázzák a határokon átnyúló vasúti szolgáltatásokat
Herbert Dorfmann, az Európai Parlamenti Képviselőcsoport (EPG) elnöke szerint a Frecciarossa vonatokat az FS/Trenitalia, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) és a Deutsche Bahn (DB) fogja üzemeltetni, mindegyikük saját vonatszemélyzettel. Évente legfeljebb 480 000 utasra számítanak, mondta Dorfmann az rbb-nek. Az új vonatjárat része annak az uniós tervnek, amely tíz új, határokon átnyúló nemzetközi vasúti összeköttetést támogat annak érdekében, hogy 2030-ig megduplázzák a határokon átnyúló vasúti személyszállítást.
Az olasz államvasút korábban Münchenből Rómába közlekedett, de a kapcsolatot 2008-ban megszüntették. A Deutsche Bahn 2009 óta az ÖBB-vel együttműködve csak Bolognába közlekedik, ahol már modern Railjetek 2 ingavonatok közlekednek. A nyári hónapokban, 2025. április 17-től az útvonalat meghosszabbítják az adriai Ancona városáig. A Railjet vonatok Münchenből Velencébe is közlekednek majd.
Railjet 2 München főpályaudvarán. A járat Münchenből az olaszországi Velencébe közlekedik (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Trenitalia vonatai már most is messze a saját országhatáraikon túl közlekednek Spanyolországban és Franciaországban - például Milánóból Párizsba. Spanyolországban az FS Frecciarossa „Iryo” néven közlekedik Madrid és Barcelona, Sevilla, Córdoba, Malaga, Valencia és Alicante között.
A közeljövőben sok új és izgalmas nemzetközi összeköttetés indul még, ehhez azonban többek között az is kell, hogy a jelenleg folyamatban lévő nagy nemzetközi vasúti infrastrukturális beruházások elkészüljenek. Jelentősen átszabja majd Európa távolsági vasúti közlekedését a hamarosan megnyíló Koralm-alagút, a már fentebb említett Brenner-bázisalagút, az új Stuttgart főpályaudvar és a Fehmarnbelt-alagút.
Forrás
* Merkur.de - Italien baut High-Speed-Züge für Deutschland und Österreich um – München das erste
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek