HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (25) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (132) index2 (335) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (51) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (190) nápoly (5) németország (96) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (17) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) usa (5) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

2025.02.24. 00:19 Balogh Zsolt

Munkába állt a Webuild legnagyobb európai alagútfúró gépe

Az olasz nagysebességű vasúthálózat kevésbé ismert, mint a francia TGV vagy a német ICE, pedig az olaszok is folyamatosan fejlesztik a vasútjukat, hogy a 19. században kiépített vonalak megfeleljenek a 21. század igényeinek. A 973 kilométeres hálózat napjainkban is tovább épül, többek között az ausztriai Innsbruck és az olaszországi Verona között, de Nápolytól délre is dolgoznak a gépek.

70543_tbmlotto_1a_battipagliaromagnanoav_salernoreggio20calabriawebuild_library_1_edit_240651.jpegA TBM vágófeje az olasz zászló színeire festve

Február 21-én a Webuild beindította európai legnagyobb alagútfúró gépét, ezzel a lépéssel a Webuild, a Pizzarotti, a Ghella és a Tunnel Pro Xenia tagokból álló konzorcium megkezdte a Salerno-Reggio Calabria nagysebességű vasútvonal Saginara alagútjának kiásását. A 130 m hosszú, 4000 tonna tömegű TBM több mint 13 m átmérőjű vágófejjel rendelkezik, és 18 motor hajtja, amelyek együttes teljesítménye 10 MW.

A Webuild a földalatti földmunkák terén világszinten vezető szerepet tölt be, és jelenleg mintegy 60 alagútfúrógépből álló flottával rendelkezik, beleértve a működő, összeszerelt, megrendelt és a folyamatban lévő projektekhez megrendelendő gépeket is. Csak Olaszországban körülbelül 40 TBM-et fognak bevetni több építkezésen. A Webuild 30 TBM-et telepít Dél-Olaszországban, 19 projektet támogatva, köztük olyan jelentős infrastrukturális munkálatokat, amelyek több mint 300 km nagysebességű, nagy kapacitású vasútvonalat fognak létrehozni. Az építkezés kezdete óta ezek a projektek már 8100 munkahelyet teremtettek, beleértve a közvetlen alkalmazottakat és az alvállalkozókat is, és 5400 beszállítói láncot működtető vállalatot vontak be.

Olaszország meglévő, építés alatt álló és tervezett nagysebességű vasútvonalai 2022-ben. Az építkezés most Nápolytól délre indult meg, a cél az, hogy a "csizma" orráig kiépüljön a nagysebességű vasúthálózat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Salerno-Reggio Calabria nagysebességű vasútvonal

Ez a projekt egy új, nagysebességű vasútvonal építését foglalja magában a Salerno-Reggio Calabria vasútvonalon, amely az ország északi és déli részét összekötő stratégiai személy- és teherszállítási útvonalat képez.

A tervek szerint az új vonal mentén több megállóhelyet is kialakítanak, valamint az új Santomarco-alagúton keresztül kétvágányossá bővítik a Paola-Cosenza közötti jelenleg egyvágányú szakaszt, hogy a Gioia Tauro kikötőjébe vezető teherforgalmi útvonalat korszerűsítsék. A beavatkozások biztosítják a vasúti rendszer jobb megközelíthetőségét és a félsziget észak-déli tengelye mentén új személyforgalom kialakításának lehetőségét, ami a Szicília felé és Szicíliából kiinduló összeköttetéseknek is kedvezne.

A fejlesztésnek hála, az ehhez hasonló vonalszakaszok fognak a föld alá, alagutakba kerülni

A Salerno és Reggio Calabria közötti teljes útvonalat funkcionális szakaszokra osztották. Figyelembe véve a teljes projekt méretét és költségeit, az elvégzett tanulmány meghatározta a lehetséges időközi forgatókönyveket, és a különböző részek között meghatározta azokat a prioritásokat, amelyek a legnagyobb előnyökkel járnának az útvonal számára.

A projekt állami finanszírozásban részesült, beleértve az NRRP-alapokat is.

Lucio Menta rendkívüli kormánybiztost nevezték ki a munkálatok befejezéséhez.

A teljes projekt befejezését követően a Róma-Reggio Calabria útvonal jelenlegi 5 óra 20, 5 óra 30 perces menetideje akár 4 óra alá csökkenhet az üzemeltetési modelltől függően.

A Battipaglia-Romagnano szakasz

Az 1A. tétel a Battipaglia-Romagnano, a Salerno - Reggio Calabria HS vasútvonal első jelentős mérföldkövét jelenti. Stratégiai jelentőségű útvonal lesz, amely összeköti az olasz félsziget észak-déli tengelyét, lehetővé téve Dél-Olaszország számára, hogy javítsa modern és funkcionális összeköttetéseit a kapcsolódó területeken. Az új összeköttetés lehetővé teszi, hogy a jelenleg a nagysebességű szolgáltatásból kizárt különböző területek - teljes körű működés esetén - hozzáférjenek a nagysebességű vasúti rendszerhez. Ezek közé tartoznak a következők: Cilento és Vallo di Diano, a Jón-tenger partvidéke és Cosenza magasabb és alacsonyabb területei, Gioia Tauro kikötője és a „Reggino” területe.

Az "olasz csizma" orra közelebbről és részletesen. A tervek szerint 445 km hosszan épül ki az új vasútvonal 22,8 milliárd euró (mintegy 9200 milliárd Ft) értékben

Az 1A tétel 35 km hosszúságú vasútvonalat jelent, és akár 300 km/h sebességgel is lehet majd rajta közlekedni. Az útvonal körülbelül 18 km hosszan halad a föld alatt. Az alagutak egy részét 4 TBM (alagútfúró pajzs) segítségével fogják kiásni. Emellett 19 új, összesen mintegy 6 km hosszú viadukt is épül.

Az 1A. tétel beavatkozással érintett területe Salerno tartományban található. A vasútvonal Battipaglia állomástól indul és Battipaglia, Eboli, Campagna, Contursi Terme, Sicignano degli Alburni és Buccino településeket keresztezi. Romagnanónál egy csomópontot is építenek, amely összeköti a jövőbeli nagysebességű vonalat a meglévő Potenza-Metaponto-vasútvonallal.

Battipaglia állomás, az új vonal kezdőpontja

 

Az alagútfúró gép

A Webuild legnagyobb európai TBM-jének általános jellemzői:
A CREC 1418-as TBM, amelyet elsőként az SA/RC-n használnak, egy mechanikus vakond, egy rendkívül innovatív alagútfúró gép. A 13,46 méter átmérőjű vágófejével a sziklát fúrja, így ez a Webuild által Olaszországban és Európában használt legnagyobb TBM. Ez egyúttal egy mobil gyár is, mivel amikor ás, az alagutakat is kibéleli, így mire áthalad, az alagút már kész lesz. A TBM körülbelül 130 méter hosszú és 4000 tonna súlyú. 18 motorral van felszerelve, amelyek 10 MW teljesítményűek (egy ÖBB "Taurus" teljesítménye 6,4 MW). A 24 órás munkaidőben több mint 100 magasan képzett munkás dolgozik majd rajta, akik közül néhányan működtetik, néhányan pedig karbantartják. A TBM 1418 egy EPB (Earth pressure Balance) gép, amely képes elkerülni a földfelszín alatti összeomlásokat, a földnyomás funkciónak köszönhetően a kotrókamrában.

Fenntarthatóság és innováció

A Lot 1A TBM egy „zöld TBM”, amely 20%-kal képes csökkenteni a TBM energiafogyasztását (KWh) néhány innovatív, az energiafogyasztást csökkentő funkciójával, amelyeket a Webuild Csoport a beszállítóval közösen fejlesztett ki. Ilyen például az „Eco Cruise” és az „Automatic Utilities Management System”, egy rendkívül hatékony komponens, amely lehetővé teszi a gép paramétereinek optimalizálását a hagyományos szabványokhoz képest. Ezek az alkatrészek lehetővé teszik a TBM működési paramétereinek szabályozását, hogy maximalizálják a haladási sebességet, miközben a nem használt rendszerek automatikus kikapcsolásával csökkentik az energiafogyasztást.A TBM ezenfelül olyan fejlesztő rendszerekkel és csúcstechnológiákkal van felszerelve, amelyek nem csak a gép előrehaladásának felgyorsítását teszik lehetővé erősen hajtási körülmények között, hanem az alagútburkolási fázis optimalizálását is, növelve a gép termelési teljesítményét. A folyamatos bányászat alkalmazása lehetővé teszi különösen az előregyártott betonból készült bélési szegmensgyűrű beépítését a TBM előrehaladása során, ami szinte teljesen kiküszöböli az íves bélésgyűrű összeszereléséhez általában szükséges holtidőket. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik a kitermelés felgyorsítását, maximalizálva a folyamatos előrehaladást, ugyanakkor csökkentik a gép programozott leállításának szükségességét a gép és a teljes kitermeléshez és előrehaladáshoz használt alapvető berendezések karbantartási programjainak elvégzése érdekében. A folyamatos bányászati üzemmód napjainkban az egyik legfejlettebb technológia a TBM-mel történő projektépítés során, amely jelentősen elősegítette az EPB típusú gépek technológiai fejlődését.

A TBM egy olyan robottal is fel van szerelve, amelyet a nagynyomású öblítésre használnak a feltáró kamrában, így megelőzve az agyag és más típusú talajokra jellemző eltömődési jelenségeket.

Összegzés

Az új Salerno - Reggio Calabria nagysebességű vasútvonal egy rendkívül összetett projekt, amely elkészülte után újradefiniálja Dél-Olaszország infrastrukturális szerkezetét, és összhangba hozza azt az Olaszország más részein meglévő infrastruktúrával” - mondta Enrico Giovannini infrastruktúráért és fenntartható mobilitásért felelős miniszter.

A munkálatok jelentős társadalmi, környezeti és gazdasági előnyökkel járnak majd az utazások és az összeköttetések felgyorsítása, a szennyezőanyag-kibocsátás csökkentése és a közlekedés fokozatos szén-dioxid-mentessé tétele révén, de mindenekelőtt az áthaladó területek vonzerejének növelése révén, turisztikai szempontból is.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: olaszország alagút nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3718802978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása