Az olasz nagysebességű vasúthálózat kevésbé ismert, mint a francia TGV vagy a német ICE, pedig az olaszok is folyamatosan fejlesztik a vasútjukat, hogy a 19. században kiépített vonalak megfeleljenek a 21. század igényeinek. A 973 kilométeres hálózat napjainkban is tovább épül, többek között az ausztriai Innsbruck és az olaszországi Verona között, de Nápolytól délre is dolgoznak a gépek.
A TBM vágófeje az olasz zászló színeire festve
Február 21-én a Webuild beindította európai legnagyobb alagútfúró gépét, ezzel a lépéssel a Webuild, a Pizzarotti, a Ghella és a Tunnel Pro Xenia tagokból álló konzorcium megkezdte a Salerno-Reggio Calabria nagysebességű vasútvonal Saginara alagútjának kiásását. A 130 m hosszú, 4000 tonna tömegű TBM több mint 13 m átmérőjű vágófejjel rendelkezik, és 18 motor hajtja, amelyek együttes teljesítménye 10 MW.
A Webuild a földalatti földmunkák terén világszinten vezető szerepet tölt be, és jelenleg mintegy 60 alagútfúrógépből álló flottával rendelkezik, beleértve a működő, összeszerelt, megrendelt és a folyamatban lévő projektekhez megrendelendő gépeket is. Csak Olaszországban körülbelül 40 TBM-et fognak bevetni több építkezésen. A Webuild 30 TBM-et telepít Dél-Olaszországban, 19 projektet támogatva, köztük olyan jelentős infrastrukturális munkálatokat, amelyek több mint 300 km nagysebességű, nagy kapacitású vasútvonalat fognak létrehozni. Az építkezés kezdete óta ezek a projektek már 8100 munkahelyet teremtettek, beleértve a közvetlen alkalmazottakat és az alvállalkozókat is, és 5400 beszállítói láncot működtető vállalatot vontak be.
Olaszország meglévő, építés alatt álló és tervezett nagysebességű vasútvonalai 2022-ben. Az építkezés most Nápolytól délre indult meg, a cél az, hogy a "csizma" orráig kiépüljön a nagysebességű vasúthálózat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Salerno-Reggio Calabria nagysebességű vasútvonal
Ez a projekt egy új, nagysebességű vasútvonal építését foglalja magában a Salerno-Reggio Calabria vasútvonalon, amely az ország északi és déli részét összekötő stratégiai személy- és teherszállítási útvonalat képez.
A tervek szerint az új vonal mentén több megállóhelyet is kialakítanak, valamint az új Santomarco-alagúton keresztül kétvágányossá bővítik a Paola-Cosenza közötti jelenleg egyvágányú szakaszt, hogy a Gioia Tauro kikötőjébe vezető teherforgalmi útvonalat korszerűsítsék. A beavatkozások biztosítják a vasúti rendszer jobb megközelíthetőségét és a félsziget észak-déli tengelye mentén új személyforgalom kialakításának lehetőségét, ami a Szicília felé és Szicíliából kiinduló összeköttetéseknek is kedvezne.
A fejlesztésnek hála, az ehhez hasonló vonalszakaszok fognak a föld alá, alagutakba kerülni
A Salerno és Reggio Calabria közötti teljes útvonalat funkcionális szakaszokra osztották. Figyelembe véve a teljes projekt méretét és költségeit, az elvégzett tanulmány meghatározta a lehetséges időközi forgatókönyveket, és a különböző részek között meghatározta azokat a prioritásokat, amelyek a legnagyobb előnyökkel járnának az útvonal számára.
A projekt állami finanszírozásban részesült, beleértve az NRRP-alapokat is.
Lucio Menta rendkívüli kormánybiztost nevezték ki a munkálatok befejezéséhez.
A teljes projekt befejezését követően a Róma-Reggio Calabria útvonal jelenlegi 5 óra 20, 5 óra 30 perces menetideje akár 4 óra alá csökkenhet az üzemeltetési modelltől függően.
A Battipaglia-Romagnano szakasz
Az 1A. tétel a Battipaglia-Romagnano, a Salerno - Reggio Calabria HS vasútvonal első jelentős mérföldkövét jelenti. Stratégiai jelentőségű útvonal lesz, amely összeköti az olasz félsziget észak-déli tengelyét, lehetővé téve Dél-Olaszország számára, hogy javítsa modern és funkcionális összeköttetéseit a kapcsolódó területeken. Az új összeköttetés lehetővé teszi, hogy a jelenleg a nagysebességű szolgáltatásból kizárt különböző területek - teljes körű működés esetén - hozzáférjenek a nagysebességű vasúti rendszerhez. Ezek közé tartoznak a következők: Cilento és Vallo di Diano, a Jón-tenger partvidéke és Cosenza magasabb és alacsonyabb területei, Gioia Tauro kikötője és a „Reggino” területe.
Az "olasz csizma" orra közelebbről és részletesen. A tervek szerint 445 km hosszan épül ki az új vasútvonal 22,8 milliárd euró (mintegy 9200 milliárd Ft) értékben
Az 1A tétel 35 km hosszúságú vasútvonalat jelent, és akár 300 km/h sebességgel is lehet majd rajta közlekedni. Az útvonal körülbelül 18 km hosszan halad a föld alatt. Az alagutak egy részét 4 TBM (alagútfúró pajzs) segítségével fogják kiásni. Emellett 19 új, összesen mintegy 6 km hosszú viadukt is épül.
Az 1A. tétel beavatkozással érintett területe Salerno tartományban található. A vasútvonal Battipaglia állomástól indul és Battipaglia, Eboli, Campagna, Contursi Terme, Sicignano degli Alburni és Buccino településeket keresztezi. Romagnanónál egy csomópontot is építenek, amely összeköti a jövőbeli nagysebességű vonalat a meglévő Potenza-Metaponto-vasútvonallal.
Battipaglia állomás, az új vonal kezdőpontja
Az alagútfúró gép
A Webuild legnagyobb európai TBM-jének általános jellemzői:
A CREC 1418-as TBM, amelyet elsőként az SA/RC-n használnak, egy mechanikus vakond, egy rendkívül innovatív alagútfúró gép. A 13,46 méter átmérőjű vágófejével a sziklát fúrja, így ez a Webuild által Olaszországban és Európában használt legnagyobb TBM. Ez egyúttal egy mobil gyár is, mivel amikor ás, az alagutakat is kibéleli, így mire áthalad, az alagút már kész lesz. A TBM körülbelül 130 méter hosszú és 4000 tonna súlyú. 18 motorral van felszerelve, amelyek 10 MW teljesítményűek (egy ÖBB "Taurus" teljesítménye 6,4 MW). A 24 órás munkaidőben több mint 100 magasan képzett munkás dolgozik majd rajta, akik közül néhányan működtetik, néhányan pedig karbantartják. A TBM 1418 egy EPB (Earth pressure Balance) gép, amely képes elkerülni a földfelszín alatti összeomlásokat, a földnyomás funkciónak köszönhetően a kotrókamrában.
Fenntarthatóság és innováció
A Lot 1A TBM egy „zöld TBM”, amely 20%-kal képes csökkenteni a TBM energiafogyasztását (KWh) néhány innovatív, az energiafogyasztást csökkentő funkciójával, amelyeket a Webuild Csoport a beszállítóval közösen fejlesztett ki. Ilyen például az „Eco Cruise” és az „Automatic Utilities Management System”, egy rendkívül hatékony komponens, amely lehetővé teszi a gép paramétereinek optimalizálását a hagyományos szabványokhoz képest. Ezek az alkatrészek lehetővé teszik a TBM működési paramétereinek szabályozását, hogy maximalizálják a haladási sebességet, miközben a nem használt rendszerek automatikus kikapcsolásával csökkentik az energiafogyasztást.A TBM ezenfelül olyan fejlesztő rendszerekkel és csúcstechnológiákkal van felszerelve, amelyek nem csak a gép előrehaladásának felgyorsítását teszik lehetővé erősen hajtási körülmények között, hanem az alagútburkolási fázis optimalizálását is, növelve a gép termelési teljesítményét. A folyamatos bányászat alkalmazása lehetővé teszi különösen az előregyártott betonból készült bélési szegmensgyűrű beépítését a TBM előrehaladása során, ami szinte teljesen kiküszöböli az íves bélésgyűrű összeszereléséhez általában szükséges holtidőket. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik a kitermelés felgyorsítását, maximalizálva a folyamatos előrehaladást, ugyanakkor csökkentik a gép programozott leállításának szükségességét a gép és a teljes kitermeléshez és előrehaladáshoz használt alapvető berendezések karbantartási programjainak elvégzése érdekében. A folyamatos bányászati üzemmód napjainkban az egyik legfejlettebb technológia a TBM-mel történő projektépítés során, amely jelentősen elősegítette az EPB típusú gépek technológiai fejlődését.
A TBM egy olyan robottal is fel van szerelve, amelyet a nagynyomású öblítésre használnak a feltáró kamrában, így megelőzve az agyag és más típusú talajokra jellemző eltömődési jelenségeket.
Összegzés
„Az új Salerno - Reggio Calabria nagysebességű vasútvonal egy rendkívül összetett projekt, amely elkészülte után újradefiniálja Dél-Olaszország infrastrukturális szerkezetét, és összhangba hozza azt az Olaszország más részein meglévő infrastruktúrával” - mondta Enrico Giovannini infrastruktúráért és fenntartható mobilitásért felelős miniszter.
A munkálatok jelentős társadalmi, környezeti és gazdasági előnyökkel járnak majd az utazások és az összeköttetések felgyorsítása, a szennyezőanyag-kibocsátás csökkentése és a közlekedés fokozatos szén-dioxid-mentessé tétele révén, de mindenekelőtt az áthaladó területek vonzerejének növelése révén, turisztikai szempontból is.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek