Olaszország domborzati viszonyai nem kedvezőek a vasútépítésnek. Az ország nagy részét hegyvidék borítja, mely a 19. század vasútépítőinek igencsak nehéz terepet jelentett. Az első vasútvonalak az országban ezért meglehetősen kanyargósra épültek, ám a 20. és a 21. században ezeket a vonalak folyamatosan kiegyenesítették vagy teljesen új vonalakkal helyettesítették.
Az alagútfúró TMB gép a Nápoly-Bari-vasútvonalon
Olaszország-szerte jelenleg is dolgoznak a vasútépítők, hogy a korábbi, csak lassan járható útvonalakat gyorsabbá és rövidebbé tegyék. Az egyik ilyen, jelenleg is futó korszerűsítési munka a Nápoly és Bari között húzódó régi vonal átépítése.
A Webuild 2024. október 7-én fejezte be a nagysebességű, nagykapacitású Nápoly-Bari-vasútvonalon a 2 km hosszú Grottaminarda-alagút feltárását, miután a TBM Aurora átkelt a déli Appennineken. A TBM, amely 2023 augusztusában kezdte meg a munkát, most az Apice-Hirpinia vasúti szakaszon lévő Melito-alagút kifúrására készül.
Részlet a Nápoly-Bari nagysebességű vasútvonalról. A narancssárga vonal az eredeti nyomvonal, míg a szaggatott lesz az új (kép forrása: openrailwaymap.org)
A Grottaminarda-alagút alagútépítési munkálatainak befejezése, amelyen a Webuild a nap 24 órájában dolgozott, jelentős előrelépést jelent a Nápoly-Bari útvonalon folyó munkálatok előrehaladásában.
A TBM Aurora 100 méter hosszú, vágófeje körülbelül 12,5 méter átmérőjű, és 18 motorral rendelkezik, amelyek 6,3 MW teljesítményt biztosítanak. A TBM útja során az alagút kiásásán kívül az alagutat előregyártott betonelemekkel is kibélelte. A Grottaminarda-alagút befejezésével a TBM Aurora-t az Ufita folyó túloldalára szállítják, ahol megkezdi az Apice - Hirpinia rsz. második alagútjának, a 4 km hosszú Melito-alagútnak a kiásását. Ugyanezen a szakaszon megkezdődtek a földmunkák a szakasz harmadik alagútján, a 6,4 km hosszú Rocchetta-alagúton is.
A Grottaminarda-alagút az első az Apice-Hirpinia szakaszon, a Nápoly-Bari vasútvonal központi szakaszán tervezett három alagút közül. A projekt több mint 18 km hosszú vasútvonal megépítését irányozza elő, ebből 13 km föld alatt, egy hatalmas területen, Avellino és Benevento tartományok között, egy geotechnikai és geomorfológiai szempontból összetett útvonalon.
A 145 km hosszú új, nagysebességű, nagykapacitású Nápoly-Bari-vasútvonal a Skandináv - Mediterrán fő hálózati folyosó szerves részét képezi. Ha elkészül, stratégiai mobilitási infrastruktúrát jelent majd egész Dél-Olaszország számára. Jelentősen csökkenteni fogja a távolságokat Campania és Puglia régiók, valamint Közép- és Észak-Olaszország többi része között. Emellett összeköti majd Olaszország többi részét is a kelet-nyugati oldalon.
Vasútépítési munkálatok Dél-Olaszországban. Jelmagyarázat: narancssárga: tervezett vonal, zöld: építés alatt álló vonal, sötétkék: nagysebességű vonal (vmax=300 km/h), világoskék: egyéb nagysebességű vonal (vmax=250 km/h)
A teljes projekt várhatóan 2028-ban fejeződik be, amikor a Nápoly és Bari közötti menetidő a jelenlegi 4 óráról 2 órára csökken.
A Rete Ferroviaria Italiana (RFI) szerint 2025-ben már 2 óra 40 perc alatt lehet majd közvetlenül, átszállás nélkül utazni a két város között. Az új vasútvonal számos előnnyel jár majd a környezeti fenntarthatóság szempontjából is, mivel a 2023-2047 közötti időszakban több mint 3 millió tonna CO2-kibocsátás elkerülését teszi lehetővé.
A Nápoly-Bari vasútprojekt hét részből áll, amelyek közül négyet a Webuild épít, ezek a Nápoly-Cancello, Apice-Hirpinia, Hirpinia-Orsara és Orsara-Bovino. A Webuild több mint 74 km új vasútvonalat, 6 alagutat, 10 viaduktot és 6 új állomást és megállót épít.
Az Apice-Hirpinia szakaszon kívül a Webuild folytatja az Orsara-Bovino szakasz munkálatait is, amelyhez júliusban kezdődtek meg a 10 km hosszú Orsara-alagút földmunkái. Az év végéig ugyanezen alagút páratlan számú járatának gépi földmunkái is megkezdődnek. A Nápoly-Cancello szakaszon szintén folytatódnak a Casalnuovo-alagút hiperbárikus körülmények között történő kiépítésére irányuló munkálatok, amely egy innovatív, fenntartható technika, amelyet Olaszországban először alkalmaznak. Augusztus végén befejeződtek a szakasz utolsó fémfedélzetének megemelésével kapcsolatos munkálatok is. A fedélzet össztömege 700 tonna, és lehetővé teszi a nápolyi Afragola közelében lévő „Asse Mediano” gyorsforgalmi út alatt való áthaladást.
Forrás
* Railwaypro - New tunnel excavation on Naples – Bari line completed
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek