HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.04.16. 19:54 Balogh Zsolt

Nápolyból Bariba nagysebességgel

Olaszország folyamatosan fejleszti a vasúthálózatát, hogy nagyvárosait egyre gyorsabb járatokkal köthesse össze. Az első, kimondottan a nagysebességű vasúti személyszállítás céljából épített ún. direttissimák építése már 1907-ben megkezdődött Róma és Nápoly között. Napjainkban 923 km hosszúságú olyan vasútvonal van Olaszországban, ahol a vonatok maximális sebessége 250 km/h vag több és kb. további 500 km áll építés, fejlesztés vagy tervezés alatt.

trenitalia_etr_485042_bari_centrale.JPGNagysebességű vonat Bari Centrale állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezek közé tartozik a Nápolyból Bariba vezető pálya is, mely az "olasz csizma" két oldalát kapcsolja össze, szárazföldi összeköttetést biztosítva a Tirrén-tenger és az Adriai-tenger között. A nagyszabású fejlesztések eredményeképpen a jelenlegi egyvágányú vonal végig kétvágányúvá válik és a maximális sebesség 250 km/h-ra nő.

Nápoly és Bari között ha vonattal utazunk, nem egy közvetlen vonalat veszünk igénybe, hanem kettőt: Az első a Nápoly-Foggia-vasútvonal, majd utunk folytatása Foggiából az Ancona-Lecce-vasútvonalon történik Foggia és Bari között.

A Nápoly–Foggia-vasútvonal

A Nápoly–Foggia-vasútvonal egy normál nyomtávolságú, 163 km hosszúságú, részben kétvágányú, 3 kV egyenárammal villamosított olasz vasúti fővonal, amely a campaniai Nápolyt köti össze az apuliai Foggiával az Ariano nyeregnél átkelve az Appennineken egy alagútsorozaton keresztül. A VIII. páneurópai folyosó nyugati meghosszabbításának része.

Nagysebességű vasútvonalként fejlesztik tovább az egyvágányú szakaszok kétvágányúvá történő átépítésével és a vonali sebesség 250 km/h közötti sebességre emelésével. A fejlesztések célja, hogy 2026-ban lehetővé tegyék hogy Nápoly és Bari közötti két óra alatti, illetve a Róma és Bari között három óra alatti összeköttetést.

A Róma-Cassino-Nápoly vasútvonal Caserta állomását elhagyva a vasútvonal felkapaszkodik a Monte San Michele lejtőire, majd Maddalonin keresztül kelet felé halad a Vanvitelli-vízvezeték és a Valle di Maddaloni felé, a Volturno széles völgyébe és tovább a Calore felé. A Taburno Camposauro mészkőmasszívumtól északra fekvő Valle Tenesina-t a völgytalpon észak felé megkerüli, és Beneventót, mint az azonos nevű tartomány fővárosát éri el egy négy kilométeres alagút segítségével. Benevento állomáson a Cancello felől érkező vonal, valamint a Salerno-Avellino-Benevento vasútvonal is fonódik. A Calore völgyében, amelyet ma Media Valle del Cadore-nak neveznek, a vonal kelet felé halad tovább, rövid ideig az Ufita alföldjén keresztülhaladva, majd észak felé halad a Miscano völgyében Corsano állomás előtt, hogy átkeljen az Appenninek gerincén. Az Ariano nyergén, a Campaniai Apenninek legfontosabb átkelőhelyén, Ariano Irpinónál egy 3 km hosszú alagútban halad át, majd a Cervaro völgyét használva, Bovino-Deliceto állomásnál a hegyek lábánál kelet felé halad tovább, hogy elérje Foggia síkságát. A végállomástól délre átveszi a Potenza vonalát, és végül csatlakozik a Ferrovia Adriatica Ancona-Lecce vasútvonalhoz.

napoly-foggia.pngRészlet a vonalról. A narancssárga vonal az eredeti nyomvonal, míg a szaggatott lesz az új.  

Napjainkban a vonalat kétvágányúvá és a nagysebességű forgalom számára korszerűsítik. Különösen az 1. számú TEN-projekthez, a Berlin-Palermo vasúti tengelyhez való kapcsolódást szolgálja majd, a VIII. páneurópai közlekedési folyosó összekötőjeként.

2017 júniusának végén üzembe helyezték a második vágányt Cervaro és Bovino között; ez a szakasz a vonal első kétvágányúvá tett szakasza, amelyen akár 200 km/h sebességgel is lehet közlekedni. A Nápoly-Cancello és a Cancello-Frasso Telesino keleti szakaszokra vonatkozó szerződéseket már elnyerték, és a tervek szerint 2022-re kellett befejeződni a munkálatoknak. 2019-től a teljes vonalon megkezdődtek a korszerűsítési munkálatok.

Egy híd helyére illesztése a vonalon

A projekt része egy 25 km hosszúságú alagút is Montaguto közelében. A jövendőbeli alagút keleti kijáratától már elkészültek a szükséges fejlesztések így Foggiáig már lehetséges a 200 km/h sebességgel történő közlekedés.

Az Ancona-Lecce-vasútvonal

Foggia állomás már a nagyrészt a tengerparton futó Ancona-Lecce-vasútvonalon fekszik (melynek egy rövid szakaszát korábban már én is beutaztam), itt csatlakozik be a Nápolyból érkező felújítás alatt álló vasútvonal.

Foggia állomásra való betérés után, ha Bariba szeretnénk továbbhaladni, irányt kell váltani, vagy az állomás kihagyásával egy deltavágánnyal egyből Bariba jutunk. Innen a maximális sebesség 180 km/h, mely csak Barletta állomáson való áthaladásnál csökken 150 km/h-ra, de utána ismét 180 km/h lesz. Barihoz közeledve, Morfetta állomástól már csak 150 km/h a sebesség.

Napjainkban a menetidő a két város között 3 óra 59 és 4 óra 48 perc között változik, ami tartalmaz egy átszállást is. Ezt szeretnék 2026-ra 2 óra alá csökkenteni.

Youtube video a projektről

Szólj hozzá!

Címkék: olaszország nápoly nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr218103876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása