Olaszország folyamatosan fejleszti a vasúthálózatát, hogy nagyvárosait egyre gyorsabb járatokkal köthesse össze. Az első, kimondottan a nagysebességű vasúti személyszállítás céljából épített ún. direttissimák építése már 1907-ben megkezdődött Róma és Nápoly között. Napjainkban 923 km hosszúságú olyan vasútvonal van Olaszországban, ahol a vonatok maximális sebessége 250 km/h vag több és kb. további 500 km áll építés, fejlesztés vagy tervezés alatt.
Nagysebességű vonat Bari Centrale állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ezek közé tartozik a Nápolyból Bariba vezető pálya is, mely az "olasz csizma" két oldalát kapcsolja össze, szárazföldi összeköttetést biztosítva a Tirrén-tenger és az Adriai-tenger között. A nagyszabású fejlesztések eredményeképpen a jelenlegi egyvágányú vonal végig kétvágányúvá válik és a maximális sebesség 250 km/h-ra nő.
Nápoly és Bari között ha vonattal utazunk, nem egy közvetlen vonalat veszünk igénybe, hanem kettőt: Az első a Nápoly-Foggia-vasútvonal, majd utunk folytatása Foggiából az Ancona-Lecce-vasútvonalon történik Foggia és Bari között.
A Nápoly–Foggia-vasútvonal
A Nápoly–Foggia-vasútvonal egy normál nyomtávolságú, 163 km hosszúságú, részben kétvágányú, 3 kV egyenárammal villamosított olasz vasúti fővonal, amely a campaniai Nápolyt köti össze az apuliai Foggiával az Ariano nyeregnél átkelve az Appennineken egy alagútsorozaton keresztül. A VIII. páneurópai folyosó nyugati meghosszabbításának része.
Nagysebességű vasútvonalként fejlesztik tovább az egyvágányú szakaszok kétvágányúvá történő átépítésével és a vonali sebesség 250 km/h közötti sebességre emelésével. A fejlesztések célja, hogy 2026-ban lehetővé tegyék hogy Nápoly és Bari közötti két óra alatti, illetve a Róma és Bari között három óra alatti összeköttetést.
A Róma-Cassino-Nápoly vasútvonal Caserta állomását elhagyva a vasútvonal felkapaszkodik a Monte San Michele lejtőire, majd Maddalonin keresztül kelet felé halad a Vanvitelli-vízvezeték és a Valle di Maddaloni felé, a Volturno széles völgyébe és tovább a Calore felé. A Taburno Camposauro mészkőmasszívumtól északra fekvő Valle Tenesina-t a völgytalpon észak felé megkerüli, és Beneventót, mint az azonos nevű tartomány fővárosát éri el egy négy kilométeres alagút segítségével. Benevento állomáson a Cancello felől érkező vonal, valamint a Salerno-Avellino-Benevento vasútvonal is fonódik. A Calore völgyében, amelyet ma Media Valle del Cadore-nak neveznek, a vonal kelet felé halad tovább, rövid ideig az Ufita alföldjén keresztülhaladva, majd észak felé halad a Miscano völgyében Corsano állomás előtt, hogy átkeljen az Appenninek gerincén. Az Ariano nyergén, a Campaniai Apenninek legfontosabb átkelőhelyén, Ariano Irpinónál egy 3 km hosszú alagútban halad át, majd a Cervaro völgyét használva, Bovino-Deliceto állomásnál a hegyek lábánál kelet felé halad tovább, hogy elérje Foggia síkságát. A végállomástól délre átveszi a Potenza vonalát, és végül csatlakozik a Ferrovia Adriatica Ancona-Lecce vasútvonalhoz.
Részlet a vonalról. A narancssárga vonal az eredeti nyomvonal, míg a szaggatott lesz az új.
Napjainkban a vonalat kétvágányúvá és a nagysebességű forgalom számára korszerűsítik. Különösen az 1. számú TEN-projekthez, a Berlin-Palermo vasúti tengelyhez való kapcsolódást szolgálja majd, a VIII. páneurópai közlekedési folyosó összekötőjeként.
2017 júniusának végén üzembe helyezték a második vágányt Cervaro és Bovino között; ez a szakasz a vonal első kétvágányúvá tett szakasza, amelyen akár 200 km/h sebességgel is lehet közlekedni. A Nápoly-Cancello és a Cancello-Frasso Telesino keleti szakaszokra vonatkozó szerződéseket már elnyerték, és a tervek szerint 2022-re kellett befejeződni a munkálatoknak. 2019-től a teljes vonalon megkezdődtek a korszerűsítési munkálatok.
Egy híd helyére illesztése a vonalon
A projekt része egy 25 km hosszúságú alagút is Montaguto közelében. A jövendőbeli alagút keleti kijáratától már elkészültek a szükséges fejlesztések így Foggiáig már lehetséges a 200 km/h sebességgel történő közlekedés.
Az Ancona-Lecce-vasútvonal
Foggia állomás már a nagyrészt a tengerparton futó Ancona-Lecce-vasútvonalon fekszik (melynek egy rövid szakaszát korábban már én is beutaztam), itt csatlakozik be a Nápolyból érkező felújítás alatt álló vasútvonal.
Foggia állomásra való betérés után, ha Bariba szeretnénk továbbhaladni, irányt kell váltani, vagy az állomás kihagyásával egy deltavágánnyal egyből Bariba jutunk. Innen a maximális sebesség 180 km/h, mely csak Barletta állomáson való áthaladásnál csökken 150 km/h-ra, de utána ismét 180 km/h lesz. Barihoz közeledve, Morfetta állomástól már csak 150 km/h a sebesség.
Napjainkban a menetidő a két város között 3 óra 59 és 4 óra 48 perc között változik, ami tartalmaz egy átszállást is. Ezt szeretnék 2026-ra 2 óra alá csökkenteni.
Youtube video a projektről
Utolsó kommentek