Sziciliai nyaralásom folytatásában elutaztam Palermóból a sziget túlsó felén található Cataniába, mely az Etna vulkán lábánál található. A két város között normál esetben vagy Messinán át vezet az út, végig a tengerparton, vagy pedig regionális vonattal keresztül a szigeten. Én az utóbbit választottam, mert bár a vonal meglehetősen kacskaringós, mégis gyorsabb eljutást biztosított Cataniába.

Belefutottam azonban egy jelentős vasútépítésbe is, így az út egy része a terveimmel ellentétben végül vonatpótló autóbusszal történt. Az utazás azonban így is érdekes volt, láthattam legalább Szicília elmaradottabb perifériáját is és lett összehasonlítási alapom a vasúti és a közúti közlekedés között.


Palermóból Cataniába nem vezet közvetlen vasútvonal, helyette három vasútvonalat is igénybe kell vennie annak az utasnak, aki az egyik városból a másikba utazik.
Ezek a következőek:
* Palermo–Agrigent/Porto Empedocle-vasútvonal Lercara állomásig;
* Caltanissetta Xirbi–Lercara Diramazione-vasútvonal végig;
* Catania–Aragona Caldare-vasútvonal Caltanissetta Xirbi állomástól Cataniáig.
Ez persze nem jelenti azt, hogy közvetlen járat ne lenne a két nagyváros között.

A Palermo–Agrigent/Porto Empedocle-vasútvonalat Palermóba érkezésem napján már végigutaztam, most viszont nem sötétben kellett utaznom, hanem a reggeli világosságban. Az útvonal ezen része kétvágányú és villamosított, a sebesség 125 és 140 km/h között váltakozott. Termini Imeresee állomás után búcsút intettünk a tengerpartnak, a vonal elkanyarodott a szárazföld belsejébe.

A sebesség némileg lecsökkent, igazi mellékvonali hangulat vette kezdetét. A vonatút nem érintett nagyobb állomásokat, de még csak jelentősebb falvakat sem. Nem is igazán értettem, miért vezet itt egyáltalán vasútvonal, oly alacsony volt a népsűrűség.
A sínek dombok között kanyarogtak, a motorvonat 90-100 km/h sebességgel iparkodott.

Ilyen tájakon át vezetett az utam (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatozás Dittaino állomásig tartott, ahol vonatpótló buszra kellett szállnia annak a mintegy 40 utasnak, akik Cataniába utaztak.

A buszozás a Cataniába tartó autópályán történt, érintve a repteret, majd végül kacskaringós utakon keresztül elértük a vasútállomást. Közben a busz ablakából lehetett figyelni, hogy mi is az oka a vonatpótlásnak: a vasútvonalat felújítják, kétvágányúvá építik át, ugyanis jelenleg Palermo és Catania között az utazás mellékvonali hangulatban telik, Dittanio állomás után a most forgalomból kizárt szakaszokon 60-100 km/h volt a megengedett sebesség.
Sokan óva intettek Szicíliától, miszerint rettentően koszos és szemetes, az utak szélét mindenütt végeláthatatlan szeméthegyek borítják. Nekem volt szerencsém távolsági vonattal, regionális vonattal, autóbusszal és városi busszal is utazni, de olyan szeméthegyeket, mint amivel a Szicíliába tartó embereket rendszeresen ijesztgetik, egyetlen egyszer sem találkoztam. Szemét persze akadt, de sehol sem több, mint egy átlagos magyar közút szélén...

Na és mi lesz akkor, ha befejeződnek a felújítások? Erre választ én is csak már a nyaralásból hazaérve kaptam: épül a Palermo-Catania nagysebességű vasútvonal, mely a Transzeurópai közlekedési hálózat része.
A Palermo-Catania nagysebességű és nagykapacitású vasútvonal építése
A 223 km hosszú Palermo-Catania-Messina vasútvonal összeköti Szicília északi és keleti részét a régió belső részeivel, és a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) skandináv-mediterrán folyosójának része.
A Rete Ferroviaria Italiana (RFI), a Ferrovie dello Stato (FS) leányvállalata korszerűsíti jelenleg a vasútvonal 178 km hosszú, Fiumetorto és Bicocca közötti szakaszát, hogy a teher- és személyszállító vonatok kapacitását növelje, a sebességet pedig 250 km/h-ra emelhessék fel.
A projekt becsült beruházási költsége 11 milliárd euró. A Palermo és Catania közötti utazási időt egy órával fogja csökkenteni, valamint javítja a vasúti szolgáltatások elérhetőségét és minőségét, miközben elősegíti a fenntartható mobilitást.
A várhatóan 2029-re befejeződő projekt több mint 7000 közvetlen és közvetett munkahelyet teremt.
A korszerűsítés magában foglalja a vasútvonal villamosítását és kétvágányúsítását két makrofázisban.
A Fiumetorto-Lercara Diramazione szakaszon kétvágányú pálya épül, és az első makroszakasz részeként egy új Valle del Torto állomást alakítanak ki.
Ezenkívül öt egyvágányú szakaszt, köztük a Vallelunga-Caltanissetta Xirbi, Caltanissetta Xirbi-Nuova Enna, Enna-Catenanuova, Dittaino-Catenanuova és Catenanuova-Bicocca szakaszokat korszerűsítik.
A vasútvonal 2008-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A második makrofázisban a 42 km hosszú Giampilieri-Fiumefreddo szakaszon kétvágányú pálya épül ki az átjárhatósági műszaki előírásoknak (TSI) megfelelően, amelyek az Európai Unió által a határokon átnyúló európai vasúti szolgáltatásokra meghatározott szabványokat határozzák meg. Ezenkívül a Catania Acquicella-Bicocca szakasz a föld alá kerül, a Catania Centrale-Catania Acquicella szakasz pedig kétvágányú lesz.
A Palermo-Catania vasútvonal korszerűsítése hét funkcionális tételben valósul meg.
Az 1. és 2. tétel a 30 km hosszú Fiumetorto-Lercara Diramazione szakasz fejlesztését foglalja magában. Ez magában foglal egy 20 km hosszú kétcsöves alagutat, 2 km hosszú közúti és vasúti viaduktokat, valamint 7 km hosszúságban utak építését. Ezen kívül Valle del Tortóban egy új állomást alakítanak ki, míg Cerda és Lercara meglévő állomásait korszerűsítik.
A 3. tétel a 47 km hosszú Lercara Diramazione-Caltanissetta Xirbi szakaszból áll, és 22 km alagút, 11 km viadukt, 32 km út építése és a Vallelunga állomás felújítása szerepel benne.
A 4A tétel a 27 km hosszú Caltanissetta Xirbi-Nuova Enna szakaszt foglalja magában, amely a meglévő vasútvonal mellett épül meg. Ez 20 km alagút és 3 km viadukt építését foglalja magában.
A 4B tétel a Nuova Enna-Dittaino közötti 15 km hosszú új vasútvonal megépítését foglalja magában, amely három alagúton és öt viadukton keresztül halad majd. Ez magában foglalja egy vasútállomás építését Ennában és egy másik állomás korszerűsítését Dittainóban.
Bicocca állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az 5. tétel a Dittaino-Catenanuova szakaszt foglalja magában, amely egy új Catenanuova állomás, egy 7 km hosszú viadukt és egy 2,3 km hosszú alagút építéséből áll.
A 6. tétel a 37,5 km hosszú Bicocca-Catenanuova szakasz kétvágányúvá történő átépítését tartalmazza, egy új Motta Sant'Anastasia állomás építésén és a Bicocca állomás felújításán kívül. Ezenkívül egy új vasúti központ és egy felépítmény kerül kialakításra, valamint jelző- és kommunikációs rendszerek és elektromos alállomások telepítésére is sor kerül.
Az Európai Beruházási Bank (EBB) 3,4 milliárd EUR összegű finanszírozást nyújt a Palermo-Catania vasútvonal korszerűsítésének támogatására az olasz államnak nyújtott közvetlen hitelek és a kapcsolt kockázatmegosztási műveletek révén. A beruházás a szicíliai infrastrukturális fejlesztéseket támogatja.
A Palermo-Catania vasútvonal projekt 1., 1A, 2., 3., 4A, 4B, 5. és 6. szakaszán a Ghella és Webuild építőipari vállalatok konzorciuma végzi a munkálatokat. A konzorciumban a Webuild leányvállalata, a SELI Overseas, valamint a Ghella leányvállalata, a TunnelPro is részt vesz.
Az Eteria konzorciumból és a Salcef építőipari vállalatból álló vegyesvállalat 370 millió eurós szerződést kapott a meglévő vasúti és közúti infrastruktúra módosítására és a vasútvonal egy szakaszának föld alá helyezésére. Az Eteria konzorciumhoz a Vianini Lavori és az ITINERA építőipari vállalatok tartoznak.
Az olaszországi székhelyű Terna átviteli rendszerüzemeltető a Palermo-Catania vasútvonal korszerűsítésének támogatása érdekében elektromos alállomást épít és légkábeleket telepít.
A régi- és az épülő új vasútvonal nyomvonalát bárki megtekintheti az openrailwaymap weboldalán.
Forrás
* railway-technology.com - Palermo-Catania-Messina Railway Line Modernisation, Sicily, Italy
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek