HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (24) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (135) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (71) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (11) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (90) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (124) index2 (331) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (50) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (185) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (30) olaszország (68) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (2) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (6) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (7) zürich (2) Címkefelhő

2025.01.13. 02:02 Balogh Zsolt

Catania metrója

A Cataniai metró (olasz nyelven: Metropolitana di Catania) mindössze egy vonalból álló metróhálózat Olaszországban, Szicíliában. A vonal 8,8 km hosszúságú, normál nyomtávolságú és összesen 11 állomás található rajta. A metró 1999. június 27-én nyílt meg, üzemeltetője a Ferrovia Circumetnea. Éves utasforgalma 6 500 000 fő volt 2019-ben, ezzel meglehetősen kisforgalmú metróüzemnek számít. Bár mentségére szolgáljon, hogy a kiszolgált város, Catania is mindössze 311 ezer fős lakosságú város. Olaszország hét metróüzemének egyike, Szicília egyetlen metrója, mely a legdélebbi is egyben az országban.

Stesicoro állomás egy metrószerelvénnyel (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Borgo és Porto állomások közötti vonalszakasz eredetileg a Ferrovia Circumetnea keskeny nyomtávú regionális vasúthoz tartozott, amely 1895-ben nyitotta meg kapuit a forgalom előtt.

Szirakúza, Olaszország, 2024, metróA kihalt Giovanni XXIII metróállomás délután, nem messze Catania vasútállomásától

A metró üzemeltetése érdekében a keskeny nyomtávolságú regionális vasútvonalnak ezt a részét normál nyomtávra alakították át, és nagyrészt a föld alá vitték egy 2,0 kilométer hosszú, kétvágányú kéregalagútba, kivéve a vonal part menti részét, amely 1,8 kilométer hosszan a felszínen halad, és egyvágányú. Így a keskeny nyomtávú Circumetnea vasút (mellyel korábban szinte az egész Etna vulkánt körbe lehetett kerülni) eredeti végállomását Catania Portóból a cataniai metró fejlesztése miatt Borgóba kellett áthelyezni.

A Metropolitana és a Circumetnea vasutat ugyanaz a társaság üzemelteti, amelynek székhelye Catania Borgóban található.

Szirakúza, Olaszország, 2024, metróÉrkezik a metrószerelvény, egy CT1 sorozat, ...

Szirakúza, Olaszország, 2024, metró...melyen egyes-egyedül csak én utaztam

Működésének első éveiben a metró utasforgalma gyenge volt, mivel a korábbi útvonala (1999-től 2016-ig) csupán a városközpontot kerülte meg, és ezért nem sok népszerű célpontot ért el. A metrón azonban 2017-ben jelentősen megnőtt az utasszám. A hálózaton 18 jármű közlekedik, a vonatok a reggeli üzemkezdettől 15:00 óráig 10 percenként közlekednek, majd 15 percenként a 22:00-s záróráig.

Amikor a metró még a felszínen közlekedett! A kép 2016 április 16-án készült. A vonal ezen szakasza azóta már a föld alá költözött (kép forrása: Wikimedia Commons)

Szirakúza, Olaszország, 2024, metróA felszíni állomás 2016-ban a Cataniai vasútállomás szélén (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bár meglévő keskeny nyomtávolságú vasútvonalat alakítottak át és süllyesztettek a föld alá, a nagyvasúttal való kapcsolata meglehetősen esetleges: a vágányok alatti aluljáró nincs összekötve a metróállomással, a vonatról leszállva át kell jutni az állomáson és az állomás előtti buszállomáson és parkolón is, hogy elérjük a metróállomáshoz vezető lépcsőket.

Szirakúza, Olaszország, 2024, metróÉrkezés a végállomásra, az állomás mintha túlméretezett lenne a jelenlegi utasforgalomhoz képest

A rendszer kiterjesztését 2006. március 30-án hagyták jóvá. Ez a meglévő Galatea vonalról a városközponton keresztül nyugat felé vezető elágazást jelent, amely a tervek szerint végül elérné a Catania Fontanarossa repülőteret délen. Ezt a megoldást részesítették előnyben a repülőtér összekötésére irányuló javaslatokkal szemben, amely a Catania-Siracusa-vasútvonal új állomásával valósult volna meg, amely a repülőtér mellett halad el, és az országos vasúthálózat részét képezi. A legújabb metróállomások a Piazza Papa Giovanni XXIII és a Corso Sicilia téren, többek között a Piazza Stesicoro közelében 2016. december 20. óta szolgálják ki a városközpontot. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a metró utasforgalma növekedésnek indulhatott.

Stazione Fontana állomás 2024-ben, a megnyitás napján. A metróra várakozók egy szép kis antik kiállítást is megtekinthetnek (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Borgo-Nesima kiterjesztés (négy új állomás) 2017 márciusában, a Nesima-Monte Po kiterjesztés (két új állomás) pedig 2024 júliusában nyílt meg, néhány hónappal az ottjártam előtt.

A jelenlegi Monte Po végállomástól nyugatra, Paternò felé egy további meghosszabbítás is épül. A tervek szerint ez 2027-ben nyílik meg. Ezzel a metró már átlépi a városhatárt és inkább S-Bahn-ként üzemel, mely több települést is összekapcsol a felszínen futó vasútvonallal. A hosszan a szabad ég alatt vezetett pálya miatt a szerelvények az áramot nem harmadik sínből, hanem felsővezetékből kapják.

Szirakúza, Olaszország, 2024, metróVárakozás a metróra a peronon Monte Po állomáson, mely jelenleg a vonal utolsó állomása

Szirakúza, Olaszország, 2024, metróA visszaúton a szerelvény utastere, úgy látszik, az utasok még nem fedezték fel maguknak ezt a lehetőséget az elmúlt néhány hónap alatt

Catania és metrója, a szaggatott vonal a tervezett hosszabbításokat jelöli (kép forrása: Wikimedia Commons)

A város metrója még nagyon fiatal, ezért a legtöbb része nagyon szép, egyenlőre nyoma sem volt rongálásnak vagy graffiti-nek (ami sok olasz városban a tömegközlekedési eszközökön sajnos jellemző). A néhány napos ott tartózkodásom során a vonalat egy megállónyi szakasz kivételével sikerült végig utaznom.

Itt is meg kell jegyeznem, hogy bár Szicília az emberek fejében egy nagyon szegény olasz régióként jelenik meg, a sziget tömegközlekedése szemlátomást nagyon is irigylésre méltó állapotban van. A jövőben pedig további jelentős beruházások indulnak, melyek között szerepel autópálya-, vasút- és reptérfejlesztés is. De az igazi nagy dobás a Messina-szorost áthidaló új közúti és vasúti híd lesz, mely nem csak Olaszország, hanem az egész világ legmerészebb és leghosszabb kábelhídja lesz! Ha elkészül, mindenképpen ismét ellátogatok Szicíliába.  

Szirakúza a Google térképén

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: metró olaszország szicília


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6518773750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása