A Cataniai metró (olasz nyelven: Metropolitana di Catania) mindössze egy vonalból álló metróhálózat Olaszországban, Szicíliában. A vonal 8,8 km hosszúságú, normál nyomtávolságú és összesen 11 állomás található rajta. A metró 1999. június 27-én nyílt meg, üzemeltetője a Ferrovia Circumetnea. Éves utasforgalma 6 500 000 fő volt 2019-ben, ezzel meglehetősen kisforgalmú metróüzemnek számít. Bár mentségére szolgáljon, hogy a kiszolgált város, Catania is mindössze 311 ezer fős lakosságú város. Olaszország hét metróüzemének egyike, Szicília egyetlen metrója, mely a legdélebbi is egyben az országban.
Stesicoro állomás egy metrószerelvénnyel (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Borgo és Porto állomások közötti vonalszakasz eredetileg a Ferrovia Circumetnea keskeny nyomtávú regionális vasúthoz tartozott, amely 1895-ben nyitotta meg kapuit a forgalom előtt.
A kihalt Giovanni XXIII metróállomás délután, nem messze Catania vasútállomásától
A metró üzemeltetése érdekében a keskeny nyomtávolságú regionális vasútvonalnak ezt a részét normál nyomtávra alakították át, és nagyrészt a föld alá vitték egy 2,0 kilométer hosszú, kétvágányú kéregalagútba, kivéve a vonal part menti részét, amely 1,8 kilométer hosszan a felszínen halad, és egyvágányú. Így a keskeny nyomtávú Circumetnea vasút (mellyel korábban szinte az egész Etna vulkánt körbe lehetett kerülni) eredeti végállomását Catania Portóból a cataniai metró fejlesztése miatt Borgóba kellett áthelyezni.
A Metropolitana és a Circumetnea vasutat ugyanaz a társaság üzemelteti, amelynek székhelye Catania Borgóban található.
Érkezik a metrószerelvény, egy CT1 sorozat, ...
...melyen egyes-egyedül csak én utaztam
Működésének első éveiben a metró utasforgalma gyenge volt, mivel a korábbi útvonala (1999-től 2016-ig) csupán a városközpontot kerülte meg, és ezért nem sok népszerű célpontot ért el. A metrón azonban 2017-ben jelentősen megnőtt az utasszám. A hálózaton 18 jármű közlekedik, a vonatok a reggeli üzemkezdettől 15:00 óráig 10 percenként közlekednek, majd 15 percenként a 22:00-s záróráig.
Amikor a metró még a felszínen közlekedett! A kép 2016 április 16-án készült. A vonal ezen szakasza azóta már a föld alá költözött (kép forrása: Wikimedia Commons)
A felszíni állomás 2016-ban a Cataniai vasútállomás szélén (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bár meglévő keskeny nyomtávolságú vasútvonalat alakítottak át és süllyesztettek a föld alá, a nagyvasúttal való kapcsolata meglehetősen esetleges: a vágányok alatti aluljáró nincs összekötve a metróállomással, a vonatról leszállva át kell jutni az állomáson és az állomás előtti buszállomáson és parkolón is, hogy elérjük a metróállomáshoz vezető lépcsőket.
Érkezés a végállomásra, az állomás mintha túlméretezett lenne a jelenlegi utasforgalomhoz képest
A rendszer kiterjesztését 2006. március 30-án hagyták jóvá. Ez a meglévő Galatea vonalról a városközponton keresztül nyugat felé vezető elágazást jelent, amely a tervek szerint végül elérné a Catania Fontanarossa repülőteret délen. Ezt a megoldást részesítették előnyben a repülőtér összekötésére irányuló javaslatokkal szemben, amely a Catania-Siracusa-vasútvonal új állomásával valósult volna meg, amely a repülőtér mellett halad el, és az országos vasúthálózat részét képezi. A legújabb metróállomások a Piazza Papa Giovanni XXIII és a Corso Sicilia téren, többek között a Piazza Stesicoro közelében 2016. december 20. óta szolgálják ki a városközpontot. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a metró utasforgalma növekedésnek indulhatott.
Stazione Fontana állomás 2024-ben, a megnyitás napján. A metróra várakozók egy szép kis antik kiállítást is megtekinthetnek (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Borgo-Nesima kiterjesztés (négy új állomás) 2017 márciusában, a Nesima-Monte Po kiterjesztés (két új állomás) pedig 2024 júliusában nyílt meg, néhány hónappal az ottjártam előtt.
A jelenlegi Monte Po végállomástól nyugatra, Paternò felé egy további meghosszabbítás is épül. A tervek szerint ez 2027-ben nyílik meg. Ezzel a metró már átlépi a városhatárt és inkább S-Bahn-ként üzemel, mely több települést is összekapcsol a felszínen futó vasútvonallal. A hosszan a szabad ég alatt vezetett pálya miatt a szerelvények az áramot nem harmadik sínből, hanem felsővezetékből kapják.
Várakozás a metróra a peronon Monte Po állomáson, mely jelenleg a vonal utolsó állomása
A visszaúton a szerelvény utastere, úgy látszik, az utasok még nem fedezték fel maguknak ezt a lehetőséget az elmúlt néhány hónap alatt
Catania és metrója, a szaggatott vonal a tervezett hosszabbításokat jelöli (kép forrása: Wikimedia Commons)
A város metrója még nagyon fiatal, ezért a legtöbb része nagyon szép, egyenlőre nyoma sem volt rongálásnak vagy graffiti-nek (ami sok olasz városban a tömegközlekedési eszközökön sajnos jellemző). A néhány napos ott tartózkodásom során a vonalat egy megállónyi szakasz kivételével sikerült végig utaznom.
Itt is meg kell jegyeznem, hogy bár Szicília az emberek fejében egy nagyon szegény olasz régióként jelenik meg, a sziget tömegközlekedése szemlátomást nagyon is irigylésre méltó állapotban van. A jövőben pedig további jelentős beruházások indulnak, melyek között szerepel autópálya-, vasút- és reptérfejlesztés is. De az igazi nagy dobás a Messina-szorost áthidaló új közúti és vasúti híd lesz, mely nem csak Olaszország, hanem az egész világ legmerészebb és leghosszabb kábelhídja lesz! Ha elkészül, mindenképpen ismét ellátogatok Szicíliába.
Szirakúza a Google térképén
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek