HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.09.29. 23:11 Balogh Zsolt

A stansi vágánykapcsolat

Az Alsó-Inn völgyi vasútvonalról és az Új Alsó-Inn völgyi vasútvonalról már több bejegyzésemben is szó esett, most azonban csak egy kicsinyke, de annál fontosabb eleméről lesz szó, melynek én egyszerűen csak a stansi vágánykapcsolat nevet adtam.

rola.jpgKamionszállító vonat robog Innsbruck felé a régi vonalon. A két vágány azért távolodott el egymástól, hogy a kettő közé beékelődjön az új vasútvonal. A vágányok közötti távoli vízszintes fehér csík már az alagútportál koronája

Ez a vágánykapcsolat csatlakozást biztosít a régi és az új Alsó-Inn völgyi vasútvonal között, lehetővé téve, hogy az eltérő sebességű pályákon közlekedő szerelvények zökkenőmentesen tudjanak a két vasútvonal között váltani. 

De lássuk, hogyan is néz ki ez a gyakorlatban!

A Kufstein és Innsbruck közötti vasútvonalat 1858. november 24-én nyitották meg Nyugat-Ausztria első vasútvonalaként, miután I. Ferenc József császár már 1853-ban elrendelte a megépítését. A 150. évfordulót 2008-ban ünnepelték Wörglben. Az azóta eltelt években a vonal jelentősége megnőtt és többszöri átépítéssel nyerte el mai formáját. Egyaránt közlekedtek rajta teher- és személyszállító vonatok, melyek között megtalálható volt a Németországból Olaszországba tartó nemzetközi- és a Németországot csak érintő belföldi korridor vonatok. A forgalmat még a tiroli S-Bahn motorvonatai is színesítették.

Az ezredforduló után világossá vált, hogy a forgalom növekedése miatt a szakasz elérte kapacitásának felső határát, ezért bővíteni kell. A megoldás az Új Alsó-Inn-völgyi vasútvonal lett, mely kétvágányú, villamosított nagysebességű vasútvonal. A 40 km-es pályából összesen 32 km alagutakban vagy bevágásokban fut. Ha teljesen elkészül, a már meglévő Alsó-Inn-völgyi vasútvonalat fogja tehermentesíteni. Első szakaszát a 2012-es menetrendváltással helyezték üzembe. Csatlakozik majd az olasz Brenner-vasútvonalhoz, továbbá új kapcsolatot biztosít Németország és Ausztria felé. A vonatok 250 km/h sebességgel haladhatnak rajta. Elsősorban a távolsági vonatok használják, mint például bizonyos Innsbruck-Bécs Railjetek vagy a Münchenből Olaszországba tartó EC-k.

A régi és az új vonal az Inn folyó völgyében

Az Inn folyó völgyében futó vasútvonal sokkal kevésbé kanyargós, mint a régi vonal és nagyrészt a föld alatt fut, miközben többször is keresztezi a régi vonalat és a névadó Inn folyót.

A vonalon ETCS Level 2 biztosítóberendezés lett telepítve.

regiuj.jpgA régi vonal egymástól távolodó vágányai közé ékelődnek be az új vágányok

Az új vasútvonal Wörgl nyugati határánál kezdődik, ahol egy RoLa-terminál is található. A terminálról éjjel-nappal óránként indul kamionszállító vonat a Brenner-hágón át Olaszországba, ezzel is tehermentesítve a Brenner-autópályát. Ha teljes kapacitását kihasználja, egy nap alatt mintegy 1000 kamiontól kíméli meg a völgyet a szolgáltatás. A teherpályaudvarról már három vágány vezet tovább, majd hamarosan négyvágányossá bővül. Még Kundl előtt ebből kettő vágány a föld alá bukik és Jenbachot a föld alatt keresztezi. Jenbach után kerül ismét a felszínre, majd következik a címadó vágánykapcsolat, ahol nagysebességű kitérőkkel kapcsolódik a régi vonalhoz. De nem sokat tölt a felszínen, még Stans előtt újra a föld alá bukik és csak Volders-Baumkirchen után tér vissza. De itt is csak azért, hogy kapcsolódjon az innsbrucki elkerülő vasútvonalhoz.

Ami számomra érdekes és izgalmas, az a stansi vágánykapcsolat, ahol a régi és az új vonal közötti átjárás lehetséges.

A vágányok elrendezése itt az alábbi módon néz ki:

regiujbahn.pngVágánykapcsolat a régi és az új Inn völgyi vasútvonal között

Természetesen a kép erősen vázlatos, hosszában torzított. A vágányhálózat úgy lett kialakítva, hogy 120 km/h sebességgel is lehetséges az átjárás a középső vágányokról a szélsőkre. Az Innsbruck irányából érkező vonatoknak, bármelyik pályán is közeledjenek, a régi és az új vasútvonalon is tudják folytatni az útjukat és ugyanez igaz fordítva is.

Az S-Bahn járatok természetesen csak a régi, lassabb pályán közlekednek, míg egyes távolsági vonatok végig a nagysebességű vonalon haladnak. Az Innsbruck irányából érkező CJX vonatok a várost elhagyva az alagutat használják, de hogy Jenbachot érinthessék, a vágánykapcsolatot használva jutnak fel a felszínre, majd maradnak is ott egészen a végállomást jelentő Kufsteinig. Ez afféle zónázó közlekedést jelent, Jenbachig szinte minden megállót kihagy, majd Jenbachtól minden állomáson és megállóhelyen megáll. Azok a vonatok, melyek pedig Kufstein felől érkeznek, de megállnak Jenbachban is, azok a felszínen, a régi pályát használják, majd elérve ezt a vágánykapcsolatot a föld alá kerülnek Innsbruck határáig.

Ez a kapcsolat azt is lehetővé teszi, hogy építkezés vagy baleset miatt ne egy 40 km-es pályaszakaszt zárjanak ki, hanem csak mintegy felét. A napokban valamilyen építkezés miatt az amúgy a felszínen közlekedő járatok egy részét szintén a vágánykapcsolatot használva terelték az alagútba, kihagyva ezzel a jenbachi megállást.

A vágánykapcsolat a Youtube-on. Egy vonat a hagyományos pályáról 120 km/h sebességgel vált át az alagútban futó nagysebességű vonalra, majd 49 perc 30 másodpercnél vissza a hagyományosra

A vágánykapcsolat a Google térképén

Az új Alsó-Inn völgyi-vasútvonal csak egy aprócska eleme annak a nagyszabású tervnek, melynek során Münchentől egészen Veronáig végig négyvágányos pálya épül ki, ahol a távolsági vonatok a jövőben 250-300 km/h sebességgel fognak majd közlekedni. A kirakós darabjait fokozatosan adják át, a következő jelentős beruházás, amely elkészül, az maga a Brenner-bázisalagút lesz a maga 54 km-es hosszával.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is! 

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria öbb index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5418224201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása