A bajorországi München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonal, majd a folytatása, a Mittenwaldbahn összes állomása és környéke érdekes látnivalókat kínál, különösen azoknak, akik nem a hegyek között nőttek fel. Az említett két vasútvonal a hegyek között kanyarok, követve a különböző folyók által kivájt völgyeket, hogy végül szédületes mérnöki műtárgyakon keresztül Tirol fővárosába, Innsbruckba érkezzünk rajtuk.
Mittenwald állomás a Münchenbe tartó Talent2 sorozatú motorvonattal
Én már megszámlálhatatlan sokszor utaztam rajta, nyáron is, télen is, meglátogattam az év vasútállomását, Murnaut is, és eltöltöttem egy kis időt már Garmisch-Partenkirchenben is. Mikor a világhírű Arlbergbahn vonalat utaztam be, akkor is errefelé kezdődött az utazásom.
Legutóbb Mittenwald városka közelében lévő kötélvasút, a Karwendelbahn volt a célom, de az időjárás ezt meghiúsította, így csak egy nagyobb erdei túra lett belőle.
Átszállás Garmisch-Partenkirchenben, Bajorország egyik legszebb fekvésű állomásán
Münchenből Garmisch-Partenkirchenbe óránként indulnak a korszerű, Talent2-es motorvonatok, melyek 2013 végén álltak forgalomba, szinte teljesen kiváltva az öreg DB 111-es sorozatot és a már több, mint 40 éves, rozsdamentes acélból készült Silberling személykocsikat.
Talent2-es motorvonat Garmisch-Partenkirchenben
Célom a német-osztrák határon fekvő Mittenwald volt, ide kétóránként indul közvetlen vonat a bajor fővárosból, a köztes időben pedig átszállással lehetséges utazni, így végül is többé-kevésbé itt is kijön az órás ütem. A nem közvetlen vonatokhoz Garmisch-Partenkirchenben az Innsbrucki S-Bahn szerelvényeire, a Magyarországon sem ismeretlen (sőt inkább hírhedt) első generációs Talent motorvonatokra lehet átszállni.
Garmisch, az 1936-os téli olimpia helyszíne az idők során fontos turistaközponttá és vasúti csomóponttá nőtte ki magát. A város állomására három irányból futnak be a sínek, de itt található a keskeny nyomtávolságú fogaskerekű vasút, a Zugspitzbahn végállomása is.
Befutottak a vonatok minden irányból
A precíz menetrendszerkesztésnek hála minden irányból egyszerre futnak be a vonatok, hogy aztán néhány perc különbséggel ismét három irányba továbbinduljanak. Így létrejön a kényelmes, kevés várakozással terhelt átszállási lehetőség, ráadásul ez a rendszer minden órában újra megismétlődik. A kisváros kis állomása így komoly forgalmat bonyolít le, naponta 65 regionális vonat érkezik és indul innen tovább.
Ezen kívül napi egy pár ICE vonat érkezik Hamburgból Hannoveren át. Szombatonként további egy pár Dortmundból, kéthetente hétvégenként pedig egy pár szintén Hamburgból, de Berlinen át teszi tiszteletét a hegyek közt megbújó állomáson.
Motorvonatok minden vágányon, a vonalon és környékén a Talent szinte egyeduralkodó
A várost körülvevő hegyek, a hóval borított csúcsokkal, a zöld fenyőfák, a színes vakolatú állomás, és a tisztán és fényesen csillogó piros motorvonatok kiváló hátteret adnak egy kis fotózáshoz az év bármely időszakában. Mivel az összes ide befutó vasútvonal villamosított, se olajfoltok, se korom nem csúfítja az összképet. Az átszállásra való várakozás alatt én is így tettem, miközben majdnem le is késtem a csatlakozásomat...
Érkezik az ÖBB Talentje egy osztrák női motorvonat-vezetővel
Az első vágányra időközben befutott a német motorvonatok idősebb testvére, egy Talent 1-es, melyből az ÖBB annak idején nem kevesebb, mint 188 db-ot vásárolt a regionális és S-Bahn forgalomhoz.
Tovább Mittenwald felé a Mittenwaldbahnon
Garmisch vasútállomása után a Mittenwaldbahn nevű vonalon haladtunk tovább. A város határában kereszteztük a Zugspitzbahn sínjeit, majd megkezdtük a kapaszkodást Seefeld in Tirol felé. Az 56 kilométeres vasútvonal a kezdőponttól 474 métert emelkedik, majd Seefeld in Tirol után 551 métert ereszkedik Innsbruckig, miközben áthalad számos hídon és 18 alagúton. A kacskaringós vonalvezetés és a nagy lejtők és emelkedők miatt az ívekben emiatt folyamatosan csikorognak a kerekek, közben a vonatok sebessége nem lépi túl a maximum 70 km-t óránként. De aki siet Innsbruck felé, az amúgy sem ezt az utat választja, hanem kerül egy hatalmasat Rosenheim felé egy ICE-vel vagy ÖBB EC-vel...
A hegyeken túl már Ausztria található
Természetesen én nem utaztam el a vonal végéig, alig 18 kilométer és három megálló után megérkeztem Mittenwaldba, mely még Németországhoz tartozik, de a városon túl már Ausztria található.
Fényképezővel álltam lesben egy jó kép reményében, a hölgy ezen csak mosolygott, bizonyára nem én voltam az első fotósa
A 7200 lakosú kisváros a hegyek között bújik meg, kereken 100 kilométerre Münchentől. Elsősorban a turizmusból él, a településen rengeteg a szép, bajor stílusú vendégház festett külső falakkal, lapos alpesi tetőkkel és fa zsalugáterekkel. Az utcák rendezettek, a fő rövidre nyírt, a kávézók előtt pedig az asztalkáknál nyugdíjasok kávézgatnak.
A völgyben, a település mellett folyik az Isar folyócska is, mely majd 100 km múlva, megerősödve és kiszélesedve a bajor fővároson tör keresztül.
Május közepén, igazi jó kirándulóidőt fogtam ki, így újra nekifuthattam a tavalyi utamon félbehagyott túrámnak, fel a hegyekbe a Westliche Karwendelspitze csúcshoz, majd onnan le a Karwendelbahn kötélvasúttal, vissza a völgybe Mittenwaldba.
A kötélvasút alsó végállomásánál, és egyben a hegyekbe felvezető túraútvonal kezdeténél azonban váratlan probléma merült fel: a csúcson olyan hó volt, hogy gyalogosan tilos elindulni, vagy onnan gyalog visszajönni. A kötélvasút ugyan jár, de csak oda-vissza útra szóló jegyet lehetett kapni rá, azt is 24 euró 50 centért... Én legalább az egyik útját gyalog szeretném megtenni, így ez a program ismét csúszik pár hetet.
A pénztáros hölgy azonban ellátott bőven térképekkel és prospektusokkal és azt javasolta, induljak el az ellenkező irányba és látogassam végig a város környéki alpesi tavakat és próbáljam ki inkább a libegőt.
Felfelé a hegyoldalban, lent a völgyben egy újabb vonat közeledik, itt még az Isar túlpartján
A javasolt túraútvonal jóval kevésbé volt megerőltető, hiszen az 1300 méter szintkülönbség helyett mindössze 90 métert kellet leküzdeni az 1013 méter magasságban fekvő vízig (persze ez némiképp csalóka, hiszen egyszer fel kellett menni, aztán valamennyit lejönni, az indulási és az érkezési pont között van a 90 méternyi különbség). Ha magasságban nem is, de hosszban azért ez is megvolt pár km.
A 14,6 hektáros vízfelületű Lautersee legmélyebb pontja 19 méter. Körülötte turistaútvonalak vezetnek, melyek mellett padok találhatóak a pihenni vágyóknak. A tó végében egy kis fizetős strand is található, gondolom a tó mélysége miatt csak úszni tudóknak ajánlott. A vízpart szerencsére nem épült be, néhány vendégházon kívül a partvonal megmaradt természetes formájában.
Kicsi tó, hatalmas hegycsúcsokkal körbevéve
Mivel hétköznap mentem, valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy csak nagyon kevés emberrel találkoztam.
Ezt a képet Gábor barátomnak ajánlom, aki 4 éve ígéri, hogy meglátogat, meg azt is, hogy kimegy Kanadába hegyeket fotózni. Itt üzenem neki, szép hegyek közelebb is vannak, és egyedül sem lenne
A tó túlsó oldala, háttérben a Karwandel
Utolsó pillantás a Lautersee-re és a Karwandelre, majd...
Miután megkerültem a Lautersee-t, továbbindultam a második kisebb, de magasabban fekvő tóhoz. A szakszerű és pontos kitáblázásnak hála kérdezősködés nélkül meg is találtam az 1,5 km-re lévő Ferchensee-t is. A tó 1060 méter magasságban terül el, ez további 47 métert emelkedést jelentett felfelé.
A 10,8 hektáros tó legnagyobb mélysége 19 méter, a víz tisztaságával itt sem volt gond. Kedvezőbb fekvésének köszönhetően nyáron akár 20 fok fölé is melegedhet a tó vize. Ez talán nem tűnik soknak, de aki töltött már hosszabb időt Németországban, az biztosan értékelni fogja és elismerően csettint majd egyet a nyelvével ezt olvasva.
A part még az előzőnek meglátogatott Lautersee-hez képest is ritkábban volt beépítve, mindössze két ház helyezkedett el a víz szélén. Gondolva a lustábbakra, az itteni vendégháznak még saját buszmegállója is volt, ahová a városi busz járt ki, földúton az erdőn át! :) A felső képen látható, hogy a tó partján egy vékony földút vezet, melyen a buszok is járnak.
Túraútvonal a hegyekben, tovább a csúcs felé
Néhány további fénykép kedvéért még feljebb kapaszkodtam a tóparton fekvő egyik hegy oldalán. Érdekes és izgalmas túraútvonalak vezettek fel a hegyekre, tehénlegelők és szakadékok között. Gondoltam, megpróbálkozom a hóhatár elérésével, de az időm már gyorsan fogyott, így csak a lombhullató erdő-fenyves erdő határáig jutottam el, miközben még egy kóbor német juhászkutya is rám támadott...
A kutyával történt szerencsés kimenetelű találkozás után visszaindultam, nem kísértettem a sorsot tovább, és hogy elkerüljem, hogy rám esteledjen az erdőben. Az állomásig még legalább 5 km hátra volt, így azért igyekezni is kellett.
A visszaút Mittenwald felé szintén a Ferchensee partján vezetett, de a másik oldalán
Visszatérés Mittenwaldba, a képet kinagyítva, ház csúcsával majdnem egyvonalban, tőle kicsit jobbra látható a Karwandelbahn kötélvasút felső végállomása
Visszaérkezve az állomásra, már két vonat is várakozott, egy DB 111 sorozatú mozdony emeletes kocsijaival és egy egyszintes vezérlőkocsival, továbbá a manapság már szokásosnak számító Talent 2-es motorvonat. Reménykedtem benn, hogy az emeletes lesz az enyém, de sajnos csalódnom kellett. Felettük már itt eljárt az idő, tavaly óta már átadták a helyüket a fiatalabb generációnak.
Egyike a megmaradt emeletes vonatoknak, reménykedtem benne, hogy ez lesz az enyém...
Mivel pont a megfelelő órában érkeztem, hazafelé az átszállás is elmaradt Garmisch-Partenkirchenben, a piros motorvonat most egészen Münchenig szállított.
...de helyette ismét egy Talent2 motorvonat indult München felé
A végére pedig néhány szót a menetjegy áráról: Ezen az úton én egy új jeggyel utaztam, a Werdenfels-Tickettel, melyet bizonyára pár hónapja vezettek be, ugyanis még csak nem is hallottam korábban róla.
Hazaérkezésem után a frissen megtudott információkat meg is osztottam a magyar Wikipédián, így most csak elég ide másolnom az ottani cikkemet:
A Werdenfels-Ticket Bajortországban a Deutsche Bahn által kínált vasúti kedvezmény. Tulajdonosa egy napon keresztül korlátlanul veheti igénybe Bajorország déli részének teljes vasúthálózatán a regionális vonatokat és a Müncheni S-Bahnt. Az alapjegy csak egy napig, másodosztályra érvényes, korlátlan átszállással, hétfőtől péntekig reggel kilenctől másnap reggel hajnali háromig. ICE motorvonatok, egyéb pótjegyes vonatok és bizonyos autóbuszok nem vehetők vele igénybe. Ára jegyautomatából megvásárolva 19 euró, további személyek maximum öt főig, személyenként 4 euró felárért csatlakozhatnak (19 euró + 4 euró + 4 euró...).
A jegy az alábbi vasútvonalakon közlekedő regionális vonatokra érvényes:
* Müncheni S-Bahn összes vonala;
* Mittenwaldbahn Garmisch-Partenkirchen és Mittenwald közötti szakaszára; (KBS 960)
* München–Garmisch-Partenkirchen-vasútvonal (KBS 960)
* Ammergau-vasútvonal (KBS 963)
* Tutzing–Kochel-vasútvonal (KBS 961)
* Außerfernbahn, Németországban Garmisch-Partenkirchen és Ehrwald között, továbbá az Ausztriai szakaszon Ehrwald és Pfronten-Ried között is, Reutteon keresztül (KBS 965/973)
Forrás: a magyar Wikipédia Werdenfels-Ticket szócikke
Mittenwald elhelyezkedése a Google térképen
Utolsó kommentek