2013-ban is beköszöntött egy decemberi nap, amikor megváltozott a közlekedés menetrendje Európában. Hozott jót és rosszat, kinek éppen mit. Általánosságban elmondható, hogy tökéletes menetrend nincs, valaki biztosan rosszul jár az új, javított menetrenddel is.
Ebben a posztban megpróbálom összeszedni, mi is változott 2013 december 15-től Münchenben és környékén.
Talent2 sorozatú villamos motorvonat München Hauptbahnhofon
Mivel ez egy elsősorban vasúti blog, ezért néhány általam észrevett nagyvasúti változtatással kezdenék.
Sok-sok szenvedés és engedélyeztetési eljárás után végre egyre több Talent2-es motorvonat áll üzembe a bajor fővárosban és a környékén is. Korábban már találkoztam velük a nürnbergi S-Bahnon és próbaüzemben a müncheni vonalakon is. De menetrend szerint mégiscsak december 15-től állt forgalomba a 27 új négyrészes korszerű motorvonat. Ezek a járművek a Mittenwaldbahn nevű vasútvonalon közlekednek, kiváltva részben a régi silberling kocsikból álló ingavonatokat. A motorvonatokat pedig jövőre további 10 fogja még követni.
Az új vonatoknak hála, jelentős kínálatbővülés történt Garmisch-Partenkirchen és Mittenwald irányába, így az új 2014-es menetrendben:
* félóránként elérhető vonattal Weilheim München felől;
* három pár expresszjárat közlekedik München és Mittenwald között, melyeknek a menetideje kb. 70 perc, ideális a napi ingázáshoz és iskolába járáshoz;
* Több vonat közlekedik Garmisch-Partenkirchen és Reutte között is, így a nap nagy részében óránként járnak már a vonatok;
* További járatok indultak Kochel felé!
Bővebben ezekről a Deutsche Bahn hivatalos közleményében olvashatunk.
Az új privát operátor, a Meridian ezüst-kék motorvonata München Hauptbahnhof csarnokában
December 15-étől búcsúzik az emeletes kocsikból összeállított München-Salzburg Expressz, mely Münchent kötötte össze Salzburggal. Már nem a DB Regio üzemelteti a járatot, helyébe egy új magánvasút lépett, a Meridian!
Az új vasúttársaság nem csak a fent említett vonalat, hanem a München-Rosenheim-Kufstein és a München-Holzkirchen-Rosenheim vonal üzemeltetését is átvette a DB Regiótól!
A vállalat 200 millió euró értékben vásárolt 35 db Stadler Flirt 3 sorozatú villamos motorvonatot a svájci Stadlertől. Hét motorvonat háromrészes, 158 ülőhellyel, 28 motorvonat pedig hatrészes, egyenként 333 ülőhellyel. Maximum három motorvonat közlekedhet csatolva, ekkor a maximális kapacitása 999 ülőhely. A vállalat a Veolia Verkherhez tartozik, mint például a Bayerish Oberlandbahn is.
2013 nyara - még épül a 150. S-Bahn megálló az S8-as vonalon
Tovább bővül a már amúgy sem kicsi Müncheni S-Bahn. Vonalhosszabbítás helyett most csak egy újabb megállót adtak át. A 150. megálló neve Freiham és az S8-as vonalán várja az új és régi utasokat. A megálló része egy újabb városrész születésének, melynek során lakóházak, szórakozási lehetőségek és egy egészségügyi központ is épült München szélén.
Railjet München Hauptbahnhofban
Bővül a nemzetközi átszállásmentes utazási lehetőség Budapestről Münchenbe vagy vissza. Az új menetrendben egy további Railjet-pár áll üzembe, így naponta már öt közvetlen járatpár van a két város között! 7:10-től 15:10-ig kétóránként lehet eljutni Budapestről Münchenbe, ezzel teljessé vált a kétórás ütem, megszűnik a délelőtti lyuk.
Pasing vasútállomása, előtte egy villamosmegállóval: egy több évtizedes álom megvalósulása
Pasing vasútállomásának négy éve tartó átépítése a végéhez közeledik, és egy régi hiányosság is végre megépült. December 15-től a 19-es villamos a korábbi hurokvágány helyett már a vasútállomásig közlekedik, így kényelmes átszállási lehetőséget biztosítva a vonatok és a villamos között. ehhez mindössze 650 méternyi új vágányt kellett építeni, de ez mégis majd 100 évbe telt!
Érkezik a villamos München-Pasing állomás elé
Igazi technikai kuriozum, hogy Münchenben is megjelentek a pótkocsis autóbuszok! A pótkocsinak hála, az autóbuszok nagyobb kapacitásúak, mint egy hagyományos csuklós és a pótkocsit igény szerint le is lehet akasztani. Így kevésbé forgalmas időszakban hagyományos szóló buszként tudnak közlekedni. További előny, hogy egy pótkocsit több buszhoz is hozzá lehet kapcsolni, így felújítás, karbantartás vagy műszaki hiba miatt csak a busz esik ki a forgalomból, a pótkocsi nem!
Az egyik pótkocsis busz bemutatkozása az Allianz Aréna előtt Münchenben (kép forrása: MVG)
Egy csuklós buszhoz képest 30 %-kal nagyobb a kapacitása, egy szólóhoz képest pedig csaknem a duplája. Az MVG az új rendszertől azt várja, hogy évente többezer eurót megspórol. A beszerzés teljes értéke 4,8 millió euró volt. Az új autóbuszok az 53-as, a 60-as, a 140-es, a 141-es és a 170-es járaton állnak forgalomba. Bővebben az autóbuszokról a Regionalbahn blog is írt a Megjöttek a pótos buszok című cikkben.
Ezek mellett, csak úgy mellékesen megjegyzem, hogy sűrűbben jár több metró és villamos is, továbbá hála a metróhálózat egységességének és átjárhatóságának, egy új metrójárat, az U8 is elindulhatott, anélkül, hogy új alagutat fúrtak volna ki. Az új metró az U2-es vonalán jár majd Sendlinger Tortól, azonban Scheidplatz állomáson áttér az U3 vágányaira, majd elmegy az Olympiacentrumig. Természetesen oda-vissza közlekedik. Akik rutinból metróznak, december 15-től jobban figyeljenek oda, nehogy kellemetlen meglepetés érje őket! A megújult, 2014-es S-Bahn- és metrótérkép az MVG oldalán is elérhető.
Sűrűbben jár az U1, U2, U5 és az U7 metrójárat, a 12-es, a 15-ös, a 16-os, a 17-es, a 18-as, a 19-es, a 20-as, a 23-as, a 27-es és a 28-as villamos sűrűbben jár, az esti 20 perces ütem 10 percesre, a reggel 7,5 perces pedig 5 percesre változik bizonyos járatoknál.
Negatívumként jegyezném meg, hogy az S20 és S27 nevű S-Bahn megszűnt, helyettük csak regionális vonatokat lehet igénybe venni (München HBF)-Solln és Deisenhofen között.
A zürichi nemzetközi vonat továbbra is két mozdonnyal jár egész 2014-ben
Ami viszont maradt még az idén: a Zürichbe közlekedő EuroCityt továbbra is két DB 218-as sorozatú dízelmozdony vontatja, de már nem sokáig! Megkapta a szükséges engedélyeket az új, négymotoros! dízel-TRAXX mozdony, így 2014 végétől búcsúznak a régi dízelmozdonyok a svájci nemzetközi vonat elejéről. Akit érdekel, az idén még fotózhatja ezt a különleges vonatösszeállítást!
A végére pedig néhány érdekesség a Müncheni S-Bahnról!
Tudtad-e, hogy:
* Ha München összes S-Bahn motorvonatát összekapcsolnánk, akkor 16 km hosszú szerelvényt kapnánk?
* A Müncheni S-Bahn Németország legkiterjedtebb S-Bahn rendszere, melynek teljes hossza 448 km?
* Egy fő egy kutyát ingyenesen szállíthat?
* A város S-Bahn közlekedése 1972 május 22-én indult meg?
Utolsó kommentek