HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.10.26. 20:08 Balogh Zsolt

A Siemens Viaggio kocsicsalád

A 2008-ban Magyarországon is megjelent Railjet márka és az ahhoz létrehozott Siemens Viaggio Comfort kocsicsalád hatalmas minőségi ugrást hozott a Nyugat-Európába irányuló forgalomban. A Railjetek azonban nem a semmiből érkeztek, hanem a Siemens Viaggio kocsicsalád példányai.

190709-10.jpgRJX 869 vezérlőkocsival előrefelé (fotó: Eddy Konijnendijk)

És mivel kocsicsalád, a családnak több, kevésbé ismert tagja is van, melyek Oroszországtól az Amerikai Egyesült Államokig róják a síneket.

Ismerkedjünk meg közelebbről a Railjetek idősebb és fiatalabb rokonaival is!

A német Siemens már régóta szereplője a vasúti járműgyártásnak és számos országban közlekednek járművei.

Az emeletes Viaggo-k (1997)

Mivel a bécsi térségben a forgalom az 1990-es évek elején annyira túlterhelt volt, hogy a régi egyszintes kocsik már nem voltak elegendőek, úgy döntöttek, hogy új, kétszintes vonatokat szereznek be. 1996 augusztusában a grazi SGP üzemben megkezdődött a kétszintes kocsik karosszériájának építése, és 1996. december 17-én bemutatták a sajtónak az első, lényegében kész köztes kocsit. A köztes kocsik első próbaútjára 1997. április 3-án került sor, majd közel 3 hónappal később, június végén az ÖBB 1142-es tolómozdonyával a fejkocsival megtették az első próbautakat. A vonatot 1997. június 17-én mutatták be a nagyközönségnek.

Emeletes szerelvény Ausztriában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezekből a kocsikból Svájcba is jutott. A kocsik az SBB Re 450 sorozatú, egyvezetőállásos Bo'-Bo' tengelyelrendezésű villamosmozdony-sorozattal alkot ingavonatot. A Zürichi S-bahn üzemelteti. A szerelvény egy mozdonyból, egy vezetőállásos vezérlőkocsiból és hat emeletes személykocsiból áll.

Az SBB emeletes kocsija 2014. január 25-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

2008 júniusának végén az SBB és a SZU bejelentette, hogy 121 új, alacsonypadlós, emeletes autóbuszt (NDW) rendelt a Siemens/Bombardier konzorciumtól, 113-at az SBB és nyolcat a SZU számára. Az új kocsik kerekesszékkel megközelíthetőek, légkondicionáltak és 2011 óta állnak forgalomba. A meglévő kocsikba egy felújítási program (DPZ+) keretében többek között utólagosan légkondicionáló rendszert szerelnek be. A beruházási volumen 360 millió svájci frank - az SBB önrészével együtt, a régi járművek felújítását nem számítva. Az új, alacsonypadlós emeletes kocsik használatával felszabaduló első generációs emeletes kocsikból (DPZ) további emeletes vonatokat (HVZ) állítanak össze, amelyeket a csúcsidőszakban használnak majd[6].

Az oroszországi emeletes Viaggio Comfort (kép forrása: Wikimedia Commons)

Siemens Viaggio személykocsik (2001)

Az ÖBB-nél nem zárt szerelvényként, hanem hagyományos személykocsiként szintén közlekednek Siemens kocsik. ezek 2001-től álltak forgalomba.

Egy 2001-es 59-91.2-es középszámú kocsi éjszakai vonatban. A bordázott tető árulkodó, hogy nem hétköznapi ÖBB kocsiról van szó. (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy ÖBB 20-94-es középszámú személykocsi Bregenzben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Görögországba is jutott a Viaggio kocsikból (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Siemens Viaggio Comfort (2008)

A Siemens Viaggio Comfort kocsikat a 2000-es évek elején tervezték, és a korábbi Siemens Viaggio Classic vasúti kocsikra épültek. A kocsikat először 2008-ban használták a Railjet nevű, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) és a Magyar Államvasutak (MÁV) által üzemeltetett nagysebességű európai vasúti szolgáltatásban.

A Siemens Viaggio Comfort kocsikat gyártott az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) azon kérésére, hogy a készülő Railjet nagysebességű vasúti szolgáltatáshoz mozdonyvontatású, ingavonati üzemre alkalmas szerelvényeket készítsen. A nagysebességű vasúti szolgáltatások általában villamos motorvonatokat használnak, de az ÖBB 2008 előtt vásárolt egy Siemens EuroSprinter villamos mozdonyokból álló flottát, amelyet továbbra is használni kívánt. Egy pályázati eljárást követően 2006 februárjában jelentették be, hogy a Siemens Viaggio Comfort a legjobb konstrukció, valamint a legolcsóbb is.

Egy Railjet szerelvény a hozzá passzoló "Taurus" mozdonnyal (kép forrása: Wikimedia Commons)

2006 februárjában az első megrendelés 37 darab 7 kocsis szerelvényre szólt, amelyet 2007 szeptemberében az ÖBB második megrendelése követett további 30 szerelvénnyel két különálló opcióban (14 + 16). 2007 szeptemberében a megrendelés összértéke 798 millió euró volt 469 személykocsira. A 14 opciós szerelvényt teljesen lehívták, ezzel a flotta 51 tagúvá vált., A 16 db-os opciót továbbadták a Cseh Államvasutaknak, melyek ebből 7 szerelvényt hívtak le. Végül az ÖBB mégis csak lehívta a fennmaradt vonatokat, így az 51 tagú flotta kerek 60 tagúvá vált.

Bővebben >>

CD Railjet (2012)

Az ÖBB eredeti szerződése 37 szerelvényre szólt, mely tartalmazott két később lehívható opciót is. Az első opcióban további 14 szerelvény szerepelt, a másodikban pedig még további 16 szerelvény. Az ÖBB a második opciót már nem hívta le, helyette eladta azt a cseh vasútnak. Így az utolsó 16 szerelvény Csehországba került volna, azonban a ČD csak 8 szerelvényre tartott igényt. A szerződés értéke 5 milliárd cseh korona, mintegy 55 milliárd forint. A vontatómozdonyok típusa az Ausztriában közlekedő szerelvényekhez hasonlóan Siemens EuroSprinter.

Egy átmeneti érdektelenséget követően a ČD 2012 augusztusában határozott megrendelést adott le hét Railjet-készletre. A mintegy 100 millió euró értékű megrendelésből a szállítások 2014-ben kezdődtek volna meg. További nyolc nyolckocsis szerelvényre is volt opció, de ezt 2013 szeptemberében elvetették.

A Cseh Railjet, a mozdony azonban osztrák, még ha a színe nem is árulja ezt egyből el (kép forrása: Wikimedia Commons)

Viaggio kocsik Oroszországnak (2012)

A Siemens 2012-ben kezdte meg a szállítását annak a 200 kocsinak, melyet az Orosz Államvasutak rendelt. Ezek a kocsik Oroszországtól egészen távolra is elmerészkednek, többek között ilyeneket láthattunk az egykori Moszkva-Nizza hálókocsis vonatokon is, így találkozhatunk velük Bulgáriában, Fehéroroszországban, Lengyelországban, Csehországban, Ausztriában, Olaszországban és Franciaországban is.

A Moszkva-Szófia vonat Viaggio Classic kocsija Szófiában 2016-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kocsik elsősorban a nagytávolságú nemzetközi éjszakai vonatokba kerültek. A járműveken felfedezhetünk néhány árulkodó jelet, mely a rokonságát mutatja az osztrák Railjetekkel: a bordázott és szögletes tetőt és a kocsik közötti átjárók masszívabb kialakítását 

Bővebben >>

CD Interjet (2018)

A CD Interjet a Railjet "butított" változata, nem tartalmaz ugyanis vezérlőkocsit és étkezőkocsit.

A Cseh Vasút még 2018-ban rendelt 50 vasúti kocsit a német Siemenstől és a cseh Skodától, hogy azokból 10 ötkocsis szerelvényt képezzenek a Prága-Cheb viszonylatra. A megrendelés ára mintegy 3 milliárd korona volt. Az első szerelvények 2021/2022-es menetrendben álltak forgalomba.

rail_business_days_2022_interjet_01.jpgMég nem forgalomban, csak bemutatóban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A későbbiekben további 180 ugyanilyen kocsit szállítanak majd a Cseh Vasút részére CD Comfortjet néven. Ezek kilenc kocsis összeállításban közlekednek majd nemzetközi viszonylatokon Hamburg, Bécs és Budapest felé. A 180 kocsi ára 12,5 milliárd korona.

Bővebben >>

CD Comfortjet (2022)

Az Interjetek sikerébőből kiindulva a Cseh Államvasutak a jövőt a Siemenssel együtt képzeli el, az Interjetekhez hasonló, ám már vezérlőkocsit is tartalmazó Comfortjetekkel. A Railjetektől két kocsival hosszabb, kilenc kocsis vonatok elsősorban a nemzetközi forgalomhoz készülnek és a tervek szerint eljutnak majd Magyarországra is.

8857-1304036792.jpg

 A legszembetűnőbb változás a vezérlőkocsi vezetőállása, mely már nem a Taurus mozdonyokéra hasonlít, hanem az újabb generációs Vectron mozdonyokra. A CD már 39 saját Vectronnal is rendelkezik és további 22 érkezik 2024-től, így a kocsik vontatásával nem lesz gond.

Bővebben >>

A magyar Railjet (2022)

Vitézi Dávid, akkor még közlekedési államtitkár jelentette be saját Facebook oldalán, hogy előkészítés alatt áll 39+10 zárt ingavonati szerelvény és 50 mozdony beszerzése. Az összesen 49 szerelvény a törzshálózat nagy részét lefedte volna, minőségi ugrást hozva az akkori és a jelenlegi kritikus távolsági flotta helyett.

305711321_630304955118199_2025783788373662240_n.jpgA magyar Railjetek tervezett bevetési területe Magyarországon

Sajnos azonban ebből a beszerzésből pénzhiány miatt nem lett semmi, akárcsak a szerelvényeket vontató, 50-115 között változó számú új Siemens villamos mozdony beszerzéséből se.

Bővebben >>

ÖBB Nightjet (2023)

Az ÖBB 2018 augusztusában rendelt először 13 Nightjet-szerelvényt, majd 2021 augusztusában további 20-at, így a teljes megrendelés 33 szerelvényre emelkedik, amelynek összértéke meghaladja a 700 millió eurót.

Az első példányok a tervek szerint 2023 szeptemberében álltak volna forgalomba a Bécsből és Münchenből Rómába, Milánóba és Velencébe tartó járatokon. Ez azonban meghíúsult, jelenleg a 2023 decembere tűnik biztosnak.

Az ingavonati szerelvény Vectron formájú vezérlőkocsija. A "Test" felirat már lekerült a járműről, most már tényleg hamarosan munkába is áll?

A tervek szerint 2025-ben mind a 33 ingavonat forgalomba áll, és a meglévő éjszakai járműállomány nagy részét felváltja az osztrák, német, olasz, svájci és holland útvonalakon.

A Viaggio Comfort Next Level márkanevet kapó kocsitípus-család az első az itt felsorolt zárt ingavonati szerelvények között, melyet kimondottan az éjszakai vonatutazásokhoz terveztek. A kocsiknak csak egy része lesz ülőhelyes, a többi kocsiban 2-4 férőhelyes hálókocsi fülkéket és egy személyes, a japán kapszulahotelekre emlékeztető privát területeket hoznak létre. Az ÖBB komolyan gondolja az éjszakai vonatozás jövőjét, hiszen a többi vasúttársaság nem hogy nem szrzett be hosszú évek óta új éjszakai járműveket, még a meglévő flottától is megszabadult.

Bővebben >>

Amerikai kitekintés

A Siemens Amerikának is szállít személyszállító kocsikat, ezek azonban a Siemens Venture kocsicsaládba tartoznak.

Bővebben >>

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

1 komment

Címkék: index siemens öbb railjet


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7818243207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2023.10.29. 20:05:13

A görög kocsik annyira Viaggiók, hogy a Bombardier Dunakeszi gyártotta őket.
süti beállítások módosítása