Régen az éjszakai vonatok keresztül-kasul behálózták Európát, olyan helyekre juthattunk el hálókocsis vonatokkal mint például Lisszabon vagy Stockholm, keleti irányba pedig akár egészen Isztambulig. Sajnos a járműállományba nem fektettek be, így vészesen elöregedett, helyüket pedig az olcsó fapados repülőjáratok vették át. Az országok sorban dobták be a törölközőt, egyedül az osztrák ÖBB látott még fantáziát a szegmensben.
A már meglévő kocsikkal indított első Nightjet járat Olaszország felé 2022. decemberében (kép forrása: ÖBB)
Miután a partnerországoktól átvette a szolgáltaást és a megmaradt járműállományt, a szolgáltatás fejlesztésébe kezdett. Végül a növekvő utasszámok hatására elérkezett oda, hogy új járművekre is beruházott, a Railjet mintájára megszületett az igazi Nightjet szolgáltatás saját szerelvénye, egy hálókocsis zárt ingavonat kimondottan az éjszakai szolgáltatás szegmenséhez. A jármű utasforgalomba állása sajnos csúszott picit, de már nincs messze az a nap, hogy ténylegesen forgalomba is álljanak!
Az évek alatt megváltoztak az utazási szokások, az utirányok és az utasok igényei is. Ezért az ÖBB sok új dolgot vezet be a Nightjet szerelvényeken, olyan szolgáltatásokat is, amik korábban még nem voltak. Ezek közül a legújszerűbb és legfigyelemre méltóbb az egyszemélyes hálókabinok vagy inkább csak hálókapszulák ötlete, mely lehetővé teszi az éjszakai utazóknak, hogy teljesen egyedül, biztonságosan utazzanak, igaz, meglehetősen szűk helyen.
Az egyszemélyes "kapszulák" a vonaton. Megszűnik majd az idegenekkel való osztozkodás a fülkében és a biztonság is sokat fog javulni! (kép forrása: Railwaygazette.com)
Négyszemélyes kabin (kép forrása: Railwaygazette.com)
Mindenhol wi-fi, valamint konnektorok, USB-portok, induktív töltőpontok és a mobiltelefonok jeleit könnyen átengedő ablakok állnak rendelkezésre.
A fülkékben lesz egy vezérlőpanel a világítás működtetésére vagy a fedélzeti személyzet hívására. A biztonsági funkciók közé tartozik a zárt láncú kamerarendszer és a fülkékbe való belépéshez szükséges NFC-kártyák.
Nightjet szolgáltatások
Az ÖBB 2018 augusztusában rendelt először 13 Nightjet-szerelvényt, majd 2021 augusztusában további 20-at, így a teljes megrendelés 33 szerelvényre emelkedik, amelynek összértéke meghaladja a 700 millió eurót.
Az első példányok a tervek szerint 2023 szeptemberében álltak volna forgalomba a Bécsből és Münchenből Rómába, Milánóba és Velencébe tartó járatokon; Matthä elmondta, hogy az adriai városba vezető útvonal a kedvence, és célja, hogy az első vonaton ott lehessen.
Az ingavonati szerelvény Vectron formájú vezérlőkocsija. A "Test" felirat már lekerült a járműről, most már tényleg hamarosan munkába is áll?
A tervek szerint 2025-ben mind a 33 ingavonat forgalomba áll, és a meglévő éjszakai járműállomány nagy részét felváltja az osztrák, német, olasz, svájci és holland útvonalakon.
Neumann elmondta, hogy az éghajlattal kapcsolatos aggodalmak új keresletet teremtettek az éjszakai vonatok iránt, és ehhez új termékre volt szükség. A fejlesztés kihívást jelentett, mivel a vonatoknak kényelmesnek, pénzügyileg életképesnek és megbízhatónak kell lenniük, miközben "olyan könnyen át kell tudni lépni a határokat, mint egy autó", az olyan különbségek ellenére, mint például az eltérő áramrendszerek a felsővezetékekben.
A szerelvények a Siemens Mobility Viaggio mozdony- és kocsicsaládjának részét képezik, és moduláris felépítésűek, ami lehetővé teszi a további országokban való üzemeltetést.
Az ÖBB Nightjet reklámfilmje a Youtube-on
A jövő
A több szerelvénynek hála, és annak, hogy a parnetvasutak is érdeklődésüket fejezik ki a szolgáltatás iránt, lehetővé teszi további útvonalak elindítását is. Az ÖBB már be is mutatta terveit 2024-ig.
Az ÖBB terve 2024-ig. Ehhez az elképzeléshez természetesen partnerek is kellenek majd Svájc, Olaszország és Franciaország képében. Barcelona lekerült az egy évvel korábbi térképről, új tervezett viszonylatok indulnak viszont Ukrajnába és Romániába (kép forrása: ÖBB)
Lásd még
* Bemutatkozott az új Nightjet szerelvény belső tere!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek