Az Osztrák Szövetségi Vasutak Nightjet éjszakai vonathálózatának további bővítése a már bejelentett útvonalakon túlmenően az ÖBB szerint a folyamatos üzemeltetési és engedélyezési kihívások miatt szünetel.
2024. szeptember 9-én az üzemeltető ÖBB a meghívott vendégek számára különvonatot indított Bécsből Rómába a Siemens által szállított legújabb Nightjet kocsikkal, mielőtt szeptember 10-én a Bécs/München-Róma útvonalon elindulnak a menetrend szerinti járatok az új gördülőállomány használatával.
Rómába induló éjszakai Nightjet vonat Bécs főpályaudvarán. Figyeljük meg, mennyi apróság utal arra, hogy ez egy Olaszországba tartó szerelvény: homlokfényszóró az orrfényszóró helyett, vörös csík a mozdony elején, négy ajtó a mozdony oldalán, vezérlőkocsi közvetlenül a mozdony után (kép forrása: Toma Bačić)
Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója az új járműparkot Olaszországban üdvözölve elmondta, hogy a megújult járművek „megváltoztatják az éjszakai vonatközlekedést Európában. Hatalmas ugrás a kényelem terén, és jelentősen nagyobb magánéletet biztosít utasaink számára. Nagyon örülünk, hogy mostantól Bécsből és Münchenből Rómába is utazhatunk ezzel a legmodernebb, legkorszerűbb éjszakai vonattal”.
Ugyanakkor még mindig számos akadály gátolja, hogy a szolgáltatás kiaknázza a benne rejlő lehetőségeket, amelyek az egész kontinensen jelentkező kihívást tükrözik az éjszakai vonatok átjárhatóságának és költséghatékony üzemeltetésének biztosítása terén.
Az ÖBB jelentése szerint a Siemens Taurus mozdonyai a tanúsítási problémák miatt nem tudnak hozzáférni az olasz nagysebességű hálózathoz, így az éjszakai vonatoknak Róma és Firenze pályaudvara között a hagyományos, nem nagysebességű vonalakon kell közlekedniük, ami visszalépést jelent a sebesség terén. Bár az ÖBB 1216 sorozatú villamos mozdonyai 230 km/óra maximális sebességgel működhetnek, az olasz hatóságok 160 km/órára korlátozták őket, ami gyakorlatilag kizárja a használatukat az RFI Alta Velocità/Alta Capacità vasútvonalakon.
Ennek eredményeképpen a római járatnak több mint 4 órára van szüksége a Firenze és Róma Tiburtina közötti út megtételéhez, így viszonylag későn, 11.05-kor érkezik meg az olasz fővárosba. Eközben az Olasz Államvasutak járatai 1 óra 36 perc alatt tudják le ezt a távot. Ha az ÖBB is tudná ezt a tempót, akkor már 9:30 körül Rómában lehetne. Az üzemeltető partner, a Trenitalia által biztosított 200 km/h-s villanymozdonyok használata szintén nem jöhet szóba, mivel ezek nem alkalmasak a Siemens Nightjet kocsik vontatására.
A bővítés felfüggesztve
Kurt Bauer, az ÖBB távolsági személyszállítási és új vasúti üzletágának vezetője a Railway Gazette Internationalnak exkluzívan nyilatkozott a bevezető szolgáltatásról, és arról számolt be, hogy a Siemens ingavonatok már használatban vannak a Bécs/Innsbruck és Hamburg közötti járatokon, valamint a Bécs-Bregenz belföldi útvonalon.
Az új Nightjet-szerelvény Bécsben a Rómába tartó járaton
Bauer kifejtette, hogy az ÖBB-nek 10 Nightjet-szerelvényre van szüksége az első 13 darabos tételből ezekhez a járatokhoz, és további 20 vonat leszállítása várható a jövőbeni részletekben. A második tétel első szerelvényeit 2025-ben szállítják le.
Elismerte azonban, hogy ez nem lesz elegendő a teljes Nightjet-flotta megújításához. 'Terveink szerint nem cseréljük le az összes régebbi éjszakai kocsit, és nem növeljük tovább az éjszakai járathálózatot. A terv az, hogy a hálózaton belül minden egyes általunk üzemeltetett útvonalon nagyobb kapacitást hozzunk létre. Tehát szükségünk van az új- és a régebbi kocsikra is a kapacitás növeléséhez'.
A félig állandóan összekapcsolt Siemens-ingavonatok végkocsijai hagyományos RIC-csatlakozókkal vannak felszerelve, ami azt jelenti, hogy az ÖBB képes lesz régi és új járművekből álló kombinált vonatokat közlekedtetni, szükség esetén autószállító kocsikkal kiegészítve.
Keményebb, mint a múltban
Az ÖBB Nightjet járata a Roma Tiburtina állomásra érkezik és onnan is indul, mivel a városközpontban lévő Roma Termini pályaudvar peronkapacitása korlátozott, ahol az egyetlen peron, amely kettő összekapcsolt, egyenként hét kocsiból álló vonat fogadására is alkalmas, az Firenze felé és Firenze felől történő bejárásnál a rossz oldalon van.
Új Nightjet kocsik az ÖBB Bécs-Róma útvonalán. A szerelvényt a képen látható mozdony épp tolja, nem pedig húzza az áramszedője alapján
A határokon átnyúló használatra vonatkozó tanúsítással kapcsolatban Bauer elmondta, hogy a Siemens kocsikat eddig Ausztriában, Svájcban, Németországban és Olaszországban hagyták jóvá, majd hozzátette, hogy „Hollandiában is tanúsítják őket, és ezután döntünk a továbbiakról. Szeretnénk a Cseh Köztársaságban is elvégezni a tanúsítást, mert az új Nightjeteket Ausztriából Berlinbe szeretnénk közlekedtetni”.
Bauer azonban csalódott volt, hogy a típusengedélyezés továbbra is nehézkes vállalkozás. Elmondta, hogy jelenleg nem tervezik az új Nightjetek franciaországi engedélyeztetését „az eljárással járó költségek miatt”. Úgy vélte, hogy ez „óriási hátrány” a korábbi üzemeltetési gyakorlathoz képest, amikor „a RIC vagonokkal gyakorlatilag bárhová el lehetett menni”.
Eközben az ÖBB folyamatosan halad a Nightjet-ingavonatok vezérlőkocsijainak jóváhagyásával. Jelenleg az olaszországi szolgálatban a két Taurus mozdonnyal történő, erőforrás-igényes top-and-tail üzemeltetést alkalmazzák (a személykocsik elején és végén is egy-egy mozdony dolgozik); Bauer azzal számolt, hogy a vezérlőkocsikat jövőre engedélyezik Ausztriában és Németországban, 2026-ban pedig Olaszországban.
A műszaki munkálatok is fejfájást okoznak
Bauer szerint az éjszakai hálókocsis szolgáltatások tervezése és szállítása is egyre nehezebbé válik.
ÖBB vonat Rómában
„A Nightjet hálózatunk számára óriási nehézséget jelent az infrastruktúra karbantartása és felújítása, amelyet általában éjszaka végeznek. Mivel a Nightjet-hálózatunkat úgy alakítottuk ki, hogy az indulási és érkezési pontok között van némi kocsirendezés (kocsik le- és felkapcsolása, szerelvények egyesítése... a szerk), és nem egyszerűen csak A-ból B-be megyünk, az alternatív útvonalak megtalálása általában bonyolult” - magyarázta.
Az elkövetkező néhány évben két jelentős műszaki blokád is várható, amelyek az éjszakai vonatok számára kulcsfontosságú útvonalakat hosszú időre működésképtelenné tehetik. Az egyik a Passau-Regensburg útvonal lezárása 2025 végétől, amelyet 2026-ban a Salzburg-Rosenheim útvonal követ. Ezek a munkálatok a Nightjet menetrendjének teljes átdolgozását teszik majd szükségessé, jósolta Bauer.
Forrás
* A Railway Gazette International Cross-border complexity puts brakes on Nightjet expansion című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek