Az évtized elején a francia kormány végtelenül optimista volt a franciaországi TGV jövőjével kapcsolatban, 2016 és 2018 között jelentősen nőtt a TGV hálózatának hossza, hiszen három év alatt három újabb vonallal is sikerült bővíteni a hálózatot. Az utasforgalom is évről-évre emelkedett, a vonatozási kedvnek pedig a klíma-félelem is segített. A jövőbeli tervekből sem volt hiány, többszáz kilométernyi újabb vonallal számoltak 2030-ig bezárólag.
A TGV-t sem kerülik el a hullámvölgyek
Majd jött a COVID, ami sok mindent megváltoztatott.
Az SNCF, a Francia Államvasutak 2020 körüli tervei szerint 2030-ig a következő vonalak készülhettek volna el:
* LGV Bordeaux–Toulouse - 2024
* LGV Montpelier-Perpignan - 2025
* LGV Bordeaux–spanyol határ - 2028
2030-ra pedig további vonalakkal számoltak:
* LGV Interconnexion Sud
* LGV Paris Orléans Clermont-Ferrand Lyon
* LGV Rhin-Rhône (második ütem)
* LGV Provence-Alpes-Côte d’Azur
Franciaország jelenlegi és tervezett TGV vonalai (Eredeti kép forrása: Wikimedia Commons, módosítások: Balogh Zsolt)
A COVID miatt visszaesett utazások, az idegenforgalom gyengélkedése, majd az ezt követő infláció és gazdasági nehézségek okán a francia kormány újratervezte a TGV-vel kapcsolatos beruházásokat. 2030 előtt egyetlenegy új vonalat sem adnak át és csupán kettő építését folytatják.
Az egyik vonal Lyont köti majd össze Torinóval. A vasútvonal legnehezebb és legdrágább eleme egy új, 57 km hosszúságú bázisalagút építése a francia-olasz határ alatt. Ezt az alagutat már évek óta építik, így a kihátrálás belőle már gazdaságtalan lenne, továbbá mind az EU, mind az olaszok szorgalmazzák a befejezését. Várható befejezése 2030.
A bázisalagút építése
Az LGV Bordeaux–Toulouse nagysebességű vasútvonal építését még csak 2024 májusában sikerült elkezdeni, az eredetileg tervezett befejezési dátum évében. A 200 km hosszúságú vonal Toulouse várost kapcsolja majd össze Bordeaux-val 2032-ben vagy majd csak azután.
A 2030 utánra tervezett négy vonal közül kettő vonal, az LGV Rhin-Rhône és az LGV Provence-Alpes-Côte d’Azur dátuma 2030 utánra csúszott, a Caen felé vezető vonalé pedig már egészen a távoli 2040 utánra, míg a 2030-ra tervezett LGV Paris Orléans Clermont-Ferrand Lyon vonalat egyszerűen törölték.
A nagysebességű vasútvonalak helyett az SNCF inkább a helyi- és a regionális közlekedésre összpontosít. Szerencsére az országban a TGV-n túl is van élet, így az országban azért bőven lesz fejlesztés az elkövetkező években, még ha nem is olyan látványos és nemzetközi érdeklődésre számot tartó, mint amilyen egy új TGV vonal átadása.
Az ország nagyvárosaiban, például Bordeaux-ban, Strasbourgban és Lille-ben tervezik a Párizsi RER-hez hasonló regionális expressz hálózatok (RER) létrehozását. Ezek a projektek a városok közlekedési infrastruktúráját javítják, és várhatóan több tízezer utast szolgálnak majd naponta. A projektek jelentős állami, regionális és helyi támogatást kapnak.
A regionális közlekedés fejlesztése érdekében a meglévő TER-vonalak kapacitásbővítése is várható, például új vonatok beszerzésével és a meglévő hálózatok korszerűsítésével, hogy a járatok sűrűbbek legyenek és több utast szállítsanak.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek