Több mint 43 éve már, hogy elindult a francia TGV szolgáltatás Franciaországban, forradalmasítva ezzel a francia vasúti közlekedést. A rendszer jelentős újítása az ötletet adó japán Sinkanszen után, hogy a TGV motorvonatok a régi, hagyományos vágányokon is tudnak közlekedni, így bár első lépésben csak a Párizs-Lyon közötti új vasútvonal nyílt meg, a TGV mégis számtalan várost tudott összekapcsolni Párizzsal a korábbi vonatokhoz képest rövidebb menetidővel.
TGV motorvonat robog valahol Franciaországban
A hálózat azóta folyamatosan tovább bővült, mára már mintegy 2700 km-nyi nagysebességű pálya áll a TGV vonatok rendelkezésére és további vonalak állnak építés alatt. A modern vonatok már nem csak Franciaországot szolgálják ki, hanem átjárnak Angliába, Luxemburgba, Németországba, Olaszországba, Svájcba és Spanyolországba is.
A szerteágazó kusza menetvonalakat legjobban egy térképvázlat segítségével lehet áttekinteni. Szerencsére a Francia Államvasutak készített egy nagyszerű sematikus hálózati térképet, melynek alapján nagyjából el tudjuk képzelni, hogyan hálózza be a TGV a német ICE járatokkal kiegészíve Nyugat-Európát.
A TGV járatok útvonalai és állomásai 2024-ben. A legvastagabb vonalak napi hét vagy több járatot, a közepes vastagságú vonatok napi négy járatot, míg a vékony vonalak napi egy járatot jelentenek.
A szolgáltatás fenntartásához napjainkban 364 motorvonat áll rendelkezésre, amiben nincs benne a német ICE Franciaországba átjáró motorvonatai és az Eurostar Londont Európával összekapcsoló motorvonatai. További 115 TGV szerelvény áll rendelés alatt, bár ezek közül sok a kiöregedő régebbi típusokat fogja leváltani.
A térképről kitűnik, hogy a hálózat központja Párizs, ahol négy fejpályaudvarról is indulnak TGV járatok. A fővárost még két kisebb állomás egészíti ki, melyből az egyik Disneylandban található.
Jól látható a rendszer "gerince", az 1981-ben megnyílt Párizs-Lyon vonal. Az ország második legnagyobb városának, Lyonnak 3 olyan vasútállomása is van, melyet a TGV járatok érintenek.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek