2023. szeptember 18-án Németország szövetségi minisztere, Volker Wissing bejelentette, hogy a kormány 2027-ig 40 milliárd eurót fektet be a vasútfelújítási terv és a digitalizációs program keretében, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások javítását, valamint az energiahatékonyság növelését szolgálja.
A beruházás egyharmadát a Deutsche Bahn (DB) tőkeinjekció formájában kapja, amelyet az ország vasúthálózatának korszerűsítésére és bővítésére fordítanak.
Volker Wissing, Németország közlekedési minisztere részletezi a tervet a „Tag der Schiene 2023” elnevezésű rendezvényen
Az 1994-es vasúti reform óta ez a legnagyobb és legátfogóbb infrastrukturális program a vasúthálózat és az állomások számára, amelyet a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) és a Deutsche Bahn (DB) szeptember 15-én, a „Tag der Schiene 2023” elnevezésű rendezvényen mutatott be Frankfurt am Mainban, 2023. szeptember 15-én.
A program célja, hogy hosszú távon pontosabbá tegye a vasúti közlekedést, és megteremtse a személy- és áruszállításban a közlekedéspolitikai célok elérésének feltételeit.
A beruházás „a feszült költségvetési helyzet ellenére is rendelkezésre áll, és egyértelmű elkötelezettséget jelent a vasút mellett. A vasúti infrastruktúrát évtizedek óta elhanyagolták, és a teljesítőképesség határára szorították. Ez többé nem elfogadható és egy haladó gazdasági nemzethez méltatlan. Szükségünk van a vasútra, mivel ez a legklímabarátabb közlekedési mód, és ezt a feladatot csak akkor tudja ellátni, ha ismét megbízható, hatékony és modern” - mondta a miniszter.
A Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) biztosítja a vasúti infrastruktúrába történő beruházásokhoz szükséges forrásokat. A 2024-es költségvetési tervezetben és a 2027-ig tartó pénzügyi tervezésben a BMDV egyedi tervében további 11,5 milliárd eurót irányoz elő a vasútra. Ezt a kibővített tehergépkocsi útdíjból származó bevételek is lehetővé teszik. A klíma- és átalakítási alap további, összesen 12,5 milliárd eurós forrást biztosít szintén a vasút számára, míg a Deutsche Bahn 3 milliárd eurós saját hozzájárulást is nyújt. További 12,5 milliárd eurót további tőkeemeléssel kívánnak rendelkezésre bocsátani.
A miniszter kifejtette, hogy „a pénzügyi feltételeket megteremtették, a prioritásokat pedig a nagyteljesítményű folyosókkal, a pályaudvarok korszerűsítésével, a digitalizációval, valamint az infrastruktúra újjáépítésével és bővítésével határozták meg”.
„Olyan programmal újítjuk meg és korszerűsítjük az infrastruktúrát, amelyre még nem volt példa a DB történetében. Nagy köszönet illeti a szövetségi kormányt a szükséges, akár 45 milliárd eurós többletforrás biztosítására tett kötelezettségvállalásáért. Most rajtunk múlik, hogy az építőiparral együtt feltűrjük az ingujjunkat” - mondta Richard Lutz, a DB vezérigazgatója.
A vasútfelújítási tervre és a digitalizációs projektekre vonatkozó beruházási csomag lendületet ad a vasúti közlekedés fejlődésének.
A terv a DB szerint a nagy igénybevételű, összesen 9000 km hosszúságú hálózat felújítására és bővítésére összpontosít. A BMDV és a vasúti ágazat azonosította azokat a nagy igénybevételű útvonalakat, amelyeket 2030-ig felújítanak, hogy azok a legnagyobb hasznot hozzák és gyorsan érezhető javulást eredményezzenek. 2030-ig 40 vasúti útvonalat újítanak fel összesen 4000 km hosszan, emellett más vonalak felújítására, állomások korszerűsítésére és a vasúti közlekedés digitalizálására is sor kerül. Az útvonalak mentén található állomásokat is korszerűsítik és felújítják.
A Mannheim Riedbahn - Frankfurt am Main útvonal felújítása 2024-ben kezdődött, majd 2025-ben az Emmerich-Oberhausen és a Hamburg-Berlin/Spandau folyosók következnek. A Köln-Hagen és a Nürnberg-Regensburg nagy teljesítményű folyosók felújítására 2026-tól kerül sor. Ezt követően ambiciózus előrelépés várható a 40 vasúti folyosó közül az utolsó, a Mannheim-Karlsruhe folyosó felújításáig, amelynek munkálatai 2030-ban kezdődnek. A DB a felújítási munkálatok részeként csak a Riedbahn mentén 20 állomást is jelentősen korszerűsít.
A stratégia másik eleme a beruházási elmaradás felszámolása és a vasúthálózat korszerűsítése is, hogy új intézkedésekkel további kapacitást teremtsen, ami többek között további váltókat, sűrűbb jelzőrendszert jelent a forgalom stabilitása, kiszámíthatósága és a jobb és pontosabb vonatközlekedés biztosítása érdekében.
Németország folytatja a vasúti digitalizációs programot, amelynek keretében az ETCS-t a teljes rendszerben bevezetik, ami akár 30%-kal nagyobb kapacitást biztosít a meglévő hálózaton.
Az új vasúti felújítási terv két másik célt is tartalmaz: a szűk keresztmetszetek megszüntetése és ezáltal a Deutschlandtakt (Németország országos integrált menetrendje) megvalósításának lehetővé tétele érdekében célzott útvonalbővítést és új útvonalak építését, valamint az ország vasútállomásainak nagyszabású korszerűsítési és bővítési programját. Ezáltal az utasok nagyobb kényelmet és hozzáférést kapnak a vasúti szolgáltatásokhoz a nagy teljesítményű folyosókon, valamint a többi kiválasztott útvonalon.
2023-ban januártól július végéig 70 millió utas közel 22 milliárd km-t tett meg az ICE és IC vonatokon, ami „történelmi rekord”. Soha korábban nem utaztak még ennyi kilométert az utasok a távolsági közlekedésben egy féléves időszak alatt” - mondta Wissing miniszter, amikor 2023. szeptember 7-én a Bundestagban ismertette költségvetési tervét.
Vasútvonalak
A szövetségi kormány és a DB a vasúti iparral közösen a következő útvonalak felújítását tervezi:
2026:
* Hamburg-Hannover (további döntések függvényében)
* Hagen-Wuppertal-Köln:
* Troisdorf-Koblenz
* Koblenz-Wiesbaden
* Nürnberg-Regensburg
* Obertraubling-Passau
2027:
* Lübeck-Hamburg
* Bremerhaven-Bremen
* Lehrte-Berlin
* Hamm-Düsseldorf-Köln
* Frankfurt/Main-Heidelberg
* München-Rosenheim
* Rosenheim-Salzburg
2028:
* Bréma-Hamburg
* Nordstemmen-Göttingen
* Uelzen-Stendal
* Stendal-Magdeburg
* Hagen-Unna-Hamm
* Köln-Bonn-Koblenz
* Koblenz-Mainz
* Bebra-Fulda
* Würzburg-Nürnberg
2029:
* Hamburg-Hannover (további döntések függvényében)
* Bréma/Rothenburg-Wunstorf
* Lehrte-Groß-Gleidingen
* Bebra-Erfurt
* Aachen-Köln
* Forbach-Ludwigshafen
* Stuttgart-Ulm (korábbi útvonal)
2030:
* Bréma-Osnabrück
* Osnabrück-Münster
* Münster-Recklinghausen
* Minden-Wunstorf
* Weddel-Magdeburg
* Kassel-Friedberg
* Würzburg-Ansbach-Treuchtlingen
* Mannheim-Karlsruhe
* Ulm-Augsburg
Forrás
* Railwaypro.com - Germany commits EUR 40 billion for rail infrastructure
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek