2024. szeptember 14-én a Longyan-Longcsuan-nagysebességű vasútvonal egy újabb fontos szakaszát helyezték üzembe. De ez még nem minden: a kínai vasút mostanra átlépte a gigantikus 160 000 kilométeres üzemeltetési hosszt, ebből csak a nagysebességű vasút 46 000 kilométert jelent!
A 2024. szeptember 13-án készült képen egy kísérleti nagysebességű vonat halad a Longyan-Longcsuan nagysebességű vasútvonalon a dél-kínai Guangdong tartományban (kép forrása: gov.cn / [Fotó/Xinhua])
Ez 2012-höz képest 64%-os növekedésnek felel meg a teljes útvonalhosszban, a nagysebességű összeköttetésekben pedig elképesztő, 392%-os növekedésnek!
1949 óta Kína szédítő ütemben bővítette vasúthálózatát: Az akkori 21 000 kilométerről 2012-re 98 000 kilométerre nőtt - és most már 2024-ben 160 000 kilométernél tartunk! A nagysebességű vonalak építése már 80%-ban befejeződött, és már az 500 000 főnél nagyobb lakosságú városok 96%-át eléri. Tehát Kína szinte minden szegletét villámgyorsan összeköti a vasút.
Kína nagysebeségű vasúti térképe 2023 májusában. Azóta még több vonal épült, így a térkép enyhén pontatlanná vált 2024-re.. A rövid zöld vonal jelképezi a nemrégiben, 2024. szeptemberében átadott új vasútvonalat (kép forrása: Wikimedia Commons)
És a sebesség? Nos, korábban a vonatok 40 km/h sebességgel szelték át az országot, de ma a „Fuxing” nagysebességű vonatok akár 350 km/h sebességgel száguldanak át Kínán! A Peking és Sanghaj között közlekedő vonatokat a világ leggyorsabb kereskedelmi forgalomban lévő vonatainak tartják.
Egy 2024. szeptember 13-án készült drónos légi felvételen egy kísérleti nagysebességű vonat látható, amely a Yewu nagyhídon halad a dél-kínai Guangdong tartományban található Longyan-Longchuan nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: gov.cn / [Fotó/Xinhua])
A G8491-es vonat személyzete csoportképen pózol indulás előtt a dél-kínai Kuangdong tartomány Meizhou Nyugati pályaudvarán, 2024. szeptember 14-én (kép forrása: gov.cn / [Fotó/Xinhua])
De nem csak a hazai fejlődésről van szó: a kínai nagysebességű- és hagyományos vonatok a nemzetközi piacokat is meghódítják. Az indonéziai Jakarta-Bandung vonal és az Afrikában megépített vasútvonalak megépítése azt mutatja, hogy a kínai vasút a globális sikerek felé tart.
A Kína-Európa tehervonatok száma 2016 óta megtízszereződött - 1702-ről több mint 17 000-re! A kínai állam vasúthálózata egy gigantikus hálózat, amely vasúton köti össze Európát és Ázsiát, túlmutatva az ország határain.
Izgalmas geopolitikai kérdés Tajvan helyzete, a szigetország eddig ellent tudott állni a kínai terjeszkedésnek, ám a nagysebességű vasutak és autópályák már elkezdtek épülni Tajvan felé is. Persze napjainkban még végük szakad a tengerparton,
Továbbra is izgalmas marad, hogyan fogja Kína tovább bővíteni lenyűgöző vasúti hálózatát. Talán egyszer majd lesz egy nagysebességű vonat közvetlenül Európába is?
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek