HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • Jegkoko: Hát ha háttal álltál az asztalnak, akkor nem csodálom, hogy lemaradtál a mozgó vonatokról :) (2024.09.07. 11:43) A Miniatur Wunderland
  • Greg36: @Balogh Zsolt: Kapásból ott van az FS 412-es sorozata, amik most pont a Brennerre és környékére va... (2024.09.06. 12:45) A Brenner-bázisalagút építése
  • Balogh Zsolt: @Greg36: A regionális közlekedésnek ott a régi pálya, az osztrák-olasz határátmenet miatt meg amúg... (2024.09.06. 12:31) A Brenner-bázisalagút építése
  • Greg36: Elég érdekes választás ez a 25 kV 50 Hz. Értem, hogy a teljesítményhez kell, de sem az osztrák/ném... (2024.09.06. 08:56) A Brenner-bázisalagút építése
  • Balogh Zsolt: @TrökkösBélabá: Létezik hozzá fejlettebb grafikai csomag is már 2021 óta, de valamiért még sem let... (2024.09.03. 21:38) Húszéves az OpenTTD!
  • Utolsó 20

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (13) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (131) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (6) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (69) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (87) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (114) index2 (318) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (178) nápoly (4) németország (93) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (27) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (6) terepasztal (12) texas (1) tgv (47) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2024.07.14. 01:27 Balogh Zsolt

A Mombasa-Nairobi szabványos nyomtávú vasútvonal

Kenya vasúthálózata még a brit gyarmatbirodalom idején épült ki méteres nyomtávolsággal. Napjainkban a vasúti kapacitás növelése érdekében az ország egy hatalmas építési projektbe vágott bele Kína segítségével: a vasúthálózatot kiegészítik egy mintegy 3000 km-es modernebb vasúthálózattal, mely már normál nyomtávolságú lesz. Ez elősegíti majd a kereskedelmet a környerző országokkal, ahol szintén normál nyomtávolságú a vasút vagy a jövőben fog azzá válni.

640px-kenya_railways_df8b_locomotive_on_the_new_sgr_line_06-06-2017.jpgNormál nyomtávolságú kínai vonat Kenyában

Az ambíciózus terv első szakasza a Mombasát az ország fővárosával, Nairobival összekötő vonal, mely 2017-ben nyílt meg.

A 2017-ben elkészült Mombasa-Nairobi szabványos nyomtávú vasútvonal a kenyai 1435 mm-es vasúthűlózat első szakaszaként épült. Ez a kenyai normál nyomtávú vasút (SGR, Standard Gauge Railway) az indiai-óceáni nagyvárost, Mombasát köti össze Nairobival, az ország fővárosával és legnagyobb városával. Ez az SGR párhuzamosan halad a keskeny nyomtávú Ugandai Vasúttal, amely 1901-ben készült el a brit gyarmati uralom alatt. A kelet-afrikai vasúti főterv előírja, hogy a Mombasa-Nairobi SGR később összekapcsolódik a Kelet-afrikai Közösségben épülő más SGR-ekkel.

A 3,6 milliárd dolláros költségével az SGR Kenya legdrágább infrastrukturális projektjei közé tartozott, mivel elindításának idején a fővállalkozó, a China Road & Bridge Corporation (CRBC), 25 000 kenyai állampolgárt alkalmazott a vasútépítéshez. A CRBC holdingtársasága, a China Communications Construction Company szerződött a vonal üzemeltetésére az első öt évben. 2020-tól kezdve a vasút üzemeltetési költségei meghaladták a bevételeket.

A 2018-ban kezdődő, Nairobitól Naivasháig és Suswáig tartó meghosszabbítás 2019 októberében fejeződött be, amely a vonal hosszát 120 km-rel növelte az eredeti 472 km-ről körülbelül 592 km-re.

Az első díjfizető utasok a Madaraka Expresszre a Madaraka-napon (2017. június 1.), Kenya Nagy-Britanniától való függetlenedése 54. évfordulóján szálltak fel. A kereskedelmi áruszállítás 2018. január 1-jén kezdődött. Az utasforgalom meghaladta a várakozásokat, a vonal a működés első 17 hónapjában 2 millió utast szállított. 2018 novemberére az SGR napi 30 tehervonatot és 4 személyvonatot közlekedtetett. 2018 óta a vonalon emeletes konténerszállító tehervonatok is közlekednek.

Útvonal

A Mombasa-Nairobi SGR általában párhuzamosan halad az Ugandai Vasúttal, a brit gyarmati uralom alatt épült méteres nyomtávú vonallal, azonban egyenesebb vonalvezetéssel rendelkezik, amely nagyobb sebességeket tesz lehetővé. A zord és dombos terep miatt az SGR nagy része viaduktokon és töltéseken, valamint vágatokban halad.

Mombasa-Nairobi szabványos nyomtávú vasútvonal térképe

Az ugandai vasút például egy spirális emelkedő segítségével oldotta meg a dombos terep leküzdését Mazeras település közelében. Ezzel szemben az SGR két hídon halad át ezen a területen, a 43,5 méter magas Mazeras-2 híd a legmagasabb az útvonalon. Nairobihoz közeledve az SGR átkel a 2,6 kilométer hosszú Athi River Super Bridge hídon, amely elkészültekor Afrika hatodik leghosszabb hídja volt. Az SGR összesen 98 híddal rendelkezik.

unnamed.jpgAz új vasútvonalon rengeteg új híd épült

Az SGR viaduktjai és töltései a talajszint fölé magasodnak, lehetővé téve a vadon élő állatok számára, hogy alatta áthaladjanak. Ez jelentős javulást hozott a vadvilág védelmében a régi Ugandai Vasúthoz képest, amely a Tsavo East Nemzeti Park és a Tsavo West Nemzeti Park közötti közlekedési folyosón áthaladva a Nairobi-Mombasa úttal egyidejűleg a föld szintjén épült, ami gyakori ütközéseket okozott a vadvilággal.

Forgalom

Személyvonatok közlekednek a Miritiniben lévő Mombasa Terminus és a Jomo Kenyatta nemzetközi repülőtér közelében lévő Syokimau-i Nairobi Terminus között.

A teherszállítás a Mombasa-sziget nyugati részén található Port Reitz és a Nairobi Embakasi körzetében található belföldi konténerraktár között történik.

Állomások

Nairobi Terminus vasútállomás a kenyai normál nyomtávú vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mombasa és Nairobi között kilenc személypályaudvar található. Az egyes állomások építészetét helyi elemek ihlették:
* Mombasa Terminus - Koncentrikus körök és egy központi torony, amely az óceán hullámzását ábrázolja.
* Mariakani - portikuszok a kókuszdiófák ihlették, amelyek bőségesen találhatók a régióban.
* Miasenyi - Fehér és barna csíkok, amelyeket a zebra csíkjai ihlettek.
* Voi - V alakú, mint egy ember felemelt kézzel, a Harambee szellemét jelképezi. A V a Voi első betűje is.
* Mtito Andei - Ferde tetők, amelyek a Kilimandzsárót és a Chyulu hegyeket jelképezik.
* Kibwezi - A hagyományos afrikai építészet alapján, az utasokat a nap elől árnyékoló levelekkel.
* Emali - Összezárt ököl, amely az egységet jelképezi.
* Athi River - A régió dombjainak formája.
* Nairobi Terminus - Két vonat egy híddal a tetején.

Az utasok a Nairobi végállomáson átszállhatnak a Nairobi belvárosába tartó méteres nyomtávú vonatokra. Bár végállomásként vannak megjelölve, a mombasai és a nairobi állomások átmenő állomásokként épültek, és eredetileg Mombasa West Station és Nairobi South Station nevet kapták. Amikor az SGR 2. szakasza elkészül, a vonatok a nairobi állomáson keresztül fognak haladni az ugandai határig.

Műszaki adatok

Kenya tagja az Északi Folyosó Integrációs Projektnek (NCIP), amely a Kínai Nemzeti Vasút 1. osztályú szabványát választotta a vasútjaira. A közös szabvány elfogadása lehetővé teszi a zökkenőmentes integrációt az NCIP-országok vasútjai között.

kenya.jpgKínai szabvány, kínai pálya, kínai szerelvény, kínai üzemeltetőkkel

Nyomtáv: Szabványos nyomtáv
Kapcsolók: Janney AAR
Fékek: légfék
Villamosítás: tervezés alatt
Tervezett kapacitás: 22 millió tonna évente
Szerkezeti méret: Elégséges a kétszintes konténerszállítás számára

Története

kenya-railways-2-for-web-1.jpgAz SGR-en használt DF11 sorozatú dízelmozdonyok


25G kocsik a nairobi végállomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 2000-es években Kenya gyarmati korabeli méteres nyomtávú vasútjai a karbantartás hiánya miatt leromlottak. 2016-ra a személyszállító vonatoknak egy egész napba telt Nairobiból Mombasába jutni, míg az 1990-es évek elején 12 óra volt. 2016-ban a mombasai kikötőből szállított áruszállítás az 1980-as évekbeli évi 4,8 millió tonnáról 2012-re évi 1,5 millió tonnára csökkent. 2014-ben a kenyai és ugandai vasutakat üzemeltető Rift Valley Railways Consortium 1,5 millió dolláros veszteségről számolt be.

Ugyanakkor a kínai kormány más afrikai országokban is finanszírozta a vasútépítést. Kenya 2011-ben egyetértési megállapodást írt alá a China Road & Bridge Corporationnel egy szabványos nyomtávú vasútvonal építéséről Mombasa és Nairobi között. A 3,6 milliárd dolláros vasút a függetlenség óta a legnagyobb infrastrukturális projekt volt Kenyában. 2014 májusában véglegesítették a finanszírozást: a kínai Exim Bank a projekt költségének 90 százalékára nyújtott kölcsönt, a fennmaradó 10 százalékot pedig a kenyai kormány biztosította. 25 000 kenyai állampolgárt vettek fel a projektben való munkavégzésre.

A pályaszerkezet-építés 2016 decemberében fejeződött be. Az utasforgalmat hivatalosan 2017. május 31-én avatták fel, tizennyolc hónappal a tervezett határidő előtt.

Gördülőállomány

Összesen 248 vasúti kocsi érkezett, ezek között vegyesen megtalálhatóak a személy- és a teherkocsik is.

2022-ben további 500 tehervagont rendeltek a kapacitás növelése érdekében.

Utasok a vonaton

Finanszírozás

A Mombasa-Nairobi vasútvonal az egyik legnagyobb kedvezményezettje az Egy övezet egy út kezdeményezés finanszírozásának Kenyában.

Az Exim 3,23 milliárd dolláros finanszírozását 2014 májusában véglegesítették. Az Exim a hitelösszeget két, egyenként 1,63 milliárd USA dollár összegű támogatott hitel formájában folyósította. Az egyik kölcsön külföldi segélyhitel volt, amelyet kedvezményes alapon (nagyon alacsony kamatlábbal) nyújtottak, míg a másik egy piaci kamatláb alatti kedvezményes exportvásárlási hitel volt. A kenyai kormány által a finanszírozáshoz szabott feltétel az volt, hogy a projekt teljes költségének 40%-át, azaz mintegy 130 milliárd kenyai shillinget helyi beszerzésekre, többek között homokra, cementre, elektromos kábelekre, horganyzott vasra és acélra kell fordítani.

Az Exim Bank feltétele volt a hitelnyújtásnál, hogy a működés kezdeti szakaszára a bank számára elfogadható üzemeltetővel kell rendelkezni, ami miatt a kenyai kormány elutasította a tervezett nemzetközi pályázatot, és a CRBC anyavállalatával kötött szerződést.

2020 januárjában a Business Daily Africa arról számolt be, hogy a kenyai SGR Nairobi-Naivasha szakaszához kapcsolódó második hitel, amelynek összege 1,482 milliárd dollár, ötéves türelmi idővel, 2021 januárjában esedékessé vált. A hitel kamatlába körülbelül évi 3,34 százalékos, és 30 féléves részletben lesz esedékes, 2021. január 21-től 2035. július 21-ig.

Az itteni finanszírozás legalább nyilvános, így betekintést nyerhetünk a kínai állam finanszírozási feltételeibe, szemben bizonyos közép/kelet-európai országéval, ahol hasonló volumenű beruházás zajlik titkosított feltételek mellett.

Földosztási vita

2020. július 22-én Mohammed Abdalla Swazuri, a Nemzeti Földbizottság elnöke és Atanas Kariuki Maina, a Kenya Railways Corporation ügyvezető igazgatója a 18 tisztviselő, üzletember és vállalat között volt, akiket letartóztattak a 3 milliárd dolláros zászlóshajónak számító Nairobi-Mombasa vasútvonal földosztásával kapcsolatos korrupciós vádak miatt.

A működtetés

A vasút a Kenya Railways Corporation (KRC), Kenya állami tulajdonú vállalata tulajdonában van. A vasútvonal üzemeltetését és karbantartását az Africa Star Railway Operations Company (Afristar), a China Road and Bridge Corporation (CRBC) leányvállalata, a vasútvonal elsődleges építtetője veszi át. Az Afristar törvényes jogot kapott az SGR üzemeltetésének első tíz évére, és a szerződés ötödik évének végére időközi felülvizsgálatot írtak elő. Bár az SGR-en dolgozó alkalmazottak közül sokan kenyaiak, 2018 júliusában még mindig kínai munkavállalók töltötték be a legtöbb kritikus pozíciót, köztük a diszpécserek és a mozdonyvezetők pozícióját. Ez politikai vitát váltott ki Kenyában, mivel egy év működés után még mindig nem történt meg a teljes átadás-átvétel a kenyaiaknak.

unnamed_1.jpg

A kenyai közlekedési minisztérium kifejtette, hogy a teljes átadás-átvételre a jelenlegi megállapodás szerint 2027-ben kerülne sor; később időközi felülvizsgálatot kezdeményeztek, hogy megvizsgálják a kritikus pozíciók átadásának megvalósíthatóságát a Kenya Railways Corporationnek, amely sikeresen tárgyalt a CRBC-vel az átvétel korábbi, 2022. májusi időpontra történő áthelyezéséről. A kenyaiak fokozatosan vennék át az SGR összes pozícióját, a teljes átvétel 2022-ben fejeződne be.

Az átmeneti időszak alatt, 2021 júniusában a Kenya Railroad Company már átvette a jegykiadást, a biztonságot és a tankolási részlegeket.

2018-ban a vasút 1,6 millió utast és 5 millió tonna árut kezelt. 2019-ben a kormány előírta, hogy a mombasai kikötőben vámkezelt összes rakományt a vasút kezelje, ami a teherszállítók tiltakozásához vezetett. Az Exim bank, a Kenya Railways Corporation és a Kenya Ports Authority közötti szerződés szerint a KPA-nak az üzemeltetés kezdetén 1 millió tonna árut kell biztosítania, ami 2024-re 6 millió tonnára nő.

A kínaiak ezzel erőteljesen megvetették a lábukat Kenyában, megkaparintva egy kritikus infrastruktúrát, továbbá az export kezelésének egy jelentős százalékát. Amenyniben a szomszédos országokban is sikerül az 1000 mm-es régi vasútvonalak helyett kínai szabványok szerint épülő normál vasútvonalakat létrehozni, azok összekapcsolása elkerülhetetlen lesz, még jobban összefonódva így a kínai érdek az országok versenyképtelen gazdaságával. 

Forrás

* Az angol Wikipédia Mombasa–Nairobi Standard Gauge Railway című szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: afrika index kenya


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2418444981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása