HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.12.26. 14:02 Balogh Zsolt

Lehet egy szinttel magasabb?

A konténer forradalmasította az áruszállítást, különösen a tengeri/vasúti kombinált szállítások esetén. Ma már teljesen hétköznapi, hogy egy másik kontinensről érkező hajóról darukkal pakolják át a nagyméretű fémdobozokat kamionra, vonatra, vagy vissza, hogy ezután tovább folytassák útjukat a céljuk felé. A konténeres áruszállítás annyira gazdaságossá és elterjedté vált, hogy sok helyen jelentős kapacitásbővítésre is szükség volt. Ennek egyik formája az, hogy a konténereket már a vasúton is egymásra helyezik.

cajon_intermodal.jpgKonténerszállító vonat az Amerikai Egyesült Államokban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kétszintes vasúti konténerszállítás az intermodális áruszállítás egyik formája, amelyben a vasúti kocsik két  intermodális konténert szállítanak egymás tetején. Az Egyesült Államokban 1984-ben találták fel, és ma már az Egyesült Államok intermodális szállításainak közel hetven százalékában alkalmazzák. A kettős rakodási technológia alkalmazásával egy adott hosszúságú tehervonat nagyjából kétszer annyi konténert tud szállítani, ami jelentősen csökkenti az egy konténerre jutó szállítási költségeket.

Az Egyesült Államok vasútjain speciális kocsikat használnak a kettős rakodási módú szállításhoz, hogy csökkentsék a szükséges függőleges űrszelvényt és a megrakott kocsi súlypontját. Ezenkívül a kocsi kialakítása csökkenti a szállítás során keletkező károkat, és nagyobb rakománybiztonságot nyújt azáltal, hogy az alsó konténereket bölcsőbe helyezi, így azok ajtajai nem nyithatók ki. A nagyobb konténerméretek sorát vezették be, hogy tovább növeljék a szállítási termelékenységet az Egyesült Államokban.

A fosztogatók a konténereket sem kímélik! A zsebes kocsik alkalmazása azonban megakadályozza a konténerek kifosztásást is. A kép Los Angelesben készült. (kép forrása: bloomberg.com

A világ más részein is egyre több a kétszintes vasúti konténerszállítás, de gyakran korlátozzák őket az átjárhatósági és egyéb infrastrukturális korlátok.

A legtöbb pőrekocsi a korlátozott függőleges távolság miatt nem tud egynél több szabványos 40 láb (12,2 m) konténert egymás tetején szállítani, még akkor sem, ha általában két konténer súlyát is elbírják. A lehetséges súly felének szállítása nem hatékony. Ha azonban a vasútvonal megfelelő űrszelvénnyel épült, egy kétszintes kocsi képes befogadni két konténert, és még mindig elegendő távolságot hagy a második konténer tetején. Ez általában kizárja a kétszintes kocsik üzemeltetését a felsővezetékes vonalakon. Kínában a kétszintes konténerszállító vonatok felsővezeték alatt is közlekednek, de nem engedélyezik két maximális magasságú konténer egymásra helyezését.

Története

A Southern Pacific Railroad (SP) és az American Car Foundry 1977-ben találta ki a kétszintes intermodális kocsit. A kocsi ötletét eredetileg Don Orris javasolta, aki a Denver Rio Grande & Westernnél dolgozva dolgozta ki az ötletet. Az SP aztán még ugyanabban az évben megtervezte az első kocsit az ACF Industries-szal. Eleinte lassan vált ipari szabvánnyá, majd 1984-ben az American President Lines, elkezdett együttműködni a Union Pacific Railroaddal, és még ugyanebben az évben az első teljesen kétszinten megrakott vonat elindult a kaliforniai Los Angelesből a New Jersey-i South Kearnybe, "Stacktrain" vasúti szolgáltatás néven. Útközben a vonat az UP-től átkerült a Chicago and North Western Railway-hez, majd a Conrailhez.

Ez pénzt takarított meg a feladóknak, és ma már az Egyesült Államokban az intermodális árufuvarozási szállítmányok közel 70 százalékát teszi ki, részben az amerikai vasutak által alkalmazott nagyvonalú függőleges távolságoknak köszönhetően. Ezek a vonalak dízelüzeműek, felsővezeték nélküliek.

Ausztráliában Adelaide, Parkes, Perth és Darwin között szintén használják a kétszintes rakodást. Ezek kizárólag dízelüzemű vonalak, felsővezeték nélkül. A szaúd-arábiai vasút a Rijád-Dammám folyosón használ kétszintes szállítást. Indiában a kettős egymásra helyezést csak a dedikált teherszállító vonalakon használják.

Törpe konténerek

Kína elkezdte a normál konténerek mellé rakható, csökkentett méretű konténerekkel való kísérletezést, hogy lehetővé tegye a 25 kV-os felsővezeték-villamosítás alatti szállítást.

containers.jpgA kisebb konténerekből akár három is egymásra helyezhető

India megkezdte egy sor törpe konténer építését a belföldi szállításhoz, hogy azokkal 25 kV-os villamos felsővezeték alatt is lehessen közlekedni. A 6 láb 4 hüvelyk (1930 mm) magasságukkal 662 mm-rel alacsonyabbak, mint az ISO konténerek, de 162 mm-rel szélesebbek, miközben kettőt egymásra helyezve 67%-kal nagyobb kapacitást tesznek lehetővé, mint az egy egymásra helyezett ISO konténerek. A szélességük az észak-amerikai 53 lábas konténerekéhez hasonló.

Súlyok

A konténerek súlykorlátozása úgy van kialakítva, hogy lehetővé tegye a közúti teherautókkal való szállításukat, amelyeknek alacsonyabb súlykorlátozásuk van, mint a vonatoknak. Az Egyesült Államokon kívül a vasútnál szokásos határérték 8 tonna méterenként vonathosszonként és 22,5 tonna tengelyenként. Egy négytengelyes konténerszállító-kocsi 90 tonna teherbírású. Mivel egy konténer legfeljebb 30,5 tonna lehet, még a vasúti kocsi üres tömegével együtt is, az egyszeres rakodás a vasút teherbírásának csak egy részét használja ki. Egy 20 láb (6,1 m) hosszú konténer 24 tonnára van korlátozva, és egy 40 láb hosszú konténer esetében két ilyen konténer is felfér egy kocsira, vagy akár három is, ha kétszinten rakodnak, de négy már nem, kivéve, ha nagyon nagy tengelyterhelés engedélyezett. Az észak-amerikai vasutak két 53 láb (16,15 m) vagy négy 20 láb (6,1 m) méretű konténert engedélyeznek.

Egy másik szempont a vonat maximális tömege. Egy 750 m hosszú, maximális hosszúságú vonat Európában 50 konténervagonból állhat, amelyek össztömege 2250 tonna, és ennél több, ha a 20 láb hosszú konténereket is beleszámítják. Ez nem messze van attól a határértéktől amit a szabványos európai vasúti csavarkapcsok még elbírnak.

Alkalmazása

Észak-Amerika

Az Észak-Amerikán belül vasúton szállított intermodális konténerek elsősorban 53 láb (16,15 m) hosszúak, de használnak pótkocsis konténereket is (TOFC). Az 53 láb hosszúság az országúti félpótkocsik általános maximális hosszát tükrözi, amely államonként változik.

A főbb intermodális fuvarozók a következők:

* J. B. Hunt
* Swift
* Schneider National
* Hub Group

Konténerszállító vonatok találkozása az USA-ban

Az Észak-Amerika és más kontinensek között szállított konténerek többnyire 40 láb (12,19 m) és néhány 45 láb (13,72 m) és 20 láb (6,10 m) méretű konténerből állnak. A konténerhajók csak 40-es, 20-as és 45-ös konténereket vesznek fel a fedélzet fölé. Az ezeken a hajókon szállított konténerek 90%-a 40 lábas, és a világ teherforgalmának 90%-a konténerhajókon történik; tehát a világ teherforgalmának 81%-a 40 lábas konténerekkel történik. E 40 lábas konténerek többsége nem amerikai vállalatok, például a Maersk, az MSC és a CMA CGM tulajdonában van. Az egyetlen amerikai 40 lábas konténerszállító cégek olyan lízingcégek, mint a Textainer, a Triton International és a CAI Leasing.

Speciális zsebes kocsik a konténerszállításhoz

A különböző helyeken található alacsony hidak és szűk alagutak megakadályozzák a kétszintes vonatok közlekedését, amíg költséges korszerűsítésekre nem kerül sor. Néhány I. osztályú vasúttársaság az Egyesült Államokban, gyakran kormányzati ügynökségekkel együttműködve, fejlesztési programokat hajtott végre a kétszintes vonatok útját akadályozó akadályok megszüntetésére.

A projektek közé tartoznak:

* Heartland Corridor (Norfolk Southern Railway) - 320 millió dollár.
* Norfolk Southern Crescent folyosó - 2,5 milliárd dollár (becslés)
* National Gateway (CSX Transportation) - 700 millió dollár.
* Commonwealth Railway - 69 millió dollár.
* Chicago Region Environmental and Transportation Efficiency Program - 3 milliárd dollár (becslés)
* Cross-Harbor vasúti alagút, amelyet a New Jersey-i vasúti teherforgalmi vonalak és a New York-i Long Island összekötésére javasoltak. - 10-14 milliárd dollár (becslés)
* Continental Rail Gateway (Canadian Pacific Railway), javasolt alagút a michigani Detroit és az ontariói Windsor között a meglévő Michigan Central Railway alagút helyett. - 400 millió dollár

Észak-Amerikán kívül

panama vasút dízelmozdony konténerÁtkelés a Panama-szoroson, de vaskeréken! (kép forrása: Wikimedia Commons)

Európa hálózatának túlnyomó többsége korlátozottabb rakszelvény- és vonatsúly-, valamint tengelyterhelés-korlátozásokkal rendelkezik. Más szóval, sok híd és alagút túl alacsony a kétszintes szállításhoz. Ezenfelül, mivel az európai villamosítási szabványok általában megelőzték a kétszintes konténerszállító vonatok üzemeltetését, az európai felsővezetékek túl alacsonyak ezekhez a vonatokhoz, és a megfelelő űrszelvényre való átépítés túlságosan költséges. Csak néhány újonnan épített útvonal teszi lehetővé a jövőbeni kettős rakodást, mint például a hollandiai Betuweroute, amely azonban nem csatlakozik más, kettős rakodást lehetővé tevő vasútvonalhoz.

Észak-Amerikában és Kínában a normál nyomtávú vasutaknak speciális kocsikat kell használniuk a súlypont csökkentésére, a rakodási nyomtáv csökkentésére, Kínában pedig lehetővé teszik, hogy a duplán megrakott vonatok speciálisan megemelt felsővezetékek alatt közlekedjenek. Az Indiában használt 1676 mm (5 láb 6 hüvelyk) széles nyomtáv lehetővé teszi, hogy a vonatok szabványos lapos kocsikon kétszeresen egymásra rakott szabványos konténereket szállítsanak. A lapos pőrekocsik, amellett, hogy sokkal olcsóbbak, mint az ún. zsebes kocsik, több konténert tudnak szállítani egy adott hosszúságú vonaton. Az Indiai Vasutak 100 km/h sebességgel képes a szabványos lapos kocsikon két emelet magasan konténereket szállítani. Kísérleteket végeztek 2006-ban sikertelenül, alacsonyabb, 1 981 mm-es (6 láb 6 in) konténerekkel történő háromszoros egymásra pakolással.

2006-ban Japán által nyújtott támogatással megkezdődtek kísérletek Indiában a sín fölé 7,45 m (24 láb 5+1⁄4 in) magasan elhelyezett 25 kV-os váltakozó áramú felsővezetékek alatti, pőrekocsikkal történő kettős konténerszállítással.

* Ausztrália - Perth, Adelaide, Darwin és Parkes (Új-Dél-Wales) között közlekednek kétemeletes vonatok 6,5 m (21 ft 3+7⁄8 in) űrszelvénnyel. 2021-től a Melbourne és Brisbane között közlekedő Inland Railway-t is kétszintes vonatok üzemeltetésére építik át.

* Brazíliában már közlekednek kétszintes vonatok a Sumaré-SP és Rondonópolis-MT intermodális terminál között (kb. 1000 km). Az üzemeltetést 2019 júniusában kezdte meg a Brado Logística. Emellett a "Ferrovia Norte - Sul" nevű vadonatúj vasútvonalon is emeletes konténervonatokat közlekednek. Az üzemeltetés 2021-ben indult.
* Kínában számos kiválasztott I. osztályú törzshálózati vasútvonalat építettek vagy korszerűsítettek 25 kV-os váltakozó áramú felsővezetékkel, amelyek elég magasak ahhoz, hogy kétszintes konténervonatokat üzemeltessenek, de jelenleg nem közlekednek ilyen vonatok. 2018 óta a Kínai Vasút megkezdte a kétszintes, szabványos konténerek üzemeltetését zsebes vagonokban, amelyeket villamos mozdonyok vontatnak felsővezeték alatt Ningbo-Zhoushan kikötőből a Xiaoshan-Ningbo vasútvonalon és a Chuanshan Port mellékvonalon Shaoxingig. A térségben épül egy másik vasútvonal, amely képes a felsővezeték alatt közlekedő, dupla magasra pakolt konténerek szállítására, a Ningbo-Zhoushan kikötőjét Yiwuval és Jinhuával összekötő Ningbo-Jinhua vasútvonal. További építés alatt álló, felsővezetékkel közlekedő, kétszintes konténerek üzemeltetésére alkalmas vasútvonalak a Guangdong és Guangxi közötti Liuzhou-Guangzhou vasútvonal, a Lanzhou-Chongqing vasútvonal és a Guiyangból Nanningon keresztül Qinzhou kikötővárosba vezető vonal. Kína nemzeti közlekedési vázlata villamosított kétszint magas konténerszállító hálózatot irányoz elő, amely minden nagyobb várost és kikötőt összeköt.


* India - Mundra Port és Pipavav Port kétszintes dízel- és villamos vonatokat üzemeltet 1676 mm nyomtávú pőrekocsikkal. India egyike annak a három országnak, amelyik kereskedelmi forgalomban kétszintes 9 láb 6 hüvelyk (2896 mm) magas (high cube) konténereket szállít vonaton. India építi a Dedicated Freight Corridor-t egy villamos vontatású tehervonat-hálózatot, amely képes a nemzetközi szabványos konténerek kétszintes szállítására.

project-india_1.jpgÚtra kész a vonat! A nagyméretű űrszelvény lehetővé teszi, hogy két konténer is egymás tetején utazzon különleges vasúti kocsi alkalmazása nélkül Indiában (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Villamosmozdony Indiában, a magasba emelt felsővezeték az emeletes konténerszállítók miatt szükséges (kép forrása: indiarailinfo.com)

* Kenya - A Mombasa-Nairobi szabványos nyomtávú vasútvonal megépült a kétszintes konténerszállító-vonatok közlekedtetésére, az első ilyen vonatokat 2018. október 1-jén indították el, minden jövőbeli meghosszabbítás hasonló szabványok szerint épül.
* Hollandia - A Betuweroute, a Rotterdam és a német határ között 2007-ben épült tehervonat-vasútvonal felkészült a kétszintes szállításra annyiban, hogy alagutakat és hidakat építettek a kétszintes vonatok befogadására, hogy csökkentsék a hálózat bármely jövőbeli korszerűsítésének költségeit és idejét. A jelenlegi felsővezeték túl alacsony a kétszintes vasúti szállításhoz (ami azt jelenti, hogy a felsővezetéket meg kellene emelni a kétszintes rakodás lehetővé tételéhez), és a korszerűsítés a vasúti összeköttetés németországi szakaszától függ, mivel a német oldalon a Betuweroute-hoz csatlakozó egyik vonalon sincs lehetőség a jövőbeni kétszintes szállításra.
* Panama - Az újjáépített Panama-csatorna-vasútvonal 47,6 mérföld (76,6 km) hosszan közlekedtet kétszintes konténervonatokat az Atlanti-óceánon fekvő Colóntól a Csendes-óceánon fekvő Balboáig, Panama City közelében.
* Szaúd-Arábia - Szaúdi Vasutak Szervezetének vonala Dammamba szintén alkalmas a kétszint magasra pakolt konténerek szállítására.

Kétszintes konténerszállító vonat Szaúd-Arábiában

Források

* Az angol Wikipédia Double-stack rail transport című szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

2 komment

Címkék: kína index USA teherfuvarozás kombinált szállítás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7418005136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.12.26. 18:32:49

Idehaza terhelhetőség szempontjából mely vasúti szakaszon lennének alkalmasak erre a kétszintes szállításra?

Emelt vezetékre hány alkalmas mozdonytípus van?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.12.26. 21:49:19

@gigabursch: A tengelyterheléssel nincs gond, az űrszelvény viszont szűk, villamosított vonal egyenlőre szóba sem jöhet, és mivel nincs belföldi konténeres szállítás, szükséges legalább egy nemzetközi partnerország is.
süti beállítások módosítása