India az elmúlt években szédületes gazdasági fejlődésen ment keresztül, melynek lendülete még a mai napig is tart. A felpörgött gazdaság magával hozza a szállítási igények növekedését is, melyből India vasútja is kiveszi a részét. A vasútvonalak azonban több helyen már így is túlterheltek, így nem tudják a növekvő igényeket kielégíteni.
Konténerszállító vonat Indiában (www.cpcs.ca)
Az Indiai kormány ezért hat teherszállító korridor kiépítését irányozta elő, melynek műszaki paraméterei lehetővé teszik majd a világ legnagyobb teherforgalmának a lebonyolítását.
India szeretné, ha a teherforgalom nem közös vasúthálózaton zajlana a személyforgalommal, így ők jelenleg még nem a személyszállítás részére építenek ki egy új hálózatot, mint mondjuk Európában vagy Kínában, hanem a teherszállítás igényeihez építenek új vonalakat.
Bár Európában is találunk példát kimondottan a teherszállítás igényeire épített (Betuwe-vonal Hollandiában Észak-Németország és a Rotterdami kikötő között) vagy csak tervezett (a magyarországi V0) vasútvonalra, ilyen léptékben és ilyen rövid idő alatt korábban sehol sem történt ekkora fejlesztés a világon.
Története
Indiában 1991-ben történt egy jelentős fordulat, a gazdasági liberalizáció. Ez új lehetőségeket teremtett a gazdaság számára, az ország GDP-je pedig évente 8-10%-kal nőtt, ami magával hozta a szállítások növekedését is. A vasúti áruforgalom az 50-es évekhez képest mára a tízszeresére nőtt, miközben a teljes közlekedési teljesítményből a részaránya csökkent! Mindezt a növekedést sikerült különösebb infrastrukturális beruházások nélkül elszállítani, miközben a vonatok hossza és tömege jelentősen megnőtt.
Az Indiai Vasút 2017-ben már naponta több, mint 7000 tehervonatot közlekedtetett, elszállítva vele minden nap kb. 3 millió tonna árut. Ezek mellett még további 12000 személyszállító vonat is úton volt, összekötve több, mint 8000 állomást és kiszolgálva napi 23 millió utast.Ezzel pedig a legfontosabb áruszállítási irányok telítődtek, kapacitásuk felső határán üzemelnek, miközben nem képesek kiszolgálni az összes szállítási igényt.
Érdekes tény, hogy a forgalom mennyire egyenlőtlenül oszlik el az országos hálózaton belül: a vasútvonalak 16%-án zajlik a teljes forgalom 60%-a.
A jelentős infrastrukturális fejlesztéseket így már nem lehetett tovább halogatni, a kormány radikális fejlesztésre szánta el magát.
A dedikált vasúti teherszállító korridor projekt 2005 áprilisában indult, mikor az indiai és japán miniszterelnök közös nyilatkozatot tett a dedikált vasúti árufuvarozási folyosók megvalósíthatóságáról és a lehetséges finanszírozásáról. A vasúti miniszter majdnem ugyanabban az időben bejelentette a parlamentben a projekt szükségességét és a tervezését.
2005 májusában az Infrastruktúra Bizottság elnöke, Shri Anwarul Huda egy munkacsoportot hozott létre, mely kidolgozta a kelet-nyugati irányú teherszállítási korridor tervezését, finanszírozását, építését és üzemeltetését.
2006 januárjában a terveket benyújtották a Vasúti Minisztériumnak. Ezzel szinte egyidőben a kabinet elfogadta az az Infrastruktúra Bizottság jelentését. Ezután a terv a Gazdasági Minisztériumhoz került, ahol még egyszer átvizsgálták. A korridorokat szükségesnek és megvalósíthatónak találták, így 2006 októberében bejegyezték az Indiai dedikált vasúti korridor nevű vállalatot (indiai nyelven: भारत डेडीकेटेड फ्रेट कॉरिडोर निगम)
A tizenegyedik indiai ötéves terv (2007-12) keretében a Vasúti Minisztérium két új dedikált teherfuvarozási folyosót építhet ki, nevezetesen a keleti és a nyugati árufuvarozási folyosókon. A két útvonal összesen 3360 kilométert foglal magában. A projekt fő fókuszpontja a közlekedési technológiák fejlesztése, a termelékenység növelése és az egységnyi szállítási költségek csökkentése
Az Indiai dedikált vasúti korridor vállalat feladata, hogy vállalja a tervezést, a pénzügyi források biztosítását, a dedikált áruszállítási folyosók létrehozását, azok karbantartását és üzemeltetését.
A vasútvonalak
Az új teherszállító korridorok India négy legfontosabb városát kötik össze egy élére állított négyszög alakban, melynek két átlója is egy-egy vasútvonal lesz. Az új pályák legtöbbször a már meglévő vasútvonalak mellett fognak futni.
A teherszállító korridorok Indiában
Az új vasúthálózat legfontosabb paraméterei:
* A tehervonatok hossza 1500 méter, szélességük 3,66 méter, magasságuk 7,1 méter lesz, mely a legnagyobb a világon;
* A nagy űrszelvényből adódóan lehetséges lesz kettő standart konténer egymás tetején szállítása speciális vagon nélkül, felsővezeték alatt. Ez szintén egyedülálló lesz a világon (Az USA tehervonatai is kettesével viszik a konténert, de ott speciális, alacsony kocsikban, felsővezeték nélküli vasúti pályákon);
* A tengelyterhelés 32,5 tonnás lesz, a szerelvény tömege 12 tonna lesz méterenként,
* A tehervonatok maximális sebessége több mint 100 km/h, átlagsebességük pedig 75 km/h lesz;
* A tehervonatok teljes tömege elérheti a 13 ezer tonnát;
* A vonalat 25 kV 50 Hz áramrendszerrel villamosítják majd.
Összehasonlító táblázat a jelenlegi hálózaton és az új korridoron közlekedő vonatokról (Kép forrása: www.indiafinancenews.com)
Az új teherszállító korridorra 800 db 12 ezer lóerős villamosmozdonyt terveznek beszerezni. Ez a világ eddigi legnagyobb mozdonytendere, mely ilyen erős mozdonyokra írtak ki. A nagyobb és hosszabb vonatok alkalmazásával a szállítási költségek is csökkenni fognak, mely tovább erősíti India versenyképességét a világpiacon.
A 7,5 méter magasra emelt felsővezeték alatt a későbbiek során akár emeletes személyszállító vonatok és kamionszállítók is közlekedhetnek majd, tehermentesítve a közutakat és a meglévő vasútvonalakat egyaránt.
Azzal pedig, hogy a lassabb teherszállítást külön vasútvonalakra terelik, lehetővé válik majd a hagyományos hálózaton is a személyszállító vonatok sebességének emelése.
Indiában eddig egyedülálló módon, nagyfokú gépesítéssel épülnek az új vasútvonalak, a korábbi napi néhány száz méter helyett a nagygépes technológiával lehetséges a napi 1,5 km vágány lefektetése is.
A 9485 km-nyi új vasútvonalból 3322 km építését már a költségvetés jóváhagyta, 5273 km további vonal építését pedig a 2016-17-es költségvetésben bejelentették. A maradék 890 km még tervezés alatt áll.
Útra kész a vonat! A nagyméretű űrszelvény lehetővé teszi, hogy két konténer is egymás tetején utazzon különleges vasúti kocsi alkalmazása nélkül (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Villamosmozdony Indiában, a magasba emelt felsővezeték az emeletes konténerszállítók miatt szükséges (kép forrása: indiarailinfo.com)
Beépítésre váró sínszálak (kép forrása: www.pinterest.at)
Környezetvédelem
A kivitelezők kiemelik, hogy a beruházás menyire környezetbarát, ugyanis a hatalmas terheket végig villamosmozdonyok fogják vontatni, elkerülve ezzel a légszennyezést. Ha a hat korridor kiépül és ezekre a vasútvonalakra terelődik át a forgalom, akkor az Indiai Vasút jelenlegi 116 millió tonnás CO2 kibocsátása 47 millióra esik majd vissza. Ez pedig azért fontos, mert az ország vállalta a Párizsi Klímakonferencián, hogy jelentősen csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Viszont ha ehhez hozzátesszük, hogy az indiai vasút egyik fő szállított terméke a szén (50% körül a teljes árumennyiségből), melyet szénerőművekben fűtenek el, továbbá a villamosmozdonyok elektromos áramát is meg kell termelni valahol, akkor kérdésessé válik a beruházás környezetbarát oldala. A nagyobb kapacitású tehervonatok még több szenet fognak majd szállítani az erőművekbe, hogy azok még több energiát termeljenek az ipar számára. India a Föld harmadik legnagyobb szénfogyasztója, az energia közel 80%-a a széntüzelésből származik, 2014-ben összesen 536,5 millió tonna szenet bányásztak az országban, melyhez további 43 millió tonnát exportáltak külföldről.
Így felmerül a kérdés: nem lett volna hosszútávon gazdaságosabb ezt a pénzt valamiféle megújuló energiaforrásba, esetleg atomenergiába fektetni?
Youtube videó a projektről
Az első korridor építése 2016-ban kezdődött, várható befejezése 2019.A Világbank a beruházáshoz 2,7 milliárd amerikai dollárt (kb. 708 milliárd magyar forintot) folyósított.
Lásd még
* Breitspurbahn - Adolf Hitler meg nem valósult megavasútja
Források
* Az angol Wikipédia Dedicated Freight Corridor Corporation of India szócikke
Utolsó kommentek