Kína folyamatosan fejleszti nagysebességű vasúthálózatát, hónapról-hónapra új eredményekről számol be. Szinte nincs olyan hónap. hogy ne adnának át egy újabb nagysebességű vasútvonalat valahol az országban. Napjainkban már az 500 ezer fősnél népesebb városok több, mint 90%-a rendelkezik nagysebességű vasúti kapcsolattal.
A két CRH450 prototípus motorvonat, balról jobbra: CRH450BF és CRH450AF
A vasúti boom a 2008-as pekingi olimpia előtt kezdődött, vagyis nem kellett hozzá még 20 év se, hogy az ország elavult és gyér vasúthálózatát megduplázzák. Kína 2024 végén ismét egy újabb eredménnyel lepte meg a világot: bemutatták a 400 km/h sebességgel is közlekedni tudó új motorvonatok prototípusát!
A 400 km/h utazósebesség azoknak, akik nyomon követik a vasúti híreket, talán nem is tűnik elsőnek rekordnak, Hiszen a TGV 1990-ben 515,3 km/h sebességgel, míg 2007-ben már 574,8 km/h sebességgel száguldott. Igen ám, de ezek rendre speciális körülmények között felállított rekordok voltak, a TGV normál üzemben "csak" 320 km/h sebességgel közlekedik.
Kína az újépítésű Peking-Sanghaj vasútvonalon állította forgalomba a CRH380 sorozatú, saját fejlesztésű motorvonatait, melyek a nevüket az elérhető legnagyobb sebességükről kapták, vagyis alkalmasak voltak a 380 km/h tempóra, bármiféle átalakítás vagy tesztkörnyezet alkalmazása nélkül. Később azonban az üzemeltető visszavette sebességet 350 km/h-ra.
Ennek ismeretében folytassuk a kínai prototípusok bemutatását.
CRH450BF
CRH450AF
Kína 2024. december 29-én vasárnap bemutatta nagysebességű motorvonatának frissített modelljét, amely gyártója szerint a tesztüzemek során elérte a 450 km/órás sebességet, és ezzel a világ leggyorsabb nagysebességű vonata lett.
A China State Railway Group Co (China Railway) szerint a CR450 prototípus néven ismert új modell tovább rövidíti az utazási időt és javítja az összeköttetéseket, kényelmesebbé és hatékonyabbá téve az utazást az ország hatalmas utasforgalmának.
A CR450 prototípus elérte a 450 km/órás tesztsebességet, és a legfontosabb teljesítménymutatók - működési sebesség, energiafogyasztás, belső zaj és fékút - új nemzetközi mércéjét állította fel, jelentette az ottani hivatalos média.
Ez lényegesen gyorsabb, mint a jelenleg üzemelő CR400 Fuxing nagysebességű motorvonat, amely 350 km/órás sebességgel közlekedik - írja az állami Hszinhua jelentése.
A China Railway egy sor vonali tesztet fog végezni a prototípusok számára, és optimalizálni fogja a műszaki mutatókat annak érdekében, hogy a CR450 a lehető leghamarabb kereskedelmi forgalomba álljon - áll a közleményben.
Bár nem nyereséges, Kína szerint a NSV-hálózat bővítése döntő szerepet játszott a nemzet gazdasági és társadalmi fejlődésében, csökkentette az utazási időt és fellendítette az ipari fejlődést a vasútvonalak mentén.
A nagysebességű vasúthálózat tette és teszi lehetővé, hogy emberek milliói vállaljanak munkát távolabb a szülővárosaiktól, mindezt úgy, hogy az alacsonyabb jövedelműek is megengedhetik az utazást maguknak. A vonatok ráadásul elektromos energiával működnek, amit Kína az országon belül is elő tud állítani, szemben a közúti- és a légi közlekedés import kőolaj igényével.
Belső felmérések szerint a Peking-Sanghaj vonatjárat volt a legjövedelmezőbb, míg a többi összeköttetés még nem vált nyereségessé.
Az elmúlt években a kína a nagysebességű vasúti technológiáját Thaiföldre és Indonéziába exportálta, Szerbiában pedig megépítette a Belgrád-Novis Sad NSV-vonalat.
CRH450AF
A fejlesztést vezető China State Railway Group szerint a CR450 olyan kulcsfontosságú területeken, mint az üzemi sebesség, az energiahatékonyság, a zajvédelem és a fékezési teljesítmény, kiemelkedik, és új globális mércét állít fel. Nagyobb sebessége ellenére a CR450 a jelentős műszaki fejlesztéseknek köszönhetően a 350 km/h sebességgel közlekedő vonatokhoz hasonló féktávolságot tud tartani. Ezek a tervezési fejlesztések biztosítják a vonat stabilitását, teljesítményét és biztonságát nagyobb sebességnél.
A CR450 az utasok kényelmét helyezi előtérbe, 400 km/órás sebességnél is sima és csendes utazást kínál. A fejlett zajcsökkentő technológiák biztosítják, hogy a belső zajszint a 350 km/h sebességű vonatokéhoz hasonló legyen, nyugodt utazási élményt nyújtva.
A CR450 kiemelkedő jellemzője a kivételes energiahatékonyság. A vonat gördülő-ellenállását 22 százalékkal-, súlyát pedig 10 százalékkal csökkentették, ami javítja az energia-hatékonyságot. A megnövekedett sebesség ellenére ezek az optimalizálások minimalizálják az energiafogyasztást, így biztosítva a fenntarthatóságot a nagyobb üzemi sebességek mellett is.
A vonat belsejét a nagyobb kényelem és komfort érdekében áttervezték, 4 százalékkal növelve az utastér méretét. Az állítható csomagtartók és a sokoldalú tárolóhely az utasok igényeinek, többek között a kerékpárok, kerekesszékek és egyéb tárgyak tárolására szolgálnak. Ezek az újítások előrevetítik a személyszállításra vonatkozó esetleges szabályozási változásokat.
A CR450 prototípust a CRRC Changchun Railway Vehicles és a CRRC Sifang Co., Ltd. fejlesztette ki, mindegyikük kissé eltérő belső kialakítással járult hozzá, de közös szempont volt az utasok kényelme és a magas színvonalú utazási élmény.
A motorvonat vezetőállása
A CR450 fejlesztése többéves kutatás és technológiai innováció csúcspontja, amely 2018-ban kezdődött azzal a céllal, hogy a vonatok 400 km/h sebességgel közlekedjenek. Kiterjedt teszteléseket végeztek a főbb nagysebességű vasútvonalakon, köztük a Zhengzhou-Wanzhou, Jinan-Zhengzhou, Mile-Mengzi és Fuzhou-Xiamen vonalakon. Több mint 200 napnyi nagysebességű tesztelés és 17 próbát hajtottak végre, a tesztek összesített távolsága meghaladta a 200 000 kilométert. A prototípus több mint 3000 szimuláción és több mint 2000 platformteszten esett át, hogy megfeleljen a 400 km/h-s üzem szigorú követelményeinek.
A China State Railway Group bejelentette, hogy a további vonali tesztek és finomítások biztosítják, hogy a vonat megfeleljen a kereskedelmi üzemeltetéshez szükséges szabványoknak. A cél az, hogy a csúcstechnológiát hamarosan az utasok rendelkezésére bocsássák.
Li Yongheng, a China State Railway Group tisztviselője kijelentette, hogy 2012 óta a kínai vasúti ágazat önállóan fejlesztett ki egy sor tudományos és technológiai innovációs terméket, amelynek példája a Fuxing nagysebességű elektromos motorvonatcsalád. Ez a fejlesztés átfogó nagysebességű vasúti (NSV) technológiai rendszert hozott létre, amely magában foglalja a mérnöki kivitelezést, a berendezésgyártást és az üzemeltetés irányítását.
„Annak érdekében, hogy tovább szilárdítsuk és növeljük Kína vezető szerepét az NSV-technológiában, valamint jobban szolgáljuk és támogassuk a kínai modernizációt, vállalatunk az érintett minisztériumokkal, szervezetekkel, kutatóintézetekkel, egyetemekkel és vállalatokkal együtt innovatív csapatot hozott létre a kulcsfontosságú technológiai kihívások kezelésére” - tette hozzá.
Zhao Hongwei, a Kínai Vasúttudományi Akadémia vezető kutatója kiemelte a CR450 EMU technológiai áttöréseit, beleértve a nagysebességű biztonság, az ellenállás csökkentése, az energiahatékonyság, a rezgés- és zajcsökkentés, valamint az intelligens fúziós vezérlési technológiák terén elért előrelépéseket. Ezek az innovációk átfogó műszaki keretet hoztak létre a 400 km/h sebességű nagysebességű vonat számára, új mércét állítva a globális vasúti közlekedésben.
Wang Wenjing, a Pekingi Jiaotong Egyetem Gépészeti, Villamos- és Vezérlőmérnöki Karának professzora a sebesség és az energiahatékonyság egyensúlyát biztosító könnyűszerkezetes kialakítás kihívásáról beszélt. A BJTU csapata a teherviselő alkatrészek, különösen a forgóváz és a kocsiszekrény optimalizálására összpontosított szimulációk és próbapadi tesztek segítségével. Olyan fejlett anyagokat építettek be, mint a szénszál, hogy csökkentsék a súlyt, ugyanakkor megőrizzék a szilárdságot, így biztosítva a biztonságot és a tartósságot nagy sebességnél.
Sui Fusheng, a Kínai Tudományos Akadémia Akusztikai Intézetének kutatója hangsúlyozta, hogy a súlycsökkentés és a zajvédelem egyensúlyának megteremtése mennyire összetett feladat. A csapat olyan integrált kompozit anyagokat fejlesztett ki, amelyek hőszigetelést és hangszigetelést is biztosítanak. Ezek az innovációk csökkentik az anyagköltségeket és az összetettséget, miközben a hőmérséklet és a zajszint szabályozásával javítják az utasok kényelmét. A kihívások ellenére a csapat megoldásai megalapozták a csendesebb és hatékonyabb nagysebességű vasúti közlekedést.
A CR450 EMU példázza Kína innovációvezérelt fejlesztési stratégiáját, és demonstrálja az ország tudományos és technológiai képességeit. Tükrözi Kína szocialista rendszerének előnyeit, elősegíti a vasúti tudomány és technológia önállóságát, és hozzájárul a vasúti ipari rendszer modernizálásához.
A motorvonatok szélessége lehetővé teszi az öt ülés egymás mellé helyezését is
Kína napjainkra kiépítette a világ legnagyobb nagysebességű vasúti hálózatát, hogy kielégítse az emberek kényelmes utazás iránti egyre növekvő igényét. A 2024 áprilisáig rendelkezésre álló adatok szerint a nagysebességű vasúthálózat teljes üzemi hossza meghaladta a 46 000 kilométert, a nagysebességű vonatok pedig országszerte 31 tartományi szintű régióban közlekednek.
A kínai NSV-hálózatot naponta több mint 10 millió ember használja, így ez a világ legforgalmasabb nagysebességű vasúti rendszere. A hálózat az 500 ezer fősnél nagyobb városok 96 százalékát éri el.
Jelenleg Kína rendelkezik a világ nagysebességű vasútvonal-hosszának több mint háromnegyedével, de a fejlesztések nem állnak meg, további több ezer km hosszúságú vasútvonal áll építés alatt.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek