Már több mint 10 éve zajlik a Semmeringbahnt kiváltó új alagút építése Ausztriában. 2024. novemberében újabb történelmi mérföldkőhöz érkeztek az építők: a fúrópajzs áttörte az utolsó métereket és ezzel elkészült a 27 km-es alagút furata. A következő hat évben azonban még további munkálatok következnek, hogy 2030-ra elkészülhessen az új összeköttetés.
Illusztráció a már elkészült alagútról (kép forrása: ÖBB)
Az áttörés pillanatát egy videó is rögzítette, az esemény ünnepélyes volt, több évnyi megfeszített munka zárult le ezen a napon. A videó a jelentős mérföldkőröl az ÖBB-nek hála, a Youtube-on is megtekinthető.
Az Alpokon átvezető eredeti vasútvonal 1848 és 1854 között épült, az akkori kor egyik legnagyobb műszaki kihívásaként. A feladat összetettségéről sokat elárul, hogy mikor a vasútvonal épült, még nem létezett olyan erős mozdony, mely át is tudott haladni ezen a nehéz pályaszakaszon. Így a vasúti járművek fejlesztésének és gyártásának is nagy lendületet adott ez a vonal.
Az elkészült semmeringi vasút teljes hossza 41 km, 896 méteres magasságot elérve 460 méter szintkülönbséget küzd le. A legnagyobb sebesség napjainkban már 60-80 km/h. A vasút 14 alagúton, 16 viadukton, több mint 100 kőhídon és 11 vashídon halad át. A leghosszabb alagút 1434 méteres, a viaduktok között előfordulnak kétszintesek is. A teljes hosszúság 60%-ában a lejtés meredeksége 20-25‰. A pálya építésekor a támfalakat, kiszolgáló épületeket és állomásokat gyakran az alagútépítésnél kitermelt kőzetekből építették.
Ez a szakasz azonban ma már nem felelnek meg a kor igényeinek, ezért született meg az elhatározás, hogy ezt a vonalat inkább egy hosszú, 27,3 km hosszúságú bázisalagúttal váltják ki. Az alapkőletétel 2012-ben történt, az építkezés hivatalosan 2014-ben indult el.
2024. november 29-én jelentette be az ÖBB, hogy "Kész van! Mindkét cső ki van ásva!" A Gloggnitz szakaszon sikerült a végső áttörés, és az alagútépítés sikeresen befejeződött. A Semmering bázisalagutat tíz év alatt 14 helyszínről indulva építették meg. A beton belső burkolatból 2024 végére már több mint 45 km készült el (a két cső összesen mintegy 55 km-es hosszából). A bányászok tehát sikeresen befejezték munkájukat, és kivették a részüket a történelmi vasúti projektből. Az alagút műszaki berendezésének felszerelése 2025 nyarán kezdődnek.
Videó az áttörésről
Azzal, hogy az eredeti kacskaringós szakaszt teljesen kiváltják, a menetidő Bécs és Graz között mintegy 40 perccel fog csökkenni. De nem csak az időmegtakarítás a jelentős: jelenleg a tehervonatok kettő, sőt néha három mozdonnyal győzik le az emelkedőket, miközben a sebességük 80 km/h körül mozog. A jövőben ez a szakasz már egy mozdonnyal is megtehető lesz, ráadásul rövidebb idő alatt!
Az alagút így nem csak időt, hanem energiát és munkaerőt is megtakarít, miközben nagyobb kapacitást tesz lehetővé az útvonalon.
Az eredeti tervekhez képest azonban 3 év késésben vannak az építők, 2027 helyett a végleges átadás 2030-ra csúszik.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek