Ausztria államvasútja, az ÖBB folyamatosan fejleszti a járműparkját, világos és egyértelmű célokat kitűzve. A járműbeszerzések a jövőben sem állnak le, rengeteg új motorvonattal és szerelvénnyel fog gazdagodni az ÖBB flottája.
Hamarosan nem csak látványterveken mosolyog ránk a Stadler emeletes motorvonata!
Ami még figyelemreméltó, hogy nem csak egy-egy kiemelt szegmens kapott figyelmet, hanem a koncepció valamennyi vonatnemre kitér az S-Bahnoktól kezdve a regionális és távolsági vonatokon át egészen a nagysebességű vonatokig az éjszakai járatokkal bezárólag.
Lássuk hát képekkel, miből mennyi érkezik a közeli és a távoli jövőben!
Új színterv
Egy egységes arculatot megcélzó, átfogó új színtervvel kezdem az ÖBB fejlesztéseit. A nem teljesen egységes színvilágú flotta homogénebbé válik, az új koncepció a Cityjet vonatnemmel jelent me, mely többnyire lefedi a regionális közlekedést. Már nem lesz megkülönböztetve a villamos és a dízel flotta, hiszen a jövőben egyre kevesebb dízellel számolnak már!
A Cityjet márkanév 2015-ben jelent meg az ÖBB 4746 sorozat (Desiro ML) forgalomba állásával.
A jövőben forgalomba álló új motorvonatok is a Desiro ML motorvonatoknál megjelent színsémát követik majd, továbbá a régebbi típusok közül az ÖBB 5022 sorozat és a Bombardier Talent sorozatba tartozó (ÖBB 4023, 4024 és 4124 sorozat) vasúti járművek is átfényezésre kerülnek.
Az első átfényezett motorvonat az 5022 001 pályaszámú volt.
2017. november 17-én a 4746 006, az 5022 003 és a 4124 003 pályaszámú átfényezett motorvonatokat a Wien Westbahnhof-on mutatták be a sajtónak és az utazóközönségnek.
Az új színterv a hagyományos személykocsik közül csak az emeleteseket érinti majd.
Néhány példa az új Cityjet festésre:
Elöl a már cityjet festésű Desiro motorvonat, mögötte még hagyományos színekben egy testvére (kép forrása: Wikimedia Commons)
Egy megújult Talent Graz főpályaudvaron (kép forrása: ÖBB)
Cityjet Taurus és a hozzá illő emeletes személykocsik (kép forrása: Flickr)
Járműbeszerzések
330 új vonat a kényelmes utazásért!
"A 2019-es évhez képest több mint 20 százalékkal több távolsági utasunkkal új rekordot értünk el. Annak érdekében, hogy még kényelmesebbé tegyük a vasúti utazást és minőséget biztosítsunk utasaink számára, 2030-ig mintegy 6,1 milliárd eurót fektetünk be új és modern vonatokba. Az ügyfelek számára ez mintegy 330 új vonatot és több mint 100 000 modern ülőhelyet jelent a következő években" - jelentette be Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója.
Éjszakai
Az éjszakai közlekedés látványos változtatása a 33 éjszakai ingavonat beszerzése, mely a tervek szerint egy évnyi csúszás után 2023. decemberében most már tényleg forgalomba állnak az első példányok. A 33. szerelvény munkába állása még odébb van, de már látszik a cél!
Vasútmodellben már megvásárolható, hamarosan élőben is fotózhatjuk a teljes szerelvényt. A vontatójármű a szerelvényhez még kérdéses.
Regionális villamos
Az ÖBB nem aprózta el a regionális szegmens járműbeszerzését, 34 hatrészes és 42 négyrészes motorvonatot rendeltek. Ezen rendelésen felül a szerződés további 110 lehívható opciós motorvonatot is tartalmaz.
Egyelőre még csak számítógépes fantáziakép, de valami ilyesmi lesz a négyrészes emeletes motorvonat az ÖBB-nél (kép forrása: X.com)
Regionális akkus
Ausztriában a villamos vontatás aránya már így is magas, de a klímavédelem érdekében további vonalakat fognak villamosítani, a bejelentések szerint mintegy 900 km hosszan. Azokat a vonalakat pedig, amiket nem éri meg villamosítani, akkumlátoros motorvonatokkal szolgálnák ki. Ebből kezdésnek 16-ot vásárolnának, de a szerződés összesen 120 szerelvényre szól.
Ilyen akkus motorvonatokat nézett ki az ÖBB a kis forgalmú, nem villamosított vasútvonalakra (kép forrása: railfaneurope.net)
Távolsági hagyományos
A távolsági szegmens gerince a jelenlegi Railjet flotta. Ezekből a szerelvényekből több nekifutásra összesen 60 db-ot szereztek be, melyet kiegészít további 7 a Graz-Prága viszonylaton a Cseh Államvasutak jóvoltából. Az utasszámok növekedése és a régi szerelvények lecserélése érdekében további Railjetek beszerzése van napirenden.
Az új Railjetek már hosszabbak lesznek, négy alacsony belépőszintű kocsit is tartalmaznak majd, továbbá a vezérlőkocsik a siemens Vectron mozdonyokat idézik a korábbi Taurus-forma helyett.
A Vectron formájú Railjet a Bécsi főpályaudvaron (vagy csak egy jól sikerült renderelt kép?)
Az új generációs Railjetek jelenleg készülnek, és 2024 tavaszától nagyobb kényelmet biztosítanak majd az utasoknak a Brenner-vonalon (München - Innsbruck - Bolzano - Verona). Ezekből a vonatokból 8 készül, 2025-ben további 27 új szerelvényt állítanak a sínekre az Alpokon belüli közlekedéshez.
Modellben már rendelhető egy négyrészes összeállítás hagyományos és alacsony padlós kocsikkal egyaránt. Az igazi szerelvény ettől azonban több kocsiból fog állni
Távolsági emeletes
Az Osztrák Szövetségi Vasutak 35 új KISS emeletes motorvonatot rendelt a Stadlertől. A távolsági forgalomban közlekedő (Railjet) 14 vonat mellett 21 a helyi járatokhoz (Cityjet) érkezik. A megrendelés a 2022-ben aláírt, legfeljebb 186 emeletes motorvonatra vonatkozó keretmegállapodás részeként történik. Az első lehívással együtt így 76 járművet rendeltek meg.
Az új emeletes Railjet látványterve (kép forrása: Stadler Rail)
Természetesen nem mind a 186 motorvonat kerül a Railjet szolgáltatáshoz, az emeletes motorvonatok egy része "Cityjet" lesz, melyről a fentebbi bekezdésben volt szó.
Mireo motorvonatok
Az ÖBB egy további keretmegállapodást kötött a Siemens-sel 540 db három- és négyrészes Mireo fantázianevű motorvonatra. Ezek elsősorban a Bécs környéki elővárosi motorvonatokat (ÖBB 4020 sorozat) váltja majd le, de a tervek szerint jut majd belőle vidékre is.
Csatolva közlekedő Mireo motorvonatok Németországban. Az ÖBB-hez is hasonlók érkeznek majd a jövőben (kép forrása: Wikimedia Commons)
City Airport Train
A City Airport Train (CAT), amely a Wien-Mitte vasútállomás és a Schwechat repülőtér között közlekedik, 20 éve működik Bécsben. A vonat napközben óránként kétszer közlekedik, és 16 perc alatt teszi meg a 20 kilométeres utat. Évente közel 1,5 millió utas használja ezt az utazási módot a bécsi repülőtérre és vissza.
A jövőbeli CAT járat, mely szintén a Stadler emeletes vonatait fogja használni
Éppen a születésnapja alkalmából az ÖBB és a Flughafen Wien AG leányvállalataként működő vasúttársaság három új szerelvénnyel kedveskedik: 2027-től a svájci Stadler gyártó öt kocsis, emeletes KISS motorvonatai közlekednek majd az útvonalon. A mintegy 300 utas befogadására alkalmas szerelvények a jelenlegi háromkocsis (plusz mozdony), mintegy 240 férőhelyes szerelvényeknél nagyobb befogadóképességet kínálnak majd.
Az évek alatt már egyszer történt fejlesztés, az eredetileg ÖBB 1014 sorozatú problémás mozdonyokat ÖBB 1016 sorozatú mozdonyokra cserélték. Most azonban mozdonyostul, kocsistól cserélik a rövid emeletes ingavonatokat szintén emeletes motorvonatokra.
"Az új vonatok kifejezetten a légi utasok igényeihez igazodnak: elegendő tárolóhelyet biztosítanak a poggyászok számára, a folyosók szélesebbek lesznek, és az első osztályon mindenütt extra széles ülésekkel rendelkező ülések lesznek. A CAT City Check-In-nél feladott poggyászok számára külön biztonsági területet is kialakítanak" - mondta a két CAT-ügyvezető, Michael Forstner és Christoph Korherr.
Végszó
Amint látható az ÖBB nagy lépésekkel fejleszti járműállományát és nem csak egy-egy szegmenst, hanem az összeset, elkerülve ezzel a nagymértékű műszaki és minőségi különbségeket a járműparkon belül. Így az utasok is azt érzik majd, hogy az ingázóktól kezdve a távolsági utasokig mindenkire gondolt az államvasút.
Youtube videó a futó járműbeszerzésekről (német nyelven)
Ehhez természetesen politikai akarat, világos és hosszútávú politikai ciklusokon is átívelő tervek na és persze rengeteg pénz is szükséges. Úgy tűnik, Ausztriában mindezek rendelkezésre állnak.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek