Ma már teljesen természetesnek vesszük, hogy Budapest és Nyugat-Európa között az ÖBB Railjet szerelvényeivel utazhatunk, de összefuthatunk még ezekkel a speciális ingavonatokkal Szlovákiában, Csehországban és Olaszországban is, Vitézi Dávid pedig bejelentette, hogy Magyarországon belföldi forgalomban is ilyen szerelvények közlekednek majd Magyarországon a jövőben. A 39 plusz opcionálisan 10 új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább hétkocsis távolsági szerelvény érkezne a MÁV START-hoz.
A még nem teljes szerelvény Chicagóban 2021 februárjában
A Siemens azonban nem állt meg Európánál, a szerelvények módosított változatát (ami azonban még így is a Siemens Viaggio Comfort családba tartozik) sikeresen értékesítette a tengeren túl is. A következő bejegyzésben a Railjetek Amerikára adoptált változatáról, a Siemens Venture kocsitípusról lesz szó.
Az első kocsikat 2018-ban állította forgalomba a Brightline, és azóta az Amtrak is megrendelte őket az országos és az államilag támogatott útvonalakra (többek között Kalifornia, Illinois, Michigan, Missouri, Wisconsin és Washington államban), valamint a rendelt még a kanadai Via Rail is.
Története
A Venture története 2014-re nyúlik vissza, amikor az All Aboard Florida öt Venture motorvonatot vásárolt az új Brightline szolgáltatásához, tíz Siemens Charger SCB-40 dízel-elektromos mozdonnyal együtt. Ezeket a Siemens Florinban, Kaliforniában található gyárában építették 2015 júliusától. Az első szerelvény 2016 decemberében készült el. 2018. január 13-án kezdődött meg a nyilvános üzemeltetés.
Siemens Charger dízel-villamos mozdony még Talgo szerelvényel. A típusból 366-ot vásároltak az amerikai vasúttársaságok
2017 novemberében az államilag támogatott Amtrak-vonalakkal rendelkező államok koalíciója 137 Venture vasúti kocsit rendelt a megbízó Sumitomo Corporation révén. A megrendelés hét szerelvényt tartalmazott Kalifornia számára, valamint 88 kocsit Illinois, Michigan és Missouri ("Amtrak Midwest") számára zárt ingavonatként és egyszemélyes kocsiként is. A Venture-k voltak a koalíció második személyszállító vasúti kocsi megrendelése; a Next Generation Bi-Level Passenger Rail Cars első megrendelését törölték, miután a Sumitomo alvállalkozója, a Nippon Sharyo által épített prototípus 2015 augusztusában megbukott egy törésteszten. Az első három Venture kocsi 2020 februárjában kezdte meg a tesztelést. Az eredeti tervek szerint 2020 júliusában álltak volna forgalomba, de elhalasztották őket, és csak 2022. február 1-jén, egy Lincoln Service vonaton közlekedtek először.
Egy személykocsi belső tere
2018. december 12-én a kanadai nemzeti vasúti személyszállító szolgáltató, a Via Rail bejelentette, hogy 32 Venture ingavonatot vásárol a Québec City-Windsor folyosón használt teljes flotta lecserélésére. Az első motorvonatot 2021-ben szállították le tesztelésre. A többi szerelvény várhatóan 2022-2024 között áll forgalomba.
2019 augusztusában Wisconsin állam a Szövetségi Vasúti Igazgatóság támogatásából hat Venture kocsit és három vezérlőkocsit vásárolt. A hat kocsi az Amtrak Midwest pooljába kerül, míg a három vezérlőkocsit kizárólag a Hiawatha Service vonatokon használják majd.
2021 áprilisában az Amtrak bejelentette, hogy 83 új intercity Venture vonatot rendel a meglévő Amfleet 1 kocsik helyett. 2021 júliusában írták alá a szerződést. A szerződés 20 év karbantartást és támogatást tartalmaz.
Üzemeltetők
A legtöbb Siemens Venture kocsit (kivéve az Amtrak Midwest számára készülteket) félig állandóan összekapcsolt szerelvényként állították össze, nyitott folyosókkal a kocsik között és szabványos csatlakozókkal a végeken a szerelvény mozdonyokhoz vagy más vasúti kocsikhoz való csatlakoztatására.
Siemens Venture kocsik Chicago Union Station állomáson
Amtrak Cascades
Az Amtrak nyolc hat kocsiból álló Venture szerelvényt rendelt a Cascades szolgáltatáshoz a Horizon kocsik helyettesítésére, amelyek maguk is a Talgo VI-os sorozatú szerelvényeket váltották fel. Mindegyik szerelvény öt kocsiból és egy vezérlőkocsiból áll. A vonatok a WSDOT nyolc meglévő Siemens SC-44-es dízel-villamos mozdonyának egyikével lesznek párosítva. Az első szerelvény a tervek szerint 2024-ben áll forgalomba.
A dízelüzem meglehetősen szokatlan innen Európából nézve
Amtrak Midwest
Illinois, Michigan, Missouri és Wisconsin államok 97 Venture kocsit rendeltek az Amtrak Midwest útvonalakra, beleértve a Blue Water, Hiawatha Service, Illini/Saluki, Illinois Zephyr/Carl Sandburg, Lincoln Service, Missouri River Runner, Pere Marquette és Wolverine vonalakat. A 97 kocsiból 68 ikerkocsi (két kocsi félig állandóan összekapcsolt állapotban, nyitott folyosókkal), míg a maradék 29 kocsi hagyományos folyosókkal rendelkező, hagyományos. Az ikerpárok fele (17) egy étkezőkocsival és egy turistaosztályú kocsival rendelkezik, míg a fennmaradó 17 kombinált business osztályú/economy osztályú kocsival és egy csak turistaosztályú kocsival rendelkezik. A business osztályú és az étkezőkocsiknak egyenként két előcsarnoka van, míg a turistaosztályú kocsiknak egy. Ez az elrendezés - amely egyedülálló a Venture-üzemeltetők között - lehetővé teszi, hogy a vonatok méretét az egyes útvonalak utazási igényeihez igazítsák, és hogy az üzleti osztály és az étkezőkocsi hozzáadható vagy eltávolítható legyen. A 29 egyes kocsi között van három turistaosztályú kocsi, amelyek kizárólag a Hiawatha Service vonatokon használhatók.
A csak műhelyben megbontható kocsik közötti kapcsolat előnye, hogy az utasok ajtók nélküli, hangszigetelt és kényelmes folyosón juthatnak át a kocsik között. Hátránya viszont, hogy a kocsikat nem lehet tetszőleges állomáson szétkapcsolni
Ez a megoldás így egyesíti a zárt szerelvények magasabb komfortfokozatát az egyes kocsikból álló szerelvények könnyebb variálhatóságával, mely az európai Railjetek esetében számos kritika forrása.
2022 márciusában kivonták a forgalomból az Amtrak Midwest Venture kocsikat, amelyeket nagy médiafelhajtással vezettek be a Chicagóból induló vonatokon. A bejelentett ok az volt, hogy a csúszó tálcás asztalok rögzítésére tervezett erős mágnesek károsították a mobiltelefonokat, laptopokat és más elektronikai eszközöket, és potenciálisan elég erősek voltak ahhoz, hogy megzavarják a bizonyos szívproblémákkal küzdő utasokba beültetett pacemakereket. A mágneseket, amelyek kizárólag az Amtrak konstrukciójában voltak, eltávolították.
2022 áprilisától az Amtrak Midwest Venture kocsikat újra üzembe helyezték, de a mágneseket eltávolították, és a helyükre konzolokat helyeztek, hogy megakadályozzák az asztalok kicsúszását.
Amtrak Northeast Corridor
Az Amtrak 75 Venture motorvonatra adott megrendelést a Northeast Corridoron (északkeleti folyosón) közlekedő intercity járatokra. A szerelvényeket háromféle konfigurációban fogják gyártani, amelyek mindegyike az útvonalak kapacitás- és meghajtási igényeihez igazodik, amelyeken közlekedni fognak. Minden szerelvény egyik végén egy ALC-42E Charger mozdony, a másik végén pedig egy vezérlőkocsi lesz, vagyis klasszikus ingavonati konfigurációban fog közlekedni. A fedélzeten egy kocsiban étkezési helyiség, valamint vegyesen turistaosztályú és business osztályú ülések lesznek.
Teszt 2020-ban, a szerelvényben itt még csak egy Siemens Venture kocsi található
26 hatkocsis, kétáramnemű, dízelmotoros vonat lesz, amelyekhez egy segédmotoros jármű (Auxiliary Power Vehicle, APV) is tartozik majd. Az APV a mozdonyhoz legközelebbi kocsi lesz, amely áramszedőt, transzformátorokat és egy hajtott kocsit tartalmaz. A villamosított területen az APV a felsővezetékekről veszi az áramot, amelyet a hajtott kocsihoz és a mozdony vontatómotorjaihoz vezetnek. Ezeket a vonatszerelvényeket a Carolinian, Downeaster, Keystone Service, Palmetto, Pennsylvanian és Vermonter vonalakon fogják használni.
Lesz továbbá 24 nyolckocsis, hasonlóan konfigurált, kétáramnemű dízelmotoros szerelvény, amelyeket az Északkeleti Regionális vonatokon használnak, beleértve a Virginiába és a massachusettsi Springfieldbe tartó átmenő vonatokat is. Az Amtraknak opciós joga van további nyolc nyolckocsis, kétáramnemű, dízelmotoros vonat megvásárlására.
Az Amtrak 15 hatkocsis, akkumulátoros-dízel hibrid szerelvényt is vásárol, ahol a mozdonyhoz legközelebbi kocsi szolgáltatja az áramot a mozdony vontatómotorjainak, amikor a New York Penn Station környékén közlekedik, így nincs szükség harmadik áramvezető sínre az Adirondack, Empire Service, Ethan Allen Express és Maple Leaf vonatokon. Az Amtraknak opciós joga van további legfeljebb két hatkocsis, akkumulátoros-dízel hibrid vonatszerelvény megvásárlására.
Érdekesség, hogy szintén ezen a vonalon állnak majd forgalomba az Alstom Avelia Liberty nagysebességű motorvonatai is, így ezen a vonalon erős európai túlsúly lesz vasúti járművek tekintetében.
Amtrak San Joaquins
A kaliforniai közlekedési minisztérium hét Venture motorvonatot rendelt a San Joaquins szolgáltatáshoz, egyenként hét kocsival: négy turistaosztályú kocsit economy ülőhelyekkel, két turistaosztályú kocsit economy ülőhelyekkel és automatákkal, valamint egy vezérlőkocsit economy ülőhelyekkel. Vonatszerelvényenként két kocsiban beépített kerekesszékes emelő lesz, hogy a Kaliforniában használt alacsony peronokkal kompatibilis legyen. A vezetőfülkében és vonatszerelvényenként két másik kocsiban kocsinként egy előcsarnok lesz, míg a többi kocsiban egyenként két előcsarnok lesz.
Extra lépcsőfokok az alacsonyabb peronokhoz
Brightline
A Brightline Venture szerelvények négy kocsiból állnak: három turistaosztályú ülőhelyekkel (márkanév: "Smart Service") és egy business osztályú ülőhelyekkel (márkanév: "Premium Service", korábban "Select").
A Brightline által üzemeltetett Siemens Venture motorvonat Miami Central állomáson.
Minden szerelvény két Siemens Charger SCB-40 dízel-villamos mozdonnyal rendelkezik, egy-egy mozdony a szerelvény mindkét végén, így nincs szükség vezérlőkocsira. Minden szerelvény 248 utas befogadására alkalmas. A Premium Service kocsikban ötven 530 mm széles ülés van 2×1-es elrendezésben, míg a Smart Service kocsikban hatvanhat 480 mm széles ülés van 2×2-es elrendezésben.
A Brightline további öt Venture motorvonatot vásárolt az orlandói hosszabbítás előkészítéseként, és a meglévő motorvonatokat hét kocsira bővíti, amikor a hosszabbítás megnyílik.
A Brightline Siemens vonatai
Via Rail
A Via Rail Venture szerelvények egyenként öt kocsiból állnak: két business osztályú (prémium) kocsi, két turista osztályú kocsi és egy vezérlőkocsi turistaosztályú ülésekkel. Minden szerelvényhez egy Siemens Charger SCV-42 dízel-villamos mozdony jár majd. Minden ülés 19 hüvelyk széles lesz, 2×1-es elrendezéssel a business osztályon és 2×2-es elrendezéssel a turista osztályon.
A kanadai Venture szerelvény bemutatása
Összegzés
A Siemens ismét bebizonyította, hogy ért a kiváló minőségű vasúti járművek gyártásához, hiszen szerelvényeit több ország is vásárolja és még több ország adja meg az engedélyt a közlekedésükre. Az osztrák 60 darabos és a cseh 10+7 darabos megrendelés szinte eltörpül az amerikai beszerzések mellett. Ha minden megrendelő megkapja az összes kocsiját az opciókkal együtt, akkor az Amerikai Egyesült Államokban és a szomszédos Kanadában összesen 122 félállandóan összekapcsolt szerelvény, továbbá további 97 kocsi fog majd közlekedni a most közlekedő öt szerelvényen felül. Ha pedig beválnak és az utasok is elégedettek lesznek, talán még ezen felül is fognak rendelni.
Összesítés:
* Amtrak: 75 szerelvény (438 kocsi)
* Amtrak Cascades: 8 szerelvény (48 kocsi)
* Amtrak California: 7 szerelvény (49 kocsi)
* Amtrak Midwest: 97 kocsi
* Via Rail: 32 szerelvény (160 kocsi)
Összesen 792 kocsi.
Források
* Az angol Wikipédia Siemens Venture szócikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek