HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.01.08. 12:51 Balogh Zsolt

Atomenergiával hajtott vonatok

Az 1950-es években, amikor az első atomreaktorok is a polgári igények szolgálatába álltak, szinte semmi sem tűnt lehetetlennek, az emberiség belépett az atomkorba, a korlátlan és olcsó energia korszakába. A sci-fi irók, futurológusok és mérnökök fantáziája szabadon szárnyalt, egy boldog és tiszta jövőt ígérve a polgároknak.

atommozdony.jpegAz X-12 3D-s modellje (kép forrása: sketchfab.com)

Az atomenergia egyik békés felhasználási módja lett volna olyan mozdonyok kifejlesztése, melyek fáradhatatlanul vontatták volna a vagonokat utántöltés nélkül. Ezek a tervek közül az amerikai X-12 atommeghajtású, 320 tonnás mozdony került a legelőrehaladottabb állapotba, ám végül mégsem állt forgalomba.

Története

Az X-12-est, amely az akkori dízelmozdonyok külsejére hasonlított volna, az 1950-es évek elején tervezte egy kutatócsoport a Utahi Egyetemen öt vasúttársaság (Southern Pacific, Union Pacific, Western Pacific, Denver & Rio Grande Western és New York Central) - és kilenc ipari vállalat (köztük az EMD, ComEd, Trane, Babcock & Wilcox, GE és Westinghouse) együttműködésével. A csoportot Lyle Benjamin Borst fizikaprofesszor vezette, aki korábban atomreaktorokat tervezett az Atomenergia Bizottság számára. Ez volt az egyik a nukleáris energia polgári felhasználására irányuló számos projekt közül a nukleáris korszak kezdetén. A projekt kudarcát még a prototípus megépítése előtt a magas költségeknek tulajdonították.

Felépítése

Az X-12 a tulajdonképpeni mozdonyból és egy hűtőkocsiból állt volna, ahol a két egység Jacobs forgóvázzal üzemszerűen elválaszthatatlan egymástól. A mozdony tizenkét vontatómotorral rendelkezett volna, amelyek négy háromtengelyes forgóvázon helyezkedtek volna el. A forgóvázakat híddal párosával összekötötték volna, hogy hattengelyes egységet alkossanak Co'Co' tengelyelrendezéssel. Az első ilyen egységet a mozdony első része alatt helyezték volna el, míg a másodikat a mozdony és a hűtőkocsi alatt mint egy Jakobs-forgóvázat. A hűtőkocsi másik végét egy kéttengelyes, hajtás nélküli forgóváz támasztotta volna alá.

A mozdony felépítése

A mozdonyban a vezetőfülke, az atomreaktor, a gőzturbina és a négy Basset egyenáramú generátor, a hűtőkocsiban pedig a reaktor vízhűtőrendszerének hűtőegysége lett volna. Az atomreaktor mérete kb. 90×90×30 cm lett volna, és rozsdamentes acélból készült volna. A reaktort vízzel töltött köpeny vette volna körül, amelyet 10000 ceruzavékony, ugyanezt a vizet tartalmazó cső vezetett volna át. Az üzemanyag 242 liter vizes uranil-szulfát-oldat (kb. 8 kg urán-235) volt. Ennek az oldatnak a működés során 230 °C-os hőmérsékletet kellett elérnie, a forráspontot pedig 16 atm nyomásnál kellett megakadályozni. A benne lévő víz a sugárzás hatására folyamatosan hidrogénre és oxigénre hasadna, mégpedig tizenhárom perc alatt a hűtővíz 10%-a. Az oldatban keletkező vízhiányt úgy próbálták ellensúlyozni, hogy mindkét gázt egy rekombinációs kamrába vezetik, ahol katalizátor segítségével vízzé kellett volna ismét egyesülnie. Ezt a vizet pedig, amely a köpenyen és a csöveken keresztül vízgőz formájában a gőzturbinába jutott, ott egy kondenzátor segítségével ismét össze kellett sűríteni. Egy további, a hűtőegységen keresztül futó vízrendszerrel tovább hűtötték, mielőtt visszavezették a köpenybe és a csövekbe. A sugárzásvédelmet egy 3×4,5×4,5 méteres, 1,20 méter vastagságú, különböző fémrétegekből és neutrongátló hidrogéntartalmú anyagból, például vízből, paraffinból vagy műanyagból álló, 3×4,5×4,5 méteres tömb biztosította volna.

Adatok

A jármű átlagos teljesítménye 7200 lóerő lett volna, amely rövid távon akár 12 000 lóerőre is növelhető. Egy 5000 tonnás tömegű vonatnak 3:32 perc alatt kellett volna 0-ról 100 km/h-ra gyorsulnia, ami nagyjából négy akkori EMD F7-es dízelmozdony vonóerejének felelt volna meg vagy egy 20 éves "Taurus" villamosmozdony vonóerejének. A 49 méter hosszúság mellett maga a mozdony legalább 360 tonnát kellett volna nyomjon, ami 27 tonnás tengelyterhelést jelentett volna.

Az évi uránfogyasztás körülbelül öt kilogramm lett volna. Akkori árakon számolva egy kg urán 9000 ezer dollárba került, vagyis a mozdony éves üzemanyag-fogyasztása 45 000 dollárt tett volna ki. A mozdony ára mintegy duplája volt, mint az azonos teljesítményt nyújtó dízelmozdonyoké.

Biztonsági óvintézkedések

Az árnyékoló blokk mint elsődleges biztonsági berendezés mellett a vezérlőrudakat, amelyeknek az uranilszulfát-oldatból való kivonása a reaktorban a láncreakciót indította volna el, nyírócsavarokkal vagy előre meghatározott töréspontokkal kellett volna ellátni. A normál gravitációs erő egyötödét meghaladó ütközés hatására ezek a 60°-os szögben elhelyezett rudak letörtek volna, és visszahullottak volna az oldatba, megakadályozva a maghasadást.

Nehézségek

Az uránszulfát-oldatot valószínűleg évente háromszor-hatszor kellett volna újrafeldolgozni az urán-235 kb. 10%-os veszteségének kiegyenlítésére és a láncreakciót gátló maghasadási termékek eltávolítására, ami valószínűleg minden alkalommal két-három napot vett volna igénybe. A (szennyezett) gőzturbina karbantartása további problémát jelentett volna. Magának a reaktornak a felújítását nem tervezték.

Az üzemeltetése során a vezetőálláson a mozdonyvezetőn kívül egy reaktor-mérnök is utazott volna, akinem a feladata a reaktor működésének figyelemmel kísérése.

Mivel az árnyékolás ellenére a jármű még így is radioaktív sugárzást bocsátott volna ki, ezért a mozdonyt a tervek szerint csak tehervonatok vontatására használták volna, távol a lakott területektől.

Bár a belé helyezett5 kg urán egész évben biztosította volna az energiaellátását, a 2-4 havonta történő urán-dúsítás miatt mégsem beszélhetünk arról, hogy egész évben megállás nélkül tudott volna közlekedni, továbbá hiába forgatta vissza a vízpárát és kondenzálta újra vízzé, veszteség itt is lett volna és az üzemanyag helyett állandó vízvételezésre szorult volna.

Egyéb tervek

A szovjetek szintén tervezték a saját megoldásukat, ám ők nem normál, hanem attól jóval szélesebb nyomtávolságban gondolkodtak. A terv az volt, hogy a birodalom európai részét összekapcsolják Szibéria kimeríthetetlen ásványkincseivel. A gyéren lakott vagy lakatlan területek áthidalására megfelelőnek tűnt az atommeghajtású mozdony, mely üzemanyag-vételezés nélkül továbbította volna az 5000 tonnás tehervonatokat.

Már Adolf Hitler kormányzása idején felmerült egy európai szupervasút építésének a gondolata, mely a Breitspurbahn nevet kapta. A csak tervekig jutó koncepció villamos mozdonyokkal is számolt volna, ám a tervezésnél tovább nem jutott a projekt.

breitspurbahnVillamos mozdony a Breitspurbahn számára

A Breitspurban itt példaként szerepel az átgondolatlan, túlságosan nagyratörő, ám emiatt megvalósíthatatlan vasúti tervek sorában.

Az Amerikai Egyesült Államokban több autógyártó is tervezett atommeghajtású személygépkocsikat, szintén nagyon nagy hatótávolsággal, ám mivel reaktor nehezen építhető meg egy bizonyos mérethatár alatt, a tervezésnél nem jutott tovább a dolog.

A Ford Nucleon, a nukleáris hajtású személyautó 

A bukás

Az 1986-os csernobili atomerőmű-baleset rádöbbentette a világot arra, hogy az atomenergia mennyire veszélyes és pusztító tud lenni, így az efféle terveket elvetették. Egy esetleges baleset hatalmas környezeti katasztrófát okozhatna, egy mozgó vonat pedig a terroristáknak is túl könnyű célpontot jelentene. Az ellopott mozdonyreaktorból lehetséges lenne "piszkos bombát" vagy atombombát építeni. A mozdony gazdaságossága is megkérdőjelezhető, hiába olcsóbb hozzá az üzemanyag, ha bonyolultabb karbantartást és gondozást igényel a jármű, továbbá a mozdonyvezetőn kívül egy magasan képzett, emiatt drága fedélzeti mérnököt is alkalmazni kell minden egyes mozdonyon.

Atomenergia a vasúti vontatásban napjainkban

Az atomenergia használata a vasúti közlekedésben azonban még sem tűnt el teljesen. Ha atommeghajtású mozdony nem is, de atomerőmű épült több országban, az ott termelt elektromos áramot pedig a felsővezetéken keresztül juttatják el a villamos mozdonyokba. Szigorúan véve a francia TGV-től kezdve a magyar Flirt motorvonatokig bezárólag napjainkban több szerelvényt is, ha csak részben is, de atomenergia hajt.

A TGV első generációs szerelvénye 1994 októberében még az eredeti narancssárga festéssel Párizsban, a Gare de Lyon pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

2019-ben Franciaország áramtermelésének több, mint 71%-át az atomerőművek adták, Magyarországon pedig ugyanebben az évben ez az érték 50% volt.

Atomenergia a katonai közlekedésben

Ha a vasúti közlekedést nem is, de a katonaság közlekedésére azért jelentős hatást gyakorolt. Mivel a hadseregben szigorú szabályok vannak érvényben, nagyobb biztonsággal tud vigyázni egy ilyen kényes technológiára. Az atomenergia pozitív tulajdonságai, mint például a kisebb méret, a hónapokig elegendő üzemanyag jól kamatoztathatóak a hatalmas katonai hajókon és a tengeralattjárókon. A hűtéshez szükséges víz is korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll.

Az X-12 a Youtube-on

Források

* A német Wikipédia X-12 című szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

20 komment

Címkék: index atomenergia USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr718297979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.08. 16:49:23

Az emberiség egyik legnagyobb arroganciája, hogy azt hiszi, ha valami lehet jó, akkor az feltétlenül az is lesz. Szerencsére nem készült el, és nem csak az atombalesetek miatt. Mi van az egyszerű közlekedési balesetekkel, a természeti katasztrófákkal?

Még azt az egyszerű ötletet sem sikerült magunkévá tenni, amit Teller Ede az önéletrajzi könyvében feszegetett, ti., hogy nem hatalmas teljesítményű reaktorokat kell építeni, mert azok biztonságos üzemeltetéséhez nagyon komoly óvintézkedéseket kell tenni, valamint az energia szállítása további energiát emészt fel, hanem pont kisteljesítményű erőművek sokaságát. Azokat olyan körülmények között is meg lehet építeni, ahol nagyot biztosan nem, de baleset esetén sem okoz lokálisnál nagyobb bajt. Az sem kevés, de nem lesz belőle atomkatasztrófa súlytotta sokezer négyzetkilométeres terület. Az energia lényegében pár tíz kilométeres szállítás után célbaérhetne, és viszonylag kishozamú folyók mellé is telepíthető lenne. Én ugyan nem vagyok a téma szakértője, de Teller Edének csak hihetnénk egy keveset.

gigabursch 2024.01.08. 19:49:50

Köszönöm, ez érdekes volt.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2024.01.08. 22:00:29

@Pályamágus, a sínész: Most én nem értelek... Ez pont egy kisteljesítményű reaktor lkett volna, egy mozdonyhoz mérhető leadott teljesítménnyel. Pont ilyenről ábrándozol, de a kommentedet meg azzal kezded, hála istennek nem készült el egy olyan atomreaktor, amit egy ember is tudott volna üzemeltetni.

A méretgazdaságosság miatt pont az atomerőmű az, amiből nem volna szabad sose kicsit építeni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.08. 23:53:44

@Balogh Zsolt: Értem a látszólagos ellentmondást, nem fogalmaztam pontosan. A végén kezdem.

Méretgazdaságosság. Tényleg nem értek hozzá, csak olvasgatok róla. Az egyik ilyen infóm volt Teller, és az se mostanában. Ő nem a gazdaságosság felől közelítette meg, hanem a biztonság/hatékonyság relációban, és az sem szakkönyv volt, hanem önéletrajz, vagy inkább nevezhetnénk riportkönyvnek, mert úgy emlékszem nem emlékirat volt. Ha szükséges megkeresem a pontos címét és szerzőjét. Ha jól értettem, egy kicsi reaktor egyszerően nem tud akkora bajt csinálni, mert relatíve sokkal biztonságosabban üzemeltethető. Feltételezem itt a lehetséges üzemzavarok, és azok kivédésének hatékonyságára utalhatott, és innen tényleg hátralépek, mert nem magamat akarom blamálni, csupán hivatkoztam egy jártasabb ember véleményére.

Ami miatt szerintem nagyon jó, hogy nem készült el, az részben a cikkedben is sorolt kockázatokat jelenti, plusz kiegészítettem azokkal, amilyenekről napjainkban is lehet olvasni. A múlt év végén épp Nagymarosnál, de ugyan ott sziklaomlás is előfordul olykor-olykor, pedig rendszeresen végeznek sziklavizsgálatot teljes út és vágányzár mellett, mégis előfordul.

És akkor a látszólagos ellentmondás. Az atomenergiával hajtott vonatokat haladó megoldásnak gondolom, de - utalva az első bekezdésre - megbízhatóbb megoldásnak találnám a pálya közelében alkalmas helyen 80-100 km távolságonként elhelyezkedő fix telepítésű, tehát mozgásból eredő baleseti kockázatok nélküli törpeerőművek áramtermelésével.

Innen egy kis fantázia. Mivel műszaki ember vagyok, tényleg felvetődik bennem, hogy látva például a paksi bővítéshez tartozó alapozási munkákat, ami nyilván egyrészt biztonsági, de inkább statikai szükségszerőség, egy sokkal kisebb erőmű tömegénél fogva talán tényleg nem igényelne ekkora földmunkát. Arányaiban tehát megbízhatóbb alapozás lenne létesíthető akár mélyen a földbe süllyesztve. Ha ott történik baleset, az tényleg nem okozhat akkora környezeti pusztítást, mint egy hatalmas földfelszíni reaktor.

gigabursch 2024.01.09. 06:06:21

@Pályamágus, a sínész:
Ez így elgondolkodtató.
Mondjuk sok kicsi rendszernél oda kell figyelni a szinuszhullámokra, de ez nem kihívás, csak feladat.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2024.01.09. 11:21:54

@Pályamágus, a sínész: Én úgy gondolom, hogy egy erőműnek nagynak kell lennie, persze az más kérdés, hogy mit tekintünk nagynak. Egy veszélyes atomreaktort kerekekre rakni és fél országon át napi szinten utaztatni nem tűnik bölcs dolognak. A törpe erőmű is biztosan nagyobb lenne, mint ami egy mozdonyra felfér

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.09. 12:09:49

@Balogh Zsolt: Ezeken a megállapításokon biztosan nem fogunk vitatkozni. Én a fejlődés részének tekintem az atomenergiát, nincsen vele semmi bajom, de azért csak óvatosan. Az oroszlán akkor is veszélyes, ha jóllakott és alszik, hátha még a bajszát is rángatják. Jobb helyen van a reaktor a földön stabil betonágyban.

@gigabursch: Egyetértek, de ha az erőmű máshova nincs bekötve, akkor talán még erre sincs szükség. A pálya mellett a felsővezeték fizikailag is, meg villamosságilag is szakaszolva van. Valószínűleg ezek a csatlakozási pontok a frekvencia szinkronizálását is kikerülhetővé teszik. A hálózaton vannak mindenféle kék/fehér táblák felfüggesztve. Ezek amolyan utasítások az aktuális teendőkre. Van olyan, ami szerint a főkapcsolót kell lekapcsolni, majd később visszakapcsolni. Gondolom innen már tökmindegy, hogy előtte és utána szinkronban volt-e a hálózati frekvencia egymással.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.09. 12:17:01

@Balogh Zsolt:
A törpe erőmű is biztosan nagyobb lenne, mint ami egy mozdonyra felfér -> Szükség is lenne rá, mert akkor már nem egy mozdonyt kellene ellátnia, hanem a környéken az összeset, viszont nem kellene mozdonyonként egy fedélzeti atomfizikus, és még a különféle terhelési igények is kiegyenlíthetnék egymást, így az energiaigény sem lenne olyan változó. Egy erőműnél az sem elhanyagolható szempont.

gigabursch 2024.01.09. 19:52:01

@Balogh Zsolt:
Nono!
Gondolj bele a tengeralattjárók ezirányú reaktoraira!
S ne csak a brutál nagy Tayfun osztályra gondolj.

NAR 2024.01.09. 22:40:50

@gigabursch: Hajóknál mondjuk a hűtés egyszerűbben megoldható :-) Tudtommal a legkisebb (szárazföldi) erőmű a bilibino-i, ami a Google Maps alapján kb. 300x300 méteres helyet foglal el, de ebben lehet, hogy a menzától kezdve minden benne van :-)

NAR 2024.01.09. 22:44:51

@NAR: A Lomonoszov úszóerőmű 144x30 méteres és 70 MW elektromos áramot termel.

gigabursch 2024.01.11. 09:30:56

A szövjetek meg az usákok is akrtak is mindent is atomizálni is.

modernwartech.blog.hu/2016/12/17/szovjet_tervek_nuklearis_repulogep-meghajtasra_2_resz

A hozzászólásokban bent vannak az ámerókai tervek is.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2024.01.11. 23:16:57

@Pályamágus, a sínész: A villamos rendszereket inkább összekapcsolják, mint sem hogy szigetüzemenként működtessék őket. Gondolj csak bele, a 25 kVoltos villamos vontatás is azért gazdaságosabb a német/osztrák/svájci 15 kv-tól, mert a 25 kV össze van kapcsolva az ipari/lakossági áramrendszerrel, míg a 15 kVoltos meg egy párhuzamosan kiépített hálózat. A gyakorlat azt mutatja, nem éri meg a szigetüzem, még akkor se, ha a szinkronizáció hiánya miatt nincs veszteség.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.12. 07:06:36

@Balogh Zsolt: Természetesen összekapcsolják, és jól is teszik. Minél több fogyasztó van bekapcsolva egy körzeten belül, annál egyenletesebb a felhasználás, annál jobban szabályozható az igényekhez a termelés. Én csupán egy elméleti megjegyzést tettem, hogy még az sem feltétlenül szükséges.
Ami viszont nem lenne haszontalan, az a szigetben IS működtethető megoldás, stratégiai megfontolásból. Ki tudja, hátha nem jönne rosszul.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.12. 09:00:14

@gigabursch: Nagyon érdekes cikk, bár mindig elcsodálkozom, hogy amúgy igazi lángelmék hogyan veszítenek szem elől ordító alapinformációkat. Ez a repülő dolog elég zsákutcának tűnik. Amíg egy telepített, akárhogyan úszó (jégtörő, rep.hordozó, t.a.járó) jól elvan akár üzemen kívül is, addig egy repülőnek a szimpla fennmaradáshoz is energiára van szüksége, ugyanis légáramlás nélkül nincs felhajtóerő, ha viszont van, akkor légellenállás is van. Ezért számít távolságarányosan nagy fogyasztásúnak a repülés, mert nem csak haladni kell, le kell küzdeni a gravitációt is, és az is energia. Persze légvonalban minden közelebb van, de még úgy sem gazdaságosabb, mint mondjuk hajózni.

Ha eltekintünk a lakott területeken mozgásban működő atomreaktorok objektív biztonsági kockázataitól, akkor is erősen kérdéses, hogy van-e értelme egy ilyen meghajtással való foglalkozásnak repülőgépek esetében. Olyan dolgokról nem is beszélve, hogy egy hagyományos sugárhajtómű leszállás után kikapcsolható, egy atomreaktor leállítása tudomásom szerint napokig, hetekig is eltarthat, tehát még akkor is baleseti kockázati tényező, ha épp parkol a reptér szélén. Az meg már igazi apokaliptikus téma lehetne egy filmben, ha mondjuk a tenerifei balesetben nukis repcsik ütköztek volna, csupán egy emberi hiba miatt.

Ha egy ilyen hajót ér baleset a tengeren, akkor a víz szennyezettségi koncentrációja hamar egészségügyi határérték alá hígul, és még tovább hígul. A telepített szárazföldi erőművek kockázataiból kaptunk ízelítőt Csernobilból, meg Fukusimából is. Semmilyen körülmények között sem szabad ilyesmivel játszadozni a szárazföldi meg légi közlekedésben.

gigabursch 2024.01.12. 09:53:27

@Pályamágus, a sínész:
Mert a lángelmék elé, ha csak 15 sarokkövet tesznek le és nem őstehetség (vagy még nincs elég gyakorlati tapasztalat), akkor egy halom dologra még nem gondol.

gigabursch 2024.01.12. 09:58:44

@Pályamágus, a sínész:
Csernobil a mai napig vidáman ketyegne, minden gond nélkül, ha betartották volna a használati utasítást.

Fukusima viszont az a sztori, hogy láthatóan igyekeztek mindenre is gondolni, de kijött egy olyan kombináció, ami a legvadabb rémálmaikban sem volt elképzelhető.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.12. 13:36:13

@gigabursch: "Csernobil a mai napig vidáman ketyegne, minden gond nélkül, ha betartották volna a használati utasítást."
- Egyetértek, de mi a garancia, hogy soha többet nem lesz valaki, aki nem tartja be? Ez azért egy jogos aggodalom. Persze ne legyünk sötétzöldek, de elég óvatosak meg nem biztos, hogy tudunk lenni. Nehéz kérdés.

"Fukusima viszont az a sztori, hogy láthatóan igyekeztek mindenre is gondolni, de kijött egy olyan kombináció, ami a legvadabb rémálmaikban sem volt elképzelhető."
- Igazi káoszelmélet megvalósulás. Mondjuk nem okozott akkora bajt, mint Csernobil, és ez részben az elhelyezkedésének köszönhető. Mondjuk a baj is abból származott, úgy hogy ez is egy nehéz kérdés.

Reméljük nem lesz belőle demokratikus szavazás, mert a jólértesült mindenhezisjobbanértő többség lenyomja a hozzáértőket, és a jövőben mindenki csuklóján atomóra lesz, mert az lesz a menő.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.12. 15:53:40

@gigabursch: Vigyázni kell, mivel viccelődik az ember, pedig nem ez az első eset, hogy a tegnapi agymenésem mára beköszönt:
index.hu/techtud/2024/01/12/akkumulator-toltes-nelkul-kina-nuklearis-energia-megoldas-mobiltelefon/
süti beállítások módosítása