A bajorországi regionális vonatok meghatározó vontató járműve a DB 111 sorozat. Az 1974 és 1984 között gyártott mozdonyok felett azonban már eljárt az idő, így lassanként nyugdíjba vonulnak.
Egy DB 111 sorozatú mozdony emeletes ingavonatával München Hauptbahnhof felől, háttérben a város sziluettje a Miasszonyunk templom tornyaival, jelenleg még mindennapos látvány
A Regionalbahn blog értesülései szerint a mozdonyok már nem kapnak több fővizsgát, ami azt jelenti, hogy ahogy lejár a legutóbbi vizsgával megállapított működési idejük, végleg elbúcsúznak a forgalomtól. Ezzel a lépéssel egy több mint 40 éves korszak zárul le a német vasútnál.
A DB 111 sorozat előtt az elmúlt négy kint töltött évem alatt készített fotóimmal tisztelgek, hiszen ezekkel a remek gépekkel annyi szép és érdekes helyre jutottam már el.
Innsbruck: végállomás. 2013 tavasza óta már ez a jelenet sem látható, miután az Osztrák vasutak megtiltotta a vészfékáthidaló nélküli vonatok közlekedését az országban
A DB 111 sorozat Bo'Bo' tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat, melyet 1974 és 1984 között gyártott a Krauss-Maffei, a Henschel, a Krupp, a Siemens, az AEG és a BBC közösen. A 3720 kW teljesítményű mozdony erősebb, mint a magyar V63 sorozat ("Gigant"), legnagyobb sebessége pedig 160 km/h. Összesen 227 db készült belőle a Deutsche Bahn részére.
A mozdonysorozatot univerzálisra tervezték, így egyaránt előfordultak személy- és sebesvonatok élén, de kettesével csatolva még InterCityt is továbbítottak. A Ruhr vidéki vasútvonalakon pedig az S-Bahn forgalomba segítettek be. 1994-ben az összes mozdony a DB Regiohoz került, ezzel kikerültek a távolsági forgalomból és csak regionalzug és regionalexpress vonatok továbbítása lett a feladatuk.
DB 111 sorozatú mozdonyok együttállása Tutzingban, ma már történelem
Akárcsak a következő: Egy DB 111 sorozatú mozdony emeletes ingavonatával Mittenwald felé
Mellettem az utódom: a perontető alatt egy Alstom Coradia Continental bújik meg az Agilis magántársaság zöld-szürke színeiben
Hagyományos ingavonat száguld keresztül Planegg állomáson
Megérkezés Mittenwaldba, jobbra a csatlakozó vonat Innsbruck felé
Garmisch-Partenkirchen, a Mittenwaldbahn egyik állomása
Regionalzug érkezett München felől, a helyszín ugyanaz, mint fent, csak az évszak más
Megérkezés Freilassingba, a vonógép a német autóklubb, az ADAC reklámját viseli magán
Freilassing állomás egy hagyományos festésű DB 111-es mozdonnyal
München Hauptbahnhof_ A DB 111-es hamarosan indul emeletes ingavonatával Passau felé
Ez a kék 111-es mozdony a bajorországi vonatozást népszerűsíti...
...akárcsak testvére ebben a zöld gúnyában
A Meridian magánvasút bérelt 111-ese, a DB Regio logókat egy-egy négyzet alakú matricával ragasztották le
Railjet és a DB 111 sorozat együttállássa, mindkettő hamarosan indul Salzburg felé
A végére pedig lássuk az új generációt, melyek a régi technikát váltják le folyamatosan Bajorországban.
A lista első tagja a francia Alstom Coradia Continental motorvonata. 2008 és 2009 között gyártottak belőle összesen 138 db-ot három különböző változatban. Az alsorozatok a hosszukban, így az ülőhelyek számában térnek el elsősorban. A motorvonatok szinte végig alacsonypadlósak, végsebességük 160 km/h. A Deutsche Bahn és számos magánvasút-társaság, köztük az Agilis használja regionális forgalomban.
A gazdaságosságára jó példa (de ez hasonlóan alakul a több motorvonatnál is, például a magyarországi V43+bhv vs. Stadler FLIRT esetében is) a különböző vonatok tömeg-összehasonlítása: egy hagyományos kb. 240 ülőhellyel rendelkező ingavonat mozdonya 83 tonna, a személykocsik tömege pedig darabonként 33-40 tonna. Három személykocsival számolva ez összesen 182-203 tonna, míg egy hasonló ülőhely-kapacitású Alstom motorvonat csak 160 tonna tömegű! A súlycsökkenés jól látható, a kisebb holtsúly már eleve kisebb energiafogyasztást eredményez.
De ezenkívül a motorvonat további extra kényelmi szolgáltatásokat is nyújt az utazóközönségnek: alacsonypadlós, légkondícionált, utastájékoztatóval felszerelt és önműködő ajtókkal rendelkezik.
Alstom Coradia Continental motorvonat München Hauptbahnhofon
A 2013-as decemberi menetrendváltással álltak hosszas huzavona után végre üzembe a kanadai Bombardier Talent2 motorvonatai Münchenben és környékén. 2013-ban 27 érkezett a bajor fővárosba, de 2014-ben még további 10 követi majd. A mozdonyos ingavonatokat teljesen kiváltották a München-Mittenwald és München-Kochel viszonylatokon.
Talent 2 motorvonat vágtat át Westkreuz megállón
Rosenheim és Salzburg felé a DB Regio-t a Meridian magánvasút váltotta le, az új szolgáltat pedig új vonatokat is hozott magával.
A szolgáltatóváltás 2013 december 15-én történt meg, egyelőre saját és bérelt járművekkel vegyesen, de már a Meridian márkanév alatt. A svájci Talent3 motorvonatok folyamatosan állnak szolgálatba. Jelenleg még kifoghatunk régi DB Regio ingát is, de már a Meridian üzemeltetésében, ha Salzburg felé utazunk Münchenből. Legutóbbi salzburgi utamon már nekem is csak a Flirt3 jutott mindkét irányba.
Flirt 3 motorvonatok az állomás külső vágányainál, hamarosan továbbiak is érkeznek!
A motorvonat-üzem melett azért marad néhány ingavonat is, melyekhez a DB Regio a Bombardiertől vásárol új mozdonyokat. A kanadai vállalat TRAXX mozdonyai jól ismertek Németországban, de elsősorban a tehervonatok élén. Azonban Baden-Württembergben már regionális vonatokat is vontatnak, ulmi utazásom során többször is láttam ilyen összeállítást. Hamarosan a Passau felé közlekedő emeletes vonatok élére is ez a típus kerül, leváltva a régi 111-es sorozatot.
Bombardier TRAXX regionális személyforgalomban, Bajorországban ez ma még ritka összeállítás, de hamarosan további TRAXX mozdonyok érkeznek Münchenbe is!
Talán néhány olvasóban felmerül a kérdés: Lehetséges vajon, hogy a selejtezett, de még jó állapotú mozdonyok Magyarországra kerüljenek, kiváltva több, sokkal öregebb magyar mozdonyt? Nagyobb teljesítménye és magasabb sebessége miatt felülmúlná a V43 sorozatot, tengelyterhelése pedig csak egy picivel több, mint a Szilié.
Nos erre biztosan nem fog sor kerülni, ugyanis a mozdonyok csak a német 15 kV 16,7 Hz áramrendszert ismerik, míg a magyarországi felsővezetékben ettől jóval több, 25 kV 50 Hz feszültség található. Átalakításuk nem lenne gazdaságos, különösen amiatt, hogy a legfiatalabb gépek is már 30 évesek, és ezen kívül még további módosításokra is szükség volna (de legalább a halberstadti vezérlőkkel gond nélkül együtt tudnának működni).
Szerencsére az utóbbi időben a MÁV is inkább a motorvonat-üzemeltetést részesíti előnyben, a tehervonatokat pedig már most is főleg az ÖBB és más magánvasutak mozdonyai vontatják.
Aki szeretne egy darabkát megőrizni fénykép formájában az elmúlt 40 év meghatározó regionális mozdonyáról, az még ebben az évben fotózhatja a DB 111 sorozatot, de igyekezzen és ne halogassa sokáig, ugyanis a típus alkalmazási területe folyamatosan csökken és a napjai már meg vannak számlálva!
Utolsó kommentek