Ezt a cikket Adriennek ajánlom! :)
Berchtesgaden egy kisváros délkelet Bajorországban, a Berchtesgadeni-Alpok lábainál, 15 km-re délre az osztrák határtól. Salzburg 30 km-re, München 180 km-re található. A város környéke nemzeti park, valamint itt található a 2713 méter magas Watzmann és alig 5 km-re délnyugatra fekszik a Königsee.
A várostól alig 3 km-re található Kehlstein 1835 méter magas hegye, amely a Harmadik Birodalom idején Adolf Hitler üdülőhelye volt Sasfészek néven.
Érkezik a Meridian vonata München Ostbahnhofra
Mivel már több ismerősöm is volt ott, szabadidővel meg bőven rendelkezek, így én is tervbe vettem, hogy elutazom oda. München és Freilassing között 2013 decemberétől a DB Regio helyett egy új vasúttársaság, a Meridian közlekedik, így jó alkalom volt rá, hogy ezt a vasúttársaságot is jobban megismerjem.
Kivételesen az átszállás S-Bahnról regionális vonatra most az Ostbahnhofon történt, a DB menetrendi keresője szerint szerint jobb így nekem, én meg nem vitatkoztam. Míg én az alagútban jöttem a város alatt, a Meridian szerelvénye egy nagy félkörben megkerülte a várost.
A társaság a Veolia Transport leányvállalata. 2010 április 15-én a Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) bejelentette, hogy üzemeltetőkt keres Rosenheim és környéke vasútvonalaira. A pályázatot 2010 december 9-én nyerte meg a Veolia, így Bajorország újabb vasútvonalairól szorult ki a korábban monopolhelyzetben lévő DB Regio. A szolgáltatóváltás 2013 december 15-én történt meg, egyelőre saját és bérelt járművekkel vegyesen, de már a Meridian márkanév alatt.
A társaság 35 Flirt3 típusú, 28 hatrészes és 7 háromrészes villamos motorvonatot vásárolt a svájci Stadlertől 200 millió euró értékben. A legtöbb vonalon már az új, korszerű kék színű motorvonatok közlekednek, de bizonyos járatokra a DB Regiotól bérel DB 111 sorozatú villamosmozdonyokat és régi n-wageneket. A bérlés ideje alatt a piros járműveken a DB Regio logót csupán csak egy nagyobb matricával takarták le ideiglenesen.
A ma már mindenhol divatos utastájékoztató monitor itt sem maradhatott ki a FLIRT motorvonatokból
A Meridian szedett-vedett DB Regiotól bérelt járműparkja Freilassingban
A szolgáltatóváltás az alábbi viszonylatokon történ már meg:
* München–Rosenheim–Traunstein–Salzburg
* München–Rosenheim–Kufstein
* München–Holzkirchen–Rosenheim
A társaság álltal kiszolgált vonalak sematikus ábrája
Freilassingban csupán pár percem maradt az átszállásra, így egy gyors fotóra futotta csak.
Freilassing, átszállás a BLB magánvasút háromrészes FLIRT-jére
Freilassing egy elágazó állomás a német-osztrák határon. Az egykori fűtőház területén vasúti múzeum üzemel. Az átmenő München-Salzburg fővonalon kívül két mellékvonal ér itt véget: egy vasútvonal Mühldorf felé, egy másik pedig Berchtesgaden felé vezet.
A Berchtesgaden-i vonalat a Berchtesgadener LandBahn (röviden BLB) üzemelteti, melyet 2009 májusában alapítottak. A 35 km-es vonalon öt háromrészes Stadler FLIRT villamos motorvonat közlekedik, de napi egy pár Hamburg-München-Berchtesgaden vonat is tiszteletét teszi. Heti rendszerességgel pedig az egyik közeli üzemet egy tehervonat szolgálja ki.
Az időjárás kezdett rosszra fordulni
Ahogy a pálya emelkedett, az idő is egyre hidegebbre fordult, végül a napos idő esőbe, az esős idő havazásba fordult. Egyre jobban aggódva tekintettem ki az ablaküvegen át, ugyanis a rossz időjárás lehetetlenné teszi a kirándulást és a fotózást. Aggodalmam nem volt alaptalan, a végállomáson már szinte hóvihar tombolt.
Berchtesgaden vasútállomása minden vonatnak végállomás, a vágányok innen már nem vezetnek tovább. Ám a távolban felsejlő alagút és az állomás kialakítása láttán erős a gyanúm, hogy korábban átmenő állomás volt, csak a vonal folytatása megszűnt.
A váróterem tetszetős, az állomás erősen túlméretezett a forgalomhoz képest. A környék kihalt volt, bár ezen nincs mit csodálkozni, rossz idő és vasárnap egyszerre nem épp utasvonzó.
Az állomás homlokzata, előtte a buszállomás
A vasútállomás előtt található a buszpályaudvar, ahonnan buszok indulnak a közeli falvakba és a turistalátványosságokhoz. Vagy épp a Königseehez! De sajnos a Sasfészekhez közlekedő busz télen nem jár, az első csak májusban fog elindulni... Így erről most lemaradtam, de gyorsan rögtönöztem egy póttervet: egy autóbusszal átmentem az alig 30 km-re lévő salzburgba! A német-osztrák tarifaközösségnek hála még erre a buszra is érvényes volt a BayernTicket, így ez nem okozott problémát vagy plusz költséget nekem.
A Salzburgba induló földgázüzemű busz, mely már a Salzburgi Közlekedési szövetséghez tartozik, de mégis elfogadja a német vasúti jegyet is!
Ausztria más részein is havazott, ez az ÖBB 1144 sorozatú "Alpesi porszívó" a példa rá
Salzburgban az időjárás egyáltalán nem volt kellemesebb, havazott. De Ausztria más részein is, mert a beérkező vonatok jócskán hoztak havat magukkal.
Mivel eddig csak éjjel fotóztam körbe az állomást, most, ha már így alakult, nappal is körbejártam az újjáépített pályaudvart.
A Meridian motorvonata Salzburgban
Az évek óta tartó átépítés lassan befejeződödik és a salzburgi S-Bahn is már kiépült. Egyedül a homlokzat előtt álló konténerváros maradt még meg. Az átépítés során az állomás fedett csarnokot kapott, a korábbi, mindkét oldalt lévő csonkavágányokat pedig összekötötték, így az összes vágány átmenő lett. Kiépült a padlóburkolat és a mozgólépcső-rendszer is .
Salzburg állomásnak az egyik legszebb a fekvése, a háttérben az Alpok havas csúcsai emelkednek
Újabb magánvasút érkezik: A Westbahn
Salzburgba jelenleg már két magánvasút isközlekedik a két nagy állami vasúttársaság mellett (DB, ÖBB). Emiatt többféle jegykiadó-automatát is telepítettek a váróterembe. Ez azért is érdekes, mert a DB automatája tud adni Meridian-jegyet is, a Meridian automatája DB-jegyet is, Az ÖBB-s pedig Westbahn jegyet is.
Három vasúttársaság, három jegyautomata!
Az itteni együttműködés jó példája, hogy a Salzburgi S-Bahn átjár a német Freilassing városba is, sőt néhány járat egészen Berchtesgadenig közlekedik! Eközben a Deutsche Bahn már Salzburgtól elfogadja a BayernTickettet, sőt még saját automatát is telepített az állomásra.
Apró figyelmesség az ÖBB részéről, hogy az alacsonyabb embereknek a hat automatából egyet alacsonyabbra építettek.
ÖBB 1116-os "Taurus" egy ÖBB IC-vel
Közben befut a Salzburgi S-Bahn Talentje is
Taurus-dömping, a hagyományos osztrák villanygépek lassan eltűnnek
Salzburg vasárnap, szakadó hóban nem volt vonzó számomra, így fényképezés után nem maradt más hátra, mint elindulni hazafelé. Út közben volt még némi eső, jégeső, köd, havazás, majd mindezt felváltotta Münchenben a szemerkélő eső.
Hazafelé az idő kellemesebbé vált, a télre csak a távoli hegyek emlékeztetnek
Talán csak véletlen volt, talán ez csak nekem furcsa, de a Meridian kalauza odafelé is és visszafelé is egy-egy fiatal nő volt. Ezzel még nem lenne baj, de mindkettőnek tele volt a száj és szemöldöke piercingekkel... A Deutsche Bahn alkalmazottain ilyesmiket nem láttam eddig. Talán lazább a magánvasút fegyelme vagy tényleg csak véletlen egybeesés?
Megérkezés München Hauptbahnhofra
Leszállás után pedig az időjárás ismét összeszedte magát, miután már kitombolta magát, egy kicsit még a nap is kisütött... Bosszantó az ilyen...
Napozó Talent2 Münchenben, jól látszik, hogy az idő itt már mennyivel kellemesebb, mint Berchtesgadenben
Utolsó kommentek