A 2023-2024-es téli szezon lassan a végéhez közeledik, ezért egy régi tervet váltottam valóra egy borúsan kezdődő hétfői szabadnapon. A cél Zillertal Arena második kabinos felvonójának a kipróbálása volt, mely a Karspitzbahn névre hallgat, bár mi egyszerűen csak a "piros" liftként hivatkozunk rá.
A Karspitzbahn alsó állomása
A Karspitzbahn a síelők kiszolgálására épült, a Karspitz nevű csúcson kezdődő sípálya a végállomása. A felvonó a Zillertal Arénánál található alsó állomásról egészen 2100 méteres magasságig repíti az utasait, miközben hegyi patakok, fenyvesek, faházak, sziklák maradnak el a kabinok mögött. A felvonónak közös köztes állomása van a Rosenalmbahn egyik állomásával, melyet tavaly próbáltunk ki.
"Sokoldalú, családbarát és garantáltan havas. A Zillertal Arena a Zillertal legnagyobb síterülete, amely Zell am Zillertaltól Gerloson keresztül Wald-Königsleiten és Krimml-Hochkrimmlig terjed. A 147 kilométernyi sípályán és 52 felvonón a síelők és snowboardosok minden tudásszintnek megfelelő lehetőségek széles választékát találják. A szinte 100%-os hógarancia és a 2500 méteres magasságig tartó síelés garantálja a tökéletes síelést a Ziller völgyében az egész család számára. A Zillertal Arena egy üdülési paradicsom kicsiknek és nagyoknak."
A Zillertal Arena felvonói és sípályái
A reklámszöveg nem túloz, minden nagyobb településnél található felvonó és még ha a völgyben nincs is sok hó, felfelé haladva azonban egyre fehérebb a táj (a nem is olyan távolban található az a sípálya is, mely egész évben üzemel, legyen bármilyen meleg is a nyár. Erről azonban egy másik poszt szól). Télen a síelők, nyáron a túrázók töltik meg a völgyet és a települések szállodáit, akik ráadásul évről-évre egyre többen vannak!
Beszállás előtt még lent a völgyben, a felső állomás lentről nem is látszik
Felfelé a felvonóval. Bár a csúcsszezonnak már vége, a parkolókban egyetlen szabad hely sem volt délelőtt 11-kor
Nekünk, itt dolgozóknak ráadásként jár szezononként egy kedvezményes kártya is, mellyel Zillertal három felvonóját kedvezményesen vehetjük igénybe, egy általunk választott napra pedig egy korlátlan napijegyet kapunk. A kártya kiváltásánál kapjuk az egy napra szóló ingyenes ajándékutalványt, mely akár át is ruházható. Figyeljünk oda az efféle ajándékokra, hiszen megfelelő helyen beváltva akár 25 eurót is érhet egy ilyen ajándékutalvány.
Az út elején a hó még csak foltokban volt, közvetlenül a kötélpálya alatt egy kis patak csordogált...
...feljebb érve azonban összefüggő hótakaró várt ránk
A Karspitz csúcsára a Karspitzbahn 1 és 2 felvonó visz fel. Bár műszaki értelemben ezek külön felvonóak számítanak, saját kötélpályával, mégis átszállásmentesen utazhatunk végig, ugyanis a köztes állomáson a kabinok átkerülnek az egyik drótkötélpályáról a másikra. Utasként ebből csak annyit veszünk észre, hogy a gyorsan mozgó kicsiny fülkék kicsit lelassulnak, a csak félútig utazók kiszállnak, a köztes állomásról a hegycsúcsra tartó utasok pedig beszállnak, majd elhagyva az állomást, immár másik kötélpályán haladunk tovább.
Mellettünk haladt a "kék" lift, a Rosenalmbahn
A Karspitzbahn 1 felvonó 2008-ban épült, a völgyállomás 576, a hegyi állomás 1310 méter tenger szint feletti magasságon van, a magasságkülönbség 734 méter, a kötélpálya hossza 1826 méter, a menetidő 5,1 perc. Egy kabinba összesen 8 utas fér el. Az alsó állomása Zillertal arénától kicsit távolabb helyezkedik el, hogy a használók közelebbi parkolót használhassanak.
"Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj" - Alattunk a Ziller patak és a Ziller völgye
A Karspitzbahn 2010-ben egy második szakasszal bővült. Ez az új szakasz a régi DSB (kétüléses ülőlift) Sportbahn helyébe lépett.
A felső állomáson
A kötélpálya utolsó tartóoszlopa
2116 méter magasan, legalábbis a felirat szerint...
A sípálya felső pontja, innen lehet lecsúszni akár egészen az 576 méter tenger szint feletti magasságú völgyállomásig. Ez kicsit több mint 1500 méter, függőlegesen, lefelé...
A felső állomáson nem sok látnivaló akadt...
...de a kilátásért megérte feljönni!
Ettől messzebb nem merészkedtünk. Bár az idő borult volt, a hó így is vakítóan fehérlett
Mivel mi nem vagyunk tapasztalt síelők, így mi fent csak néhány fényképet készítettünk. Messzire nem tudtunk menni, a méteres hóban bármerre indulni kész életveszély, a sípályán meg a száguldozó síelők ütnének el fél percen belül... A néhány percen belüli több mint 1500 méteres emelkedést mi is megéreztük, a levegő jóval hidegebb és ritkább volt, egy kis szédülés és émelygés azonnal megérkezett... Így néhány fotó után visszaindultunk a völgy felé, azonban utunkat most megszakítottuk a köztes állomáson 1300 méteres magasságban.
Beszállás a felső állomáson: A kabinok külső felén a síléceknek és hódeszkáknak külön tartókat szereltek fel, így azokat nem szükséges bevinni az utastérbe
Kiszállás a köztes állomáson: a kijárat a kabinok tárolására szolgáló "garázson" át vezetett
Egy fotó a köztes állomáson
Át a kötélpálya alatt
Félúton a két kötélpálya-rendszer egymást keresztezi, akárcsak az itt összefutó sípályák
A felvonó 6 métert tesz meg másodpercenként, akárcsak a testvére, a Rosenalmbahn I. A felvonó 49 kabint mozgatott, ami összesen 1976 fő befogadására adott lehetőséget. Ez 2010-ben, 60 kabinra bővült, így a teljesítmény óránként 2400 fő. Az első néhány évben a kapacitás alacsonyabb volt, mivel a régi DSB Sportbahnt még nem váltotta fel egy nagyobb kapacitású felvonó, a Karspitzbahn 2. Így hiába érkezett volna meg a 2400 utas óránként, a továbbutazás már nem mindenkinek lett volna lehetséges.
A Wiesen Alm alpesi hütte az állomás közelében
A Karspitzbahn a Doppelmayr cég által a Zeller Bergbahnen számára a Ziller-völgyben, Zell am Ziller közelében fekvő Rohr településen 2010-ben épített kabinos felvonó. .A felvonó kapacitása 2400 fő/óra, a kabinokat a svájci CWA Constructions készítette. Az építkezés 2010 nyarán kezdődött, hogy a felvonó 2010/2011 telén megnyithassa kapuit.
Indulás lefelé 1300 méter magasságból
A hétfői kirándulásunk csupán néhány órásra nyúlt, de a szép kilátás miatt nekünk megérte. Kicsit kimozdultunk, eltávolodtunk a munkától és a napi rutintól, hogy messziről visszatekinthessünk a munkahelyünkre és az otthonunkra. A vonattal való utazás most kimaradt, amit majd a következő alkalommal fogunk bepótolni.
A Karspitzbahn a Google térképén
A síelés nem olcsó mulatság, főleg nem Ausztriába. Csak a felvonóra a napijegy 27 euró, a síbérlet még ezen felüli költség. A síruha legalább 1000 euró, kell még cipő és léc is. A jobb szállások a völgyben 100 euró személyenként és éjszakánként reggelivel és vacsorával, az ebéd a pályákon 20-40 euró között mozog.
A fényképekért külön köszönet Penyigey Dénesnek, aki vállalta helyettem a fotózást ezen a szép hétfői napon! :)
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek