HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.04.25. 16:53 Balogh Zsolt

A Zillertalbahn jövője

Az ausztriai Jenbach állomásról indul Tirol egyik kisvasútja, a Zillertalbahn, mely a Ziller patak völgyét szolgálja ki. A kisvasút hossza 31,7 km, a pálya részben kétvágányú, de nem villamosított. A pályán dízelmozdonyok által vontatott ingavonatok és háromrészes motorvonatok közlekednek, csúcsidőben félórás követést biztosítva a völgy lakóinak.

ausztria, zillertalVárakozás a visszaindulásra Mayrhofenben

A korszerű szerelvények óránként akár 70 km/h sebességgel is közlekednek, ám a sok megálló (melyek közül több feltételes) miatt a menetidő nem túl barátságos. A kisvonat télen a síelőket, nyáron a túrázokat, ezen felül a helyi lakosokat, iskolásokat, dolgozókat szállítja. A legtöbb állomáson közös peronos átszállás van az autóbuszokra, Jenbachban pedig az innsbrucki S-Bahnra és bizonyos távolsági vonatokra is.

Története

A Ziller-völgy tehetősebb lakosai az 1890-es évek végén megállapodtak, hogy a völgy közlekedésének javítása céljából helyi érdekű kisvasutat építenek Jenbach és Mayrhofen között. A megállapodást hamarosan tettek is követték, majd a szükséges pénzmennyiség összegyűjtése után az első vonat 1902. nyarán el is indult a vasútvonalon gőzvontatással.

Már az 1920-as években felmerült, hogy villamosítják a vasútvonalat, ám ehelyett végül a dízelüzemű járművek beszerzése mellett döntöttek. A villamosítás azóta sem készült el, miközben mára már Tirol összes nagyvasúti vonalát villamosították.

Dízel motorkocsik 1980-ban Jenbach állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kisvasút léte egy időben komoly veszélyben forgott, ám az 1965 és 1971 között épített mayrhofeni vízierőmű építése évekig tartó munkát biztosított számára, ugyanis az építőanyagokat a közút helyett vasúton juttatták el az építkezés helyszínére. A munkálatok befejezése után a hangsúly a személyszállításra helyeződött át, megújult a pálya és a járműállomány is. Az ütemes menetrend és a további járatsűrűség érdekében a kisvasút egyes szakaszait 2007-től kezdődően kétvágányúvá építették át (igény alapú infrastruktúra-fejlesztés).

A Fügen közelében található fatelepet még mindig a kisvonat látja el alapanyaggal, így a teherszállításból érkező bevétel is 

Gőzmozdonyos vonat 2007 nyarán a Zillertalbahnon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nyaranta minden nap fotósvonat is közlekedik régi kocsikkal és gőzvontatással.

2011 és 2013 között felmerült, hogy a Zillertalbahnt a Ziller patak mentén a Penkenbahn és az Ahornbahn sífelvonókig meghosszabbítsák. Az útvonalvezetés és a finanszírozás azonban tisztázatlan maradt, így ez a projekt még nem valósult meg. 

A kisvonat jövője így biztosítva látszik, azonban ez nem jelentette azt, hogy az érdekeltek karba tett kézzel ültek volna.

A hidrogénüzem bevezetése

2020 után újabb fejlesztési elképzelés látott napvilágot a vonal életében: ha már a villamosítás nem kellően gazdaságos, a dízelüzem viszont nem kívánatos, a figyelem a hidrogén-üzemanyagcellás vontatás felé terelődött.

A hidrogénhajtású motorvonat látványterve. A négykocsis szerelvények egyenként 452 utas befogadására alkalmasak és 75 méter hosszúságúak.

Jelenleg a Ziller-völgyön átvezető főútvonal hétvégenként erősen zsúfolt, mivel sok turista autóval közlekedik úti céljához és vissza, valamint a szállodáktól a különböző turisztikai látványosságokhoz. A megnövelt kapacitás lehetővé tenné egy új mobilitási koncepció bevezetését.

A Zillertalbahn a jövőben ingyenes utazást kínál majd a térségben tartózkodó turistáknak, azzal a céllal, hogy a völgyben a turistaforgalom akár 25%-át is vasúton bonyolítsák le.

A tervek szerint az új flotta 2022. december 11-től állt volna kereskedelmi forgalomba, ez azonban meghiúsult.

A projekt 88 millió eurós beruházást jelent új vonatokba és 58 millió eurót az infrastruktúra fejlesztésére, beleértve Mayrhofen állomás teljes átépítését.

2019-ben tervezték a vonal áttervezését a Karspitzbahn sífelvonó (Zillertal Arena) összekötésére. Az aschaui vasútállomástól a Ziller mentén egy 3,6 km hosszú új pálya épülne a Karspitzbahn új Rohrberg állomásáig, majd tovább a meglévő vonal irányába a műemlék vasúti híd mögött Zellben. A korábbi hidat ezzel felhagynák és egy másik, új hídon keresztezné a Zillertalbahn a Ziller patakot. Az új vasútvonalon, amely egy kitérőt is tartalmazna, a maximális sebesség 80 km/h lesz. A vasút viszont Zell központjában mintegy egy kilométer hosszan villamosként közlekedik majd a korábbi 40 km/h helyett 20 km/h sebességgel, hasonlóan az innsbrucki Stubaitalbahnhoz.

2015. december 1-jén a tartományi kormány jóváhagyta a Future Zillertal Railway 2020+ korszerűsítési koncepciót, amely a vasút villamosításával a menetrendszerű üzemben 55 percről 45 percre csökkenti a menetidőt. A felsővezeték megépítése azonban ellenállásba ütközött turisztikai körökből. Ugyanakkor felmerültek olyan megfontolások is, hogy a vonaton az áramot hidrogénből üzemanyagcellák segítségével állítsák elő. A hidrogén előállítására szolgáló, vízerőművekből származó éjszakai villamos energia Tirolban nagyon olcsó, de az energia tárolására szolgáló nehéz akkumulátorok beszerelése a Zillertali Vasút mindössze 760 mm nyomtávú járművein csak nehezen lehetséges. Ezen okok miatt a Zillertaler Verkehrsbetriebe felügyelőbizottsága 2017. december 15-én úgy döntött, hogy a vasutat hidrogénüzemre állítja át. Ennek során akkumulátorokat használnak pufferként a fékezéskor keletkező energia tárolására, valamint a gyorsítási teljesítmény növelésére.

2018 februárjában jelentették be a döntést, hogy a vontatóegységeket dízelről hidrogénüzemre állítják át. 2018. március 6-án öt hidrogénes vontatóegység kifejlesztésére és szállítására írtak ki európai szintű pályázatot, további háromra szóló opcióval, és a Stadler Rail már 2018 májusában elnyerte a megbízást.

2023-ban még mindig dízelüzemű vontatás zajlik a Ziller völgyében

Az első egységnek 2020-ban kellett volna próbaüzemben közlekednie a világ első keskeny nyomtávú hidrogénvonataként. A másik négy motorvonattal együtt a 2023-as menetrendi évtől kezdődött volna meg a hidrogénvasúti üzem. A 80 km/h sebességű gyorsvonatok lehetővé teszik a megcélzott menetidő 45 percre, illetve gyorsvonatok esetében 36 percre történő csökkentését. A H2Zillertal nevet a projekt neveként vagy márkaneveként tervezték. A szükséges hidrogént a Verbund AG a Zillertalban található vízerőművekből származó villamos energiával elektrolízis útján állította volna elő. Ennek az infrastruktúrának a költségeit 15 millió euróra becsülték.

Ám ennek ellenére az érintett felek még mindig nem tudtak megeggyezni abban, hogy valóban a hidrogén lenne a megfelelő megoldás.

"A hidrogénre való átállás a legjobb megoldás a Zillertali Vasút számára" - mondja Franz Hörl, a Zillertali Vasút felügyelőbizottságának elnöke. A tartomány részéről azonban, amely anyagilag támogatja a projektet, azt mondják, hogy nem feltétlenül kell hidrogénre váltani. Ingrid Felipe kormányzóhelyettes (Zöldek) szerint fontos számára, hogy nyitottak legyenek az új technológiákra. Minden meghajtási formát figyelembe kell venni és meg kell vizsgálni, hogy melyik a legjobb ebben az esetben.

A szakértők szerint a hidrogén nem a leghatékonyabb energiahatékonysági megoldás. A hidrogén előállításához elektromos áramra van szükség. Ugyanilyen jól lehetne egy felsővezetéket is építeni, és közvetlenül onnan szerezni az áramot. A hidrogén előállítása során rengeteg energia vész el - mondja Markus Mailer, az Innsbrucki Egyetem intelligens közlekedési rendszerek tanszékének vezetője. A felsővezetékkel az egészet sokkal energiatakarékosabbá lehetne tenni. Mailer szerint csak ott, ahol nincs alternatíva, szabad olyan megoldásokhoz folyamodni, mint a hidrogén.

A Ziller völgyét nem akarják elcsúfítani további felsővezetékekkel

A Zillertali Vasút azonban nem akar felsővezetéket. Hörl szerint a Ziller völgye már így is tele van villanyvezetékekkel, és a Ziller-völgy a völgy számára szükséges árammennyiség mintegy hétszeresét termeli. "Nem akarunk még egy távvezetéket" - mondja Hörl. Nyomást gyakorol a tartományra, hogy gyorsan döntsön a hidrogén mellett. A tartományi kormány szerint először minden jogi, finanszírozási és hozzáállási kérdést tisztázni kell, mielőtt az adófizetők millióit elköltik.

Így a kérdés továbbra is nyitott, hogy a jövőben milyen járművek váltják a jelenlegi dízelflottát.

3 komment

Címkék: ausztria kisvasút index2 zillertal


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3018110460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.04.26. 15:50:05

A gazdaságosság és a műszaki megvalósíthatóság nem politikai döntés.
Ergo, ha politikusok és "civilek" ugatnak vágyvezérelt dolgokat, akkor azzal nem lesznek előrébb.

Mert ha így folytatják, akkor ez lesz ennek a vonalnak a veszte.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.04.26. 17:49:33

@gigabursch: Én elsősorban gazdaságosság szempontjából vizsgálódnék.

Elsőnek az akkut nézném meg, 30 km, ráadásul nagyrészt síkban, vmax < 100 km/h. Ezt talán már a Tesla is tudja! :) Az akkut fel lehet rakni egy rövidebb, alacsony vagonra is, így a mozdony vagy motorkocsi húzhatja, tolhatja, a kilátást nem zavarja.

A felsővezeték már bizonyított, egész Tirolban minden vágány felett van, ez a 30 km már ugyan mit számít? A kisebb teljesítmény vékonyabb vezetéket is jelentene, ami karcsúbb oszlopokkal is megoldható.

A hidrogén összes előnye elveszik ott, hogy egy szigetüzemhez kell. Nagy beruházási költség, hogy 6 motorkocsit tankoljunk. Hiába érv az, hogy tárolható, ha nem kell belőle sok. A hátrányai viszont megmaradnak kicsi üzem esetében is.

Sgor 2023.04.27. 15:04:55

Valahol olvastam, hogy a stadler mérnökei jelezték, hogy különösebb gond nélkül lehetne akkus vonatot készíteni nekik, akár úgy mint a gtw-knél. Ráadásúl az össz hatásfokot tekintve a hidrogénes megoldás a legrosszabb!
süti beállítások módosítása