Tirol Ausztria leggazdagabb tartománya, ahová rengeteg kiránduló utazik nyáron, télen pedig a síelők veszik át a helyüket. Az Olaszország és Németország közé ékelődött Tirol csipkés hegyekkel, mély völgyekkel, sebes patakokkal tarkított gyönyörű hely. Ám amilyen szépek a hegyek, annyira megnehezíti a közlekedést az itt élőknek.
A Transalpin EC Tirolban egy panorámakocsival, a hegyek miatt szükség van a teljesítményre! (kép forrása: Wikimedia Commons)
A meredek vasúti pályák és a sok alagút nem kedvez a gőzvontatásnak, így a villamos üzem mára már a legtöbb normál nyomtávolságú vasútvonalon kiépült.
2019-ben az Osztrák Államvasutak, az ÖBB, az utolsó még villamosítatlan vasútvonal fölé is kifeszíti a drótot, így Tirol normál nyomtávolságú vasútvonalai 100%-ban villamosítottak lesznek!
ÖBB Talent Seefeld in Tirolban. A személyforgalom nagy részét motorvonatokkal szolgálják ki. (kép forrása: Wikimedia Commons)
Tirol tartományban összesen 459 km-nyi vasútvonal található, ebből 97% már jelenleg is villamosított. Az egyetlen utolsó nem-villamosított szakasz a Németországból induló, majd Ausztriában véget érő Reutte-Kempten vonal egy rövidke, mindössze 14,4 km-es szakasza.
Már állnak az oszlopok Tirol utolsó nem-villamosított vasútvonala mellett (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A hiányzó szakasz mellett már állnak a beton felsővezeték-tartóoszlopok, ebből összesen 300 db-ot telepítettek, továbbá 15,9 km-nyi felsővezetéket is kifeszítettek.
A munkálatok a forgalom fenntartása mellett zajlanak, mindössze csak kétszer lesz vágányzár: március 16. és április 26. között, továbbá szeptember 14. és november 3. között.
Reutte in Tirol és a környező vasútvonalak (kép forrása: Wikimedia Commons)
És hogy hogyan maradhatott ki ez a rövidke szakasz ez idáig? Ezt a vasútvonalat két nemzetközi mellékvonal alkotja, az első a németországi Garmisch-Partenkirchenből vezet az osztrák Reutte állomásig, a másik pedig itt kezdődik és tart egészen a németországi Kemptenig. A Garmischből Reuttéig vezető pálya már a megnyitásától, 1913 óta villamosított. Reuttétól a német határ még 15 km-re található, de mivel Németország nem villamosította az országhatár-Kempten közötti szakaszt, az osztrákok sem igyekeztek ezzel.
Német villamos motorvonat Tirolban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Jelenleg Reuttében a Németországból érkező villamos motorvonatról át kell szállni egy szintén német dízelmotorvonatra. A villamosítással ez az átszállás 15 km-rel fog eltolódni, egészen a német határra.
Átszállás Reutte in Tirolban, hamarosan ez az átszállás 15 km-rel odébb kerül
Forgalom
2003-tól a személyforgalomért a DB Regio felel Kepmten és Garmisch-Partenkirchen között mind a német, mind az osztrák szakaszokon Tirol tartomány megbízásából. A korszerű, DB 425 sorozatú négyrészes Alstom villamos motorvonatok óránként közlekednek egész nap Garmisch és Reutte között ütemesen, míg Reutte és Kempten között a DB 628 sorozat vagy a DB 642 sorozat (ez megegyezik a MÁV Siemens Desiro motorvonatával) járműveivel utazhatunk tovább. Naponta néhányszor Reuttéba Münchenből is jön közvetlen vonat, a 2013 decemberében forgalomba állt Talent2 motorvonatok személyében. A teherforgalmat az Osztrák Államvasút az ÖBB 2016 sorozatú (Hercules) dízel- és az ÖBB 1016 sorozatú (Taurus) villamosmozdonyokkal szolgálja ki.
Források
* www.railwaygazette.com - ÖBB to close Tirol electrification gap by year-end
Utolsó kommentek