A tiroli Zillertal nevű völgyben található a Zillertalbahn, mely nem csak egy turistavasút, hanem komoly hivatásforgalmat is lebonyolít. Bár korábban a bezárás réme fenyegette, a tiroli turizmus növekedésével egy fontos közlekedési eszközzé vált, forgalma pedig évről-évre bővül és néha már a kapacitása határán üzemel.
Motorkocsi, betétkocsi és vezérlőkocsi egy szerelvényben. A feszes menetrend miatt minden szerelvény ingajárat, körüljárásra nincs már idő (kép forrása: bahnbilder.de)
Az üzemeltető, a Zillertaler Verkehrsbetriebe AG szerint a vonatokkal és a buszokkal történő utazás iránti kereslet tovább nő, a szén-dioxid-mentesség eléréséhez viszont nagyobb sebességre van szükség
Egyre több utas utazik ugyanis a Zillertalbahnon a Ziller völgyében, de a buszjáratokra is nő az igény - az új, környezetbarát meghajtási forma megvalósítása az első számú prioritás - 2024-ben a ZVB a Schlitters-Gagering vonal kétvágányú bővítésébe, és a Zell am Ziller állomás átalakításába fektetett be.
2024. július 15-én a Zillertaler Verkehrsbetriebe AG a 2023-as üzleti évről a jegyeladások jelentős emelkedéséről számolt be, és az autóbuszok forgalma is nőtt.
A nemzetközi vasúti utazások száma az előző évhez képest 3,4 százalékkal 58 ezerre emelkedett. Ezek szinte kizárólag a nyaralók érkezései és távozásai voltak. A belföldi jegyértékesítés két százalékkal nőtt, és először haladta meg a 400 ezret. A VCÖ mobilitási szervezet 2023-ra összesen 3,2 millió utazást jelez a Zillertalbahn számára. Ez 308 000 utas, azaz több mint 10 százalékos növekedésnek felel meg. Ezek nagyrészt rögzített képleteken alapuló extrapolációk. 2023-ban összesen 19 709 rendszeres személyszállító járat közlekedett (a vonatok a kora reggeli és az esti időszakot leszámítva félóránként közlekednek) dízel meghajtással. A Zillertalbahn vonatai összesen 625 564 kilométert tettek meg a személyszállítás kiszolgálása alatt.
Az autóbusz-ágazatban, ahol a bérletek magas száma miatt nem lehet pontos utasszámokat közölni, a ZVB 13 százalékkal, 7,7 millió euróra tudta növelni forgalmát. A vállalat teljes üzemi teljesítménye 7,7 százalékkal 20,9 millió euróra nőtt az előző évben. Az eredményt tekintve a ZVB 2023 sorozatban kilencedik alkalommal volt nyereséges. A nettó nyereség az év során mintegy 45 ezer euró volt (2022: 282 516,67 euró).
A Zillertalbahn egyik autóbusza (kép forrása: www.zillertalbahn.at)
„A nagy kereslet arra ösztönöz bennünket, hogy továbbra is keményen dolgozzunk, és a jövőben is a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsuk utasainknak. Szeretném megragadni az alkalmat arra is, hogy köszönetet mondjak 177 alkalmazottunknak, akik minden nap a legjobbat nyújtják” - hangsúlyozza Franz Hörl, a Zillertaler Verkehrsbetriebe AG felügyelőbizottságának elnöke.
Új Zillertalbahn: elszántságra és gyorsaságra van szükség
A Zillertaler Verkehrsbetriebe AG a 2023-as üzleti évben számos kihívással szembesült - többek között azzal a kérdéssel, hogy a Zillertalbahn a jövőben hogyan fog működni. „Sajnos sok értékes időt veszítettünk az új Zillertalbahn felé vezető úton. Cselekednünk kell, és gázra kell lépnünk, hogy a Zillertalbahn fenntartható, modern és ezáltal vonzó szolgáltatás legyen a zillertaliak és a világ minden tájáról érkező vendégeink számára” - mondta Hörl, és a döntéshozók egységére apellál, hogy gyorsan oldják meg a következő lépéseket. Bár a meglévő dízelüzemű járműpark - amely évente 900 000 liter gázolajat igényel - elfogadható állapotban van, a karbantartási költségek masszívan növekednek, és az üzemeltetés a jelenlegi szerződéses feltételek mellett hosszú távon nem gazdaságos.
Már évekkel korábban szó volt arról, hogy mivel Tirol tartományban 2019 vége óta már az összes nagyvasúti vonal villamosított, a keskeny nyomtávolságú vonalakat is villamosítani kellene. Ezt azonban sokan ellenezték a tájképromboló hatása miatt. Felmerült a hidrogénüzemű vonatok megvásárlásának a gondolata is, azonban ez a technológia drága és kisvasúti üzemben még példátlan, így a kockázata miatt ezt a megoldást sem támogatják elegen.
A hidrogénhajtású motorvonat látványterve. A négykocsis szerelvények egyenként 452 utas befogadására alkalmasak és 75 méter hosszúságúak.
Könnyítés a Zillertal számára
A ZVB a három éve újraindított teherszállítással is jelentősen hozzájárul a Ziller völgyében a forgalom és a környezetterhelés csökkentéséhez. Az előző évben a Zillertaler Verkehrsbetriebe AG 3623, rönkfával megrakott tehervagont szállított a jenbachi rakodóterminálról a fügeni Binderholzba. Ez azt jelentette, hogy a szállítási mennyiség a szerződésben meghatározott mennyiségen belül maradt. Konkrétan a Zillertalbahn 2023-ban 149 992 tonnányi rönkfát szállított Jenbachból Binderholzba. Ezen kívül 88 fa- és pelletvagonban 7312 tonna súlyú fát szállítottak.
Visszaúton a már elkészült fűrészáru egy része is vonattal jut vissza Jenbachba, méghozzá ritkaságszámba menő módon! A normál nyomtávolságú teherkocsikat felrakják a keskeny nyomtávolságú kocsikra, majd így jutnak el a Binderholz fatelep területére. Itt a teherkocsikat megrakják fűrészáruval, majd szintén keskeny nyomtávolságú teherkocsikkal visszaszállítják azokat Jenbachba, ahonnan már a normál nyomtávolságon jutnak el a céljukhoz.

Kilenc keskeny nyomtávolságú kocsi szállít három normál nyomtávolságú kocsit. Ez a szerelvény most akkor kilenc, három vagy tizenkettő vagonból áll?
Beruházások az infrastruktúrába
A 2023-as pénzügyi évben a ZVB jelentős infrastrukturális beruházásokat is végrehajtott vagy kezdett el. Sikeresen befejeződött Ried és Kaltenbach állomások között a vasútvonal áthelyezése egy rövid szakaszon. Az átalakítási intézkedések lehetővé tették egy műszakilag nem biztonságos vasúti átjáró megszüntetését és a vonal sebességének 35 km/h-ról 70 km/h-ra történő növelését. 2023-ban a Schlitters-Gagering kétvágányú szakasz meghosszabbításának előkészítő munkálatait is elvégezték. Ennek részeként megkezdődött az új útvonal tervezése, majd építése is.
Várakozás a visszaindulásra Mayrhofenben
A 2024. évi prioritások közé tartozik a Schlitters-Gagering vonal kétvágányúvá történő bővítése és Zell am Ziller állomás átalakítása, valamint a Mayrhofen és Zell am Ziller-Aschau építési projektekhez szükséges földterületek biztosítása.

A Zell am zilleri állomás bontása 2024-ben (kép forrása: Georg Kuen)
Az építkezésekkel a jelenlegi 31 km-es vasútvonalon három szakaszon is lesz kétvágányos szakasz, mintegy 9 km hosszan. Ez lehetővé teszi a vonatkeresztek biztosítását a pálya mintegy egyharmadán, a sebesség növelést és a menetidő csökkentését, vagy akár további járatok indítását is.
Változások a felügyelőbizottságban
Az idei éves közgyűlésen új felügyelőbizottsági elnökhelyettest választottak. A hippachi polgármester, Alexander Tipotsch követi Dominik Mainuschot, aki távozott a testületből.
Forrás
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek