Az ausztriai Tirolban található Ziller-völgyben egyre tarthatatlanabb a helyzet. A völgy a turizmus áldozatává válik, egyre több és több turista érkezik, sorra épülnek és bővülnek a hotelek és a vendégházak, télen a síelők, nyáron pedig a túrázók jelentik a vendégeket. A nagy fejlődésben azonban egyvalamiről úgy tűnik megfeledkeztek: a közlekedési lehetőségek nem változtak, a közlekedés egyre nehezebb, nem csak az idelátogatóknak, hanem a helyi lakosok számára is!
Vonatkereszt a Zillertalbahn vonalán 2017-ben
A völgyet egy autóút és a Zillertalbahn magánvasút keskeny nyomtávolságú vonatai szolgálják ki, ám úgy tűnik, mindkettő elérte kapacitásának felső korlátját.
A Zillertalbahn vasúttársaság kalauza 2024. február 10-én szombaton nem engedte felszállni a nyaralókat a zsúfolt vonatra. A vasúttársaság elnézést kért, a kellemetlenségért a politikusokat hibáztatja.
A szombati 8.07-kor Jenbachba induló vonat késve érkezett Fügenbe és már tele volt. A fügeni állomáson nem engedték felszállni az utazókat. Számos vasúti utazó, köztük sok nyaraló család gyerekekkel és nagy csomagokkal, várakozott a Zillertalbahn Jenbachba tartó vonatára. De az nem érkezett meg. "A kijelzőtáblán nem volt semmilyen információ. Akkor felhívtam a jenbachi irányítóközpontot" - magyarázza egy helyi lakos. "Sajnos üzemidőn kívül hívnak minket" - hallotta a Zillertalbahn üzenetrögzítőjéből. A vonat azonban végül késve, de megérkezett Fügen állomásra. A felszállásról azonban szó sem lehetett, mert azt a kalauz megakadályozta.
Várakozás a visszaindulásra Mayrhofenben 2017-ben, a vonatok azóta mit sem változtak
"Azt mondta, hogy a vonat tele van, de úgy tűnt, hogy a helyzet nem reménytelen. Ha egy kicsit közelebb mentek volna egymáshoz, jóval több embernek lett volna hely" - mondja egy helybéli. Eközben a szomszédos úton, a völgyből kivezető Zillertalstraße úton már autóval sem lehetett haladni, a kalauz ezután azt tanácsolta a kétségbeesett és dühös nyaralóknak, akiket nem volt hajlandó tovább engedni, hogy "Fogjanak egy taxit!". Egy berlini családot, amelynek gyermekei ekkor sírni kezdtek, ezután a fügeni állomáson parkoló helybéli Jenbachba vitte.
"Nemcsak az utak, hanem a vonatok is megteltek" mondták a zillertali nyaralók Jenbach állomáson a távolsági vonatuk felé tartva. A Zillertalbahnhoz is érkeztek panaszok, ahogy azt Andreas Lackner igazgató megerősítette. Arra a kérdésre, hogy a forgalmas utazási napokon miért nem csatolnak plusz kocsikat, Hannes Obholzer üzemvezető azt válaszolja: "Mert nincs plusz kocsink. Van egy tartalék szerelvényünk, de annak készenlétben kell maradnia baleset vagy műszaki hiba esetére."
Dugó a Ziller völgyében (kép forrása: mobilitaetsplan.at)
2024. február 10-én, szombaton a Zillertalbahn minden vonata tele volt reggel 7.30 és este 8 óra között. Az elavult berendezés miatt nem lehetett ülőhelyet sem foglalni. A buszokkal történő pótlószolgálat pedig a forgalmi dugók miatt nem volt célravezető. A vasúttársaság azt tanácsolja, hogy a forgalmas napokon korábbi vonatjáratot válasszanak.
"Ha lenne plusz személykocsink, akkor használnánk" - teszi hozzá Andreas Lackner. "Nagyon sajnálom az utasokat, és elnézést kérek a rossz minőség miatt" - mondja.
A politikusokat hibáztatják
A kellemetlenségekért azonban részben a politikusok is felelősek. Mint tudjuk, a völgy évek óta vár arra, hogy a szövetségi és a tartományi kormány finanszírozza és megvalósítsa a vasút modernizálását. De még mindig nem világos, hogy melyik meghajtás lenne erre a legalkalmasabb. Jelenleg régi dízelmozdonyok vontatnak szerelvényenként 3 kocsit, szinte egész nap 30 perces ütemben. Régi vita, hogy az elavult szerelvények helyett hidrogénmeghajtású motorvonatokat vásároljanak vagy pedig felsővezetéket építsenek ki villamos motorvonatok számára. Az, hogy a meglévő eszközparkot fejlesszék, szóba sem kerül.
"Az utasszámunk gyorsabban növekszik, mint ahogy a politikai döntések megszületnek" - sajnálkozik Lackner.
Animáció 2019. decemberéből az új zillertali motorvonatról. 2024-ben a beszerzés ugyanolyan távoli, mint 4 évvel ezelőtt... A helyi lakosság ellenzi a felsővezetéket, hidrogénhajtású, keskeny nyomtávolságú vonat pedig még nem létezik, így nincs üzemeltetési tapasztalat sem velük...
A Zillertal a Google térképén
Obholzer üzemeltetési igazgató szerint a csúcsidőn kívüli vonatjáratokat növelni kell. Tárgyalások folynak a VVT-vel hogy a félórás ütemet kiterjesszék reggel fél öttől este 8-ig, illetve hogy óránként legyenek járatok este 8-tól este 11-ig.
A hidrogénhajtású motorvonat látványterve. A négykocsis szerelvények egyenként 452 utas befogadására lennének alkalmasak
Eközben a völgyben amerre a szem ellát, toronydaruk nyújtózkodnak. A meglévő hotelek kapacitása tovább bővül és új szállodák is épülnek.
Egy Jenbach-Mayrhofen 30 km-es autóút fél óráról könnyen másfél órásra nőhet, ha bedugul a gyorsforgalmi út. A völgyben a forgalom éjszaka sem csendesedik el teljesen.
Ezzel párhuzamosan viszont a hó egyre rövidebb ideig marad meg, a 2023-2024-es szezonban már mindössze náhány napig volt értékelhető hómennyiség. A hóágyúk persze dolgoznak, ehhez az esővizet egész évben gyűjtik és a hegytetőkön lévő tározókban tartalékolják.
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek