HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.07.11. 23:34 Balogh Zsolt

A Zillergründli víztározónál

A Ziller völgye számos víztározónak és vízierőműnek ad otthont, melyek egy bonyolult és komplex rendszert alkotnak. A vízierőmű-rendszer nem csak szimplán energiát termel Ausztriának, hanem tározós erőműként segít kiegyenlíteni az áramfelhasználás kilengéseit: ha felesleges energia van, a szivattyúk a tározókba szivattyúzzák a vizet, ha pedig szükséges, energiatermelés céljából ismételten leengedik azt.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA víztározó völgyzáró gátjánál

2023. július 10-én egy újabb tározós erőművet látogattam meg barátommal és kollégámmal. Az erőműhöz egy több alagútból álló kacskaringós és igen meredek buszút vezet, mely csak nyáron járható. A jó időt kihasználva útra keltünk, a cél ezúttal a Zillergründli víztározó volt.

Elhelyezkedése

A Zemm-Ziller erőműcsoportot a Zillertaler Verbund AG (korábban Tauernkraftwerke AG) üzemelteti, és két felső szakaszból áll, a Roßhag és Häusling szivattyús-tározós erőművekből a Schlegeisspeicher és Zillergründl tározókkal, valamint a Mayrhofen fő szakaszból a Stillup tározóval. A Stillup-tározó a mayrhofeni erőmű tározója, ugyanakkor a Roßhag és a Häusling felső fokozatú szivattyús tárolóerőműveket is kiszolgálja, mint kivételi tározó.

Az odaút

Zell am Zillertalból mi a Zillertalbahn keskeny nyomtávolságú motorvonatával utaztunk néhány megállónyit Mayrhofenig. Itt 15 percünk maradt az átszállásra, ami nem volt nehéz, hiszen a buszállomás közvetlenül a vasútállomás mellett található.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóMegérkezés Mayrhofenbe a Zillertalbahn motorvonatával. A motorvonat hamarosan indul vissza Jenbachba. A buszállomás közvetlenül az állomás mellett található, a buszok és a vonatok indulása közös kijelzőkön látható.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA buszállomás. A bal oldali perontető már a Zillertalbahn utasait védik az időjárástól. A képen látható 8328-as autóbusz közlekedik a gáthoz.

A gát építése nagy kihívást jelentett az építőknek a '70-es években, ugyanis a tervezett tározóhoz még tisztességes út sem vezetett, először azt kellett megépíteni több alagúttal együtt. Mivel a gáthoz fizetős út vezet csak, már a buszjegyünk mellé is meg kellett váltanunk a személyenként és irányonként 2 euróba kerülő pótjegyet.

Miután elhagytuk Mayrhofent, következett a Brandberg-tunnel (magyar nyelven: Brandberg-alagút). Ez az alagút Mayrhofen-Laubichl és Brandberg falvakat köti össze a Ziller völgyével. Az 1976-ban épült, 2130 méter hosszúságú, kétsávos közúti alagúttal a Zillertali útról (B 169) a Ziller folyása mentén a szemközti völgybe, Zillergrundba lehet eljutni anélkül, hogy Mayrhofenen keresztül kellene haladni.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA Brandberg-tunnel Mayrhofen felöli bejárata az autóbuszból fotózva

Az alagút eredetileg a Zillergründl-erőmű építési területének megközelítésére épült, ezért a közúti alagutakhoz képest szokatlanul meredek lejtésű. Szinte nyílegyenes és végig emelkedik. Gyalogosan tilos áthaladni rajta.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóÁtjutva az alagúton egy szinte megközelíthetelen völgybe érkeztünk, melyet még nem fedezett fel a tömegturizmus. A gazdaságokon kívül csak egy-két vendégházat láttunk utunk során.

A víztározóhoz egy 18 kilométeres fizetős úton lehet eljutni, amely a bärenbadi vendéglőtől (14. km) le van zárva a rendszeres autóforgalom elől, innen a gát csak tömegközlekedéssel vagy kerékpárral (2 alagúton keresztül) érhető el (18. km). A 633 méterrel a tenger szintje felett található Mayrhofentől az út végig emelkedik, hajtűkanyarokkal győzi le a magasságot, miközben számos kisebb alagúton is áthalad. Az út többnyire egy sáv szélességű, ezért figyelmesen kell vezetni, mert szembejövő jármű esetén marad a visszatolatás vagy a szakadék szélétől pár centiméterre történő kockázatos kikerülés.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóAz első pillantás a gátra. Meglehetősen feltűnő és tájidegen építmény a szinte lakatlan völgyben

A felső kettő alagút szélessége miatt csak egy sávos, ezért a bicikliseken és a menetrend szerint közlekedő buszokon kívül más nem is használja.

Mi egy megállóval korábban szálltunk le, a végállomás helyett Steinbock megállónál. Így tudtunk készíteni néhány képet a gátról még a völgy felől, mielőtt felmásztunk volna a tetejéhez.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA gát itt még nem is tűnik olyan nagynak, pedig 186 méter magas!

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóSteinbock megálló, itt kezdődött a 180 méteres emelkedő lépcsőkön és sziklás lejtőkön át

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA gátat szegélyező hegyoldal tömör kőzet, melyet robbantással fejtették ki a megfelelő formára. A sziklafalon látható sok párhuzamos vonás a fúrógépek munkái, ezekbe a lyukakba helyezték el a robbanótölteteket az építkezés során majd robbantották le a darabokat. 

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóHa a busszal jöttünk volna fel, az utolsó kilométert ezen az alagúton át tettük volna meg

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóMár majdnem felértünk, csak pár 10 méter maradt hátra. A kis pihenőt kihasználva még néhány fotót készítettünk a kb. 180 méteres mélységről

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóKilátás fentről, a buszunk már visszaindult Mayrhofenbe, mi pedig még mindig felfelé kapaszkodtunk

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA gát koronája, felső része 6,7 méter, 186 méterrel alattunk pedig már 42 méter vastagságú!

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóÉs a gát túloldalán pedig maga a felduzzasztott víz, melynek helyzeti energiáját fordítják energiatermelésre

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóA mesterséges tavat gyalogosan csak a vízfelszíntől tisztes távolságra lehet megkerülni.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóKözel a gáthoz még egy látványosság található, két látványos vízesés is táplálja a tavat

A Zemm-Ziller erőműcsoport a Gunggl, Bösdornau és Tuxbach erőművekkel együtt 965 MW kapacitással rendelkezik, amelyhez a Roßhag és Häusling erőművek szivattyúinak 600 MW-os teljesítménye járul. A csoport kapacitása így több mint 1500 MW, és ezzel Ausztria legerősebb tárolós erőműcsoportja.

A Zillergrund hátsó részét Zillergründlnek nevezik. Itt húzódik a Zillergründl víztározó tározója. A víz a tározóból egy 7,6 km hosszú alagúton keresztül a Häuslingi erőműhöz, majd egy 8,5 km hosszú alagúton keresztül a Stillup tározóhoz folyik. A 64 méter magas erőművet 40 méter mélyen egy sziklás lejtőbe építették, így az épületnek csak körülbelül egyharmada látható a felszín felett. A Ziller völgyében található vízierőmű-rendszer mintegy hétszer több energiát termel, mint amire a völgynek szüksége van. Az itt termelt villamos energiát hatalmas oszlopokon futó távvezetékkekkel szállítják el, melyek sajnos jelentősen csúfítják a tájat.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóMaga az íves betonépítmény több, mint 500 méter széles

A völgyzárógát magassága 186 méter, 1980 és 1987 között épült. Összesen 1,4 millió m³ betont használtak fel az építéséhez. A felső rész hossza 506 méter, szélessége pedig 6,7 méter. 186 méterrel mélyebben azonban már 42 méteres vastagságú, hogy megtartsa a mögötte található mintegy 86,7 millió m³ vizet.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóEz már csak gyalogos alagút, a busz erre már nem jár. Ezt az alagutat is robbantással alakították ki, bélést nem kapott, csak néhány helyen lőttbetont.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóAz alagút túloldalán már jobban látható a víztükör és az azt tartó betongát koronája

A zillergründli gát építése 1980-ban kezdődött. A gátat kettős ívű íves gravitációs gátként tervezték. A tározó vize egy 8,6 km hosszú csatornán keresztül a häuslingi erőműbe, majd az energiatermelés után egy 7,8 km hosszú alagúton keresztül a stillupi tározóba folyik.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóVisszatérés a buszmegállóhoz, ahova időközben újabb buszjárat érkezett.

Közvetlenül a gát széle és koronája mellett található a buszforduló végállomás és egy hütte is, hogy az ide látogatók étkezhessenek. A vendéglátó helyhez még egy további rövidebb lépcsőzés vezetett fel, ahol aztán a tipikus osztrák ételek közül választhattunk. Az ebéd után már csak le kellett sétálnunk a buszmegállóhoz, ahová időközben már megérkezett a mayrhofeni busz is.

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóÚjabb busz érkezik az alagúton át Mayrhofen felől

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóMég egy kicsit megpihent a napon a visszaindulás előtt

mayrhofen, ausztria, stillup, víztározóMíg nézelődtünk és ebédeltünk, a citromsárga busz mellé egy másik is érkezett reklámmatricákkal az oldalán

A víztározó meglátogatása egy rövidebb program volt, mely nem tartott egész nap ki. Ezzel a látogatással a négy víztározóból és számos erőműből álló rendszerből már kettő tározót láttunk, de marad még további kettő a következő hetekre is!

A környék víztározói és erőműveinek panorámaképe, amint látható, komoly rendszert alkotnak. Mi korábban a kép bal oldalán látható Speicher Durlaßboden-t látogattuk meg, mely a Gerlosi erőműcsoport része. Ezután következett a második, mely 1850 méteres magasságban található.

A víztározó a Google térképén

 

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

1 komment

Címkék: ausztria érdekességek index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8918164234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása