HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.02.22. 00:36 Balogh Zsolt

A mozdonyok tengelyelrendezéséről

A Nápolyi vasúti múzeum című cikkemre érkezett egy komment ANOkától, mely a mozdonyok tengelyelrendezésének bővebb magyarázatát hiányolta. Ezzel a rövid bejegyzéssel szeretnék segíteni az olvasóknak a könnyebb tájékozódásban.

Szerencsére ezek a kusza betűk és számok csak elsőre tűnnek bonyolultnak, valójában pedig egy egyszerű módszer a mozdonyok tengelyelrendezésének a jelölésére. Én nem találom fel a spanyolviaszt, helyette jöjjön egy szakszerű megfogalmazás a magyar Wikipédiáról, néhány példával és többnyire saját képel.

Én itt csak a dízel- és villamosmozdonyokat, továbbá a motorvonatokat tárgyalom, a gőzmozdonyokat más rendszerrel jelölik. Akit a téma bővebben is érdekel, az itt találhat további információkat: Tengelyelrendezés

21k.jpgMÁV M41 sorozat - B'B' tengelyelrendezés: négytengelyes, monomotoros hajtású, 2 forgóvázas dízelmozdony sorozat.

A VDEV/VMEV/UIC-rendszerű jelölésrendszernél a tengelyek számát és elrendezését elölről hátrafelé kell megadni. A hajtási nélküli (futó) tengelyeket arab számokkal, a hajtott tengelyeket latin nagybetűkkel kell jelölni.

Így:

  • 1, 2, 3 … – Az elülső és hátsó futókerékpárok (tengelyek) száma
  • A, B, C…  ' – egy felső vessző (aposztróf) jelzi a mozgathatóan ágyazott tengelyeket vagy tengelycsoportokat. Ezt gyakran elhagyják, ami pontatlansághoz vezethet: Egy 2D1 jelzésnél biztosak lehetünk benne, hogy valójában 2'D1'-ről van szó, de például egy 1B vagy 2B1 elrendezés takarhat 1'B-t, illetve 2'B1-et, 2B1'-et vagy 2'B1'-et.
    • kiterjesztés nélkül – A csatolt, vagy csoportosan hajtott tengelyek száma ABC-sorrendben: (A=1, B=2, C=3, …)
    • Az o betűs kiterjesztéssel (Ao, Bo, Co, …) – Az egyedileg hajtott (saját vontatómotorral rendelkező hajtott tengelyek száma ABC-sorrendben. (Az o betű eredetileg az alsó indexbe írott 0 lenne – azaz pl.: B0 – de az idők folyamán ez nyomdatechnikai okok miatt o-vá alakult és ma már a kiejtés is átvette.)
  • ( ) – Zárójelbe tesszük azokat a hajtott- vagy futótengely-csoportokat, melyek közös kereten vagy forgóvázon belül további (ehhez a kerethez vagy forgóvázhoz képest) független elmozdulni képes tengely(csoport) található. Ilyenkor a zárójel mögé nem kell aposztróf, azaz a (1'C)'(C1')' jelölés helytelen, helyette (1'C)(C1') írandó.
  • + – egy pluszjel jelzi a tengelyelrendezésben azt a pontot, ahol az üzemszerűen nem elválasztható jármű kettéválasztható. (Forrás: a Magyar Wikipédia Tengelyelrendezés szócikke)

És most következzék néhány példa képekkel:

MÁV Bzmot sorozatMÁV Bzmot sorozat - A'1' tengelyelrendezés

A MÁV Bzmot sorozat egy hajtott és egy futó tengellyel rendelkezik.

21k.jpgMÁV V43 sorozat - B'B' tengelyelrendezés

A MÁV V43 sorozat egy négytengelyes, monomotoros hajtású, 2 forgóvázas villamosmozdony sorozat. Magyarországon a leggyakoribb villamosmozdony típus. Magyarországon még a MÁV M41, a MÁV M43 és a MÁV M47 sorozat ilyen tengelyelrendezésű.

MÁV V55 sorozatMÁV V55 sorozat - Bo'Co' tengelyelrendezés (kép forrása: magyar Wikipédia)

A MÁV V55 sorozat egy öttengelyes, tengelyenkénti hajtású, 2 ill. 3 tengelyes forgóvázas villamosmozdony sorozat. Bocó becenevét a tengelyelrendezéséről kapta.

DB 232 sorozatDB 232 sorozat - Co'Co' tengelyelrendezés

A DB 232 sorozat, becenevén Ludmilla egy hattengelyes, tengelyenkénti hajtású, 3 tengelyes forgóvázas járműsorozat. Magyarországon ilyen a MÁV M61, a MÁV M62, a MÁV M63 és a MÁV V63 sorozat is.

EMD DDA40X sorozatEMD DDA40X sorozat - D-D tengelyelrendezéssel (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az EMD DDA40X egy igazi ritkaság, ugyanis két négytengelyes forgóváza van. Így összesen 8 tengelye hajtott! A megoldás nem terjedt el, sőt az Union Pacific is selejtezte már nagyrészt ezt a különleges sorozatot.

FS E428 sorozatFS E428 004 a Pietrarsa vasúttörténeti múzeumban

Az FS E428 sorozat az Olasz Vasutak egyik 2-Bo-Bo-2 tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozata volt. A kettes számok a mozdony két végén található kisebb, nem hajtott, futókerekeket jelöli. A mozdonynak ezen kívül van még két monomotoros hajtású forgóváza, forgóvázanként két tengellyel.

TGV 2N2A TGV 2N2 motorvonatom Zürich főpályaudvarán, tengelyelrendezése Bo'Bo'+2'2'2'2'2'2'+Bo'Bo'

A végére hagytam egy TGV motorvonatot, melynél a betétkocsik két Bo'Bo' tengelyelrendezésű vonófej közé vannak bekapcsolva. A vonófejek négytengelyesek, tengelyenkénti hajtással, 2 tengelyes forgóvázakkal.

Az elrendezés ugyanolyan, mint a MÁV M44 sorozatnál, mely a Bobó becenevet is a tengelyelrendezéséről kapta.

A betétkocsik közötti Jacobs-forgóvázakat pedig a kettes szám és az aposztróf jelöli.

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr245096808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása