A Nápolyi vasúti múzeum című cikkemre érkezett egy komment ANOkától, mely a mozdonyok tengelyelrendezésének bővebb magyarázatát hiányolta. Ezzel a rövid bejegyzéssel szeretnék segíteni az olvasóknak a könnyebb tájékozódásban.
Szerencsére ezek a kusza betűk és számok csak elsőre tűnnek bonyolultnak, valójában pedig egy egyszerű módszer a mozdonyok tengelyelrendezésének a jelölésére. Én nem találom fel a spanyolviaszt, helyette jöjjön egy szakszerű megfogalmazás a magyar Wikipédiáról, néhány példával és többnyire saját képel.
Én itt csak a dízel- és villamosmozdonyokat, továbbá a motorvonatokat tárgyalom, a gőzmozdonyokat más rendszerrel jelölik. Akit a téma bővebben is érdekel, az itt találhat további információkat: Tengelyelrendezés
MÁV M41 sorozat - B'B' tengelyelrendezés: négytengelyes, monomotoros hajtású, 2 forgóvázas dízelmozdony sorozat.
A VDEV/VMEV/UIC-rendszerű jelölésrendszernél a tengelyek számát és elrendezését elölről hátrafelé kell megadni. A hajtási nélküli (futó) tengelyeket arab számokkal, a hajtott tengelyeket latin nagybetűkkel kell jelölni.
Így:
- 1, 2, 3 … – Az elülső és hátsó futókerékpárok (tengelyek) száma
- A, B, C… ' – egy felső vessző (aposztróf) jelzi a mozgathatóan ágyazott tengelyeket vagy tengelycsoportokat. Ezt gyakran elhagyják, ami pontatlansághoz vezethet: Egy 2D1 jelzésnél biztosak lehetünk benne, hogy valójában 2'D1'-ről van szó, de például egy 1B vagy 2B1 elrendezés takarhat 1'B-t, illetve 2'B1-et, 2B1'-et vagy 2'B1'-et.
- kiterjesztés nélkül – A csatolt, vagy csoportosan hajtott tengelyek száma ABC-sorrendben: (A=1, B=2, C=3, …)
- Az o betűs kiterjesztéssel (Ao, Bo, Co, …) – Az egyedileg hajtott (saját vontatómotorral rendelkező hajtott tengelyek száma ABC-sorrendben. (Az o betű eredetileg az alsó indexbe írott 0 lenne – azaz pl.: B0 – de az idők folyamán ez nyomdatechnikai okok miatt o-vá alakult és ma már a kiejtés is átvette.)
- ( ) – Zárójelbe tesszük azokat a hajtott- vagy futótengely-csoportokat, melyek közös kereten vagy forgóvázon belül további (ehhez a kerethez vagy forgóvázhoz képest) független elmozdulni képes tengely(csoport) található. Ilyenkor a zárójel mögé nem kell aposztróf, azaz a (1'C)'(C1')' jelölés helytelen, helyette (1'C)(C1') írandó.
- + – egy pluszjel jelzi a tengelyelrendezésben azt a pontot, ahol az üzemszerűen nem elválasztható jármű kettéválasztható. (Forrás: a Magyar Wikipédia Tengelyelrendezés szócikke)
És most következzék néhány példa képekkel:
MÁV Bzmot sorozat - A'1' tengelyelrendezés
A MÁV Bzmot sorozat egy hajtott és egy futó tengellyel rendelkezik.
MÁV V43 sorozat - B'B' tengelyelrendezés
A MÁV V43 sorozat egy négytengelyes, monomotoros hajtású, 2 forgóvázas villamosmozdony sorozat. Magyarországon a leggyakoribb villamosmozdony típus. Magyarországon még a MÁV M41, a MÁV M43 és a MÁV M47 sorozat ilyen tengelyelrendezésű.
MÁV V55 sorozat - Bo'Co' tengelyelrendezés (kép forrása: magyar Wikipédia)
A MÁV V55 sorozat egy öttengelyes, tengelyenkénti hajtású, 2 ill. 3 tengelyes forgóvázas villamosmozdony sorozat. Bocó becenevét a tengelyelrendezéséről kapta.
DB 232 sorozat - Co'Co' tengelyelrendezés
A DB 232 sorozat, becenevén Ludmilla egy hattengelyes, tengelyenkénti hajtású, 3 tengelyes forgóvázas járműsorozat. Magyarországon ilyen a MÁV M61, a MÁV M62, a MÁV M63 és a MÁV V63 sorozat is.
EMD DDA40X sorozat - D-D tengelyelrendezéssel (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az EMD DDA40X egy igazi ritkaság, ugyanis két négytengelyes forgóváza van. Így összesen 8 tengelye hajtott! A megoldás nem terjedt el, sőt az Union Pacific is selejtezte már nagyrészt ezt a különleges sorozatot.
FS E428 004 a Pietrarsa vasúttörténeti múzeumban
Az FS E428 sorozat az Olasz Vasutak egyik 2-Bo-Bo-2 tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozata volt. A kettes számok a mozdony két végén található kisebb, nem hajtott, futókerekeket jelöli. A mozdonynak ezen kívül van még két monomotoros hajtású forgóváza, forgóvázanként két tengellyel.
A TGV 2N2 motorvonatom Zürich főpályaudvarán, tengelyelrendezése Bo'Bo'+2'2'2'2'2'2'+Bo'Bo'
A végére hagytam egy TGV motorvonatot, melynél a betétkocsik két Bo'Bo' tengelyelrendezésű vonófej közé vannak bekapcsolva. A vonófejek négytengelyesek, tengelyenkénti hajtással, 2 tengelyes forgóvázakkal.
Az elrendezés ugyanolyan, mint a MÁV M44 sorozatnál, mely a Bobó becenevet is a tengelyelrendezéséről kapta.
A betétkocsik közötti Jacobs-forgóvázakat pedig a kettes szám és az aposztróf jelöli.
Utolsó kommentek