HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (24) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (135) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) etcs (1) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (90) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (123) index2 (327) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (184) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (66) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (2) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (4) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (7) zürich (2) Címkefelhő

2024.12.19. 23:55 Balogh Zsolt

S-Bahn fejlesztések Münchenben

Bajorország fővárosa, München kiterjedt elővárosi vasúthálózattal (S-Bahn) rendelkezik. A több irányból érkező vonalak az úgynevezett "Stammstrecke" (törzsvonal) szakaszon hosszasan fonódnak, több helyen is kényelmes átszállást biztosítva. Ám a Stammstrecke emiatt jelentősen túlterhelt, óránként és irányonként 48 járat halad át rajta és elég egy apró csúszás ahhoz, hogy az egész rendszer boruljon.

s7.jpgAz S7-es járat a Stammstreckén. A 2024-es decemberi menetrendváltás után ez a fotó immár megismételhetetlen!  (kép forrása: Bild.de)

A Bajor Szabadállam és a DB jobbá és stabilabbá akarja tenni a müncheni S-Bahnt. Ennek érdekében megállapodtak az S5-ös vonal visszatéréséről. A 2024. december 15-i menetrendváltástól kezdve ezen a vonalszámon folyamatos vonatok közlekednek majd Kreuzstraße és Pasing, illetve Germering-Unterpfaffenhofen állomások között, Weßlingig felé pedig egyedi járatokkal. A vonalreform keretében a meglévő S7-es vonalat is átalakítják, amely Wolfratshausen felől érkezve a müncheni főpályaudvaron fog a föld felett végződni.

Christian Bernreiter, Bajorország közlekedési minisztere: „Összességében jelentősen bővítjük a müncheni S-Bahn-szolgáltatást, és ezzel egyidejűleg tehermentesítjük az S-Bahn fővonalát. Arra számítok, hogy ez egyértelmű minőségi javulást jelent az utasok számára!” A Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) felügyelőbizottsága, amely a Bajor Lakásügyi, Építésügyi és Közlekedési Minisztérium megbízásából szervezi az S-Bahn és a regionális közlekedést Bajorországban, most zöld utat adott a projektnek.

A 2024. decemberéig érvényes S-Bahn hálózati térkép. Itt még az S7-es Wolfratshausen-től Donnersbergerbrücke állomáson keresztül egészen az Ostbahnhof-ig közlekedett, majd ott irányt váltva Kreuzstraße állomásra érkezett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az aktuális állapot: Az S7-es már csak a főpályaudvarig közlekedik, helyette pedig az S5-ös nyújt plusz kapacitást és szolgálja ki a régi S7-es ágat (kép forrása: Wikimedia Commons)

„Összességében nagyon bízom abban, hogy ez a különleges intézkedés hatékony lesz, és hogy a pénzeszközöket jól fogják befektetni. A müncheni S-Bahn minősége az utóbbi időben jelentősen romlott, akárcsak a vasúti közlekedés minősége országszerte. Az S7-es különösen azért problémás, mert nagyrészt egyvágányú. Ezért egyértelmű volt a cselekvés szükségessége, és nem fogadhattam el többé, hogy „minden marad a régiben”” - mondta Bernreiter közlekedési miniszter.

Összefoglalva tehát a lényeget: az S7-es S-Bahn vonal a városon túl hosszan egyvágányú vonalakon közlekedik 20-40 perces ütemben. Ha egy járat késik, a keresztek áthelyeződnek, a vonatok haladás helyett egymásra várakoznak (vö.: Balaton déli part), a késő járatok pedig a pengeélen táncoló, szinte minden járat által használt, emiatt túlterhelt törzsvonalra próbálnak befurakodni, így eldőlő dominóként tovább gyűrűzik a késés a teljes hálózaton. A fejlesztés lényege, hogy ezt a kritikus S7-es járatot visszavágják, cserébe viszont pótlására egy S5-ös járatot indítanak. 

Heiko Büttner, az S-Bahn München igazgatótanácsának elnöke hozzátette: „Nagyszerű, hogy a Bajor Szabadállam itt új utakat jár be velünk. Az S5 visszatérése évtizedek óta a legnagyobb újítás a vonalhálózatunkban, és egy igazi win-win helyzet. Megbízhatóbbá tesszük a jelenlegi S7-est, és ezzel a felosztással a járások és a szomszédos települések kívánságait is teljesítjük. Ugyanakkor csökkentjük fő ütőerünk, a fővonal terhelését csúcsidőben, és ezzel stabilabbá tesszük az egész S-Bahn rendszert. Azt várjuk, hogy ez pozitív hatással lesz a megbízhatóságra, amiből minden utasunk profitálni fog. Ez egy fontos építőköve a müncheni metropolisz régió erős vasútjának.”

Christoph Göbel, a müncheni járás körzeti megbízottja: „Az utasok érdekében, különösen a jelenlegi S7-es két ágán, de a teljes hálózaton is üdvözlök minden olyan intézkedést, amely hozzájárul az üzemeltetés stabilizálásához és az S-Bahn újra megbízhatóbbá tételéhez. Csak így biztosítható, hogy a tömegközlekedés a müncheni régióban - és az S-Bahn a gerincét képezi - a mindennapi használatra alkalmas lehetőség legyen. Bár a vonalak felosztásáról és átszervezéséről szóló döntés azt jelenti, hogy egyes útvonalakon mostantól átszállásra lesz szükség, a fővonal tehermentesítéséből eredő, a pontosságot és a teljes rendszer stabilitását érintő előnyök véleményem szerint egyértelműen felülmúlják ezt.”.

Josef Niedermaier, Bad Tölz-Wolfratshausen kerületi ügyintézője: „Az S7-es megbízhatóságának hiánya az elmúlt évek számos késése és járatkimaradása miatt a kerületünk utasai számára komoly bosszúsággá vált. Ezért nagyon üdvözöljük az S7-es járatot érintő változásokat, és reméljük, hogy a járatok egésze ismét stabilabbá és vonzóbbá válik. Szeretném megköszönni a Bajor Szabadállamnak és a vasúttársaságnak, hogy figyelembe vették a régióból érkező javaslatokat, és azokat pragmatikusan és gyorsan megvalósították.”

Az S5-ös vonal 2024 december közepétől összeköti a Kreuzstraße-t Pasinggel, és a hálózati térképen benzinkékkel van jelölve. Hétköznapokon a reggeli és délutáni csúcsidőben meghosszabbítják Germering-Unterpfaffenhofen és Weßling felé, és az S8-as vonatokkal együtt tízperces intervallumot biztosít a szokásos menetidőben. Pasingben ez az ötödik S-Bahn-vonal negyedével több utazást tesz lehetővé, mint eddig. Ez megerősíti a belvárosi kelet-nyugati tengelyt, és figyelembe veszi a Pasing, Laim és Hirschgarten pályaudvarok körüli dinamikus lakóövezet-fejlesztést is.

Az S7-es vonal a 2024-es decemberi menetrendváltás után már nem a fővonalon keresztül, hanem csak Wolfratshausen és a müncheni főpályaudvar között közlekedik, ahová a 36-os vágányra a föld felett érkezik. A Hackerbrücke megállóhelyet tehát nem tudja majd kiszolgálni. Az utasok a Donnersbergerbrücke állomáson ugyanazon a peronon kényelmesen átszállhatnak a többi S-Bahn vonalra. Emellett a jelenlegi S7-es az összes vonal közül a legjobb összeköttetésben van a metróval: Az átszállások Obersendlingben (U3), a Harrasnál (U6) és a Heimeranplatznál (U4 + U5) lehetségesek. „A jelenlegi S7-esnél már kisebb késések is megzavarhatják a finoman kiegyensúlyozott menetrendet az egyvágányú szakaszokon, ami gyorsan kihathat az egész vonalra és a fővonalra. Az új felosztással ezek a következményes hatások csökkenthetők. Mivel a jövőbeni S7-es a főpályaudvaron fog végződni, a fővonalon bekövetkező zavarok már nem befolyásolják. Ez azt is jelenti, hogy az utasok megbízhatóbban érhetik el az olyan csomópontokon lévő buszjáratokat, mint a Solln vagy a Höllriegelskreuth” - magyarázza Thomas Prechtl, a BEG vezetőségének szóvivője.

5507_posten_vi_km123_20080719_004-1024x576.jpgAz S7-es az egyvágányú szakaszon

A müncheni S-Bahn fővonalon a Donnersbergerbrücke és az Ostbahnhof közötti szakaszon a csúcsidőben óránként és irányonként három vonattal csökken a járatok száma, mivel az S7-es vonat megszűnik, az új S5-ös pedig a 10 percenként közlekedő S8-as vonatok menetvonalát használja majd. Helyette több lesz a hosszú vonatokkal történő utazás.

2023-ban a müncheni S-Bahn vonatainak mindössze 90 százaléka volt pontos. Az S7-es vonal nyugati ágán a pontossági arány csak 87,9 százalék volt, míg a keleti ágon 90,4 százalék. Emellett a müncheni S-Bahn vonatjáratok 8,4 százalékát törölték 2023-ban. 2021-ben a müncheni S-Bahn-hálózaton a pontossági arány 92,7 százalék volt, a járatkimaradások aránya pedig 6,6 százalék, 2022-ben pedig 90,1 százalék és 6,0 százalék. Az itt megadott pontossági arányok a hat percet elérő vagy meghaladó késésekre vonatkoznak.

Az S5-ös vonal, amely a müncheni S-Bahn-korszak kezdete, 1972 óta létezett, 2009 végén megszűnt az új müncheni Hirschgarten S-Bahn-állomás üzembe helyezése és az ezzel járó átszervezés és az S-Bahn-vonalak átnevezése miatt. Megszűnése előtt utoljára a Herrsching-Holzkirchen útvonalon közlekedett.

A következő nagyobb átszervezés majd az új városi alagút átadásakor fog történni.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Forrás

beg.bahnland-bayern.de

Szólj hozzá!

Címkék: münchen s-bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4118755416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása