Bajorország fővárosa, München kiterjedt elővárosi vasúthálózattal (S-Bahn) rendelkezik. A több irányból érkező vonalak az úgynevezett "Stammstrecke" (törzsvonal) szakaszon hosszasan fonódnak, több helyen is kényelmes átszállást biztosítva. Ám a Stammstrecke emiatt jelentősen túlterhelt, óránként és irányonként 48 járat halad át rajta és elég egy apró csúszás ahhoz, hogy az egész rendszer boruljon.
Az S7-es járat a Stammstreckén. A 2024-es decemberi menetrendváltás után ez a fotó immár megismételhetetlen! (kép forrása: Bild.de)
A Bajor Szabadállam és a DB jobbá és stabilabbá akarja tenni a müncheni S-Bahnt. Ennek érdekében megállapodtak az S5-ös vonal visszatéréséről. A 2024. december 15-i menetrendváltástól kezdve ezen a vonalszámon folyamatos vonatok közlekednek majd Kreuzstraße és Pasing, illetve Germering-Unterpfaffenhofen állomások között, Weßlingig felé pedig egyedi járatokkal. A vonalreform keretében a meglévő S7-es vonalat is átalakítják, amely Wolfratshausen felől érkezve a müncheni főpályaudvaron fog a föld felett végződni.
Christian Bernreiter, Bajorország közlekedési minisztere: „Összességében jelentősen bővítjük a müncheni S-Bahn-szolgáltatást, és ezzel egyidejűleg tehermentesítjük az S-Bahn fővonalát. Arra számítok, hogy ez egyértelmű minőségi javulást jelent az utasok számára!” A Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) felügyelőbizottsága, amely a Bajor Lakásügyi, Építésügyi és Közlekedési Minisztérium megbízásából szervezi az S-Bahn és a regionális közlekedést Bajorországban, most zöld utat adott a projektnek.
A 2024. decemberéig érvényes S-Bahn hálózati térkép. Itt még az S7-es Wolfratshausen-től Donnersbergerbrücke állomáson keresztül egészen az Ostbahnhof-ig közlekedett, majd ott irányt váltva Kreuzstraße állomásra érkezett (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az aktuális állapot: Az S7-es már csak a főpályaudvarig közlekedik, helyette pedig az S5-ös nyújt plusz kapacitást és szolgálja ki a régi S7-es ágat (kép forrása: Wikimedia Commons)
„Összességében nagyon bízom abban, hogy ez a különleges intézkedés hatékony lesz, és hogy a pénzeszközöket jól fogják befektetni. A müncheni S-Bahn minősége az utóbbi időben jelentősen romlott, akárcsak a vasúti közlekedés minősége országszerte. Az S7-es különösen azért problémás, mert nagyrészt egyvágányú. Ezért egyértelmű volt a cselekvés szükségessége, és nem fogadhattam el többé, hogy „minden marad a régiben”” - mondta Bernreiter közlekedési miniszter.
Összefoglalva tehát a lényeget: az S7-es S-Bahn vonal a városon túl hosszan egyvágányú vonalakon közlekedik 20-40 perces ütemben. Ha egy járat késik, a keresztek áthelyeződnek, a vonatok haladás helyett egymásra várakoznak (vö.: Balaton déli part), a késő járatok pedig a pengeélen táncoló, szinte minden járat által használt, emiatt túlterhelt törzsvonalra próbálnak befurakodni, így eldőlő dominóként tovább gyűrűzik a késés a teljes hálózaton. A fejlesztés lényege, hogy ezt a kritikus S7-es járatot visszavágják, cserébe viszont pótlására egy S5-ös járatot indítanak.
Heiko Büttner, az S-Bahn München igazgatótanácsának elnöke hozzátette: „Nagyszerű, hogy a Bajor Szabadállam itt új utakat jár be velünk. Az S5 visszatérése évtizedek óta a legnagyobb újítás a vonalhálózatunkban, és egy igazi win-win helyzet. Megbízhatóbbá tesszük a jelenlegi S7-est, és ezzel a felosztással a járások és a szomszédos települések kívánságait is teljesítjük. Ugyanakkor csökkentjük fő ütőerünk, a fővonal terhelését csúcsidőben, és ezzel stabilabbá tesszük az egész S-Bahn rendszert. Azt várjuk, hogy ez pozitív hatással lesz a megbízhatóságra, amiből minden utasunk profitálni fog. Ez egy fontos építőköve a müncheni metropolisz régió erős vasútjának.”
Christoph Göbel, a müncheni járás körzeti megbízottja: „Az utasok érdekében, különösen a jelenlegi S7-es két ágán, de a teljes hálózaton is üdvözlök minden olyan intézkedést, amely hozzájárul az üzemeltetés stabilizálásához és az S-Bahn újra megbízhatóbbá tételéhez. Csak így biztosítható, hogy a tömegközlekedés a müncheni régióban - és az S-Bahn a gerincét képezi - a mindennapi használatra alkalmas lehetőség legyen. Bár a vonalak felosztásáról és átszervezéséről szóló döntés azt jelenti, hogy egyes útvonalakon mostantól átszállásra lesz szükség, a fővonal tehermentesítéséből eredő, a pontosságot és a teljes rendszer stabilitását érintő előnyök véleményem szerint egyértelműen felülmúlják ezt.”.
Josef Niedermaier, Bad Tölz-Wolfratshausen kerületi ügyintézője: „Az S7-es megbízhatóságának hiánya az elmúlt évek számos késése és járatkimaradása miatt a kerületünk utasai számára komoly bosszúsággá vált. Ezért nagyon üdvözöljük az S7-es járatot érintő változásokat, és reméljük, hogy a járatok egésze ismét stabilabbá és vonzóbbá válik. Szeretném megköszönni a Bajor Szabadállamnak és a vasúttársaságnak, hogy figyelembe vették a régióból érkező javaslatokat, és azokat pragmatikusan és gyorsan megvalósították.”
Az S5-ös vonal 2024 december közepétől összeköti a Kreuzstraße-t Pasinggel, és a hálózati térképen benzinkékkel van jelölve. Hétköznapokon a reggeli és délutáni csúcsidőben meghosszabbítják Germering-Unterpfaffenhofen és Weßling felé, és az S8-as vonatokkal együtt tízperces intervallumot biztosít a szokásos menetidőben. Pasingben ez az ötödik S-Bahn-vonal negyedével több utazást tesz lehetővé, mint eddig. Ez megerősíti a belvárosi kelet-nyugati tengelyt, és figyelembe veszi a Pasing, Laim és Hirschgarten pályaudvarok körüli dinamikus lakóövezet-fejlesztést is.
Az S7-es vonal a 2024-es decemberi menetrendváltás után már nem a fővonalon keresztül, hanem csak Wolfratshausen és a müncheni főpályaudvar között közlekedik, ahová a 36-os vágányra a föld felett érkezik. A Hackerbrücke megállóhelyet tehát nem tudja majd kiszolgálni. Az utasok a Donnersbergerbrücke állomáson ugyanazon a peronon kényelmesen átszállhatnak a többi S-Bahn vonalra. Emellett a jelenlegi S7-es az összes vonal közül a legjobb összeköttetésben van a metróval: Az átszállások Obersendlingben (U3), a Harrasnál (U6) és a Heimeranplatznál (U4 + U5) lehetségesek. „A jelenlegi S7-esnél már kisebb késések is megzavarhatják a finoman kiegyensúlyozott menetrendet az egyvágányú szakaszokon, ami gyorsan kihathat az egész vonalra és a fővonalra. Az új felosztással ezek a következményes hatások csökkenthetők. Mivel a jövőbeni S7-es a főpályaudvaron fog végződni, a fővonalon bekövetkező zavarok már nem befolyásolják. Ez azt is jelenti, hogy az utasok megbízhatóbban érhetik el az olyan csomópontokon lévő buszjáratokat, mint a Solln vagy a Höllriegelskreuth” - magyarázza Thomas Prechtl, a BEG vezetőségének szóvivője.
Az S7-es az egyvágányú szakaszon
A müncheni S-Bahn fővonalon a Donnersbergerbrücke és az Ostbahnhof közötti szakaszon a csúcsidőben óránként és irányonként három vonattal csökken a járatok száma, mivel az S7-es vonat megszűnik, az új S5-ös pedig a 10 percenként közlekedő S8-as vonatok menetvonalát használja majd. Helyette több lesz a hosszú vonatokkal történő utazás.
2023-ban a müncheni S-Bahn vonatainak mindössze 90 százaléka volt pontos. Az S7-es vonal nyugati ágán a pontossági arány csak 87,9 százalék volt, míg a keleti ágon 90,4 százalék. Emellett a müncheni S-Bahn vonatjáratok 8,4 százalékát törölték 2023-ban. 2021-ben a müncheni S-Bahn-hálózaton a pontossági arány 92,7 százalék volt, a járatkimaradások aránya pedig 6,6 százalék, 2022-ben pedig 90,1 százalék és 6,0 százalék. Az itt megadott pontossági arányok a hat percet elérő vagy meghaladó késésekre vonatkoznak.
Az S5-ös vonal, amely a müncheni S-Bahn-korszak kezdete, 1972 óta létezett, 2009 végén megszűnt az új müncheni Hirschgarten S-Bahn-állomás üzembe helyezése és az ezzel járó átszervezés és az S-Bahn-vonalak átnevezése miatt. Megszűnése előtt utoljára a Herrsching-Holzkirchen útvonalon közlekedett.
A következő nagyobb átszervezés majd az új városi alagút átadásakor fog történni.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek