HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.03.20. 21:37 Balogh Zsolt

A DB 111 sorozat utolsó évei

A bajorországi regionális vonatok meghatározó vontató járműve a DB 111 sorozat. Az 1974 és 1984 között gyártott mozdonyok felett azonban már eljárt az idő, így lassanként nyugdíjba vonulnak.

DB 111 sorozat MünchenEgy DB 111 sorozatú mozdony emeletes ingavonatával München Hauptbahnhof felől, háttérben a város sziluettje a Miasszonyunk templom tornyaival, jelenleg még mindennapos látvány

A Regionalbahn blog értesülései szerint a mozdonyok már nem kapnak több fővizsgát, ami azt jelenti, hogy ahogy lejár a legutóbbi vizsgával megállapított működési idejük, végleg elbúcsúznak a forgalomtól. Ezzel a lépéssel egy több mint 40 éves korszak zárul le a német vasútnál.

A DB 111 sorozat előtt az elmúlt négy kint töltött évem alatt készített fotóimmal tisztelgek, hiszen ezekkel a remek gépekkel annyi szép és érdekes helyre jutottam már el.

Innsbruck Hauptbahnhof DB 111 sorozatInnsbruck: végállomás. 2013 tavasza óta már ez a jelenet sem látható, miután az Osztrák vasutak megtiltotta a vészfékáthidaló nélküli vonatok közlekedését az országban

A DB 111 sorozat Bo'Bo' tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat, melyet 1974 és 1984 között gyártott a Krauss-Maffei, a Henschel, a Krupp, a Siemens, az AEG és a BBC közösen. A 3720 kW teljesítményű mozdony erősebb, mint a magyar V63 sorozat ("Gigant"), legnagyobb sebessége pedig 160 km/h. Összesen 227 db készült belőle a Deutsche Bahn részére.

A mozdonysorozatot univerzálisra tervezték, így egyaránt előfordultak személy- és sebesvonatok élén, de kettesével csatolva még InterCityt is továbbítottak. A Ruhr vidéki vasútvonalakon pedig az S-Bahn forgalomba segítettek be. 1994-ben az összes mozdony a DB Regiohoz került, ezzel kikerültek a távolsági forgalomból és csak regionalzug és regionalexpress vonatok továbbítása lett a feladatuk.

DB 111 sorozat TutzingDB 111 sorozatú mozdonyok együttállása Tutzingban, ma már történelem

DB 111 sorozat MünchenAkárcsak a következő: Egy DB 111 sorozatú mozdony emeletes ingavonatával Mittenwald felé

DB 111 sorozat Alstom Coradia ContinentalMellettem az utódom: a perontető alatt egy Alstom Coradia Continental bújik meg az Agilis magántársaság zöld-szürke színeiben

DB 111 sorozat planeggHagyományos ingavonat száguld keresztül Planegg állomáson

mittenwaldbahn DB 111 sorozatMegérkezés Mittenwaldba, jobbra a csatlakozó vonat Innsbruck felé

Garmisch-Partenkirchen DB 111 sorozatGarmisch-Partenkirchen, a Mittenwaldbahn egyik állomása

 Mittenwaldbahn DB 111 sorozatRegionalzug érkezett München felől, a helyszín ugyanaz, mint fent, csak az évszak más

Freilassing ADAC DB 111 sorozatMegérkezés Freilassingba, a vonógép a német autóklubb, az ADAC reklámját viseli magán

Freilassing DB 111 sorozat Freilassing állomás egy hagyományos festésű DB 111-es mozdonnyal

München Hauptbahnhof DB 111 sorozatMünchen Hauptbahnhof_ A DB 111-es hamarosan indul emeletes ingavonatával Passau felé

DB 111 sorozat München HauptbahnhofEz a kék 111-es mozdony a bajorországi vonatozást népszerűsíti...

DB 111 sorozat München Hauptbahnhof...akárcsak testvére ebben a zöld gúnyában

DB 111 sorozat München Hauptbahnhof MeridianA Meridian magánvasút bérelt 111-ese, a DB Regio logókat egy-egy négyzet alakú matricával ragasztották le

DB 111 sorozat München Hauptbahnhof RailjetRailjet és a DB 111 sorozat együttállássa, mindkettő hamarosan indul Salzburg felé

A végére pedig lássuk az új generációt, melyek a régi technikát váltják le folyamatosan Bajorországban.

A lista első tagja a francia Alstom Coradia Continental motorvonata. 2008 és 2009 között gyártottak belőle összesen 138 db-ot három különböző változatban. Az alsorozatok a hosszukban, így az ülőhelyek számában térnek el elsősorban. A motorvonatok szinte végig alacsonypadlósak, végsebességük 160 km/h. A Deutsche Bahn és számos magánvasút-társaság, köztük az Agilis használja regionális forgalomban.

A gazdaságosságára jó példa (de ez hasonlóan alakul a több motorvonatnál is, például a magyarországi V43+bhv vs. Stadler FLIRT esetében is) a különböző vonatok tömeg-összehasonlítása: egy hagyományos kb. 240 ülőhellyel rendelkező ingavonat mozdonya 83 tonna, a személykocsik tömege pedig darabonként 33-40 tonna. Három személykocsival számolva ez összesen 182-203 tonna, míg egy hasonló ülőhely-kapacitású Alstom motorvonat csak 160 tonna tömegű! A súlycsökkenés jól látható, a kisebb holtsúly már eleve kisebb energiafogyasztást eredményez.

De ezenkívül a motorvonat további extra kényelmi szolgáltatásokat is nyújt az utazóközönségnek: alacsonypadlós, légkondícionált, utastájékoztatóval felszerelt és önműködő ajtókkal rendelkezik.

Alstom Coradia Continental München HauptbahnhofAlstom Coradia Continental motorvonat München Hauptbahnhofon

A 2013-as decemberi menetrendváltással álltak hosszas huzavona után végre üzembe a kanadai Bombardier Talent2 motorvonatai Münchenben és környékén. 2013-ban 27 érkezett a bajor fővárosba, de 2014-ben még további 10 követi majd. A mozdonyos ingavonatokat teljesen kiváltották a München-Mittenwald és München-Kochel viszonylatokon.

Talent 2 München WestkreuzTalent 2 motorvonat vágtat át Westkreuz megállón

Rosenheim és Salzburg felé a DB Regio-t a Meridian magánvasút váltotta le, az új szolgáltat pedig új vonatokat is hozott magával.

A szolgáltatóváltás 2013 december 15-én történt meg, egyelőre saját és bérelt járművekkel vegyesen, de már a Meridian márkanév alatt. A svájci Talent3 motorvonatok folyamatosan állnak szolgálatba. Jelenleg még kifoghatunk régi DB Regio ingát is, de már a Meridian üzemeltetésében, ha Salzburg felé utazunk Münchenből. Legutóbbi salzburgi utamon már nekem is csak a Flirt3 jutott mindkét irányba.

Flirt 3 München HauptbahnhofFlirt 3 motorvonatok az állomás külső vágányainál, hamarosan továbbiak is érkeznek!

A motorvonat-üzem melett azért marad néhány ingavonat is, melyekhez a DB Regio a Bombardiertől vásárol új mozdonyokat. A kanadai vállalat TRAXX mozdonyai jól ismertek Németországban, de elsősorban a tehervonatok élén. Azonban Baden-Württembergben már regionális vonatokat is vontatnak, ulmi utazásom során többször is láttam ilyen összeállítást. Hamarosan a Passau felé közlekedő emeletes vonatok élére is ez a típus kerül, leváltva a régi 111-es sorozatot.

ulm Bombardier TRAXX regionalzugBombardier TRAXX regionális személyforgalomban, Bajorországban ez ma még ritka összeállítás, de hamarosan további TRAXX mozdonyok érkeznek Münchenbe is!

Talán néhány olvasóban felmerül a kérdés: Lehetséges vajon, hogy a selejtezett, de még jó állapotú mozdonyok Magyarországra kerüljenek, kiváltva több, sokkal öregebb magyar mozdonyt? Nagyobb teljesítménye és magasabb sebessége miatt felülmúlná a V43 sorozatot, tengelyterhelése pedig csak egy picivel több, mint a Szilié.

Nos erre biztosan nem fog sor kerülni, ugyanis a mozdonyok csak a német 15 kV 16,7 Hz áramrendszert ismerik, míg a magyarországi felsővezetékben ettől jóval több, 25 kV 50 Hz feszültség található. Átalakításuk nem lenne gazdaságos, különösen amiatt, hogy a legfiatalabb gépek is már 30 évesek, és ezen kívül még további módosításokra is szükség volna (de legalább a halberstadti vezérlőkkel gond nélkül együtt tudnának működni).

Szerencsére az utóbbi időben a MÁV is inkább a motorvonat-üzemeltetést részesíti előnyben, a tehervonatokat pedig már most is főleg az ÖBB és más magánvasutak mozdonyai vontatják.

Aki szeretne egy darabkát megőrizni fénykép formájában az elmúlt 40 év meghatározó regionális mozdonyáról, az még ebben az évben fotózhatja a DB 111 sorozatot, de igyekezzen és ne halogassa sokáig, ugyanis a típus alkalmazási területe folyamatosan csökken és a napjai már meg vannak számlálva!

1 komment

Címkék: münchen


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr795870463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.22. 01:07:03

Biztos vagyok benne, hogy fog maradni pár darab belőle.

103-ból is üzemel még 3 db.
süti beállítások módosítása