München és Innsbruck között vonattal leggyorsabb a München-Rosenheim-Kufstein-Wörgl-Jenbach-Innsbruck útvonalon juthatunk el, jelentős kerülővel. Létezik azonban egy rövidebb vonal is, át a hegyeken, rengeteg alagúttal és lélegzetelállító híddal. A Mittenwaldbahn és a folytatása Ausztriában, a Karwandelbahn talán az Alpok legszebb és legizgalmasabb vasútvonala.
Vonat halad át 2010-ben a hídon egy DB 111 sorozatú villamos mozdonnyal (kép forrása: Flickr.com)
De nem csak a vonatablakból szép, ugyanis a vasútépítők rengeteg látványos műtárgyíat is építettek, mely vonaton ülve csak pár másodpercre villan fel, pedig megérdemli a figyelmet.
Ezek közé tartozik a Schlossbachklamm nevű szurdokot átívelő 66 méteres acélhíd is, a Schlossbachgrabenbrücke.
A szurdok
A Schloßbachklamm-szurdok Ausztriában, Innsbrucktól mintegy 14 km-re található, fele Reith bei Seefeld, fele pedig Zirl település területén fekszik. Ez azt jelenti, hogy a szurdokba való kirándulás mindkét helyről indítható. A látogatókat tipikus szurdoktáj várja kis vízesésekkel, romantikus zakadékokkal közvetlenül a vízparton sétálva, pihenési lehetőségekkel. Forró napokon a Schloßbachklamm-szurdok meglátogatása a strandolás helyett frissítő alternatívát jelenthet. A Karwendelbahn nemrég felújított hídja, a Schlossbachgrabenbrücke, amely már a szurdokba vezető úton jól látható, a kirándulás fénypontja.
A szurdokba vezető túraútvonal kiindulópontja Hochzirl állomás. Egy Innsbruckból Münchenbe tartó REX állt meg az állomáson 2018. augusztus 12-én, hogy rövid pihenő után megbírkózzon az előtte tornyosuló hegyekkel. (kép forrása: Flickr.com)
Kevesen tudják, hogy a szurdok egykor a K2 című hollywoodi film díszleteként szolgált. A film stábja két napot töltött itt forgatással.
A szurdoktúra a meleg évszakban őszig ajánlott. Tavasszal a hóolvadás miatt az általában bokáig vagy térdig érő patak gyakran nagyon magasan áll, és közvetlenül heves esőzések vagy zivatarok után sem ajánlott a látogatás. A túra nem megerőltető, és gyermekek számára is alkalmas, de jó cipő ajánlott. A Schlossbachklamm télen zárva tart. Aki nagyobb távokat szeretne gyalogolni, az a Fragenstein-romhoz vezető körtúrát is megteheti, kb. 3,5 órás gyaloglással. A szurdokban a rohanó víz mentén sétálva egy különleges természeti élményben lehet részünk.
A híd
A szurdok éke az azt keresztező Karwandelbahn és acél hídja, a 66 méter hosszúságú Schlossbachgrabenbrücke. A híd több pontról is jól fotózható, különlegessége, hogy a híd mindkét oldala közvetlenül alagútban folytatódik. Körülötte csak a zord sziklák és a fenyvesek találhatóak, igazi hegyvidéki, alpesi környezetet biztosítva.
A Schlossbachgrabenbrücke (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Schlossbach az Inn egyik mellékfolyója Tirolban. Felső folyásánál található a Schlossbachklamm szurdok, amelyet Hochzirlnél mintegy 60 méteres magasságban az impozáns és műemlékvédelem alatt álló Schlossbach-híd hidal át.
Az ÖBB Karwendelbahn hídja egy 250 t tömegű acélból készült íves tartószerkezetű híd, amely topográfiailag közvetlenül két szurdok között helyezkedik el, közvetlenül két alagútportál között, amelyek a hídtól jobbra és balra csatlakoznak a vasútvonalhoz.
Ugyanaz a helyszín, de a vonatot itt egy DB 110 sorozatú villamos mozdony vontatja (kép forrása: Flickr.com)
2012 májusától szeptemberéig az Innsbruck és Seefeld közötti teljes Karwendel-vasútvonalat le kellett zárni a vonatforgalom elől a kiterjedt felújítási munkák miatt. A látványos vasúti építkezésen a munkálatok középpontjában a 100 éves Schlossbach-híd felújítása állt. A szerkezet kora miatt alapvető acélszerkezet-felújítás vált esedékessé, beleértve a korrózióvédelem felújítását is. A híd támpilléreit fel kellett újítani és lőtt betonnal kellett megerősíteni. Ezenkívül a híd felépítményét is teljesen fel kellett újítani.
ÖBB Talent kel át a hídon, a fotós itt már magasabbra merészkedett (kép forrása: Flickr.com)
A földrajzi helyzet (vasútvonal, kb. 60 m magasan a Karwendel régióban) miatt az építkezés logisztikai megközelítése a személyzet, a szerszámok és az anyagok, valamint az állványzatanyag tekintetében különleges kihívást jelentett.
Különleges nehézséget jelentett az anyag nehézkes oda- és elszállítása, mivel a hegyi szurdokban lévő vasúti építkezés helyszínét nem lehet teherautóval megközelíteni, hanem csak vasúton (vagy gyalogosan), több kilométeres távolságon keresztül.
Tehervonat két ÖBB 1216 sorozatú "Taurus" villamos mozdonnyal 2022. szeptember 22-én. Kell a két mozdony a meredek pályához! (kép forrása: Flickr.com)
A híd acélszerkezetére egy 56 m hosszú és 6,30 m széles acélcső állványzatot függesztettek fel a munkákhoz. Az állványzatot függesztett állványzatként két munkapozícióban állították fel: Az alsó és felső munkapozíciót kb. 2,00 m-rel a korlátok alatt, lépcsőzetes formában a híd íve alatt helyezték el. Mindkét munkaszintet fadeszkákkal és acél deszkákkal fedték. Ezen kívül a híd két magaslati oldalát (hosszanti oldalait) hosszirányban tájolt, munkarétegekkel ellátott állványzattal látták el, hogy az állványzatépítés helyszíni tervezése megtörténhessen. Csak a teljes állványzat felépítése után kezdődhetett a tényleges felújítási munka.
DB Talent2 a vonalon 2021 január elsején (kép forrása: Flickr.com)
Forgalom
A forgalmat az óránként közlekedő Deutsche Bahn Talent2 sorozata és az ÖBB Talent sorozata jelenti. A motorvonatok előtt a DB Silberling kocsikból álló ingavonatai a DB 111 sorozatú, ritkábban a DB 110 sorozatú (becenevén Bügelfalte, kb.: élére vasalt) villamosmozdonyokkal közlekedtek erre. A teherforgalom ritka, a nehéz szerelvények inkább Rosenheim felé kerülnek, mint hogy felmásszanak az 1182 méter magasan található Seefeld in Tirol állomásig.
Tehervonat vezetőállásából készített videó a Karwandelbahn és a Mittenwaldban vasútvonalakról. A híd kb. 21:08-nál látható egy pillanatra.
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek