HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.05.21. 14:33 Balogh Zsolt

A Schlossbachklamm és a Schlossbachgrabenbrücke

München és Innsbruck között vonattal leggyorsabb a München-Rosenheim-Kufstein-Wörgl-Jenbach-Innsbruck útvonalon juthatunk el, jelentős kerülővel. Létezik azonban egy rövidebb vonal is, át a hegyeken, rengeteg alagúttal és lélegzetelállító híddal. A Mittenwaldbahn és a folytatása Ausztriában, a Karwandelbahn talán az Alpok legszebb és legizgalmasabb vasútvonala.

52766809950_2287d02abd_h.jpgVonat halad át 2010-ben a hídon egy DB 111 sorozatú villamos mozdonnyal (kép forrása: Flickr.com)

De nem csak a vonatablakból szép, ugyanis a vasútépítők rengeteg látványos műtárgyíat is építettek, mely vonaton ülve csak pár másodpercre villan fel, pedig megérdemli a figyelmet.

Ezek közé tartozik a Schlossbachklamm nevű szurdokot átívelő 66 méteres acélhíd is, a Schlossbachgrabenbrücke.

A szurdok

A Schloßbachklamm-szurdok Ausztriában, Innsbrucktól mintegy 14 km-re található, fele Reith bei Seefeld, fele pedig Zirl település területén fekszik. Ez azt jelenti, hogy a szurdokba való kirándulás mindkét helyről indítható. A látogatókat tipikus szurdoktáj várja kis vízesésekkel, romantikus zakadékokkal közvetlenül a vízparton sétálva, pihenési lehetőségekkel. Forró napokon a Schloßbachklamm-szurdok meglátogatása a strandolás helyett frissítő alternatívát jelenthet. A Karwendelbahn nemrég felújított hídja, a Schlossbachgrabenbrücke, amely már a szurdokba vezető úton jól látható, a kirándulás fénypontja.

43092828005_6502c385ca_h.jpgA szurdokba vezető túraútvonal kiindulópontja Hochzirl állomás. Egy Innsbruckból Münchenbe tartó REX állt meg az állomáson 2018. augusztus 12-én, hogy rövid pihenő után megbírkózzon az előtte tornyosuló hegyekkel. (kép forrása: Flickr.com)

Kevesen tudják, hogy a szurdok egykor a K2 című hollywoodi film díszleteként szolgált. A film stábja két napot töltött itt forgatással.

A szurdoktúra a meleg évszakban őszig ajánlott. Tavasszal a hóolvadás miatt az általában bokáig vagy térdig érő patak gyakran nagyon magasan áll, és közvetlenül heves esőzések vagy zivatarok után sem ajánlott a látogatás. A túra nem megerőltető, és gyermekek számára is alkalmas, de jó cipő ajánlott. A Schlossbachklamm télen zárva tart. Aki nagyobb távokat szeretne gyalogolni, az a Fragenstein-romhoz vezető körtúrát is megteheti, kb. 3,5 órás gyaloglással. A szurdokban a rohanó víz mentén sétálva egy különleges természeti élményben lehet részünk.

A híd

A szurdok éke az azt keresztező Karwandelbahn és acél hídja, a 66 méter hosszúságú Schlossbachgrabenbrücke. A híd több pontról is jól fotózható, különlegessége, hogy a híd mindkét oldala közvetlenül alagútban folytatódik. Körülötte csak a zord sziklák és a fenyvesek találhatóak, igazi hegyvidéki, alpesi környezetet biztosítva.

A Schlossbachgrabenbrücke (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Schlossbach az Inn egyik mellékfolyója Tirolban. Felső folyásánál található a Schlossbachklamm szurdok, amelyet Hochzirlnél mintegy 60 méteres magasságban az impozáns és műemlékvédelem alatt álló Schlossbach-híd hidal át.

Az ÖBB Karwendelbahn hídja egy 250 t tömegű acélból készült íves tartószerkezetű híd, amely topográfiailag közvetlenül két szurdok között helyezkedik el, közvetlenül két alagútportál között, amelyek a hídtól jobbra és balra csatlakoznak a vasútvonalhoz.

52748307980_ffc96483e0_k.jpgUgyanaz a helyszín, de a vonatot itt egy DB 110 sorozatú villamos mozdony vontatja (kép forrása: Flickr.com)

2012 májusától szeptemberéig az Innsbruck és Seefeld közötti teljes Karwendel-vasútvonalat le kellett zárni a vonatforgalom elől a kiterjedt felújítási munkák miatt. A látványos vasúti építkezésen a munkálatok középpontjában a 100 éves Schlossbach-híd felújítása állt. A szerkezet kora miatt alapvető acélszerkezet-felújítás vált esedékessé, beleértve a korrózióvédelem felújítását is. A híd támpilléreit fel kellett újítani és lőtt betonnal kellett megerősíteni. Ezenkívül a híd felépítményét is teljesen fel kellett újítani.

40365010205_d102a1555a_h.jpgÖBB Talent kel át a hídon, a fotós itt már magasabbra merészkedett (kép forrása: Flickr.com)

A földrajzi helyzet (vasútvonal, kb. 60 m magasan a Karwendel régióban) miatt az építkezés logisztikai megközelítése a személyzet, a szerszámok és az anyagok, valamint az állványzatanyag tekintetében különleges kihívást jelentett.

Különleges nehézséget jelentett az anyag nehézkes oda- és elszállítása, mivel a hegyi szurdokban lévő vasúti építkezés helyszínét nem lehet teherautóval megközelíteni, hanem csak vasúton (vagy gyalogosan), több kilométeres távolságon keresztül.

52388422101_7dfdd08d9b_h.jpgTehervonat két ÖBB 1216 sorozatú "Taurus" villamos mozdonnyal 2022. szeptember 22-én. Kell a két mozdony a meredek pályához! (kép forrása: Flickr.com) 

A híd acélszerkezetére egy 56 m hosszú és 6,30 m széles acélcső állványzatot függesztettek fel a munkákhoz. Az állványzatot függesztett állványzatként két munkapozícióban állították fel: Az alsó és felső munkapozíciót kb. 2,00 m-rel a korlátok alatt, lépcsőzetes formában a híd íve alatt helyezték el. Mindkét munkaszintet fadeszkákkal és acél deszkákkal fedték. Ezen kívül a híd két magaslati oldalát (hosszanti oldalait) hosszirányban tájolt, munkarétegekkel ellátott állványzattal látták el, hogy az állványzatépítés helyszíni tervezése megtörténhessen. Csak a teljes állványzat felépítése után kezdődhetett a tényleges felújítási munka.

50787919986_e26ead63b7_h.jpgDB Talent2 a vonalon 2021 január elsején (kép forrása: Flickr.com)

Forgalom

A forgalmat az óránként közlekedő Deutsche Bahn Talent2 sorozata és az ÖBB Talent sorozata jelenti. A motorvonatok előtt a DB Silberling kocsikból álló ingavonatai a DB 111 sorozatú, ritkábban a DB 110 sorozatú (becenevén Bügelfalte, kb.: élére vasalt) villamosmozdonyokkal közlekedtek erre. A teherforgalom ritka, a nehéz szerelvények inkább Rosenheim felé kerülnek, mint hogy felmásszanak az 1182 méter magasan található Seefeld in Tirol állomásig.

Tehervonat vezetőállásából készített videó a Karwandelbahn és a Mittenwaldban vasútvonalakról. A híd kb. 21:08-nál látható egy pillanatra.


Nagyobb térkép 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria híd mittenwaldbahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2418129358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása