HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.06.15. 23:59 Balogh Zsolt

Vonattal Kecskemétre!

Az elmúlt négy évben sokfelé jártam, sok különböző országot, várost, nevezetességet, érdekességet és vasútállomást mutattam be. Néha egészen távoli országokba is kalandoztam, de egy fontos város bemutatása eddig még mindig kimaradt! Ez pedig a szülővárosom: Kecskemét!

kecskemétKecskemét főtere májusban

Minden utazás valahol itt, még ha csak gondolatban is, de itt, az Alföldön kezdődött és végül itt is fog majd a legutolsó is befejeződni.

Bár volt már szó a vasútállomásáról néhányszor, maga a megyeszékhely még nem volt részletesebben bemutatva. A következő bejegyzés a korábbi útleírásokhoz hasonló lesz, megpróbálom egy kicsit más szemszögből bemutatni a várost, hátha sikerül egy kis kedvet szereznem egy rövid kiránduláshoz másoknak is.

Kecskemét jó közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik, Budapest és Szeged irányából óránként érkeznek az összevont gyors-intercity vonatok, a lehető legváltozatosabb kocsi-összeállításokkal. Utazhatunk személykocsiban (By és társai), poggyászteres személykocsiban (BDt), elővárosi ("posta-bhv") kocsiban, fülkés gyorsvonati kocsiban (Bo, Bmx), termes IC kocsiban, sőt még a máshonnan már réges-rég kikopott komfortkocsiban is (talán ARp?). A legutóbbi hetekben pedig még vezérlőkocsi is színesíti a kínálatot, természetesen a MÁV-nál megszokott módon a vezérlési képességeit ki nem használva.

Mind Budapestről, mind Szegedről körülbelül egy órányira van, de elérhető még Szolnokról, Bajáról, Lajosmizséről vagy Kiskunhalasról is vonattal. A vasútállomás közvetlen szomszédságában található az autóbusz-állomás. Ez a szomszédság Nyugat-Európában teljesen megszokott, Magyarországon azonban olyan ritka, hogy mindenképp ki kell, hogy emeljem.

kecskemétA helyi- és a távolsági autóbusz-pályaudvar egy csendes szombat délután, közvetlenül a vasútállomás mellett

A távolsági autóbuszok pedig szinte az egész országból érkeznek, még felsorolni is sok lenne a lehetséges induló- és célállomásokat.

A város tömegközlekedését 54 helyi autóbuszjárat szolgálja ki, melyek lefedik az egész várost. De mivel Kecskemét nem annyira hatalmas, akár gyalogosan is bejárható egy nap alatt keresztbe-hosszába. A helyi buszjáratok egy része a vasútállomás melletti távolsági pályaudvarról indul, a többsége viszont a Széchenyi téri alközpontból. Kimondottan a teljes várost megkerülő körjárat a 21-es, mely a teljes nagykörúton körbemegy, és tesz egy kitérőt a Széchenyiváros nevű lakótelep felé is.

kecskemétAz új Mercedes hibridbuszok egyike Kecskemét autóbusz-pályaudvarán

A város gazdasági életében nagy változást hozott, hogy a német Mercedes autógyár Kecskemétet választotta az új gyára felépítéséhez. Ez a beruházás óriási lehetőség a megyeszékhely életében, számos új beruházáshoz adott kezdőlökést. Épül az új elkerülőút (Budapest felől érkezve a vonatablakból jól látható), több csomópont átépült, új hibridbuszok álltak forgalomba, megváltozott több járat útvonala, a kihalt vasútállomást autószállító vonatok töltik meg. De átépült a városi uszoda is, az iskolák pedig új szakokat indítottak, elsősorban azért, hogy képezzék a gyár kívánságainak megfelelő fiatal szakembereket. A Mercedes már legyártotta a háromszázezredik autót is, a termelés növekedése folyamatos, és már szóba került a bővítés is.

Repülőtér is van, az azonban csak a katonai gépeket fogadja. Kétévente pedig a repülés szerelmeseit a repülőnapok keretében.

A vonatról vagy a buszról leszállva mindenképp nézzük meg a vasútállomást, mely még így elhanyagoltan is impozáns látvány. Bár már jócskán eljárt felette az idő, túl van már a fénykorán, de még mindig büszkén áll az állomáspark és a vágányok között. Oldalán emléktábla jelzi Kodály Zoltán egykori szülőházát.

kecskemétKecskemét vasútállomása, az állomás egy korábbi cikkben már részletesen bemutatásra került

kecskemétA Katona József emlékház az Állomásparkban

Az állomásból kilépve két irányba is elindulhatunk a belváros felé. A Nagykőrösi utca még magán hordozza a régi Kecskemét építészeti stílusát és hangulatát. A sárga kockakövekből álló burkolat egykoron jelentős hosszban épült ki, mára azonban csak pár utcányi maradt belőle. Jobbról-balról egykori polgárházak szegélyezik, melyek földszintesek vagy egy emeletesek. Az ettől magasabbak már a modernebb időkben épültek. Érdemes jobbra-balra betekinteni a kis görbe utcákba is, régi, többszáz éves ódon házak találhatóak mindkét irányba.

kecskemétNagykőrösi utca, a város egykori főutcája

kecskemétMellékutca az óvárosban

Többségük sajnos erősen lepusztult, de azért található közöttük több nagyon szép épület is. Majdnem elérve az utca végét, az egyik ház oldalában található a Fodor cukrászda. Egykoron Kecskemét egyik legelegánsabb cukrászdája volt, mára azonban ez is erősen visszafejlődött. Ha fagyizni támadna kedvünk, inkább sétáljunk még pár métert, a közelben lévő főtéren bőven lesz még lehetőségünk édességet vásárolni. A Nagykőrösi utca az egykori Centrum áruház mellett ér véget, jobbra a kecskeméti piac található. Előttünk kanyarog az egyirányú kiskörút, mely megkerüli az egész belvárost, elhaladva szinte az összes kecskeméti nevezetesség mellett. Átkelve az utcán már a főtéren is vagyunk, melynek legnagyobb része gyalogos övezet. Éttermek, gyorséttermek, kávézók, cukrászdák követik egymást, néha összeépülve akár az ódon templomokkal is.

kecskemétA zsinagóga, ma a Tudomány és Technika háza

Kecskemét főterének egyik érdekessége, hogy szinte az összes jelentős magyarországi vallás és felekezet temploma megtalálható itt: a római katolikus, a görög katolikus, a református és a zsidó templom békésen megfér egymás mellett. Igaz ugyan, hogy az egykori zsinagóga mára már a Tudomány és Technika háza, misék helyett csak konferenciáknak ad otthont, alakja mégis meghatározza a városképet.

A főtéren, a fák között megbújva állt egykoron a Kodály-emlékmű, melyet sajnos már átalakítottam inkább egy 56-os emlékművé.

kecskemétAz '56-os emlékmű

kecskemétA szökőkút és a református templom, mellette szorosan a Fodor cukrászda és az egykori Liberté étterem

A főtér közepén található a null-kilométerkő, melyen nyilak mutatnak minden irányba, jelezve a távoli városok távolságát. Sokan itt váltig meg vannak győződve róla, hogy az országos útszámozás is innen indul, ez azonban nem igaz, az igazi null-kilométer Budapesten található a váralagút és a Lánchíd között. A legenda alapja talán az lehet, hogy sok út valóban Kecskemétről indul, és néhányat tényleg innen, a várostól (de nem a főtértől) számoznak. Ez a márványból épült kis dombocska a tér közepén kedvelt gyerek-játszótér is, hiszen a simára kopott márványlapokon biztonságosan le lehet csúszni. A járás elsajátítása után minden kecskeméti gyerek következő erőpróbája ez a kis márványdombocska segítség nélküli megmászása lesz. Ezért itt mindig hatalmas gyerekzsivaj van, estére pedig a gördeszkások és a biciklisek teszik itt próbára ügyességüket.

A főtérre néz a Katolikus templom, mely az alföld legnagyobb ilyen jellegű építménye. Mellette található a Városháza, ahonnan minden órában harangjáték szól. Szembe a Kossuth-szobor, a másik oldalon pedig a Katona József színház áll.

kecskemétA Katolikus templom

kecskemétA bolygómodellek a városháza kertjében, ez itt épp a Föld, a kép felső sarkában pedig a Vénusz

Külön figyelmet érdemel a bokrok között megbújó, alig-alig látható és emiatt kevésbé ismert mini-naprendszer modell is. A színház közelében, a kiskörút parkolójában található strandlabda nagyságú bronz gömb jelképezi a napot, majd a városközpont felé haladva a többi azonos nagyságú gömb a naprendszer bolygóit. A gömbök távolsága arányos a naprendszer nagyságával. Mindegyiken tábla látható, hogy melyik bolygónál is járunk már. A Merkúr, Vénusz, Föld, Mars könnyen megtalálható, a többihez azonban már egyre többet kell gyalogolnunk, a Plutóhoz már kilométereket, egészen a kecskeméti planetáriumig.

A főtérről kiindulva gyalogosan sok érdekes múzeumot kereshetünk fel, némelyik egészen meglepő gyűjteménnyel rendelkezik. A színház közelében a Magyar Fotográfiai múzeum, a kiskörúton a Gyószerészeti múzeum, a Cifra palotában képgyűjtemény, a kiskörúton túl pedig a Naív művészek múzeuma a Bozsó gyűjteménnyel és a Szórakaténusz játékmúzeummal együtt üzemel.

kecskemétA Malom Center bejárata

A kiskörúton túl pöffeszkedik a Malom bevásárlóközpont, mely a belváros megújulásának és átépítésének a kezdeti lépése volt. A sok jogi csatározás ellenére mégiscsak felépült az öt emeletes központ, mely magával hozta a környék megújulásaát is. A kiskörút új nyomvonalra került, több egykori utca és egész lakótömbök kerültek lebontásra, többek között a HBH étterem is. Tetején szabadon látogatható terasz és bár található, ahonnan ráláthatunk az egész főtérre, de elláthatunk egészen a vasútállomásig is.

kecskemétKilátás a városra a Malom bevásárlóközpont tetejéről

kecskemétHanga órásmester óra- és ékszerboltja a főtér közelében, háttérben a Görögkatolikus templom tornya

kecskemétA főtér Kossuth Lajos szobrával

kecskemétCsikósok ostorbemutatója

Kecskemét főtere szinte mindig valamilyen programmal várja a vendégeket. Alig ér véget az egyik, már kezdődik is a másik. Műjégpálya, kirakodóvásárok, koncertek, rendezvények váltják egymást, augusztusban pedig kezdődik a "Borutca". Az évet mindig az elmaradhatatlan karácsonyi vásár zárja.

kecskemétA Kecskeméti Városháza...

és a kihagyhatatlan harangjáték

Már csak az itteni busz-alközpont várja a megújulást vagy a végleges elköltözést, közvetlenül a négycsillagos Aranyhomok szálloda mellett.

kecskemétA négycsillagos Aranyhomok szálloda...

kecskemét... mögötte pedig a másik autóbuszállomás, csak a helyi buszoknak, a háttérben az Ifjúsági mozi épülete zsolnai porcelánokkal díszítve

A főtértől eltávolodva rengeteg, százéves vagy még idősebb patinás iskola található elszórtan a házak között. A Református Gimnáziumban ásványkiállítás üzemel, ellenkező irányban áll a Piarista Gimnázium, de a közelben működik a Zrínyi Ilona Általános Iskola is, mely országos matematika versenyeiről vált híressé.

kecskemétA Piarista Gimnázium épülete

Érdemes még megemlíteni az egykori Liberté éttermet is, mely egy igazi "elátkozott" hely, hiszen tökéletes helyen található, a város szinte mértani közepén, a sétálóutcás központban, ám bárki is béreli ki, rövid időn belül csődbe jut. Pedig az étterem épülete nagyon szép, szorosan összeépült a református templommal, a kerthelyisége öreg fák alatt található, mégis a szerencse folyton elkerüli. A tömb sarkán található a "nagy" Fodor cukrászda, mely eleganciája, nagy választéka és udvarias kiszolgálása miatt kötelező program!

kecskemétA Kecskeméti Megyei Könyvtár, fiatal diákkoromban rengeteg kellemes órát töltöttem itt

Érdemes még megemlíteni a 90-es években felépült Megyei könyvtár épületét is, szemben a Piarista Gimnáziummal. A városban korábban elszórtan működő könyvtárakat vonták össze egy épületbe, kiegészítve konferenciateremmel és egy kávézóval is. Oldala sárga mészkőtéglákkal lett beburkolva, belül azonban inkább a fehér színek dominálnak. Tetejére akkor igazi különlegességnek számító zöld tetőcserepek kerültek, melyek harmonizálnak az azonos színű ajtókkal és ablakokkal.

kecskemétA korábban már említett Görögkatolikus templom, balra a Görögudvar, jobbra az ifjúsági otthon épülete, háttérben a Piarista templom tornya

Miután körbejártuk a főteret, megnéztünk néhány nevezetességet és híres épületet, gondolatban induljunk vissza az állomás felé, de már ne az egykori főutcán, hanem helyette az elmúlt években megújult Rákóczi utcán!

A Rákóczi utca sarkán helyezkedik el a Cifra palota, mely méltán rászolgál a nevére. A Rákóczi út és a Szabadság tér (Főtér) találkozásánál lévő házat 1902-ben Márkus Géza tervezte szecessziós stílusban. Márkus a lechneri felfogású nemzeti formálást követte. Egykor üzletek, lakások, kereskedelmi kaszinó működött benne, ma a Kecskeméti Képtár található itt.

Az épület legfőbb jellemzői: a homlokzati falsík színes majolika díszítése, melynél a népművészeti motívumkincs dominál, a kétemeletes homlokzatnak a hullámvonalú lezárása, a díszes kiképzésű, magas tető. A mázas homlokzatdíszeket és a tetőcserepeket itt is – mint a Városházánál is – a Zsolnay porcelángyár készítette (forrás: magyar Wikipédia).

kecskemétCifra palota, zöld az ablaka... jelenleg épp felújítás alatt áll

A korábban négysávos utca, középen egy fás sétálóúttal elválasztva az eredeti tervek szerint aváros igazi főutcája lett volna, középen villamosvonallal. A vasútállomástól induló vágányok egészen a főtérig hozták volna az utasokat, ám a terv mindörökre terv maradt. A sínek helyett további sávok épültek, az utca pedig erős hanyatlásnak indult. A hosszú, egyenes sugárút inkább volt szégyenfolt, mint főutca.

kecskemétVisszafelé az állomásra a Rákóczi utcán, a tervezett villamosvágányok helyén

Mikor meghallottam a terveket, hogy a város rehabilitációjaként a négy sávot kettőre csökkentik, a középső parkos részt pedig kiszélesítik, az épületeket felújítják és félig-meddig sétálóutcává alakítják, akkor én csak a fejemet fogtam hitetlenkedve. De a tervezőknek igaza lett, a Rákóczi utca kiváló példája az okos fejlesztéseknek és a forgalomcsökkentésnek. Mára már a kiszélesített parkosított sáv kizöldült és kivirágzott, a régi elhanyagolt épületek közül sok megújult, új vendéglátó egységek nyíltak, melyek már kerthelyiséggel is várják a vendégeket! A négy sávon hömpölygő forgalom is megritkult és a tervek szerint a levegőszennyezés még tovább fog csökkeni. Hogy hogyan? Úgy, hogy a városi autóbuszok ezen a szakaszon nem dízelmeghajtással fognak közlekedni!

kecskemétA bíróság épülete, ahol még Gyurcsány Ferenc is megfordult már, na nem is mint tanú...

kecskemétTovább az állomás felé

A Rákóczi utcán található a Megyei Bíróság épülete is, mely már átesett a renováláson. Jelenleg az építők az egykori Városi mozi épületén dolgoznak, mely az első multiplex mozi megnyitása óta omladozik kihasználatlanul. 

kecskemétAz egykori Városi Mozi

A mozit elhagyva már fel is tűnik ismét a vasútállomás és hatalmas felvételi épülete. De előtte még keresztezzük ismét a Nagykörutat, majd lépjünk be az Állomásparkba. 

kecskemétElőttünk már az állomás, bezárult a kör!

kecskemétAz Állomásparkban, a város felé nézve, a sétálóút végén kezdődik a Rákóczi utca

kecskemétAz állomásparkon átvezető sétálóút, szemben a vasútállomással

Kecskemét jelenleg dinamikusan fejlődő alföldi város, ahol folyamatosan születnek az új munkahelyek, újabb és újabb cégek telepednek meg, ezzel további munkahelyeket hozva létre. A város egyre nagyobb területről vonzza az iskolába járókat és a dolgozókat. A jövő feladata az lesz, hogy a megnövekedett igényeket is hatékonyan képes legyen kiszolgálni. ehhez azonban további beruházásokra lesz szükség, de ne féljünk, ígéretekből és tervekből soha nincs hiány!

Kecskemét a Google térképén

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország kecskemét


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr157465978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása